ורסצ׳ה וחיות אחרות. שנקר – תערוכת אופנה

אופנה, חליפת עור ז'אן-קלוד ז'יטרואה לאוסף שנקר. צילום לי ברבו
|

בימים אלה מוצגת בשנקר ״בגד-גוף״, תערוכת אופנה הבוחנת את השימוש בבעלי חיים באופנה לאורך ההיסטוריה. ההשראות שקיבלו מהם מעצבי אופנה, השימוש בחיות עצמם באופנה והשיח שהתקיים לאורך השנים בנושא הטעון. בתערוכה מוצגים בגדים ואביזרים מארכיון רוז. אוסף בינלאומי של אופנה מהמאה ה-19 ועד היום

ורסצ׳ה

Versace 1992 photo by Lee Barbu, אופנה, )
Versace 1992. photo by: Lee Barbu (Custom

מאת: אפי אליסי

"בגד-גוף" תערוכת אופנה של שנקר מארכיון רוז מתמקדת במעצבי אופנה אייקוניים ובינלאומיים כמו רוברטו קוואלי, ורסצ'ה, ואדולפו סרדיניה, לקוסט, סלבטורו פרגמו, נילי טוויג ואחרים ששאבו השראה או עשו שימוש בבעלי חיים בקולקציות שלהם.

אופנה, Sarah Fredricks 1960s photo by Lee Barbu (Custom)
Sarah Fredricks 1960s. photo by: Lee Barbu

השראה לאופנה

לצד יצירות האופנה הבינלאומיות יוצגו בתערוכה דגמים של בתי אופנה מקומיים כמו לולה בר, גוטקס ומשכית
לתערוכה אופי היסטורי, היא בוחנת את התייחסות אל בעלי חיים כהשראה לאופנה וחיות בהן נעשה שימוש באופנה לאורך ההיסטוריה.

אופנה, שמלת טווס לולה בר מאוסף שנרא צילום לי ברבו
Adolfo 1976. photo by: Lee Barbu

אין ספור מחאות ומחלוקות

שימוש בבעלי חיים באופנה, בעיקר שימוש בפרוות של בעלי חיים לטובת אופנה של בני אדם הייתה (ישנם מקומות שעדיין עודנה) לגיטימית. היום פחות. וטוב שכך.
שימוש בחיות בתעשיית האופנה עוררו אין ספור מחאות ומחלוקות, בעיקר כעס גדול.

אופנה בת קיימא

בשנים האחרונות הדיון סביב שימוש בחיות כחומר גלם השתנה. מונח חדש הגיח: ״אופנה בת קיימא״ – תמיכה ושימור חיות לצד בני האדם. השקעה אדירה במחזור החומר. עתיד חדש של אופנה.

אופנה, Jean Claude Jitrois (Custom)
Jean Claude Jitrois

תעשיית האופנה מזהמת את הסביבה

פיתוחים של סוגי פלסטיק שנועדו להציל חיות, הפכו לאיום כבד על הסביבה הטבעית. תעשיות חקלאיות לגידול חיות ועיבוד עור הן בין המזהמות ביותר בעולם.
נזקים תעשיית האופנה העולמית היא מן הגורמים הבולטים כמזהמים של הסביבה. עם מודעות זו מגיעה ההבנה שמשהו צריך להשתנות.

אופנה, חליפת עור ז'אן-קלוד ז'יטרואה לאוסף שנקר צילום לי ברבו
חליפת עור ז'אן-קלוד ז'יטרואה לאוסף שנקר. צילום: לי ברבו

CIRTex Shenkar

עוד תמצאו בתערוכה: נוצות ציפורי גן עדן משנות ה-20, מעילי עור ופרווה, בגדים מנומרים עשויים חומרים סינטטיים משנות ה-90.
בנוסף, מוצג פרויקט בפיתוח של המרכז לחקר הטקסטיל בישראל  CIRTex Shenkar, המתבסס על מה שנחשב היום לפסולת – עורות של תעשיית הדגה ובחינת היתכנות השימוש בעתיד.

אופנה, שמלת טווס לולה בר מאוסף שנרא צילום לי ברבו
שמלת טווס לולה בר מאוסף שנרא. צילום: לי ברבו

הקשר ההדוק של אופנה לבעלי חיים

התערוכה בשנקר מבקשת להראות את השינוי שחל בנו כחברה לאורך השנים, היא מציגה את מורכבות הנושא ופותחת דיון.
התערוכה לא מביעה עמדה, אלא בחינת הקשר ההדוק של אופנה לבעלי חיים באמצעות האוסף העשיר של הארכיון שעמד לרשות, איילת שץ, אוצרת התערוכה.

אופנה, קפוצ'ון חיות סלבטורה פרגאמו לאוסף שנקר צילום אחיקם בן יוסף
קפוצ'ון חיות סלבטורה פרגאמו לאוסף שנקר. צילום: אחיקם בן יוסף

הרס סביבת המחייה הטבעית

עוד עוסקת התערוכה בסוגיות תרבותיות, אתיות, אקולוגיות ומגדריות שהשפיעו על השימוש והייצוג של חיות באופנה המערבית, מורכבות הקשר בין אופנה לבין בעלי החיים – מצד אחד השראה והערצה לחיות ומצד שני, שימוש בהם כחומר גלם והרס סביבת המחייה הטבעית שלהם.


אוסף ארכיון האופנה והטקסטיל ע"ש רוז, שנקר. הפריטים המוצגים בתערוכה הם תרומות מגורמים פרטיים או דרך אגודת ידידי שנקר.
גלריה: לורבר שנקר
אוצרת: איילת שץ

ורסצ׳ה


ורסצ׳ה

תגובות פייסבוק