קובי גולן: "שמלה היא המשך של שרשרת הדורות"

קובי גולן. צילום: רום שי-10
|

קובי גולן, 31, מעצב אופנת שמלות כלה ובגדי ערב החל את דרכו בתעשיית האופנה כבר כשהיה נער. הורים שתמכו ודחפו את הכישרון שלו קדימה. המסע שלו החל כשמלאו לו 18 כסטאז'ר של ויוי בלאיש, עבר דרך לימודים בשנקר, עבודה בסטודיו לכלות אצל יואב ריש וליאור צ׳רכי ומשם לדרך עצמאית. גולן: "תמיד ידעתי שאעשה שמלות כלה, תמיד נמשכתי לשם."

נתחיל בשורשים, תמיד רצית להיות מעצב?
"תמיד, מגיל ממש צעיר. אני בן 31 וגדלתי בראשון לציון. כשהייתי בן 14 אמא שלי שמעה על המקום שנקרא Fashion Academy והחליטה לרשום אותי לקורס ציור אופנה מתוך ההבנה שזה הדבר שרציתי לעשות, לצייר דוגמניות ולהלביש אותן. משם הדרך רק התחילה. בסיום הקורס המורה שוחחה עם אבא שלי בהתלהבות גדולה ואמרה שיש בי פוטנציאל והיא רוצה שאבוא אליה לשיעורים פרטיים. העניין סוכם והייתי נוסע אליה אחת לשבוע, ובשיעורים הייתה מלמדת אותי מגוון של מושגים בעיצוב ואיור אופנה, והיא סללה את דרכי והייתה לי למנטורית. לאחר מכן בהמלצתה למדתי תפירה ותדמיתנות."

קובי גולן. צילום: רום שי-3
קובי גולן. צילום: רום שי

כיף שיש גיבוי מהבית וליווי צמוד. מי מלווה ותומך, אחרי הלימודים, לאן המשכת?
"משם המשכתי לסטאז' אצל ויוי בלאיש בגיל 18. שנה לאחר מכן התקבלתי ללימודי תואר ראשון בעיצוב אופנה בשנקר. בתקופת הלימודים עבדתי אצל יואב ריש, מעצב שמלות כלה, ואצל ליאור צ'רכי. תמיד ידעתי שאעשה שמלות כלה, תמיד נמשכתי לשם."

קובי גולן. צילום: רום שי-6
קובי גולן. צילום: רום שי

למה שמלות כלה?
"העבודה האיטית יותר, הירידה לפרטים הקטנים, החומרים העדינים, העבודה עם משי ורקמה. לשם כיוונתי. לאחר סיום הלימודים עשיתי בגדי קזו'אל במשך תקופה ואז החלטתי לחזור למקורות זה היה חזק ממני. חזרתי לשמלות כלה."

כשאתה אומר קצב איטי, מלבד העבודה והתכנון המוקפד, הקשר האישי עם הבנות שאתה עובד איתן מוסיף לאפיל של שמלות כלה?
"כן בניית הקשר ביני לבן הכלה חשוב לי. כלה סוגרת בדרך כלל חצי שנה מראש. אנחנו עושים מדידות, יש תהליך. אנחנו נפגשים פעם בחודש במשך חצי שנה עד החתונה. כולל הבחירות של הבדים, של הגזרה, כל העיצוב האישי באווירה מאוד נעימה, יחס אישי."

קובי גולן. צילום: רום שי-35
קובי גולן. צילום: רום שי

הישיבה אחד על אחד ההיכרות האישית, הכלה שמגיעה אליך יש לה טעם מאוד ספיציפי.
"לכלות שמגיעות אלי יש טעם מאוד מסוים וייחודי. אני תמיד אוהב להתעסק עם חומר. כמו צייר שצריך את הצבעים, אני צריך את הטקסטיל מכאן זה מתחיל. אנחנו יכולים ללכת לכיוון קלאסי, לכיוון בוהו שיק, פרנזים, סרוג, מנצנץ, כל כלה יכולה להתחבר לסגנון שלה."

אתה יושב וסורג או מוצא את הבדים?
"יש דברים שסרגתי ויש כאלה שהן השלמות לטקסטיל ובדים. הפרנזים הם עבודת יד, זה דורש הרבה התאמות של חוטים לבדים מיוחדים שאת מרביתם אני אוסף כמו מפות וינטג' עם רקמה מיוחדת."

קובי גולן. צילום: ייח״צ
שמלת ערב של קובי גולן. צילום: ייח״צ

המחשבה להשתמש בבד שכבר קיים היא מטעמים אקולוגיים? מתוך חיבה לוינטג'?
"היא גם וגם, אבל בעיקר חיבור לוינטג'. אני מוצא בזה התרגשות מצד הכלה, זה תמיד מזכיר לה את המפה מהבית של סבתא או חיבור לזיכרון חיובי אחר והיא מתרגשת. כשזה קורה, אני שמח ומבחינתי עשיתי את עבודתי כמעצב. החיבור השורשי ללבוש שמלה מיוחדת שמייצגת עבור הכלה את הזכרונות החיוביים ממשפחתה באירוע מרכזי בחייה, השמלה היא כמעין המשך של שרשרת הדורות."

MOR. אוברול. צילום: אנה דולגינובה.
דגם MOR. אוברול. צילום: אנה דולגינובה

כמה קולקציות כלות עיצבת?
"רק לפני שנתיים עשיתי את המעבר מקז'ואל לכלות כרגע יש 3 קולקציות של שמלות כלה. הן נמצאות בסטודיו ותמיד ניתן לבוא לעשות עיצוב אישי."

כמה שנים אתה עובד בסטודיו עצמאי?
"מאז שסיימתי את שנקר ב-2017, בערך 6 שנים."

LIHI. צילום: אנה דולגינובה -10
דגם LIHI. צילום: אנה דולגינובה

אני מבינה שאתה לא מלביש רק כלות, בחלק מהליין של שמלות הערב הלבשת את להקת A-AW איך זה היה? מה ההשראה?
"הן הגיעו אלי אחרי שסיימתי את הלימודים בשנת 2019 אני פשוט התחברתי אליהן. אוהב את המוסיקה שלהן, יש בהן משהו אוריינטלי שאני מחובר אליו. פרויקט הגמר שלי עסק בנשים בדואיות. נסעתי ליישובי רהט ולקיה וישבתי איתן באוהל ולמדתי את הרקמה המסורתית ואת כל מה שזה מביא איתו. דרך הסטייליסטית חיה וידר בנות הלהקה נחשפו לעבודה שלי והיא עשתה את השידוך בינינו. בתחילת הדרך הן לבשו את השמלות מתוך פרויקט הגמר אחר כך עצבתי להן באופן אישי להשקת האלבום במועדון הבארבי. ההשראות הגיעו מעולמות הסטייל הוויקטוריאני, האוריינטלי, מזרח מערב, הרבה רקמות, צבעים מדבריים חמים."

NETA. צילום: אנה דולגינובה - 3
דגם NETA. צילום: אנה דולגינובה

השילוב בין הסגנון הוויקטוריאני והסגנון האוריינטלי הוא מאוד לא שגרתי. שני סגנונות המייצגים מזרח ומערב. איך זה מתחבר?
"יש קשר והוא הרקמה ודרך השימוש בבדים, בשני הסגנונות משתמשים ברקמות. האישה הבדואית משתלבת בתוך המרחב הסביבתי שלה כשהיא לובשת את הגלביה עם הרקמות המופיעות גם על הכריות בבית. מצאתי שגם במאה ה-19, לאחר המהפכה התעשייתית, נשים היו לובשות בדי טאפט מבריקים, עושות מהן חצאיות תפוחות ושרוולים תפוחים וגם השתמשו באותו הבד לטקסטיל של הבית כמו ווילונות, וכך היו משתלבות בתוך המרחב הסביבתי שלהן. מכאן עשיתי את ההקבלה והחיבור בין מזרח למערב, אוריינטלי וויקטוריאני."

ALMA. צילום אנה דולגינובה -64
דגם ALMA. צילום אנה דולגינובה

ההשראה לחיבור בין מזרח ומערב מגיע גם מהבית או פשוט זה מושך אותך ואתה נהנה מהם?
"לא חושב שזה מגיע מהבית אני פשוט מאוד אוהב רקמות. רציתי ללמוד את הרקמה לעומקה ניסיתי להבין איך אני מוצא מישהו שמתעסק עם רקמות בארץ ואז הגעתי ליישובים לקיה ורהט, היה בזמנו פסטיבל רקמת המדבר ביישוב לקיה ונסעתי למרכז המבקרים ומשם זה התגלגל."

LIAD. צילום: אנה דולגינובה - 3
דגם LIAD. צילום: אנה דולגינובה

אני מבינה את החיבור ללהקת A-AW כי הן מייצגות את יהדות תימן והן גם מגיעות מאחד היישובים במדבר.
"כן הן גדלו ביישוב שחרות שקרוב לגבול מצרים, הן מייצגות את הקצב החדש ישן גם במוסיקה שלהן וגם דרך הבגדים."

אלה חיבורים מיוחדים הכוללים בתוכם המון תשוקה. אני רואה שאפילו יש לך כאן רקמות אתיופיות.
"נכון, זה הבד שהן מתעטפות בו לאירועים ולעיתים גם ביום יום. אני אספן."

EFRAT. צילום: אנה דולגינובה -8
דגם EFRAT. צילום: אנה דולגינובה

זה לא רק אספנות זה אומר לחפש את הבד שיש לו סיפור ואתה נותן לו חיים חדשים.
"אני אוסף את הבדים ועובד עליהם. לא משאיר אותם כפי שהם, משלב בד אחר אולי כפתורים או רקמות."

מי היית רואה שמתחבר לסגנון הזה?
"ייתכן ואמנית שמחפשת בגד להופעה או אולי כלה מהפריפריה שתגיד: ׳אני אוהבת את זה׳ ותגיע אלי ונעבוד על השמלה המתאימה יחד אצלי בסטודיו בתל אביב."

בסטודיו אצל קובי גולן. צילום: רום שי-1
בסטודיו אצל קובי גולן. צילום: רום שי

מדינת ישראל נמצאת במלחמה. האם אתה מרגיש שהאירועים האחרונים השפיעו בצורה כזו או אחרת על היצירה שלך?
"שאלה טובה, אני נשאר עם הכלות. החזרה לאירועים בעיצומה. חייבים להמשיך את החיים. אם יש לזה השפעה על העיצוב? אני עדיין פועל בעולם ההשראות שלי אבל אי אפשר להתכחש. העצב קיים ואנחנו כל יום רואים חדשות ומתעדכנים. הלב כואב ומתפלל לטוב."

העבודה עם הכלות היא היצירה של חיים חדשים ושותפות במקום אופטימי?
"במיוחד עם כלות שבני הזוג שלהם נמצאים במילואים כבר תקופה."

בסטודיו אצל קובי גולן. צילום: רום שלי-3-8
בסטודיו אצל קובי גולן. צילום: רום שי

טווח מחירים: 
7000-12,000 שקל עבור שמלות מוכנות להשכרה, כולל התאמה אישית.
תפירה אישית החל מ-11,000 שקל.
מחיר סופי יינתן לאחר מדידה ותיאום ציפיות.
אתר:  www.kobigolan.com
טלפון: 054-4913009
אינסטגרם: kobi__golan@
פייסבוק: Kobi Golan
דוא"ל: Kobigolan6@gmail.com  
לינק לכתבה ב VOGUE

מור עוזירי - 3

מור עוזירי – כתבת אופנה
אינסטגרם: morozeri1@

רום שי-1

רום שי – צלמת
אינסטגרם: rom.shay.photography

נינה שוורץ - 3

נינה שוורץ – עורכת בכירה ופובליציסטית
אינסטגרם: nina_schwartz_stylist@

זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

Chief editor & art director: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel

תגובות פייסבוק