איזק רוזנבאום, מעצב בגדי גברים ידוע, הלך לעולמו לפני כחודש בגיל 69, לאחר שנאבק במחלת סרטן קשה שתקפה אותו והביאה למותו המהיר בטרם עת. קהילת המעצבים והלקוחות נשארו עם כאב לב גדול. האם זהו סימן לגסיסתה של החייטות האישית? שחר רבן העיתונאי והסטייליסט שעבד איתו במהלך 20 שנים האחרונות, כותב עליו באהבה
מאת שחר רבן עבור Fashion Israel
פולני בארץ השמש
איזק רוזנבאום ז״ל, או ז'אקו כפי שהחברה נהגו לכנותו, היה בן למשפחת פרוונים מפולין שעלה לארץ הקודש והביא עימו בשורה אופנתית לגברים הישראלים. במרוצת השנים השאיר את חותמו ללא עוררין.
האופי הפולני והמעט יאקי היה חלק מאישיותו החזקה, שהתבטאה גם בפרי עיצובו המדויק. הוא היה משרטט ביד חופשית את הסקיצות לדגמים ולא נעזר בבובת דיגום גברית, או בדוגמן חי.
הוא לא למד בבית ספר לאופנה מסודר, אלא רכש את כל המקצועיות במפעל המשפחתי שבו היה נוכח מגיל צעיר ובגרמניה, שם עבד בתחום האופנה עד גיל 40.
משדרת המעצבים במשביר לצרכן ועד להלבשה חרדית
לאחר חזרתו לארץ הוא ציוות לו חייט רוסי שעבד איתו יחד בהוצאת דגמים שאותם שיווקו לשדרת המעצבים ברשת המשביר לצרכן.
לאחר זמן מה, הרגיש כי העסק מתרחב והביקוש לדגמיו האישיים גדלו, פתח את הבוטיק הראשון שלו שלימים נקרא Izak men's wear ברח' דיזינגוף בתל אביב.
תקופה לאחר מכן, הכיר את עדן מילר, בת זוגתו שליוותה אותו עד יומו האחרון, בעזרה צמודה לעסק בשיווק, בפרסום ובמכירות.
אט אט הם הפכו להיות דמויות מוכרות בתל אביב והצליחו לגייס לא מעט סלבריטאים שהתלהבו מקו הייצור של איזק. ביניהם: עמוס לביא, יובל סגל, רון שחר, חיים צ'ינוביץ', גיא זוארץ, פולי רשף, יחזקאל לזרוב, אייל שכטר ועוד רבים אחרים.
מה שהוביל לשגשוג המותג באופן משמעותי וזכה ללא מעט פרסומים במדורי התקשורת והטלוויזיה, עוד לפני עידן הפייסבוק. הלקוחות דאז היו מגיעים מפה לאוזן, מה שקשה לנו לקלוט היום איך זה קרה.
איש יקר
בשבעה של ז'אקו נכח איש חרדי ששיתף את האבלים: ״לא כולם יודעים אבל איזק איש יקר. היה מלביש במשך עשרות שנים תלמידי ישיבות.
תופר להם חליפות מדויקות ואיכותיות. כולנו בישיבה היינו מחכים ליום הזה שאיזק יבוא ויקח לנו מידות. הייתה תמיד התרגשות בחדר".
חתנים נינוחים בקו מנצח
לאחר שנים מספר, עזב את החנות בבעלי המלאכה כי הרגיש שהשכונה מעט מנומנמת והעתיק את חנותו שוב לרחוב דיזינגוף.
דיזינגוף ידוע כרחוב אופנתי אליו מגיעים מכל קצוות הארץ להתלבש. לא מעט תיירים הפכו ללקוחותיו הקבועים, בביקוריהם החוזרים לארץ.
"לתת לגבר את התחושה שהוא מתלבש יפה אך לא מתאמץ מדי", היה אומר לי לא מעט בימים שעבדתי אצלו כאיש מכירות בתחילת דרכי האופנתית בתל אביב.
הייתה תחושה שהוא פשוט קולע לטעמם האישי וזה נעשה תמיד בחן רב, בהומור, בזרימה, בביטחון עצום אך לא יומרני או מתנשא לעולם.
הוא הביא את הבסיס מפולין וגרמניה, אך התאים אותו כמו כפפה לטעמו האישי של הגבר הישראלי שרצה להתלבש בקו עיצובי ואלגנטי תוך הקפדה על נינוחות והתנהלות בבגדים.
את הנוסחה להצלחה הוא פיצח בבניית גזרות מחמיאות ובבחירת בדים "נושמים" וטבעיים ופחות סינתטיים.
לחתנים ולבני המשפחה המארחת זו הייתה חוויה, כי הרגישו שהם מנצחים בלבוש האיכותי של מעצב תל אביבי, נראים מעודכנים ומרגישים בנוח עם חולצת כותנה מחוץ למכנסיים.
קו מאופק אך מפתיע
עם השנים הבין איזק כי הוא צריך להישאר מעודכן ולהרחיב את דגמיו ופיתח גם קו ק'זואל, שהתבטא בחולצות T מכותנה איכותית ובגזרות צמודות.
לעיתים אף בחר בבדים צבעוניים ו/או בעלי הדפסים, מה שחרג מעט מהקו השמרני בעל הקווים הסימטריים.
החליפות שלו היו שם דבר לאורך כל שנות עבודתו כמעצב .במיוחד הז'קטים המחויטים שעיצב. בניגוד לשאר המעצבים, הם היו ללא כריות בכתפיים.
"אין צורך להדגיש ולעבות מהקיים, אלא להישאר צמוד למבנה הגוף" היה טוען. חליפה נועזת שיצר בתקופת המילניום הייתה חליפת עור בצבע לבן, שהיה לי הכבוד לרכוש ולדגמן אותה בטלוויזיה.
הוא דגל עדיין בחליפה המורכבת מ-3 חלקים הכוללת: חולצה, ווסט ומכנסיים, אך אמר שאפשר תמיד לשלב עוד משהו קליל כמו וולרו (מטפחת צרפתית). שאותה לימד אותי לקשור בנונשלאנטיות מקצועית.
אלמנטים שהיו מזוהים איתו מאד היו גם חולצות מכופתרות עם צווארונים גדולים, או צווארונים בסגנון סיני.
תם עידן החייטות האישית
עם התגברות קניות האונליין, וכניסתן של מעצמות אופנה מפלצתיות, חלה מגמת ירידה בהכנסות הבוטיק, מה שהוביל את התחרות לחסרת פרופורציות וקושי אישי וכלכלי.
איזק נאלץ לסגור את הבוטיק ולעבוד תקופה מהבית. מה שהוביל בהמשך להידרדרות במצבו הבריאותי. לצערי הרב מצבו משקף את מצבם של לא מעט מעצבי ומעצבות אופנה שנקלעו לקשיים כלכליים, עוד בטרם עידן הקורונה ואין יד מושיעה בזמן אמת.
טרגדיה כלכלית ואישית
אני יודע כי קיימים לא מעט כישרונות שלא מצליחים לבסס את עסקיהם כי הממשלה או כל גוף או ארגון כלכלי אחר, שתומך ומאגד אותם ולא נותן להם ליפול עקב ההוצאות הכבדות בייצור המקומי, בתשלומים הקבועים ובהגבלת מיסי ייבוא.
הדרישה לביגוד זול, מהיר, עם היצע מטורף, חסר כל פרופורציות והקניות באונליין ששינה את חיינו ואת חיי המעצבים, יכול להוביל לטרגדיה כלכלית ואישית גם יחד.
אם לא נתעורר, עידן החייטות והתפירה האישית יכול להיעלם. אנחנו יורים לעצמנו בגלגל וחבל.
שחר רבן
סטייליסט אישי
אינסטגרם: shachar_rabanne
אתר: www.styleyourlife.co.il
בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה ישראלי
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרם: fashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: ויצמן 68 כניסה ב׳ דירה 3 גבעתיים
אופנה – מגזין אופנה – חדשות האופנה – כתבות אופנה – אופנת נשים – אופנת גברים – הפקות אופנה – איפור – טרנדים – סטייל – ביוטי