ירון מינקובסקי: ״אני לא בא מהעולם הזה. אורי מינקובסקי: ״אנחנו חיות מהעולם הזה״
ירון ואורי מינקובסקי, אב ובתו, מנסים לגשר על פערי הדורות ביניהם. בת שמעצבת לעולם האופנה החדש ואב, שנתן לה כלים מעולם האופנה שהכיר, ממנו פרצה עם מותג האופנה המצליח שלה, OR, שהוצג בשבוע האופנה תל אביב כשהיא בת 14 בלבד. ירון מינקובסקי שראה כבר הכול, לא נלחץ מהעולם החדש ועדיין יש לו מה לומר: ״בארץ אנשים חוזרים אחורה. היום יש לך קסטרו ורנואר, וגם זה בקושי, אז כל מי שיוצא מבית הספר פותח בוטיק ומנסה לעשות כסף משמלות כלה, אבל זה לא עובד. הייתי רוצה שאנשים יאמינו באופנה ישראלית״. פינג-פונג בין אב לבת שעובדים באותה עבודה ועדיין בעולמות שונים. ירון: ״סנאפצ’אט עדיין לא הצלחתי להבין״. אורי: ״אני לא מחפשת שאת הבגדים שלי יפרסמו דוגמניות פלסטיות"
מאת: רן כץ איפור, עיצוב שיער וצילום: שרון פור
זה לא עניין של מה בכך להיכנס באמצע השבוע, בשעת אחר הצהריים, לחנות של מעצב אופנה ותיק ברחוב דיזנגוף ולראות אותה שוקקת ומלאה באנשים. "פיק" זו מילה שבעלי בוטיקים בארץ כבר לא יכולים להרשות לעצמם. מה לא אמרו על הרחוב הזה ועל מעצבי האופנה הישראלים הוותיקים באופן כללי? שהם זן נכחד, שרשתות האופנה הגדולות יחסלו אותם, שאי אפשר לעשות את זה כאן. אצל ירון מינקובסקי נראה שהעניין פועל קצת אחרת. בזמן ששכניו לרחוב האופנתי נטשו במטרה להמציא את עצמם מחדש במקום אחר בעיר, ירון מינקובסקי נשאר נאמן לבוטיק היפהפה שלו, ולקהל הלקוחות שהולכות איתו כבר שנים. ביום הפגישה שלנו הוא היה עסוק בלסיים להלביש לקוחה בשמלת ערב שחורה, קלאסית אך מושקעת במלאכת יד רגישה, בזמן שלצדו נמצאת אורי מינקובסקי, בתו בת ה-16, שבדיוק מתחילה לעבוד עם לקוחה אחרת ומציגה עבורה בגדים מליין האופנה הפרטי שלה OM המיועד ללקוחות צעירות. העיצובים שלה זכו להצלחה גדולה בקרב נערות, ואפילו הכניסו אותה להציג בשבוע האופנה גינדי (כשהיא בת 14 בלבד) – אותו אחד שאביה בחר שלא להשתתף בו השנה. עם ייחוס אופנתי מרשים, וכמי שגדלה בסטודיו המיתולוגי, זה לא באמת מפתיע שאורי מינקובסקי הצעירה התחילה לנשום אופנה פחות או יותר מהרגע שבו למדה ללכת, או לפחות להחזיק עיפרון ביד.
אורי מינקובסקי: ״זה לא כמו בזארה. אני מעצבת עבור בנות בכל המידות והגילאים. הרבה בחורות פונות אלי כי זה מה שהן מחפשות״
מתי הוצגה הקולקציה הראשונה שלך?
אורי: ״כשחגגתי בת מצווה, ההורים שלי חשבו על מה אפשר לעשות שבאמת ייצג את אורי האמיתית, וכהפתעה הם החליטו לקחת את כל הסקיצות שלי ולעשות תצוגת אופנה של העיצובים שלי – מהדף למציאות״. ירון: ״רק שפתאום הבנו שזו לא הפתעה מוצלחת במיוחד, כי למעשה היא מפספסת את כל תהליך היצירה, את התכלס. אז לאט לאט הכנסנו אותה לעבודה, דיברנו על הסקיצות ומה היא רוצה שיעלה על המסלול ומה לא״.
אורי: ״ולבסוף הם הכינו לי תצוגת אופנה ראשונה של הדגמים שלי״.
את חושבת שזה עולם שהיית נכנסת אליו לולא אבא שלך?
אורי: ״עיצוב אופנה לא באמת היה בחירה מבחינתי. גדלתי בתוך זה, הייתי מאיירת בשביל עצמי, ודבר הוביל לדבר ופתאום אני יכולה לקרוא לעצמי מעצבת. אבא מלמד אותי הכול, והכול עובר דרכו. אני שואבת ממנו השראה, וכמובן גם ידע טכני״. ירון: ״בתור ילדה היא הייתה מאוד שקועה ביצירה שלה, והיה לי חשוב לנווט את זה לעשייה״.
אורי מינקובסקי: ״אני מייחלת לזה שהאופנה הישראלית תביא משהו חדש, ולא תחכה למותגים מהעולם שיביאו את הבשורה. שאופנה ישראלית תקום ותעשה את זה״
ואיך עובד תהליך היצירה שלכם?
אורי: ״אבא מלמד אותי המון, החל מללכת לבחור את הבדים ולדבר על הדרך שבה אני רוצה שהבד ייפול על הגוף ועל הגזרות השונות. אני משתמשת המון בידע הטכני שלו״. ירון: ״זה קשר שמפרה את שנינו. יכול להיות מצב שבו אני אעבור על חשבון האינסטגרם שלי ואראה דברים שאני חושב שיעניינו את אורי, והיא מצדה חושפת אותי להמון דברים חדשים״.
ירון מינקובסקי: ״בארץ אנשים חוזרים אחורה. לקוחות לא מחפשות את העיצוב המיוחד זה עצוב, אבל אפשר לספור על יד אחת את כמות המעצבים שפועלים בדרך שאני פועל בה״
אי אפשר להתעלם מכך שכאשר ירון מינקובסקי מעלה מונחים מעולם המדיה החברתית, נוצרת מבוכה מסוימת. בכל זאת, ירון מינקובסקי פועל בדרך האישית יותר בזמן שבתו אורי מינקובסקי רק פותחת את הפה וכבר מישהו עושה לייק. היא מכווצת את הרגליים מדי פעם, והוא מגחך בצורה שובת לב על האינסטגרם. אבל ככה זה כשיש לך בת שנושמת אינטרנט, בזמן שהוא מצדו מנסה להשלים את הפער. מבט אחד באוברול שעיצבה אורי מינקובסקי, שמלא בהדפסים של אימוג'ים, מספיק בשביל להבין מי קהל היעד הברור שלה.
ירון: ״אורי חושפת אותי לדברים חדשים, ולפאשניסטות צעירות שפחות נגישות לי בגלל שאני לא בא מהעולם הזה. יש לה המון שפות, והיא משתפת אותי בהן״. אורי: ״השפה העיצובית שלי מאוד מושפעת מזה. אני מעצבת עבור נערות בגילי, ואנחנו חיות מהעולם הזה של המדיה ותרבות הפופ״.
חשוב לך, בתור מעצבת צעירה, להשפיע על הדרך שבה תופסים אופנה בארץ?
אורי: ״לגמרי. קודם כול, הבגדים שלי שונים בנוף המקומי, ובטח ממה שבנות יכולות למצוא ברשתות. זה תהליך עיצוב עבורי, ותהליך קנייה עבור הלקוחה – תהליך שהוא הרבה יותר אישי ומותאם לכל אחת במיוחד. זה לא כמו בזארה״.
אורי: ״מאוד חשוב לי שאנשים יתפסו את המותג שלי כמשהו אמיתי, לא כפנטזייה. אני לא מחפשת שאת הבגדים שלי יפרסמו דוגמניות פלסטיות. אני מעצבת עבור בנות בכל המידות והגילאים. הרבה בחורות פונות אלי כי זה מה שהן מחפשות, את הדבר המיוחד הזה שאין לכל אחת״. ירון: ״אני דווקא חושב להפך, שבארץ אנשים חוזרים אחורה. לקוחות כמעט לא מחפשות את העיצוב המיוחד, במיוחד עכשיו כשיש גם נהירה של קניות באינטרנט. זה עצוב, אבל אפשר לספור על יד אחת את כמות המעצבים שפועלים בדרך שאני פועל בה. יחד עם זאת, אני מאמין שבסופו של דבר נתפכח ונחזור לחוויית הקנייה האישית יותר״.
ירון מינקובסקי: ״הייתי רוצה לראות מעצבים שיוצאים מבתי ספר לעיצוב ומצליחים לעבוד כאן. היום יש המון נהירה לחו"ל, וזה לא מפתיע כי אין איפה לעבוד. פעם היו בארץ מפעלי טקסטיל משגשגים שאליהם היו הולכים סטודנטים להתמקצע, והמדינה קברה אותם״
מה הייתם רוצים לראות שמשתנה כאן?
ירון: ״הייתי רוצה לראות מעצבים שיוצאים מבתי ספר לעיצוב ומצליחים לעבוד כאן. היום יש המון נהירה לחו"ל, וזה לא מפתיע כי אין איפה לעבוד. פעם היו בארץ מפעלי טקסטיל משגשגים שאליהם היו הולכים סטודנטים להתמקצע, והמדינה קברה אותם. היום יש לך קסטרו ורנואר, וגם זה בקושי, אז כל מי שיוצא מבית הספר פותח בוטיק ומנסה לעשות כסף משמלות כלה, אבל זה לא עובד. הייתי רוצה שאנשים יאמינו באופנה ישראלית״. אורי: ״אני מייחלת לזה שהאופנה הישראלית תביא משהו חדש, ולא תחכה למותגים מהעולם שיביאו את הבשורה. שאופנה ישראלית תקום ותעשה את זה״.
יש פעמים שבהן התפיסות שלכם כלפי עיצוב או אופנה מתנגשות?
ירון: אין ספק שיש בינינו הבדלים. הדור של אורי הוא כזה ששועט קדימה, שהכול קל לו, בעוד שאני גדלתי בלי אינטרנט, שלא לדבר על זה שלא היו חומרי גלם בארץ. אורי ישר יודעת מה יהיה הדבר הבא בלחיצת כפתור. אני הייתי צריך ללמוד, בזמן שהדור הצעיר החליט לקחת על עצמו את ההשכלה ולהמשיך הלאה.
זה פוגם בתעשייה?
ירון: ״בהחלט. בן אדם קם ומחליט שהוא עיתונאי, או סטייליסט, ואתה שם אותו ואותי באותו קו?״. אורי: ״אני מאוד מנסה להכניס את אבא לתוכן הזה ולמונחים שלי. אני חושבת שבמקום מסוים אנחנו מבינים את הראש האחד של השנייה, גם אם אני נותנת לו דוגמאות מהאינטרנט והוא מהעולם המקצועי שלו״. ירון: ״סנאפצ'אט עדיין לא הצלחתי להבין״.
ירון מינקובסקי: ״אני הייתי צריך ללמוד בזמן שהדור הצעיר החליט לקחת על עצמו את ההשכלה ולהמשיך הלאה. זה פוגם בתעשייה?בהחלט״.