מעצבי אופנה צעירים, רוצים כתבה? תשלמו. יש גם מחירון. תחקיר!

cover fashion israel news
|

מעצבי אופנה, סיימתם ללמוד עיצוב אופנה בשנקר או בויצו חיפה, וקיבלתם מחמאות על תצוגת הגמר? אתם בוגרים. ברוכים הבאים אל החיים האמיתיים. כאן כל דבר עולה כסף. הבדים, השכירות, הנהלת החשבונות וגם כתבה בעיתון שתבשר על פתיחת הסטודיו. המחירים נעים בין 1,000 שקל ל-30,000 שקל לכתבה – תלוי כמה האבא עשיר.


יחצ״נית שנקר: ״תפנו לבתי ספר לתקשורת לקבל תגובה״. מירב לביא, ראש המגמה לעיצוב אופנה, המרכז האקדמי ויצו חיפה: ״חרטה גדולה על אי מתן תמיכה והזדמנות למעצבים״. עפרה מזרחי: ״את שילמו רק לכותבים, לא למרואיינים״. בוגרת שנקר: ״זה גובל בניצול״.

אלין כהן שער ״את״, מגזין אופנה
״גילוי נאות״. אלין כהן על שער ״את״. צילום: תמר קרוון

מאת: אפי אליסי


Fashion Israel – מגזין אופנה ישראלי (לטובת מעצבי אופנה צעירים) המקדם אג׳נדות חברתיות.

חרתנו על דגלנו את החשיבות במתן במה לבוגרי המכללות האקדמיות לאופנה ובתי ספר לצילום. כמו כן קידום מעמד האישה נמצא בראש סדר העדיפויות אצלנו.

קידום מעצבי אופנה צעירים

היינו ראשונים בישראל שקידמו צלמות אופנה, ואנו רואים חשיבות רבה בקידום מעצבי אופנה צעירים.

אופנה ישראלית חשובה לנו, ובוודאי בתקופה שבה מעצבי האופנה בישראל נאבקים על קיומם.

ברק-שמיר-סשה-פרילוצקי--Fashion-barak-shamir-Fashion-Magazine-מגזין-אופנה-אופנה
"חובה מוסרית". קולקצית גמר של עדי גרין-חכימיאן – בוגרת "שנקר". צילום: סשה פרילוצקי. sudni: ברק שמיר, הפקה: Fashion Israel

מעצבים בתחילת דרכם חייבים חשיפה

לאחרונה פרסמנו ריאיון עם מעצבת מוכשרת בתחילת דרכה המקצועית. אנחנו עושים זאת מתוך אמונה שמעצבים בתחילת דרכם חייבים חשיפה.

תמצאו אצלנו כתבות רבות על מעצבים חדשים ובוגרים.

נטלי דדון על שער לאשה צילום דניאל קמינסקי, מגזין אופנה
״הכול ממומן|״. נטלי דדון על שער ״לאשה״. צילום: דניאל קמינסקי

השקענו מיוזמתנו בכתבה, משלב הריאיון ועד לצילומים, לטובת מעצבת שחשבנו שמן הראוי שתקבל במה מכובדת.

הגיעה לאוזננו ידיעה כי מגזין גדול הציעה לאותה מעצבת חשיפה בעקבות הכתבה שפרסמנו עליה אצלנו.

היא התלהבה ומהר מאוד התברר לה שהדבר כרוך בתשלום. 10,000 שקל, אמרו לה.

מגזין נשים אמור לקדם אג׳נדות כמו פמיניזם ומעמד האישה ואופנה ישראלית

חשבנו שלא ראוי שמגזין נשים שאמור לקדם אג׳נדות כמו פמיניזם ומעמד האישה וכן אופנה ישראלית המקשטת אותו דרך קבע.

שעומדים מאחוריו גופי תקשורת גדולים ועשירים, ידרוש תשלום ממעצבת אופנה שנמצאת בתחילת דרכה המקצועית.

החלטנו לבדוק את העניין לעומק!

קולקציית גמר של שחר אבנט - ״שנקר״, צילום: משה אהרון, איפור ועיצוב שיער: שרון פור, דוגמנית. אמה אוולין ל-HH Models. הפקה: Fashion Israel - מגזין אופנה ישראלי
קולקציית גמר של שחר אבנט – בוגרת ״שנקר״, צילום: משה אהרון, איפור ועיצוב שיער: שרון פור, דוגמנית. אמה אוולין ל-HH Models. הפקה: Fashion Israel – מגזין אופנה ישראלי

היכן עובר הגבול בין כתבת מערכת לבין כתבה מסחרית? ממי מבקשים תשלום וממי לא? והאם זה תמיד היה כך?

מתברר שהגבולות היטשטשו ואין כמעט הבדל בין המערכת לפן המסחרי. אחד הם – כסף. זה שם המשחק.

במקום לקדם מעצבים צעירים שנאבקים על קיומם, דורשים מהם תשלום עבור כתבות

בדקנו במגזינים נוספים, מודפסים ואון-ליין, וראינו שזו מגמה. במקום לקדם אופנה ומעצבים צעירים שגם כך נאבקים על קיומם, דורשים מהמעצבים הצעירים תשלום עבור כתבות מערכת. זה נורא בעיניי.


מסלבס כמובן לא דורשים תשלום כאשר מפרסמים עליהם כתבה. 

אסתי גינבורג שער את, מגזין אופנה
״על כתבות מערכת שילמו רק לכותבים, לא למרואיינים״. עפרה מזרחי. אסתי גינבורג על שער ״את״. צילום: רון קדמי

יחצנית אופנה מובילה (שמה שמור במערכת): ״כך עובדת התעשייה היום.
תוכן שיווקי/תוכן ממומן ו'את' לגמרי עושים את זה. ניתן לראות את זה באתר שלהם.

"צודק כל כך. לצערי המגמה היום השתנתה״

10 הנשים המצליחות ביותר, הקוסמטיקאיות הטובות ביותר. זה הכול ממומן וזה לא משהו חדש. התופעה ידועה. ידועה לגמרי. הם מתפרנסים מזה".

שאלתי את העורכות הקודמות של ״את״, עופרה מזרחי ודורית בן ארי שערכה גם את ״נשים״, והן טענו שמעולם לא דרשו כספים ממרואיינים.

״נכון. היום המגמה השתנתה. גם ב'לאשה' יש מדור פרסומי שלוקחים נשים תחת קטגוריות שונות כמצליחניות. אדריכליות לדוגמה. הכול ממומן.

פמיניזם, העצמה, קידום מעמד האישה

גם ב'לאשה' וגם ב'את' חד-משמעית. על קוסמטיקאיות כאילו מובילות שמשלמות על זה. כמו מודעה. כביכול זה נראה מערכתי, אבל זה מודעה על אדם״.

מעצבים בוגרי שנקר נאלצים לשלם כדי לקבל כתבה בעיתוני נשים. המגזינים הללו הם לא מגזיני אופנה נטו.

אלא עיתוני נשים שדוגלים גם בערכים כגון פמיניזם, העצמה, קידום מעמד האישה.

קולקציית גמר של אהרון גניש, בוגר ״המרכז האקדמי ויצו חיפה״. צילום: מני פל, ארטדירקטור: ליז פלנסיה, איפור ועיצוב שיער: מרום טל (Marom Tal Winshenk), דוגמנית: Anna Tsiupa ל-Mc2 Tel Aviv, ע.צילום: דימה שבצ׳נקו. הפקה: Fashion Israel
קולקציית גמר של אהרון ישראל גניש, – בוגר ״המרכז האקדמי ויצו חיפה״. צילום: מני פל, ארטדירקטור: ליז פלנסיה, איפור ועיצוב שיער: מרום טל, דוגמנית: Anna Tsiupa ל-Mc2, ע.צילום: דימה שבצ׳נקו. הפקה: Fashion Israel

מעצב אופנה מוביל ובכיר (שמו שמור במערכת):

״זה המשחק. העיתונות הכתובה לא מפרגנת אם אתה לא מפרסם, רק אם יש לך יחצן כבד שדואג 'לשמן' את המערכת.

״שמור לי ואשמור לך״

מי שבעבר הוביל את המהלך היה עיתון 'עולם האישה' ז״ל. כיום לא 'את' ולא 'ליידי גלובס' ייתנו לך חשיפה אם אתה לא לקוח מסחרי.

שמור לי ואשמור לך. נכון לגבי כל דבר, בטוח גם בחלוקת הפרסים. גם כשאתה רואה תעודה בבית עסק על עסק מצטיין או עסק השנה – זה משהו שעולה כסף.
תמו ימי התום. הקפיטליזם במיטבו.

״מה פתאום. על כתבות מערכת שילמו רק לכותבים, לא למרואיינים״

אודה לך אם לא תזכיר את שמי. גם ככה אני לא אהוד כי אמרתי את דעותיי. תוסיף גם את עניין הסלבס שלא מגיעים לאירועים ללא תשלום. וגם ידוענים שמתלבשים במותגים תמורת פרסום״. 

שירלי בוגנים על שער ״מגזינה״, מגזין אופנה
״לא התעסקתי בכסף״. דורית בן ארי,. שירלי בוגנים על שער ״מגזינה״. צילום: שי כהן ארבל

עפרה מזרחי, עורכת ״את״ לשעבר. האם ב״את״ מרואיינים שילמו על כתבות או על ראיונות עליהם?

״מה פתאום. על כתבות מערכת שילמו רק לכותבים, לא למרואיינים״.

״זה המשחק. העיתונות הכתובה לא מפרגנת אם אתה לא מפרסם, רק אם יש לך יחצן כבד שדואג 'לשמן' את המערכת״

דורית בן ארי, עורכת ״מגזינה״ ובעבר עורכת ״את" ו״נשים״. האם ב״מגזינה״, ״את" או ״נשים״, כשערכת כתבה על מעצבת אופנה בתחילת דרכה, העניין היה כרוך בתשלום מצד המעצבת?

״לא, ממש לא. לא התעסקתי בכסף״

קולקציית גמר של דניאל נאווי, בוגרת ״שנקר״, צילום: גלעד קבלרו, איפור: דידי פז, עיצוב שיער: שרון פור, סטיילינג: אלינה פייס, דוגמנית: Olya ל-MC2. הפקה: Fashion Israel, מגזין אופנה
קולקציית גמר של דניאל נאווי – בוגרת ״שנקר״, צילום: גלעד קבלרו, איפור: דידי פז, עיצוב שיער: שרון פור, סטיילינג: אלינה פייס, דוגמנית: Olya ל-MC2. הפקה: Fashion Israel

בתי ספר לאופנה, ודאי כאלו הנמצאים בשורה אחת עם בתי ספר לאופנה הנחשבים לטובים בעולם, מטפחים מעצבים, מגדלים אותם, דואגים שיהיה להם מושלם בלימודים ומכינים אותם ל״אזרחות״.

״זה לא בתחומי הדיסציפלינה של שנקר״

האומנם? האם מכינים אותם לכך שתמורת כתבה בעיתון או באחד מאתרי האופנה הישראליים הם יצטרכו לשלם את הכסף שאין להם? פנינו לשנקר, בית הספר לאופנה הנחשב והמוביל בישראל.

קולקציית גמר של נגה וינוקור - בוגרת ״שנקר״. צילום: סשה פרילוצקי, עיצוב שיער ואיפור: חני שלום, דוגמן: ברק פרידמן ל’אלינור שחר’. הפקה: Fashion Israel
קולקציית גמר של נגה וינוקור – בוגרת ״שנקר״. צילום: סשה פרילוצקי, עיצוב שיער ואיפור: חני שלום, דוגמן: ברק פרידמן ל’אלינור שחר’. הפקה: Fashion Israel

מעצבים בוגרי שנקר נאלצים לשלם כדי לקבל כתבה.

יחצ״נית שנקר: ״אם לא מדובר בבוגרי שנקר לא נוכל להתייחס לזה״.

ובכל זאת?
״זה לא קשור בכלל לשנקר. לא קשור לתחום שאתם מדברים עליו.
אתם צריכים לפנות לבתי ספר שמתעסקים בתקשורת. ל'בינתחומי' יש מחלקה לתקשורת מהם תוכלו לקבל תגובה שקשורה לעולם התקשורת.

״יש לתמוך, לחשוף ולקדם גם את הכישרונות הצעירים ולא רק בחברות השולטות בענף אשר יכולות לממן את עצמן״

לשנקר אין שום נגיעה לעולם התקשורת. שוב, זה לא קשור אלינו בכלל. אין לי מה לענות. זה קשור להתנהלות של גוף תקשורת שהפך ממערכתי למסחרי. אין לי מה להגיב על זה כי זה לא בתחומי הדיסציפלינה של שנקר״.

שרה נתניהו על שער מגזין "את", אפריל 2019 | צילום: רון קדמי, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: סנדרה רינגלר ויפעת שפר, איפור: חן אלקבץ, עיצוב שיער: בועז עוזרי, מגזין אופנה
שרה נתניהו על שער מגזין "את", צילום: רון קדמי, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: סנדרה רינגלר ויפעת שפר, איפור: חן אלקבץ, עיצוב שיער: בועז עוזרי

מירב לביא, ראש המגמה לעיצוב אופנה במרכז האקדמי ויצו חיפה:

״תגובתי על כך שהוחלט לאחרונה לגבות כספים ממעצבים צעירים בתחילת דרכם שאך סיימו את הלימודים, היא חרטה גדולה על אי מתן תמיכה והזדמנות למעצבים אשר אין עדיין ביכולתם לממן יח"צ ולקדם עצמם בעולם האופנה רווי התחרות.

״אין לי מה לענות״

יש לתמוך, לחשוף ולקדם גם את הכישרונות הצעירים ולא רק לתמוך בחברות השולטות בענף אשר יכולות לממן כתבות תומכות ולקדם את עצמן עוד יותר״.

קולקצית גמר של ניית המאווי - בוגר ״שנקר״. צילום: סשה פרילוצקי, ע.צילום: ריטה מסטר, דוגמו: חן ג’רבי ל׳יולי׳. הפקה: Fashion Israel, מגזין אופנה
קולקצית גמר של ניית המאווי – בוגר ״שנקר״. צילום: סשה פרילוצקי, ע.צילום: ריטה מסטר, דוגמו: חן ג’רבי ל׳יולי׳. הפקה: Fashion Israel

בוגרת שנקר 2018 (שמה שמור במערכת):

"נראה לי הזוי שדורשים כספים ממעצבים בשביל כל דבר. זה גובל בניצול. פנו אליי ממגזין וביקשו 2,500 שקל כדי לעשות עליי כתבה שתתפרסם באתר ובאינסטגרם. 

״אתם צריכים לפנות לבתי ספר שמתעסקים בתקשורת״

הם פנו אליי, ממש דרשו. אחרי משא ומתן ומניפולציות הגענו לפשרה ושילמתי רק 200 שקל כי היה לי חשוב באותו הזמן לקבל חשיפה בין-לאומית. 

״זה לא קשור בכלל לשנקר. לא קשור לתחום שאתם מדברים עליו״

ההתנהלות אל מול המעצבים לקויה מהבסיס. ממש מפריע לי שמשאילים מאיתנו בגדים בחינם וכולם בהפקות אופנה במגזינים מקבלים תשלום חוץ מהמעצבים.
זה מרתיח אותי.

"נראה לי הזוי שדורשים כספים ממעצבים בשביל כל דבר. זה גובל בניצול״

אני רודפת אחריהם כדי שיכתבו את השם שלי ויתייגו אותי. פעמים רבות כותבים רק את השם של הסטייליסט. אפילו בעיתון גדול כמו 'לאשה'.

מזלזלים בנו. ברגע שמסיימים עם הבגד לא מעניין אף אחד אם יש למעצב קרדיט או לא״.

קולקציית גמר של בן זוהר - בוגר ״המרכז האקדמי ויצו חיפה״. צילום: בן לאון, סטיילינג: ניצן אברהם, דוגמן: מתן ביטון. הפקה: Fashion Israel
קולקציית גמר של בן זוהר – בוגר ״המרכז האקדמי ויצו חיפה״. צילום: בן לאון, סטיילינג: ניצן אברהם, דוגמן: מתן ביטון. הפקה: Fashion Israel

בנימה אישית: המגזין שלנו קיים כבר שש שנים. קידמנו עשרות מעצבים/ות, צלמים/ות, סטייליסטים/ות, מעצבי שיער ומעצבות שיער, מאפרים ומאפרות.

הגבולות אכן היטשטשו

מעולם לא דרשנו אגורה. אנחנו רואים בזה שליחות, חובה מוסרית של מגזין הקורא לעצמו "מגזין אופנה ישראלי".

״חרטה גדולה על אי מתן תמיכה והזדמנות למעצבים בעולם האופנה רווי התחרות״

הגבולות אכן היטשטשו בין כתבות המערכת לבין התוכן הממומן. לא ייתכן שגופי תקשורת גדולים ועשירים כמו:

״ידיעות אחרונות״, ״וואלה אופנה״ ודומיהם, המקדמים אג׳נדות של אופנה ישראלית וקידום מעמד האישה.

בטח פמיניזם, ירוששו מעצבי אופנה צעירים ועניים בעידן ״אמזונס״, עלי באבא״ ושאר חנויות האון-ליין לאופנה, שמביאים את המעצבים הישראלים להיאבק על קיומם.

שי לי שינדלר על שער GOstyle צילום דודי חסון, מגזין אופנה
שי לי שינדלר על שער GOstyle. צילום: דודי חסון

עיתונאית אופנה מובילה (שמה שמור במערכת):

״כל העולם הזה סובב סביב כסף. ברור שגופי התקשורת מחרטטים בתגובות. היום גובים כסף ממי שאפשר, במיוחד כשמדובר במגזינים נחשבים כמו ׳לאישה׳ או ׳את׳.

״היום כל סלב מקבלת כסף על איטם מהחיים שלה״

אם הם לא גובים כסף, האייטם ממש צריך לעניין אותם כדי לשמור על רמת התוכן והאיכות.

יאנה יוסף על שער ״את״, מגזין אופנה
״היום כל סלב מקבלת כסף על איטם מהחיים שלה״. יאנה יוסף על שער ״את״. צילום: אייל נבו

מעצבי אופנה צעירים, עשינו עבורכם תחקיר מקיף, להלן המחירון:


גייסנו לשם כך את אחת הכותבות שלנו שהציגה עצמה כמייצגת מעצבת אופנה בתחילת דרכה, המבקשת חשיפה באמצעות כתבת ריאיון. 


אז כמה זה יעלה לכם? 


המחירון לכתבה או לריאיון של מעצבי אופנה בתחילת דרכם:

לאשה (קבוצת ״ידיעות אחרונות"): עמוד כתבה אחרי האמצע: קבלת חומר מוכן שאתם שולחים למערכת, כתבת שלנו תערוך ונבצע הגהה לכתבה.

מחיר: בין 30.000 – 10,000 שקל נטו + מע”מ. (הצעת מחיר טלפונית + מייל מפורט).


את (קבוצת סיגלר): מחיר: עד 10,000 שקל לכתבה. (הצעת מחיר טלפונית).


GoStyle (קבוצת ״ידיעות אחרונות")כתיבה, עריכה, ריאיון טלפוני במידת הצורך ועיצוב. מחיר: 7,000-5,000 שקל לעמוד. (הצעת מחיר טלפונית + מייל מפורט).


Fashion Forward (מבית ״מאקו – ערוץ 12): מחיר: 15,000 שקל לכתבה. (הצעת מחיר טלפונית).


וואלה אופנה (בזק): מחיר: 10,000 שקל לכתבה. (הצעת מחיר טלפונית).


Xnet אופנה (קבוצת ״ידיעות אחרונות"): מחיר: 7,000 שקל ומעלה לכתבה. (הצעת מחיר טלפונית).


מגזין it. מחיר: 1,000 שקל לכתבה. (הצעת מחיר טלפונית).


Fashion Forward, מגזין אופנה
״תמו ימי התום״. Fashion Forward

תגובות לתחקיר:


"לאשה"

מגזין "לאשה" הוא המגזין השבועי היחיד בישראל בו מתפרסמים מדי שבוע עשרות עמודי סטייל בהם ניתנת במה מערכתית למעצבים ישראלים.

המגזין אף תומך במעצבים הישראלים באמצעות גיליונות המוקדשים לעיצוב ישראלי בלבד (כמו גיליון יום העצמאות).

״עמודי פרסום ותוכן שיווקי״

במגזין, כמו גם בכלל אמצעי התקשורת בארץ ובעולם, ישנם עמודי פרסום ותוכן שיווקי, כאשר המילים "תוכן שיווקי" מופיעות בצורה ברורה שאינה משתמעת לשתי פנים.  

ממגזין ״את״ נמסר:

מגזין "את" מציג ומקדם ללא הרף שלל מעצבים ישראלים, ותיקים וצעירים.

כחלק מהתכנים המערכתיים באתר האינטרנט, במגזין המודפס, בחשבונות המדיה החברתית ובמסגרת תחרות "פרסי האופנה".

״מעולם לא ביקשנו תשלום״

מעולם לא ביקשנו תשלום עבור סיקור מערכתי משום סוג שהוא. ככל שמדובר במודעות פרסומת או במדורי "תוכן שיווקי" – הרי שהם מסומנים בצורה ברורה ומלווים בגילוי נאות.

וואלה אופנה רותם סלע לקסטרו צילום דודי חסון, מגזין אופנה
״וואלה אופנה״. רותם סלע. לקסטרו. צילום: דודי חסון

״וואלה אופנה״

מערכת וואלה! אופנה קידמה, מקדמת ותמשיך לקדם אופנה ישראלית בכלל ומעצבים צעירים בפרט, ללא תשלום ובהתאם לערכים עיתונאיים מחמירים.

בוואלה יש הפרדה מלאה בין מחלקת התוכן לבין המחלקה המסחרית.

״בהתאם לבקשת הלקוח״

כתבות ממומנות אשר מתפרסמות באתר דרך המחלקה המסחרית, מתפרסמות רק בהתאם לבקשת הלקוח, ועם גילוי נאות ובולט על דבר המימון.

Xnet אופנה, מגזין אופנה
״כתבות מגזין על אופנה, עיצוב ומעצבים בשני התחומים, נכתבות בידי עיתונאי האתר וירחוני חטיבת המגזינים של ידיעות״. Xnet אופנה

מאתר Xnet נמסר:

"אין – ולא נגבה מעולם – תשלום תמורת כתבות עיתונאיות באתר Xnet. כתבות מגזין על אופנה, עיצוב ומעצבים בשני התחומים, נכתבות בידי עיתונאי האתר וירחוני חטיבת המגזינים של ידיעות.

״כתבה פרסומית״

במקביל, עולים לאתר גם אייטמים פרסומיים המופיעים במקור מוספים המסחריים של הקבוצה, והם מסומנים, כחוק, כתוכן שיווקי או ככתבה פרסומית".

it magazine, מגזין אופנה
״מדובר בעסק לכל דבר״. הגר טהר לב. it magazine

מגזין itהגר טהר לב, עורכת ראשית

"מגזין it הוא מגזין אופנה עצמאי, פרטי, ומקצועי, בבעלות היזמית הגר טהר לב.

מאז הוקם המגזין שם לו למטרה לקדם בכל דרך ובכל אפשרות אופנה ישראלית ומעצבים צעירים בפרט.

חבל מאוד שלא מצאת לנכון להתעמק קצת יותר בתחקיר, כי אז היית מגלה עד כמה המגזין הוא פרו-אופנה-ישראלית, קידם ומקדם עשרות מעצבים ישראליים וצעירים בפרט ללא רווח.

״מדובר בעסק לכל דבר״

עם זאת, מדובר בעסק לכל דבר והמוצר שאנו מוכרים הינו פרסום, ובדיוק כפי שכל עסק מוכר את מרכולתו, אנו מוכרים פרסום, כך שלא לעניין, ולא מקצועי, להפוך את היוצרות.

הבחירה שלך להציג בדרך זו פלטפורמה חדשנית וחשובה שקמה יד ביד עם מעצבים ועם עסקים ועם מותגים רבים ונפלאים.

למעננו כקהילת אופנה, מחבלת ומזיקה ליוצרים עצמם, אלו שלמענם אתה חוקר ונלחם".

מעצבי אופנה

תגובות פייסבוק