לזכרה של רונית אלקבץ

אפיפו, מגזין אמנות. תערוכה פמיניסטית מזרחית: "שוברות קירות – אמניות מזרחיות עכשוויות בישראל"-1
|

EFIFO מגזין אמנות

תערוכה פמיניסטית מזרחית: "שוברות קירות״ – אמניות מזרחיות עכשוויות בישראל. תערוכה חדשה לזכרה של רונית אלקבץ ז"ל

בית הספר לאמנות במכללה האקדמית ספיר, יום שלישי ה-29 בנובמבר, שעה 13.00

אפיפו, מגזין אמנות. תערוכה פמיניסטית מזרחית: "שוברות קירות – אמניות מזרחיות עכשוויות בישראל"-1-3
אפיפו, מגזין אמנות. ״מנשקי הקמעות״

התערוכה "שוברות קירות" שתפתח בבית הספר לאמנות במכללה האקדמית ספיר במסגרת כנס שדרות לחברה ב-29 בנובמבר, עוסקת בסוגיית התרבות בישראל מנקודת מבט פמיניסטית מזרחית. מיד לאחר פתיחת התערוכה ייערך פאנל בהנחיית ראש בית הספר לאמנות במכללת ספיר מיכל שמיר, ובהשתתפות אוצרת התערוכה ומנכ"לית ארגון "אחותי" שולה קשת, נשיא המכללה האקדמית ספיר פרופ' עמרי ידלין, נשיא כנס שדרות לחברה, האלוף במיל' עוזי דיין, ויו"ר הוועד המנהל במכללת ספיר עו"ד גלעד שר.

התערוכה שתציג בגלריית הספרייה, מבססת את ההבנה שמזרחיות היא תרבות, חוויה וזהות שצריכה להיות נדונה גם בהקשר לנושאים של מגדר, אתניות המהדהדת בזהות הנשית ובסוגיות של פמיניזם, ורב תרבותיות, תערוכה זו מעלה שאלות באמנות בישראל, שלא נשאלו עד כה בצורה שיטתית ומסודרת. התערוכה מקבצת נקודות מבט של נשים-יוצרות המציעות חוויות חיים מגוונות. האמניות הנוטלות חלק בתערוכה אינן משתתפות רק מכורח מוצאן האתני אלא גם מתוך תודעה מזרחית ופמיניסטית, כלומר אין הכוונה לצמצם את נושאי יצירתן לעניין של גאוגרפיה ומוצא אלא מעשה האוצרות מבקש להתעכב על הקשר בין תרבות, היסטוריה, גאוגרפיה, שפה, מנהגים ונושאים של נשיות. אלו מקבלים טיפול מגוון ויסודי בהקשרים של המעבר הבין תרבותי בין ה"שם" ל"כאן".

אפיפו, מגזין אמנות. תערוכה פמיניסטית מזרחית: "שוברות קירות – אמניות מזרחיות עכשוויות בישראל"-14
אפיפו, מגזין אמנות. צילום של אור טסמה

בין הנושאים שנדונים ביצירות ניתן להבחין בסוגיות של הגירה ועקירה, שמירה על מסורת של מרחב ערבי ודרגות של זהות היברידית שמקורה בנשים שחוו בעצמן הגירה או שהוריהן חוו אותה, ייצוג מינורי וחתרני וייצוג אלטרנטיבי ונוקב משמשים את האמניות לסירוגין לשם יצירת גוף עבודות מהדהד וחזק.

מגוון סוגי מדיה נכללים בתערוכה: ציורי שמן על בד, מייצבים, עבודות וידיאו, צילום, מיצגים מצולמים ועוד. כל אחת מהיצירות מעמידה ייצוג אישי וחברתי גם יחד של היות אישה מזרחית בישראל. כל היצירות ביחד נאספות אל הצהרה תרבותית אפקטיבית בדבר נשיות מזרחית בהקשר למדינת הלאום ובהתייחס ליחסי הכוח המתקיימים בתרבות המקומית ומציעה אופק חדש לקיום במרחב המזרח תיכוני.

אפיפו, מגזין אמנות. תערוכה פמיניסטית מזרחית: "שוברות קירות – אמניות מזרחיות עכשוויות בישראל"-1-2
אפיפו, מגזין אמנות. ״פומפי פרס״. 2004, שמן על בד, טריפתטיכון

האמניות המשתתפות: דפנה שלום, לילך בר עמי, שולה קשת, זמירה פורן ציון, רבקה בכר, שלומית כרמלי, נטע הררי-נבון, יפית ביטון, אורית חסון-ולדר, אסתר כהן, שולי נחשון, נטע אלקיים, שגית זלוף נמיר, כוכבית קדושים, לימור עצמון, אורנה בן שטרית-רז, אהובה מועלם, אורנה זקן-הלר, אלהם רוקני, ענבל אברג'יל, ענבל אגוז, עדנה אוחנה, נדין בר נוי, אור טסמה אברהם, סיגל מורד אשד, לידה מסד שרת, אתי נאור, פרווין שמואלי בוכניק.

 

 

פורסם בקטגוריה אופנה
תגובות פייסבוק