דרך העיצוב של דן ריזינגר

סופר גרפיקה בטיילת של תל אביב 1970. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל. צילום: אפרים קדרון, efifo, fashion מוזיאון ישראל, דן ריזינגר
|

מוזיאון ישראל: ״סימני דרך: 60 שנות עיצוב של דן ריזינגר״, תערוכה לכבוד 60 שנות עיצוב של חתן פרס ישראל לעיצוב, דן ריזינגר, החל מ-3 ביוני 2017

סופר גרפיקה בטיילת של תל אביב 1970. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל. צילום: אפרים קדרון, efifo, fashion מוזיאון ישראל, דן ריזינגר, - 8
סופר גרפיקה בטיילת של תל אביב 1970. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל. צילום: אפרים קדרון

מה הופך את הלוגואים הידועים של "הבימה" ו"אל על" לכל כך מיוחדים עד שכבר הפסיקו להיות "רק" סמלים חזותיים והפכו לסמלים לאומיים? וכיצד מצליחים לעמוד במבחן הזמן? האמן וחתן פרס ישראל לעיצוב, דן ריזינגר, הוא המעצב שכל ישראלי מכיר בלי לדעת שהוא מכיר אותו. עבודותיו מלוות אותנו מאז קום המדינה, ובתערוכה מיוחדת שתציג 60 שנות פעילות הוא יחשוף לראשונה פריטים ושרטוטים מהאוסף הפרטי שלו, שיספקו מבט אל עומק תהליך היצירה שלו

הבימה שבעים השנים הראשונות. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל, efifo, fashion מוזיאון ישראל, דן ריזינגר, - 7
הבימה שבעים השנים הראשונות. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל

לאורך 60 השנים האחרונות, הטביע האמן והמעצב דן ריזינגר את חותמו על התרבות החזותית בישראל תוך שהוא מעצב ומפתח אותה. ריזינגר עיצב לוגואים, כרזות, מבנים וסביבות חיצוניות, לחברות ולמוסדות שפעלו בישראל מאז קום המדינה. עבודותיו של דן ריזינגר הפכו לנכסי צאן ברזל, סובבות אותנו כמעט בכל מקום ומלוות את השינויים שנעשו בנופיה של החברה הישראלית. החל מהלוגו המוכר והידוע של התיאטרון הלאומי "הבימה", דרך אין ספור כרזות בינ"ל שעשה למען חברת התעופה הישראלית, "אל-על", תחנות התדלוק בצבעי ירוק אדום של "דלק" ועד לעיצוב הצבעוני של טיילת הרברט סמואל בחוף ימה של תל אביב, דן ריזינגר היה שם לתפוס את תמצית הישראליות, את הרגע המכונן ולשלב אותו ביצירותיו. התערוכה תחשוף את סיפור פעילותו היחודי של דן ריזינגר, מעמודי התווך של העיצוב הישראלי וכיצד סיפור זה משפיע עלינו עד היום.

כרזה לחברת התעופה אל על 1968. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל, efifo, fashion מוזיאון ישראל, דן ריזינגר, - 6
כרזה לחברת התעופה אל על 1968. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל

דן ריזינגר נולד ב-1934 למשפחה של מאסטרים בצביעה, בזמן הכיבוש הנאצי הוא הוסתר על ידי משפחות מקומיות בסרביה, ועלה לארץ בגיל 15 עם אמו לאחר המלחמה. בתחילת דרכו עבד כמעצב גרפי אצל מעצבים מובילים והתמקד בעיקר במתן צורות למסרים לאומיים, אך כפי שמדינת ישראל שינתה את תפיסתה מכלכלת הצנע לכלכלת השוק החופשי, כך גם ריזינגר התפתח והחל לבטא בעבודותיו זהויות של גופים פרטיים. היכולת שלו לתמצת מסרים במינימום אמצעים לצד היכולות להעביר רעיונות באופן חזותי ומילולי כאחד, הציבו אותו בעמדת יתרון על פניו מתחריו, עד ליצירת מצב שבו היה אחראי על עיצובים של  חברות המתחרות באותו הזמן.

סקיצה לתחנות חברת דלק 1978. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל, efifo, fashion מוזיאון ישראל, דן ריזינגר, - 5
סקיצה לתחנות חברת דלק 1978. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל

על העשייה הרבה והמגוונת שלו קיבל דן ריזינגר ב-1988 את פרס ישראל בתחום העיצוב, אך ההכרה ביכולותיו אינה נשארה רק בתחומי ישראל ומשכה את עיניהם של גופים בינלאומיים שכיום מחזיקים בעיצובים מסחריים שלו. בשנת 1976 הציג לראשונה במוזיאון ישראל. בנוסף, הציג את יצירותיו בתערוכות במוזיאונים בארצות הברית, במזרח ובאירופה, כגון מרכז פומפידו בפריז ומוזיאון טאיפיי לאמניות בטיוואן, ואף נבחר לחבר בארגון המעצבים הגרפיים היוקרתי בעולם ה-AGI.

כרזה ליום העצמאות 1974. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל, efifo, fashion מוזיאון ישראל, דן ריזינגר, - 4
כרזה ליום העצמאות 1974. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל

בתערוכה מגוון רחב ומרשים מ עבודותיו של דן ריזינגר – לוגואים מעוצבים, כרזות, עיצובים של מתחמים, כרטיסי ביקור, מחזיקי מפתחות, בולים ועוד. היא תחשוף את המבקרים אל היצירות פורצות הדרך שהפכו לסמלים מוכרים במרחב החזותי של כל אחד ואחד מאתנו. בנוסף, שרטוטים וטיוטות שניתנו על ידו לאוסף המוזיאון יוצגו לראשונה בתערוכה, וימחישו כיצד עבודותיו לא רק מסמלות רוח של תקופה אלא השתתפו באופן פעיל בשינויים בכלכלה הישראלית ובעלייתו של ההון הפרטי ככוח כלכלי ותרבותי המניע תהליכים.

כרזה ליריד המזרח 1962. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל, efifo, fashion מוזיאון ישראל, דן ריזינגר, - 3
כרזה ליריד המזרח 1962. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל

את התערוכה ילווה ספר מקיף שיחקור את תחומי העבודה המגוונים של ריזינגר ויתמקד  בגישתו הייחודית לתדמית תאגידית, כולל עיצובי הלוגו האיקוניים, עבודתו החדשנית בעיצוב האות העברית, עיצובי הכרזות ולוחות השנה שהפכו לקלאסיקות ותרומתו המכרעת לתחום העיצוב הסביבתי בזירה הבינלאומית.

לוח שנה לתמיד, המוזיאון לאמנות מודרנית, ניו יורק 1987. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל, efifo, fashion מוזיאון ישראל, דן ריזינגר, - 2
לוח שנה לתמיד, המוזיאון לאמנות מודרנית, ניו יורק 1987. דן ריזינגר, מוזיאון ישראל

 

3 ביוני-28 באוקטובר 2017
אוצר: דן הנדל
מוזיאון ישראל, ירושלים
אתר המוזיאון: http://www.imj.org.il/

 

פורסם בקטגוריה מגזין אופנה
תגובות פייסבוק