קסטרו באנר קוביה לבן

הדס עפרת

לא בשמיים2
|

הדס עפרת בתערוכה קבוצתית חדשה בביתא בית לאמנות, חברה ועיר

אמנים משתתפים: הדס עפרת, סלי קריסטל קרמברג, אהרון אדני, מידד אליהו
אוצרת: ענת ליטוין
פתיחה: 8.10.2015 , יום חמישי, 19:00

לא בשמיים
סלי קריסטל קרמברג, ירושלים הצפה, 2015. קרדיט צילו, יח״צ

התערוכה הקבוצתית "לא בשמיים" אשר מתקיימת במסגרת שנה לפעילות מרכז "ביתא" – בית לאמנות, חברה ועיר בירושלים, עוסקת בתפקידו של האמן לסמן, למפות, לנכס ולהמיר מקום קונקרטי במרחב העיר ל"אל זמני".

ארבעת האמנים המשתתפים בתערוכה, אהרון אדני, הדס עפרת, סלי קריסטל קרמברג ומידד אליהו, מתייחסים למוקדים שונים במרחבי ירושלים ויוצרים בגופם ודרך יצירתם אסטרטגיות של זיקה ופרקטיקות המאפשרות תחושה של מקום בתוך אחד המרחבים המורכבים והטעונים בעולם. לעומת מנגנונים פופולארים של התחדשות עירונית ל'יצירת מקום' (place making), האמנים בתערוכה אינם עוסקים בשיפור המרחב הציבורי אלה בתהליך מהותי של זיכוך פנימי, בין השמימי והגשמי.

התערוכה כוללת עבודות במדיומים שונים ומתקופות שונות, מצילום שנעשה בשנות השמונים, לעבודות וידאו ומיצב שנעשו בשנים האחרונות, ועד למפת העיר העתיקה העשויה תחרה רקומה ורישום קיר בקומה השניה, שנוצרו במיוחד לתערוכה. מכלול המקומות המובאים, הכוללים חדר במוזיאון ישראל, בית כנסת מהמאה השמונה עשרה בהורב, גרמניה, בית ערבי ישן בדרך בית לחם שבשכונת בקעה, העיר העתיקה, הרי יהודה ומרחב הכיתה בקומה השנייה בביתא בבניין סיידוף ההיסטורי, שוזרים יחד קו נוף אחר של העיר.

"ביתא" הינו מרכז אמנות עירוני של המחלקה לאמנות פלסטית, אגף תרבות ואמנויות עיריית ירושלים. כמרכז חדש, "ביתא" שואפת לשמש כבית, כגוף מתווך וכתא פעיל לעשייה אמנותית­ חברתית במרחב העיר, תוך מיפוי ובחינת היחסים בין אמנות עכשווית, שאלות חברתיות וחווית היומיום בירושלים, על המורכבות והייחודיות של העיר. "ביתא" ממוקמת במבנה סיידוף ההיסטורי ברחוב יפו 155, בשכנות לשוק מחנה יהודה. המרכז מהווה פונקציה עירונית חדשנית המפגישה בין אנשי רשות, אמנים, חוקרים ותושבים, ומשמש כמקום לשיח, כבסיס ליצירת שיתופי פעולה וכמנוע לעשייה.

תאריך נעילה: 29.11
במסגרת התערוכה ובציון שנה לפעילות מרכז "ביתא", יתקיימו במהלך חודש אוקטובר, מפגשים מיוחדים הפתוחים לקהל ללא עלות:
8.10,   יום חמישי, 19:00 – אירוע פתיחת תערוכה וחגיגת שנה לביתא.
15.10, יום חמישי, 19:00 – סלון ביתא בנושא "נעליים, טקסי חיים ומרחב העיר" – שיח עם אפרת אסף
שפירא, אוצרת משנה, האגף לאמנות ותרבות יהודית, מוזיאון ישראל.
22.10, יום חמישי- שיח סדנא כחלק אירוע "בתים מבפנים" + נעילת שבוע "מנופים".
16:00 שיחת אמן עם אמני "לא בשמיים" בנושא מקום, במסגרת בתים מבפנים.
18:00 ערב עם שבישרפלר ממסעדת "עזורה" בשוק מחנה יהודה, אשר יארח את הקהל לסדנת בישול לא שגרתית עם סיפורים, טעמים וריחות שבין השוק לבית, כחלק מאירועי נעילה של מנופים.
29.10, יום שלישי,  19:00 – סלון ביתא מלאכה, מעצבים מקומיים בתצוגת קולקציית סתיו.

לא בשמיים1
אהרון אדני, תרגיל שמש על הר הציפורים, קרדיט צילום, יח״צ

ביתא – בית לאמנות חברה ועיר
רחוב יפו 155, ירושלים
טלפון: 02-5953348
שעות פתיחה: שני – חמישי, 10:00 – 18:00

לא בשמיים3
אהרון אדני, הר הציפורים, צילום שחור לבן.קרדיט צילום, יח״צ

הדס עפרת יציג בתערוכה זו עבודת פרפורמנס מתועדת בוידאו בשם "לא בשמיים" (על שמה נקראה התערוכה) אשר נוצרה ב- 2010 במוזיאון ישראל במסגרת אירוע 'נקודת מגע'. פעולת השעתוק של עפרת של תקרת החדר  – תקרה של בית כנסת מהמאה השמונה עשרה מהורב, גרמניה, על גבי מראה הממוקמת על הרצפה, מתקיימת בצירים שונים, בציר אנכי בין התקרה לרצפה,בציר רוחבי בין השם לפה, בין עיר אחת לשנייה – ירושלים והורב אשר בגולה, בין דורות שונים של יוצרים (זוסמן ועפרת) ובין תרבויות שונות – קניין רוחני יהודי מובהק של בית כנסת כשברקע ניגון תפילה עתיק יחד עם פעולת השתחוות של האמן על הרצפה אשר מהדהדת תפילה מוסלמית. 'לא בשמיים' היא מעין מזימה של פריצה, חפירת מנהרה והתקה בה האמן לוקח את הצופים אל מסע בזמן אל 'לא מקום' ( 'non place' ביטוי אשר טבע האמן Robert Smithson') כאשר מחוגת הזמן וההשתקפות במראה מהווים את לב העבודה.
סלי קריסטל קרמברג, מציגה עבודות וידאו אשר יצרה במסגרת תכנית שהות אמן ב "הום בייס" ירושלים הכוללת סדרה של עבודות וידאו המתייחסות לבית בו שהתה במשך שלושה שבועות ב-2014, בית ערבי ישן הנמצא בדרך בית לחם בשכונת בקעה. בכל יום היא מקיימת פעולות שונות וטכסי חיים דרכם היא מגלה רבדים כמוסים ואינטימיים של המקום – מריקוד דבקה על מרצפות הבית הרופפות, השתזפות על שולחן העבודה לקולן של ציפורים, תפירת עלי כותרת שקמלו משיח ורדים עתיק. המצלמה הממוקמת סמוך לתקרה מאפשרת הצצה למרחב ההתמקמות של האמנית. עבודה נוספת של קריסטל קרמברג בה האמנית טווה בגופה קשר ממשי לעיר היא "ירושלים הצפה", מפת תחרה צחורה של העיר העתיקה,על רובעיה ומבניה השונים אשר נוצרה באמצעות פעולת רקמה סזיפית במשך מספר חודשים. ירושלים הצפה היא התגלמות ירושלים השמימית וזו המוחשית של כאן ועכשיו, המחוברת יחדיו בחוט לבן מעשה אמן.

לא בשמיים4
סלי קריסטל קרמברג, הום בייס ירושלים, סדרת וידאו. סטיל מתוך וידאו.

אהרון אדנימציג צילום גדול בשחור לבן בשם "הר הציפורים" אשר צולם בשנות ה-80 בהרי יהודה בעודו סטודנט, בין שני בתיו של האמן – בית המשפחה בשכונת מוסררה בירושלים לביתו החדש בקיבוץ נחשון ליד לטרון, שם גדל כילד חוץ. האמן מצולם כשגופו החשוף צבוע לבן, שכוב על בטנו על סלע כשכל משקלו, משקל הסלע וכוח הכבידה מושכים אותו אל מרכז כדור הארץ, בחיבור אייקוני ופראי של בעל בשורה. מול הצילום בקצה השני של החלל ממוקם מיצב בשם "תרגיל שמש על הר הציפורים" העשוי מרכיבים שונים, ביניהם דלת עץ מגולפת ועליה סוליות והר, מגוון אובייקטים גיאומטריים משיש המפוזרים על הרצפה ואוביקט אחד מרכזי הכולל טבעת פרספקס הכתוב עליו "נקסוס", משמעו נקודת ההיתוך, החיבור והמגוז העיקרי בין מספר מרכיבים. תרגיל השמש אשר שמו לקוח מעולם של התעמלות קרקע מסמן אפשרויות של מעוף יחד עם חיבור עמוק לקרקע.
מידד אליהו יצר לתערוכה עבודת קיר גדולה בשם "הכיתה" בקומה השנייה בביתא, המהדהד את הארכיטקטורה של מבנה סיידוף ההיסטורי יחד עם נוף אחר מופשט. החלל אשר מתפקדככיתת לימוד בה מידד עצמו מלמד רישום, מהווה מעבדה ניסיונית להתבוננות וללמידה על התפר שבין פנים לחוץ – עם נוף שכונת מקור ברוך הנשקף מחלונותיו. כלי הציור, מוטות עץ עליהם עופרת שמשמשים את מידד ליצירת העבודה על סוג של לוח לבן, מוצגים כחלק מתהליך הלמידה. לצד עבודת הקיר הגדולה מוצגים רישומים עדינים יותר מתוך פנקס הסקיצות של האמן בהם חיפוש נקודות החיבור בין הגוף והחלל.

באנר נשים קסטרו 300
פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק