ריימונדה

הבלט הישראלי: ריימונדה-2
|

להקת הבלט הישראלי פותחת את העונה ה-49  עם "ריימונדה". יצירת מופת של מאריוס פטיפה והמוזיקאי אלכסנדר גלאזונוב. לחנוכה מכינים לכם את "סינדרלה" עם המוזיקה הקסומה של סרגיי פרוקופייב

מאת: צח אוריין-אוראץ'

הבלט הישראלי: ריימונדה
"ריימונדה". צילום: מאיה אילטוס

"ריימונדה" זו יצירת מופת ונחשבת לאחת מיצירות הבלט הקלאסי היפות ביותר" כך משוכנע מאטה מוראי, המנהל האמנותי החדש של להקת הבלט הישראלי, שפותחת את העונה ה-49 שלה עם בכורה ליצירתו של אחד מחשובי הכוריאוגרפים בבלט הקלאסי, מאריוס פטיפה. מוראי, שערך עיבוד מחודש ליצירה הנודעת למוזיקה של אלכסנדר גלאזונוב, החל את קריירת המחול שלו בעיר הולדתו, בודפשט בהונגריה, ולפני עשרים שנה בדיוק הגורל גלגל אותו עד ישראל. בעשר שנים הראשונות הוא רקד בלהקת הבלט הישראלי ובהמשך הוא עמד בראש חוג המחול באקדמיה למוזיקה בירושלים וניהל את בית הספר לנוער במרכז ביכורי העתים בתל אביב. "זה מרגש לחזור הביתה. מסתבר כי לא סתם הגעתי לארץ" הוא מוסיף בחיוך.

הבלט הישראלי: ריימונדה-5
"ריימונדה". צילום: אייל לנדסמן

להקת הבלט הישראלי היא היחידה המציגה רפרטואר בינלאומי ומוראי, חושבים מה רלוונטי לישראל 2015. "ריימונדה", שחוברה על ידי פטיפה בשנת 1898, היא אגדה אבירית עם סיפור אהבה שובה דמיון המציגה  שפע של ריקודים קלאסיים ווירטואוזים לצד ריקודי אופי צבעוניים. הבחירה לפתוח איתה את הרפרטואר של העונה הקרובה של להקת הבלט הרפרטוארית היא חלק מהחזון של מנהלת הלהקה, לאה לביא ושל המנהלת-שותפה לניהול אמנותי, יחד עם מוראיי, נינה גרשמן, לשעבר הפרימה בלרינה של הלהקה ומנהלת החזרות שלה. בין היתר הם משלבים בפעילות הלהקה בעונה הבאה מגוון של כוריאוגרפים ישראלים ובינלאומיים, אחד מהם הוא הכוריאוגרף רונלד סבקוביץ' מקרואטיה, שיעלה בחנוכה הקרוב הפקה מקורית חדשה של "סינדרלה" עם המוזיקה הקסומה של סרגיי פרוקופייב. "אני רוצה לעשות את זה כמו סרט והסינדלרה הזו תהיה יותר קצרה יותר קצבית", הוא מתמצת. על עיצוב התלבושות הופקד הרקדן ומעצב שמלות הכלה, אביעד הרמן, המשלב בין תחרויות מיס יוניברס לעבודה עיצוב מול להקות מחול רבות בעולם. "הוא מבין מחול ומבין מה צריך לעמוד על כל פוינט" מחמיא לו מוראי.

הבלט הישראלי: ריימונדה-4
"בילבי". צילום: גיא באום

מופעי להקת הבלט הישראלי מועלים בתל אביב ומחוצה לה ורק באולמות גדולים ומפוארים. "בלט קלאסי קשה לראות שלא במקומות הנכונים" קובעת לביא ומתגאה כי להקתם רלוונטית לישראל של 2015  וכי היא היחידה שמציגה רפרטואר בינלאומי. "ישראל היא ארץ אחרת ועם קהל אחר ורפרטואר של להקת הבלט שלה צריך להקפיד על הבאלנס הנכון". האיזון הרפרטוארי הזה כולל בין היתר את היצירה "בילבי" (על פי הספר 'בילבי גרב-ברך'), שנוצרה כחלק מהמגמה לעודד ולטפח יוצרים צעירים לבלט קלאסי, עם כוריאוגרפיה של סולנית הלהקה, לנה רוזנברג ואת היצירות "היפנופוביה" עם שפה של בלט עכשווי, יצירת בלט הניאו קלאסית “Three Loves”  למוזיקה של רחמנינוב וגם הפקה חדשה שתעלה בהמשך השנה בהשראת "אגם הברבורים". היצירה מורכבת משני חלקים – חלק אחד הכולל את המערכה השנייה של אגם הברבורים בגרסתה המקורית והמוקפדת וחלק שני כוריאוגרפיה עכשווית ופרשנות משוחררת ליצירה של הכוריאוגרף אנדוניס פונדניאקיס. פרויקט מעניין נוסף, "בלטולוגיה" שיועלה לקראת סוף העונה יציע מסע בזמן ותולדות הבלט הקלאסי בהפקה במורכבת מקטעי ריקוד וקטעי קישור המלווים על ידי שחקן המגלם את דמויות המפתח בהיסטוריה של אמנות הבלט.

הבלט הישראלי: ריימונדה-1
"סינדרלה". צילום: אייל לנדסמן

המופע הבא: ריימונדה, ראשון, 15.11.2015, בשעה:20:30, אולם שרובר ירושלים
תאריכים נוספים:
21.12.15 (יום ב') בשעה 20:30 תאטראות אילת
12.1.16 (יום ג') בשעה 20:00 היכל התרבות רחובות

 

 

*צח אוריין-אוראץ', עיתונאי (מעריב), בלש היסטורי וחוקר
שורשי משפחות ("שורשים עם נשמה") ומרצה על גנאלוגיה.
צח אוריין-אוראץ' בפייסבוק מייל: zackoryan@gmail.com‏

פורסם בקטגוריה כללי
תגובות פייסבוק