אירוויזיון 2018: השפלה וניצול של מעצבי אופנה ישראלים

נטע ברזילי, צילום: דניאל קמינסקי
|

אירוויזיון 2018: חמישה מעצבי אופנה ישראלים מוכשרים נקלעו לסיטואציה שמציגה את הצד הבזוי של תעשיית האופנה. מי אשם בכך? איתי בצלאלי – סטייליסט צמוד של נטע ברזילי. משרד התרבות והעומדת בראשו השרה מירי רגב, אנשי טדי הפקות שהעדיפו לשמור את תקציב ההלבשה לצרכים אחרים, והמעצבים עצמם שנתנו לזה יד – מאור צבר, דרור קונטנטו, אריאל טולדנו, מתן שקד וים יגודייב

 

איתי א. גורביץ', עורך אופנה

אירוויזיון 2018: השמלה של נטע ברזילי מביכה. ומעצבנת! לא ראיתי את השמלה עדיין. הדרך לשמלה היא זו שגורמת לבחילה.
בהתחלה היה זה פוסט של חברה מוכשרת טל מרקוביץ בר און שעובדת על השמלה ביחד עם המעצב מאור צבר. הם עושים זאת בהתנדבות.

 

נטע ברזילי ואיתי בצלאלי (משמאל). צילום: אינסטגרם
נטע ברזילי ואיתי בצלאלי (משמאל). צילום: אינסטגרם

 

לפני כמה ימים העלתה טל מרקוביץ בר און פוסט מרגש, בו פנתה לחברת אל על בבקשה לממן לה ולמאור צבר טיסה
לליסבון, פורטוגל, שתארח השנה את תחרות האירוויזיון בתחילת חודש מאי.

תביא לנו את האירוויזיון לירושלים

טל ומאור מבקשים ללוות את הנציגה הישראלית בתחרות עצמה, לשמור על הבגד כך שברגע הנכון יהיה לפחות מושלם,
וגם לשמוח בגרין רום עם זאת שיש מצב שתביא לנו את האירוויזיון לירושלים. תכלס, מגיע להם להיות שם ברגע האמת.

 

איוריוזיון 2018: נטע ברזילי. צילום: דניאל קמינסקי
נטע ברזילי. צילום: דניאל קמינסקי

 

איפה משרד התרבות, שאלתי. היוש מירי רגב. איפה ההפקה שאמורה לדאוג לכך? היוש טדי הפקות שעומדים מאחורי "הכוכב הבא".
למה פוסט עם הרבה לייקים ותגובות אמור למשוך את אל על לקפוץ על גל החשיפה, לצאת הכי מאמי שיש ולפנק את טל ומאור בכרטיס?
למה אנשים שגם ככה עובדים ללא תמורה כספית על תלבושת שתייצג את המדינה בתחרות בינלאומית,
לא זוכים באיזה צ'ופר בדמות כרטיסי טיסה ואיזה יומיים במלון סביר פלוס מינוס, על חשבון האנשים שעומדים מאחורי התחרות?

 

שמלה של דרור קונטנטו 2018. צילום: דביר כחלון
דרור קונטנטו 2018. צילום: דביר כחלון

 

אז הגיעה הכתבה של איתי יעקב ב-Xnet, לפיה די ברור כי הבקשה לכרטיסים עוד מוקדמת מדי. כי מאוד יכול להיות שהשמלה של מאור צבר בכלל לא תיסע לאירוויזיון.
כי חוץ ממנו יש עוד ארבעה מעצבים שעובדים על שמלת חייה של נטע ברזילי – דרור קונטנטו, ים יאגודייב, מתן שקד ואריאל טולדנו.
רק אחת מהשמלות תעלה, בסופו של דבר, על הבמה הנחשקת. כלומר, עבודה של ארבעה מעצבים נוספים – לפח. יצוין, כי כל המעצבים עובדים ללא שכר.

 

שמלה של מאור צבר. צילום: הילה שייר
מאור צבר. צילום: הילה שייר

 

נבחרת המנצלים

הבור שחפרו לנו פה די מסריח, נכון? ומי יצר אותו? אפשר להאשים את הסטייליסט איתי בצלאלי שמנהל את המהלך.
האם היה מסכים לעבוד על ליווי לאירוויזיון ללא שכר? בשם החשיפה והפאן? מאמין שלא. אבל כן נוח לו לנצל את הכוח שבידיו כדי לסנג'ר כמה מעצבים אבודים בתוך ים של ניצול.
ואפשר גם להאשים את נטע עצמה שהפכה לחלק מנבחרת המנצלים.

 

המעצב דרור קונטנטו והשרה מירי רגב. צילום: גיל כהן
המעצב דרור קונטנטו והשרה מירי רגב. צילום: גיל כהן

 

לכולם יד בביזיון

אבל מאחורי איתי בצלאלי ונטע ברזילי עומדים משרד הפקות (עם תקציב להלבשה שנשאר בקופה), משרדים ממשלתיים (עם תקציב לאירועים שכאלה שנשאר בקופה),
והמעצבים עצמם (שאמורים, כעיקרון, ליהנות מהתקציבים האלה). כולם חלק מהמשחק. לכולם יד בביזיון.

 

נטע ברזילי בתצוגה של דרור קונטנטו בשבוע האופנה. צילום: גיל כהן
נטע ברזילי בתצוגה של דרור קונטנטו בשבוע האופנה. צילום: גיל כהן

 

לא מצליחים לגרד כמה שקלים

כן, האשמה גם על משרד התרבות ומירי רגב העומדת בראשו שמצאו 166,000 שקל להופעה בת חצי שעה של אייל גולן בערב יום העצמאות,
אבל לא מצליחים לגרד כמה שקלים כדי לכבד את אנשי האופנה המקומיים, שהכבוד שיביאו למדינה אחרי החשיפה של נטע ברזילי בליסבון,
גדול יותר מזה שתביא לנו עוד הופעת במות יום העצמאות, ולא משנה מי האמן שיעמוד על הבמה הזאת.

 

שמלה של ים יאגודייב. צילום: גיא נחום לוי
ים יאגודייב. צילום: גיא נחום לוי

 

הם עושים את זה בחינם?

אכן, אירוויזיון, במיוחד השנה, זו חשיפה מטורפת. אכן, מדובר בפרסום מרשים לו מייחל כל בעל עסק.
בדיוק כמו במקרה של ז'אן פול גוטייה שהיה אחראי על התלבושות של מדונה בסיבובי ההופעות שלה. או קארל לגרפלד שמעצב תלבושות לתיאטראות ובתי אופרה.
הם עושים את זה בחינם? בשם החשיפה והפרסום? מאפשרים לאנשי ההון לשחק בהם בצורה כה בזויה? ברור שלא.

 

 

הסכימו לעבוד בחינם

אך יותר מכל האשמה היא על אותם המעצבים שהסכימו לכך. כי, רובם, מסתבר, ידעו שהם לא היחידים במשימת עיצוב שמלת האירוויזיון של נטע ברזילי.
המעצבים, מסתבר, הסכימו לעבוד בחינם וכנראה לשווא. רק שלא יבכו אחר כך שקשה להם. כי את הקושי הזה הם יוצרים בעצמם. לעצמם. לקולגות שלהם. לא חבל?

 

שמלת כלה של אריאל טולדנו
אריאל טולדנו. צילום: יח״צ

 

תתחילו לבקש כסף

כי בסופו של דבר, כל סטייליסט, מבוקש ומפורסם ככל שיהיה לא יצליח לעמוד במשימה בלי הבגדים של אותם המעצבים. אז, מעצבים יקרים, תתחילו לבקש כסף! כי מגיע השלב בו אפשר להתפרנס מהמקצוע. וכל המעצבים שנקלעו לסיטואציה הזאת, כבר מזמן בשלב המבורך הזה כדי לשנות את כללי המשחק המביש שכולו ניצול.

לכל אחד מהשמות המוזכרים בכתבה ניתנה האפשרות להגיב בפוסט בפייסבוק.
כי בעידן שלנו די מיצינו תגובות פוליטקלי-קורט ודיון תרבותי הוא הדרך הנכונה. אתם מוזמנים לעקוב כאן.

 

דבר העורך

ישראלים רוכשים אופנה בארץ בה המילה בושה מעולם לא היתה קיימת. עדיף היה לו הישראלים היו משקיעים את כספם כאן בתעשיית האופנה הישראלית גם אם זה יקר יותר.
לפחות כאן לא תקבלו קנס על המילה שואה. פולין העניקה לנו את ״חוק השואה״ כמתנה לחגיגות ה-70.
ואפרופו יום העצמאות שלנו, אם נניח לרגע את רעשי הרקע הבלתי פוסקים של מירי רגב, שמשום מה תמיד מתחרזת לי עם יעל רגב. אזי קיבלנו באמת מתנה אמיתית לחגיגות ה-70.

 

Netta, נטע ברזילי, Netta Barzilai, TOY, Mauricio Pollacsek, מאורסיו, מגזין אופנה, מגזין אופנה ישראלי, מגזין אופנה אונליין
נטע ברזילי לובשת מאורסיו. צילום: יח״צ

 

אירויזיון 2018 נטע ברזילי היא תופעה שיש בה הכל. החל ממוזיקה, מעמד האישה, שינוי תודעה ועד אופנה.
לפני מספר חודשים קיים מעצב האופנה Mauricio Pollacsek תצוגת אופנה. לא זיהיתי בקהל אף עיתונאי אופנה (ולא בגלל השמפניה והפינגר פוד).
מאורסיו מעצב מהפכן, מאייר אופנה מהטובים שפגשתי. מעצב נדיר שאולי מקדים את זמנו. הוא עלה לארץ לבד מברזיל,
קיים שבועות אופנה, בעלים של סטודיו ובוטיק במגדלי פלורנטין, מרצה בהמרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה וב-סטודיו 6B.
אני עוקב אחריו ומלווה אותו מקרוב ומרחוק מיומו הראשון של המגזין. כיף לראות שנטע ברזילי מבינה דבר או שניים באופנה, בניגוד לאלו שהיו חסרים בתצוגה של מאורסיו.

אפי אליסי, עורך ראשי

Fashion Israel – מגזין אופנה ישראלי
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
אינסטגרם: fashionisrael.mag
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה ישראלי
דף עסקי: Fashion Israel

תגובות פייסבוק