קסטרו באנר קוביה לבן

מארק יאשאייב

מארק יאשאייב-1
|

הגלריה ע"ש מורל דרפלר במרכז האקדמי ויצו חיפה: מארק יאשאייב – גם חור שחור מסיים את חייו

מארק יאשאייב, בוגר המחלקה לצילום, מדיה וקולנוע במרכז האקדמי ויצו חיפה, מציג בגלריה לצילום ע"ש מורל דרפלר חמישה צילומים גדולי מימדים ומיצב ספרייה.

מארק יאשאייב-2
ללא כותרת 150X170 2015 מארק יאשאייב

תערוכה : 21.1.2016 – 28.2.2016
אוצרת: חנה שביב
רח' הגנים 21, המושבה הגרמנית, חיפה. טל. 04/8562540  א' – ה' 10:00 – 17:0

 
חנה שביב, אוצרת התערוכה: "אחד הנושאים שעליהם עובד מארק יאשאייב הוא הזמן ומשמעותו בצילום. נהוג לומר שהצילום מקפיא רגע בזמן. הצילומים של מארק עוצרים ואוצרים בתוכם יותר מרגע צילומי אחד. על ידי צילום בתוך צילום, בזמנים שונים יוצר מארק זמן הווה מתמשך ומשבש את תפיסת הזמן המסורתית של הצילום. פעולה זו מאפשרת לו לספר סיפור מרובד משמעויות וכן לערער על מושגי היסוד של הצילום שהם הזמן הצילומי, דו מימד, תלת מימד, חלל ואור.

מארק יאשאייב-3
ללא כותרת 100X120 2014 מארק יאשאייב

פעולת הצילום של מארק מתחילה בבנייה של קונסטרוקצית עץ חשוף בחלל נתון. זוהי פעולה של פסל ובנאי. בתוך המבנה הראשוני הזה נוצר אתר הצילום הראשון, החוזר לחלל לאחר שהודפס בגודל של אחד לאחד. סט צילומי חדש נבנה סביב הדימוי הראשון וצילום נוסף מבוצע. הפעולה הפיזית עמלנית היא נקודת מוצא חשובה בעבודתו של מארק. הסיפור מתהווה תוך כדי בניית החלל. פעולות גופו הן המניעות את התהליך ומתוך כך מתהוות בגוף העבודה שתי תנועות קונספטואליות: המיצב הנבנה והסיפור שהוא מספר. שניהם נקראים על ידי הצופה בנפרד, חוזרים ומתאחדים, ויוצרים יחד דימוי מתעתע.

השימוש המרובד באור, מוסיף גם הוא למורכבות הדימוי. אור חלון חלבי ואטום מנתק את החללים מן העולם החיצוני. במבט נוסף, אפשר לראות שאין קשר בין אופן נפילת האור והצל והתאורה הקיימת במישורי המציאות השונים.

נושאי עבודתו של מארק  הם דימויים המתעסקים בהווה, המעומתים עם הקשרים מתולדות האמנות. מהפיסול היווני רומי, דרך  סוריאליזם, ומיצבים. כך למשל, פסל קלאסי שצולם במוזיאון באמנות אמריקאית בוושינגטון, הוגדל והוצב באופן ארעי בפינת הסטודיו שלו. שלוש מנורות ניאון תקועות בבטנו. חוטי חשמל משתלשלים סביבו. בפינת החדר שעונה מנורה נוספת ועל הרצפה מונח מסור. קווי הפרספקטיבה של הפסל מתנגשים עם אלו של החדר ומפריעים האחד לשני. הקלאסי והארעי יוצרים ביניהם דו שיח מתוח.

מארק יאשאייב-4
מארק יאשאייב, גם חור שחור מאבד את חייו, 2015

בתמונה אחרת ניצבת בחורה בפינת חדר. ראשה מוטה כלפי מטה. היא עסוקה בענייניה. רגע של היסוס או מופנמות. הצבעים מונוכרומטיים. זוהי ההצבה הראשונה. הדימוי המצולם שלה מוגדל ומצולם שוב כשלפניו מיצב הכולל שלושה מסכים, המכוונים אותנו לשנות ה 60-70' וראשי פסלים המכוונים לאמנות הקלאסית. בצילום המיצב הצבע מודגש ומקבל מקום סימבולי.  ההתבוננות בתמונה מעלה בנו את חווית השלם הסופי. אנו קושרים את הבחורה עם המיצב שלפניה, למרות שבזמן הצילום השני היא איננה נוכחת כלל בחדר.  תעתוע הזמנים יוצר הקשרים הפוצעים את תחושת הזמן ,המרחב והאמינות שלנו. חללים אמיתיים הם דמיוניים ולהפך.

מבנה ספרייה הבנוי מקרשים ועץ גלמי משלים את התערוכה. על המדפים מונחות עבודות קודמות של מארק. הן ארוזות. ניתן לדפדף ביניהן, אך תוכנן סמוי מן העין. ספר צילום ישן, מהסדרה הקלאסית המפורסמת של טיים- לייף, ובו הוראות לצילום הטוב והנכון, תקוע מתחת לאחד העמודים. הוא משמש לאיזון המבנה. אם נרצה לפתוח ולקרוא בו – תקרוס הספרייה.

הצופה בעבודות נדרש  לעבודת חיבור ופירוק. הוא מנסה לדלות "אמת" והבנה מתוך מה שרואה ותוך כדי כך, נהפך לשותף ופרשן של העבודות ".

מארק יאשאייב-5
ללא כותרת 2013 150X200 מארק יאשאייב

מארק הוא בוגר המחלקה לצילום, מדיה וקולנוע במרכז האקדמי ויצו חיפה, 2009.
בוגר תואר שני בבצלאל 2013.  הציג תערוכות יחיד במוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית ובבית האמנים בירושלים. כן השתתף במספר תערוכות קבוצתיות.

 

 

באנר נשים קסטרו 300
פורסם בקטגוריה כללי
תגובות פייסבוק