אופנה ומגפה. איך תשפיע הקורונה על האופנה

אופנה-מגזין-אופנה-לובשת-וינטג-מאיה-אושרי-צילום-מיקי-בן-עטר -8
|

אופנה ומגפה: תעשיית האופנה הייתה במשבר כלכלי עמוק קודם שהגיע נגיף קורונה וגזר את דינה. מגפת השפעת הגדולה (1918), מלחמת העולם השנייה והשפל שבא בעקבותיה, שינו את האופנה. חברתית, כלכלית ואופנתית. מאיה אושרי כהן חוזרת אחורה. אופנה במנהרת הזמן

אופנה-מגזין-אופנה-לובשת-וינטג-מאיה-אושרי-צילום-מיקי-בן-עטר -825
מאיה אושרי כהן. צילום: מיקי בן עטר

מאת: מאיה אושרי כהן – עורכת ראשית

תעשיית האופנה הגלובלית הייתה שרויה בעיצומו של משבר עוד לפני בואה של מגפת קורונה. למעשה, משבר הקורונהאופנה אינו חסר תקדים לחלוטין. ההיסטוריה מלמדת על משברים גדולים לא פחות ואולי יותר.

השפעה על האופנה 

מעט מאוד אנשים זוכרים (אם בכלל – היסטוריונים וחזאי טרנדים בעיקר) איך זה היה בפעמים הקודמות: מגפת השפעת של 1918, מלחמת העולם השנייה והשפל הכלכלי הגדול. צאו איתי למסע במנהרת הזמן.

אופנה-מגזין-אופנה-לובשת-וינטג-מאיה-אושרי-צילום-מיקי-בן-עטר -89
מאיה אושרי כהן. צילום: מיקי בן עטר

ננסה ללמוד מהתהפוכות החברתיות, הכלכליות והאופנתיות של שנות העשרים, השלושים והארבעים. כיצד תשפיע הקורונה, על פי מודלים מהעבר, על סגנון האופנה בשנים הקרובות. 

בגדים פשוטים שקל לשטוף אותם

לפני התפרצות מגפת השפעת הגדולה משנת 1918 ״לא היה נהוג לרחוץ את הבגדים בתדירות כמו עכשיו, למעט בגדים תחתונים" (היסטוריון אופנה).

בעיצומה של המגפה – בזמנים שכיבסו את הכביסה המשפחתית ביד. המגפה אילצה אותם לבחור בגדים מבדים שלא דוהים בכביסה. 

אופנה-מגזין-אופנה-לובשת-וינטג-מאיה-אושרי-צילום-מיקי-בן-עטר -88
מאיה אושרי כהן. צילום: מיקי בן עטר

סקר: יותר ויותר נשים קונות בחנויות חיסכון (אופנה יד שנייה). נרשמת פריחה לחנויות וינטג׳.


והיום: בגדים מכותנה, פשתן, משי וצמר אנו פושטים מגופנו ישירות אל מכונת הכביסה. גם בגדים מבד תחרה, זהורית, משי רגיל ואפילו עם עבודות חרוזים שעשויים להתכווץ, נהרסים בכביסה מתוך עצלנות בעיקר. ועדיין, נשים נבונות יודעות את ההבדל.

היוקרה בחוץ 

אנשים רבים ברחבי העולם לא עובדים בעקבות המגפה – זו הסיבה שנראה הרבה יותר ״מוסר תרבותי״. אופנה עלית יוקרתית, פרוות ותכשיטי יוקרה שהיינו רגילים לראות בזמנים טובים יותר, מפנים את מקומם לפאייטים, שרוולים נפוחים ואקססוריז זולים.

אופנה-מגזין-אופנה-לובשת-וינטג-מאיה-אושרי-צילום-מיקי-בן-עטר -86
מאיה אושרי כהן. צילום: מיקי בן עטר

דונטלה ורסצ'ה: ״נעצב לנשים קולקציה רב עונתית. נשים יתמקדו ב״לבנות לעצמן ארון בהתאמה לתקופה נוכחית״


לא מן הנמנע שנחזור לאופנה פשוטה וזולה: שמלות קלות, מכנסי רגל רחבים ומכנסי ג'ינס צנועים. בדים כפריים (פשתן וכותנה) יהיו פופולריים רק בקבוצה מצומצמת של אלו הדוגלים ב״אופנה בת קיימא״ – סביר להניח שהאג׳נדה הזו תתרחב. המגפה לקחה את רובנו אחורה בזמן אל הבסיסי, הטבעי והפשוט. 

הרנסנס של חנויות יד שנייה

המאמץ המלחמתי: "Make Do and Mend", הפך לסלוגן רשמי של האופנה בשנות הארבעים. לפני כן, בימי השפל הגדול, נשים רבות נהגו להפוך שקי קמח ריקים העשויים מכותנה לשמלות, מה שהוביל את חברות המזון להתחיל להדפיס פרחים צבעוניים על השקים.

אופנה-מגזין-אופנה-לובשת-וינטג-מאיה-אושרי-צילום-מיקי-בן-עטר -84
מאיה אושרי כהן. צילום: מיקי בן עטר

מומחי אופנה טוענים: ״פחות כסף יגרום לנשים לקנות בגדים שישרתו אותם לזמן ארוך.


נשים שמתחברות לקלאסיקה 

סביר להניח שכיום נשים לא ישתמשו בשקים לטובת תפירת חולצות. הימים הרבים שהיינו מסוגרים בבית בעקבות המגפה, נוצלו לחשיבה מחודשת של מה אנחנו צריכים בארון ומה לא.

נשים רבות מספרות כי ניצלו את הזמן ש״בילו״ בבית כדי לארגן את הארונות, למכור פריטים מיותרים, לתקן בגדים ואפילו השתעשעו ותפרו מסכות

אופנה-מגזין-אופנה-לובשת-וינטג-מאיה-אושרי-צילום-מיקי-בן-עטר -83
מאיה אושרי כהן. צילום: מיקי בן עטר

אף אישה לא לובשת חוטיני לפגישת זום

בשנות השלושים והארבעים נשים לבשו שמלות שנתפרו בבית ונלבשו בבית. הן בישלו איתן ואפילו לבשו אותן לביקור אצל שכנים. היום, בבידוד החברתי, נשים לובשות שמלות בית ארוכות ומשוחררות. 


מאיה אושרי כהן – עורכת ראשית: ״נשים יקנו פריטים שיוכלו להרשות לעצמן כמו בלייזרים, מכנסי רגל רחבים, שמלות סוודר וחצאיות קפלים״.


אופנה-מגזין-אופנה-לובשת-וינטג-מאיה-אושרי-צילום-מיקי-בן-עטר -81
מאיה אושרי כהן. צילום: מיקי בן עטר

בגדי ספורט הומצאו בשנות העשרים של המאה העשרים. נשים התלבשו בנוחות (מכנסיים וסוודרים) כדי שיוכלו להשתלט על עבודות הגברים במספנות ובמפעלים.

היום רצוי להיראות טוב מהחזה למעלה. אף אישה לא לובשת חוטיני כדי להשתתף בפגישת זום (וטוב שכך). כשנחזור למשרד, רוב הסיכויים שזה לא יהיה עם עקבים וקרוב לוודאי בלבוש פחות מוקפד ובעיקר נוח.


Maya Oshri Cohen, מאיה אושרי כהן

מאיה אושרי כהן
עורכת ראשית – Fashion Israel
אינסטגרם: maya_oshri_cohen

FASHION - אופנה ישראלית, אופנת נשים, אופנת גברים, טרנדים, Trends, מגזין אופנה, כתבות אופנה, חדשות אופנה, איפור, הפקות אופנה, Style, סטייל, ביוטי, אופנה, Fashion Magazine, Fashion

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel
 – מגזין אופנה ישראלי
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרם: fashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: ויצמן 68 כניסה ב׳ דירה 3 גבעתיים

אופנה ומגפה

אופנה ומגפה

תגובות פייסבוק