מט גאלה 2024. האם בלמיין העתיקו משנקר? סיכום!

אל פנינג והשמלה משנקר. צילום: אינסטגרם-9
|

לצד מחאות פרו פלסטיניות התרחש בלילה שבין יום שני לשלישי אירוע האופנה הגדול של השנה: המט גאלה, והוכיח באופן חד משמעי, שקוד לבוש הוא בגדר המלצה, גם באירוע בסדר גודל כזה. נרשם גם סקנדל: ניצן צפלר ותמה פוקס, בוגרות שנקר, טענו כי שמלת הזכוכית של בלמיין הועתקה מפרויקט הגמר שלהן

כמידי שנה ביום שני הראשון של חודש מאי, מתאספים המון סלבס באוהל מיוחד שבכניסה למוזיאון המטרופוליטן בניו יורק לחזות בתערוכה ייחודית. הנושא הנבחר לתערוכה השנה הוא אולי אחד הייחודיים שנראו בשנים האחרונות, וזוכה לשם  "יפיפיות נרדמות: להעיר את האופנה מחדש". אוסף התערוכה כולל קרוב ל-250 פריטים מהאוסף הקבוע של מכון התלבושות במוזיאון המטרופוליטן החל מהמאה ה-17 ועד היום, אשר חלקם לא נראו בציבור מעולם. 

בסיוע של טכנולוגיות בינה מלאכותית יוצגו בתערוכה פריטים היסטוריים, חלקם שבריריים מידי להלבשה על בובות תצוגה כמו שמלת הנשף של אבי ההוט קוטור, צ'ארלס פרדריק וורת' מ-1887.

אבל כמו תמיד הדבר שעליו כולם ידברו יהיה השטיח האדום, או במקרה הזה השטיח הלבן-טורקיז שעליו יצעדו פרשנויות טובות, וגם  כאלה שפחות, לנושא הגאלה הנגזר מנושא התערוכה, סיפור בשם 'גן הזמן' מאת ג'.ג בלארד, העוסק בגן מיוחד שכל קטיף של פרח בו מחזיר את הזמן לאחור.

בשבועות שקדמו לאירוע עלו תיאוריות רבות ביחס למה שנוכל לראות על השטיח, בעיקר המוני שמלות פרחוניות המדמות את הגן שבו עוסק בלארד בסיפור, וב-6 למאי התבררו התיאוריות כנכונות, לפחות חלקית. מי עשה את זה יותר טוב ומי פחות?

אחת מהמארחות השנה היתה זנדאיה, האישה המדוברת ביותר בקיץ הזה. כיאה למארחת היא בחרה בשני לוקים- האחד, עיצוב אישי מבית האופנה MAISON MARGIELA, שהוא עיצוב מחדש לדגם קודם של מנהל הקריאייטיב ג'ון גליאנו מ-1999, שיצר לקולקציית ההוט קוטור של דיור כשעמד אז בראשו.

 MAISON MARGIELA-1
זנדאיה. MAISON MARGIELA. צילום: אינסטגרם

השני שמלת וינטג' במראה ויקטוריאני של בית ז'יבנשי יחד עם כובע ייחודי בצורת זר פרחים גדול. לשני המראות הבולטים התווסף איפור במראה גבות דקות שאולי קצת מזכיר את מראה האיפור שסחף את הרשת בתצוגת הקוטור האחרונה של ג'ון גליאנו.

לנה דל ריי, השאירה את כולם מופתעים כשחזרה למט גאלה לראשונה מ-2018 בשמלה של בית אלכסנדר מקווין, שמלה שענפים קוצניים מעטרים אותה וקילה מכסה אותה.
השמלה היא פירוש נהדר של הסיפור ואולי של סופו, כשהפרחים שנקטפו בגן הזמן משאירים אחריהם גינה ריקה מפרחים, ענפים קטומים מעוטרי קוצים.

alexandermcqueen. צילום: אינסטגרם-6
לנה דל ריי. alexandermcqueen. צילום: אינסטגרם

כמעט 48 שעות אחרי השמלה של אל פנינג, שמלת זכוכית שקופה מבית בלמיין שנראה ששתי ציפורים מפוסלות אוחזות בה, הצליחה לעורר סערה קטנה גם בישראל כששתי סטודנטיות מהמחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, ניצן צפלר ותמה פוקס טענו כי שמלת הזכוכית של בלמיין הועתקה מפרויקט הגמר שלהן, שמלה שקופה שמוחזקת על ידי יונים.

אל פנינג והשמלה משנקר. צילום: אינסטגרם-3
אל פנינג והשמלה משנקר. מה דעתכם? דומה? צילום: אינסטגרם

עו"ד רחל זילברפרב שעוסקת בנושא זכויות יוצרים וכותבת על כך באינסטגרם שלה, fashion by law הסבירה ש"אין הרבה דמיון מעבר לעובדה ששתי השמלות יכולות לדמות זכוכית… לא מדובר על ציפורים מאותו סוג. כיוון הכנפיים שלהן שונה לחלוטין" היא כתבה בסטורי שלה "אז האם הייתה הפרה? יהיה קשה להוכיח, גם ברמת העיצוב וגם ברמת זכויות היוצרים ביונים. האם זה אומר שבלמיין בהכרח לא לקחו השראה/העתיקו מהבוגרות? לא בהכרח"
כך או כך, השמלה של אל פנינג הייתה מרתקת במיוחד בשל ההקשר לנושא, השימוש באזכור לדמות היפיפה הנרדמת ששחקה בסרט 'מליפיסנט' והמחווה ליצירת השמלה של הנסיכה אורורה על ידי החיות ביער, גם אם ההסבר הפשוט יכול להיות שהיא כמו פסל אומנותי בגן הזמן.

אמנדה סייפריד החליטה להביא את הלקח של הסיפור, היכולת של האדם להרוס את הטבע שסביבו למען טובתו האישית צעד אחד קדימה, השמלה הכסופה במבט ראשון עלולה להוביל להרמות גבה לא מעטות אבל המסר שלה גדול מזה, בד השמלה מוחדש מקולקציית אביב 2009 של פראדה לטובת שמלה חדשה ומקיימת סביבתית, לצד הקיימות התווספו אלמנטים ברורים לגן, פרחים.

prada. צילום: אינסטגרם-1
אמנדה סייפריד. prada. צילום: אינסטגרם

אלמנט מעניין וצפוי פחות משימוש בפרחים היה שילוב של אלמנט הזמן בלבוש המוזמנים אותו עשתה בצורה יחודיית הזמרת טיילה בשמלה שמורכבת כולה מחול מבית האופנה בלמיין שאותה חתך גופה אוליבייה רוסטאן, הקראייטיב דירקטור של בית האופנה כשנכנסו לחלל המוזיאון, לשמלת החול צורף אקססוריז בצורת שעון חול שהחזיקה כמו תיק. אמנם נאלצו לשאת אותה במעלה המדרגות, אבל השמלה שלה היתה ייחודית ביותר.
שחקן הכדורסל בן סימונס שילב גם הוא במראה שלו שעון, בחליפה עם משבצות בולטות באזור הכתפיים המשוות לו מראה מרובע וחסון יותר ומזוודה שעליה שעון מחוגים, שילוב קטן ופשוט של הנושא, אך כזה שקולע ונותן מקום לקוד הלבוש.

לעומתם, בולטת לא פחות ולא בשל היכולת שלה להתאים את עצמה לנושא היתה קים קרדשיאן בשמלה כסופה של MAISON MARGIELA בעלת המותן הצרה ביותר, וסריג אפור מושלך על הכתפיים שלה בנונשלנטיות שאמורה להעיד על סטייל בלתי מתפשר. ההסבר שלה לבחירת השמלה לגאלה היה, "רצתי החוצה, לקחתי את הסוודר של בן הזוג שלי, זרקתי אותו על עצמי ובאתי לעבודה."

balmain. צילום: אינסטגרם
טיילה. balmain. צילום: אינסטגרם


העיניים החדות של המבקרים ברשתות לא פסחו על המוך שהיה על הסוודר האפור שלה והציעו לה לדאוג למכשיר גילוח מוך בפעם הבאה. העובדה שהסוודר לא ירד מכתפיה של קים הביא לתיאוריות שהיתה תקלה בשמלה שלה שהצריכה את ההסתרה, ועדיין העובדה שהיא הצליחה לסובב ראשים על השטיח בשל היקף המותניים הלא פרופורצינלי שלה מראה לנו שוב שלרדת 8 קילו כדי להתאים לשמלה האגדית של מרילין מונרו, או להיכנס לשמלה שעלולה לשבור לך צלע היא סיבה מספיק טובה להופיע בגאלה השנתית.

maisonmargiela. צילום: אינסטגרם-2
קים קרדשיאן. maisonmargiela. צילום: אינסטגרם

קרדשיאן היא לא היחידה, נראה שג'ניפר לופז, אירינה שייק, ניקול קידמן, קיילי ג'נר, רוסליה ועוד מוזמנים רבים לא הביעו חשיבות כלשהי לנושא הגאלה ובחרו להגיע אמנם בשמלות וחליפות מרשימות אבל ההקשר תלוש בהחלט,
דוג'ה קאט אולי יותר מכולן בחרה במראה שנוי במחלוקת, שמלת טי-שירט לבנה רטובה לחלוטין בעיצוב של VETEMENTS, אבל אפילו ניסיון ההקשר התלוש ביותר שהוא הפרח בגן שאחרי ההשקיה לא היה מוצלח כמו ההסבר שלה "כותנה היא הפרח שהכי בשימוש…הטישירט היא פריט לבוש קלאסי, היא על זמנית."

לצד הכוכבים שהביאו פרשנות מעניינת לנושא הגאלה, אלו שביניהם בחרו להתעלם ואפילו יותר מכך, לתרץ את בחירת הלבוש שלהם בהסברים המגוחכים שיש, הם מעלים שאלה האם יש בכלל משמעות לקוד לבוש, ובמיוחד באירוע שנחשב אירוע השיא של האופנה ובכלל, מה המטרה בקוד לבוש? אם בתקופת האינסטנט ברשתות החברתיות מספיק שתהיה בולט, גם אם לא קשור בהכרח כדי שידברו עליך.

dojacat. צילום: אינסטגרם-1
דוג׳ה קאט. dojacat. צילום: אינסטגרם

ואולי מי שנושאת את האחראיות לכך היא אנה וינטור עצמה, שכדי להחיות את הבאת התרומות למוזיאון המטרופוליטן אפשרה במט גאלה הכנסת טלפונים, מה שבהחלט עזר לויראליות של האירוע בעידן האינסטנט, אבל זה בדיוק העניין, נראה שאנה וינטור מבינה שלויראליות באינטרנט יש כוח, גם אם היא באה על חשבון האופנה שמוגדרת בקוד לבוש ותלבושות של כוכבים שהיא עצמה מאשרת, כי כנראה שבעידן של היום ויראליות יותר מעניינת אנשים מקוד לבוש.

דפנה סאפר -2

דפנה סאפר – כתבת אופנה
אינסטגרם: dafnasaffer@

נינה שוורץ - 3

נינה שוורץ – עורכת אופנה
אינסטגרם: nina_schwartz_stylist@

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Chief editor & art director: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel

פורסם בקטגוריות אופנה, אופנת נשים, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק