Sonovia: הג׳ינס אקולוגי שמוביל מהפכה בעולם האופנה

Sonovia. צילום: יח״צ -1
|

מה אתם באמת יודעים על הג'ינס שלכם? פריט הלבוש המוכר והאהוב, שנמצא בארון של כולנו, קיים כבר מעל ל-200 שנה מאז שלוי שטראוס (Levi`s) החלו לייצר אותם. בתחילה, הם שימשו כמכנסי עבודה עד שהפכו להיות פריט הלבוש הפופולרי והיומיומי ברחבי העולם כולו. הגזרות והטרנדים אולי השתנו לאורך השנים אבל תהליך הייצור בבסיסו נשאר זהה. זה כולל שימוש בכימיקלים מזהמים וצריכת מים אדירה של 7,000 ליטרים לכל זוג ג'ינס

אז איך זה שאנחנו חיים בשנת 2025 ושום דבר לא השתנה?
החלטתי לבדוק את הנושא מקרוב וגיליתי את חברת Sonovia הישראלית שפיתחה קו ייצור אקולוגי מהפכני מסוגו לג'ינסים.

ביקרתי במעבדות ובמשרדי החברה, שם פגשתי צוות של מדענים, פיזיקאים ומהנדסים, שהציגו לי את תהליך הייצור במעבדה. בנוסף, שוחחתי עם שאול גליקסברג, מנכ”ל החברה, בשיחה מעניינת על החברה והמהפכה שהיא מביאה לעולם האופנה.

Sonovia. צילום: יח״צ -14
Sonovia. מייסדי החברה. צילום: יח״צ

מאיפה הגיע הרעיון לייצר ג'ינס אקולוגי?
Sonovia, שפרצה את דרכה בכלל בתקופת הקורונה, מתעסקת ב-2 פטנטים שבמקור פותחו באוניברסיטת בר אילן. הם מתבססים על הזרקה באמצעות אולטרה סאונד של ננו חלקיקים.מה שקורה בפועל זה שמפציצים את חוטי הכותנה באמצעות גלי הקול, מה שחוסך את הצורך בתהליכים מזהמים כמו חמצון-חיזור בתהליך הייצור עצמו.

היישום הראשון היה בייצור של מסיכות אנטיבקטריליות לשימוש רב פעמי, החברה הצליחה מאוד בתקופת הקורונה ומכרה מסיכות במיליוני דולרים. לאחר הקורונה הייתה דעיכה בביקוש למסיכות ולכן Sonovia החליטה לעשות מעבר לעולמות הייצור של בגדים שנשען על בסיס אותו המנגנון בדיוק.

Sonovia. צילום: יח״צ -18
Sonovia. צילום: יח״צ

Sonovia זיהתה את הביקוש הגובר מצד מותגים גדולים לעבר ייצור אקולוגי, והבינה שנפתח שוק ענק בשווי של 70 מיליארד דולר בשנה. כיום, היא כבר ביצעה פיילוטים מוצלחים עם מותגים בינלאומיים כמו Gucci ו-Balenciaga, וממשיכה להתפתח בתחום.

במה שונה תהליך הייצור שלכם מתהליך רגיל?
בתהליך המסורתי, השלב הראשון כולל ניקוי חוטי הכותנה (scouring) מלכלוך ושמנים שונים. בנוסף, החוטים נשטפים בסודה קאוסטית, שהיא חומר חזק ואלים, המסייע בהכנתם לפני הצביעה.

Sonovia. צילום: יח״צ -16
Sonovia. צילום: יח״צ

השלב השני בתהליך המסורתי  נקרא חמצון-חיזור, ובו חוט הכותנה נטבל באמבטיות צבע וסופח את פיגמנט האינדיגו, שהוא הפיגמנט המשמש לצביעת ג’ינס. החוט עובר עד 20 אמבטיות כאלה, ובשלב מסוים הופך להיות בעל חומציות גבוהה. כתוצאה מכך, יש לרוקן ולטהר את תכולת האמבטיות. תהליך טיהור השפכים באמבטיות דורש כמויות גדולות של אנרגיה ובחלק מהמדינות במזרח, במקום לבצע טיהור ראוי, מי השפכים מוזרמים ישירות לנהרות, מה שגורם לכך שהתושבים המקומיים נאלצים לשתות מאותם מים מזוהמים.

ב-Sonovia לעומת זאת, הודות לשימוש בגלי הקול, יש צורך לטבול את חוטי הכותנה באמבטיה אחת בלבד שגם אינה מגיעה לרמת חומציות גבוהה.

הטכנולוגיה החדשנית הזו מקצרת באופן משמעותי את תהליך הייצור, ומפחיתה כמעט לחלוטין את השימוש במים – ירידה של כ-90%. בנוסף, היא מצמצמת את צריכת האנרגיה הנדרשת לטיהור האמבטיות. התוצאה היא ייצור ג’ינס אקולוגי, החוסך ליצרנים מים, אנרגיה, זמן ושטח.

הטכנולוגיה של Sonovia מהווה מהפכה בתעשייה Disruptive) Technology), והשוואה טובה לכך ניתן למצוא בתעשיית הרכב – בדיוק כפי שרכב חשמלי כמו Tesla שינה את שוק הרכב המסורתי המבוסס על בנזין. המוצר הסופי – רכב נוסע או במקרה הזה, ג’ינס – נותר זהה, אך הדרך שבה הוא מיוצר השתנתה באופן מהותי עם שיפור משמעותי ביעילות ובשמירה על הסביבה.

באיזה שלב נמצאת כיום החברה?
כעת, הטכנולוגיה של Sonovia נמצאת בשלב מתקדם של יישום תעשייתי, עם התקנה במפעל Pure Denim שבמילאנו – אחד ממפעלי ייצור הבדים המובילים בעולם, המספק פריטי לבוש למותגים היוקרתיים והגדולים ביותר. עד כה, החברה השלימה בהצלחה שלושה פיילוטים, ובקרוב צפוי מעבר לייצור תעשייתי עבור אחד המותגים המובילים בעולם.

בנוסף, קבוצות האופנה הגדולות בעולם Kering ו-Inditex מממנות חלק משמעותי מהניסויים ומהפעילות של הפיתוח (R&D), דבר המהווה הבעת אמון בטכנולוגיה ובפוטנציאל שלה לשנות את תעשיית הטקסטיל.

האם הצרכן הסופי יראה הבדל במחירים?
התהליך עצמו קצר וחסכוני יותר אז על פניו לצרכן הסופי התהליך אמור להוריד במחיר. ככל הנראה שהצרכנים לא יראו הבדל והמותגים והמפעלים יהנו מהחיסכון ויגזרו את הקופון. 

מה החלום הבא?
החלום הגדול הוא לשנות את פני תעשיית האופנה ולהיות הטכנולוגיה הבאה שבאמצעותה מייצרים בדים בתעשייה. היישום הראשוני הוא אמנם בגינס, כי פיגמנט האינדיגו הוא הכי מזהם, אבל ברמה העקרונית אפשר ליישם את זה בצבעים ובבדים אחרים.

Sonovia מציבה את תעשיית האופנה על מסלול חדש וירוק, בעידן שבו קיימת דרישה הולכת ומתרקמת לאופנה אקולוגית וברת קיימא, הטכנולוגיה של Sonovia מספקת פתרון שיכול לשנות את כללי המשחק. תוך שמירה על הסביבה והפחתת השפעות מזיקות, היא ללא ספק מובילה את הדרך לייצור אחראי וחדשני בעתיד.

לינק לאתר: https://sonoviatech.com/he/
לינק ללינקדין :https ://www.linkedin.com/company/sonovia-ltd/
אינסטגרם: sonovia_ltd

רותם כהן - אופנה וטכנולוגיה

אופנה וטכנולוגיה – רותם כהן
אינסטגרם: fashion__ai__@

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Chief editor & art director: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק