הפוגרום באוהדים הישראלים באמסטרדם הוא המשך ישיר ל"שבעה באוקטובר". הוא ממחיש כי העולם לא השתנה מאז מלחמת העולם השניה. הפוגרומים ביהודים נעשו בכל זמן בהיסטוריה היהודית. תכניסו טוב לראש: העולם אנטישמי! מאז ה-7.10 קיבלנו החלטה לפרגן רק למעצבים ולאופנה ישראלית. אפילו הטפנו מוסר (מה שאנחנו לא עושים בדרך כלל): "תרכשו אופנה רק תוצרת הארץ!" המסר הזה לא השתנה מבחינתנו. חודש נובמבר הגיע ואיתו חגי הקניות הגדולים, מחר כמידי חודש נובמבר יצוין גם יום הקניות הישראלי SHOPPING IL ואיתו חיזוק בעלי עסקים מקומיים, עניין משמעותי במיוחד בתקופה המאתגרת הזו. מתי התחלנו בכלל לקנות כחול-לבן ואיך עושים את זה נכון?
כבכל שנה, תחילת חודש נובמבר מסמן את פתיחת חודש הקניות הגדול, BLACK FRIDAY, CYBER MONDAY, יום הרווקים הסיני ועוד הם חלק מהימים החשובים שמסמנים הנחות בינלאומיות. השנה, אולי יותר מכל שנה, 400 ימים לתוך המלחמה, חשוב לשים לב לימי הקניות הישראליים, כמו SHOPPING IL וכלל ההנחות שמציעים מותגים וחברות מקומיות ולקנות מעסקים ישראליים.ֿ
ֿ
מתי בכלל התחלנו לקנות כחול לבן?
בספר, "חליפות העיתים" סוקרת אילה רז בין השאר את התפתחות תעשיית האופנה בארץ בשנות הקמתה,
בכדי לפעול למען התעשייה המקומית מול הציבור שהעדיף את הפריטים המיובאים הוקם 'האיגוד למען תוצרת הארץ' שפנה ללב הציבור לקנות מעסקים של עובדים מקומיים על מנת לסייע לרווחתם ולעודד אותם, אך הפניה למצפון לא הספיקה והמאבק הפך לעיתים אלים יותר, בפתח חנויות שמכרו מוצרים מיובאים הוצבו שומרים כדי למנוע כניסת קונים ואף היו נבדקים סלי הקניות של הקונים עד כדי שפיכת זפת לסלים כדי להוציא את המוצרים משימוש.
עם הזמן פורסמו תקנות שאסרו על עובדים להגיע לעבודה עם בגדים מתוצרת חוץ, ובעלי חנויות התחייבו למכור מוצרים מתוצרת מקומית. עם כניסתה של 'תוכנית התועלת' שהיתה דרך התמודדות עם מחסור בחומרי הגלם בענף הטקסטיל בשנות מלחמת העולם השניה, (ואף בדומה לתוכנית הקיצוב בהלבשה) הגיעה ברכה לשוק המקומי. מפעלי אופנה מקומיים ייצרו עשרות דוגמאות של פריטי לבוש. מחירם של 'בגדי התועלת' עמד בפיקוח ממשלתי ופריטים היו מוקצבים לפי מכסה שנקבעה מראש ולא היה ניתן לקנות מעבר לה. בעקבות התוכנית צומצמה התחרות בין היצרנים ובמקומה נוצר שיתוף פעולה הדוק שתרם להתייעלות השוק והגברת הייצור, ממנו להורדת המחירים ושיפור איכות המוצרים.
כיום אין צורך בתוכניות מיוחדות לצמצומי הצריכה או חרמות כלכליים, אך גם היום ישנם כלים וגופים המעלים על נס את חשיבותה של הצריכה המקומית. ShoppingIL הוקם בשנת 2014 ביוזמת חברת גוגל ישראל ובשיתוף עם מטה כחול לבן של משרד הכלכלה והתעשייה ויחד מקדמים עסקים ישראליים להגדלת קהל הלקוחות ומחזורי המכירות שלהם. מלחמת חרבות ברזל הביאה גם היא מודעות גדולה לקנייה ישראלית בשל דעות אנטישמיות של מותגים כאלו ואחרים ובכלל תחושת אחדות בעם ורצון לסייע לבעלי עסקים בקווי העימות או במילואים. כך או כך, העניין מוכיח שצריכה היא לא משהו מוכתב מלמעלה, אלא בעיקר כזו שעובדת הכי טוב כשהיא מונעת מרגש.
להלן המלצות על חברות אופנה וטיפוח ישראליות ולעקוב אחר ההנחות שלהן:
בגזרת הטיפוח ניתן למנות את Promise מותג הטיפוח המקומי המוכר ביותר, בזכות שיתופי פעולה מוצלחים שביצעו ברחבי הרשת. המוצרים שלהם כוללים רכיבים פעילים נעימים שמתאימים למגוון סוגי עור יחד איתם כדאי להזכיר גם את Doctor Or המכיל מגוון רחב של מוצרים המיועדים לטיפול וטיפוח העור עם מגוון של מוצרים לסוגי עור ובעיות עור שונים כך שכל אחד ואחת יכולים למצוא את המוצרים המתאימים להם בין אם לפי סוג העור, הטיפול או הרכיבים.
בגזרת ההלבשה, מותג הנעליים B.unique נוסד לפני יותר מ-20 שנה במטרה לייצר באופן מקומי נעליים אופנתיות תוך שימת דגש על נוחות מירבית. המותג מייצר פריטים חומרים ידידותיים לסביבה וללא מוצרים מהחי. לכבוד מבצעי חודש נובמבר המותג הכריז על עד 40% הנחה על הפריטים השונים.
Discreet&Hila, שני מותגי אופנה שהתאחדו לפני כ-4 שנים כדי לשים את הדגש על יופי ונוחות בפריטים שמתאימים למגוון גדול של נשים מכל המגזרים במגוון סגנונות: קז'ואל, ספורט אלגנט בגזרות נוחות ומחמיאות.
מבצים חמים והנחות תמצאו גם ב"רנואר", twentyfourseven, weshoes, "אורבניקה", "רזילי", "קסטרו", "גולף", Mon Soleil, HAVA ZINGBOIM, "אלמביקה", "מעבדות היקארי", "אלונה שכטר", נעלי "הלב הכחול", "ללין"
קניה חכמה – איך עושים את זה?
מכירות את המשפט שאנחנו משתמשות רק ב-20% מהארון שלך? גם עם מבצעים מפתים חשוב לזכור שעומס פריטים מקניות גדולות עלול להקשות עלינו למצוא את הפריטים הנכונים לנו בתוך הקיים ולעשות בהם שימוש נכון. מבצע מפתה לא בהכרח צריך לגרום לנו לקנות פריט שאין לנו בו צורך, אז איך כן קונים חכם?
קבלו טיפים לרכישה נכונה:
- תעבדו עם רשימת קניות ותקציב- מה חסר בארון? מה צריך או מה היית רוצה לנסות? מעבר על 'מלאי' וקביעת תקציב 'בזבוזים' הוא הדרך הראשונה לא להתפזר לקנייה אימפולסיבית ולא מתוכננת. במילה אחת: תכנון.
- אל תתפתו לקנות פריט לבוש לא במידה הנכונה, או מוצר איפור/טיפוח שלא בגוון המתאים רק בגלל שיש מבצע, סופו של הפריט הזה הוא לשבת במגירה
- תקני יותר בגדים ליום יום- הם ישמשו אותך יותר ויהיו שווים את הכסף (במחיר פר לבישה). אם את קונה בגדים לאירועים תמצאי את אלו שתוכלי לשלב גם ביום יום בעזרת סטיילינג מתאים.
- והכי חשוב, נצלי את ימי המבצעים להנות, ולהתחדש בחוכמה.
*המותגים והחברות הנ"ל מופיעים בקטלוג המוצרים של מטה כחול-לבן במשרד הכלכלה והתעשייה
דפנה סאפר – עיתונאית אופנה בכירה
אינסטגרם: dafnasaffer@
Chief editor & art director: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel