שבוע העיצוב ירושלים 2017

שבוע העיצוב ירושלים 2017: קואופרטיב העיצוב הירושלמי. צילום: איתי בנית
|

שבוע העיצוב ירושלים 2017: ״איים״ (Islands): שבוע העיצוב ירושלים, 8-15.6.2017, מתחם התרבות בשכונת טלביה ירושלים

שבוע העיצוב ירושלים הוא פרויקט הדגל של הפעילות המקצועית של בית הנסן, שמייצר פלטפורמה לפיתוח וקידום תחום העיצוב בארץ, בתמיכתה של הרשות לפיתוח ירושלים, בשיתוף משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: wemakecarpets firework carpet. Photo by We Make Carpets
שבוע העיצוב ירושלים 2017: wemakecarpets firework carpet. Photo by We Make Carpets

 

מנהלת אמנותית: ענת ספרן, אוצר ראשי: טל ארז.
ניהול כללי: איילת דרור ורן וולף, חברת רן וולף בע"מ.
ביוזמת בית הנסן – מרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה.
בתמיכת הרשות לפיתוח ירושלים.
בשיתוף משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים.
שעות פתיחה: יום שישי ה-9 ביוני – 10:00-16:00.
יום שבת ה-10 ביוני 10:00-22:00.
ראשון עד חמישי ה-11-15 ביוני 12:00-22:00.
מודיעין ומרכז מבקרים: בית הנסן – רחוב גדליהו אלון 14/ דובנוב 2.
לפרטים נוספים, תכניה, דרכי הגעה וחניונים באתר שבוע העיצוב ירושלים – jdw.co.il
ההשתתפות בכל אירועים הינה ללא תשלום ופתוחה לקהל הרחב.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: WeMakeCarpets Crayon Carpet. photo by Boudewijn Bollmann
שבוע העיצוב ירושלים 2017: WeMakeCarpets Crayon Carpet. photo by Boudewijn Bollmann

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017 יתקיים בין 8-15 ביוני ברחבי שכונת טלביה. תחת התמה "איים" יושקו במהדורה השישית והמורחבת של שבוע העיצוב שורת אירועים, מופעים ומגוון רחב של תערוכות עיצוב מקומיות ובינלאומיות. כ-150 מעצבים ומעצבות ישתתפו השנה בכ-40 תערוכות ופרויקטים, שיוצגו במרחב הציבורי, בבית הנסן, במוזיאון הטבע, במוזיאון לאמנות האיסלאם ובמבנה התעשייתי הענק של מרכזת בזק שנסגרה, שבה תוצג התערוכה המרכזית לשנת 2017.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: Toaster Project6 PhotoCredit Nick Ballon
שבוע העיצוב ירושלים 2017: Toaster Project6 PhotoCredit Nick Ballon

 

שבוע העיצוב ירושלים הוא פרויקט הדגל של הפעילות המקצועית של בית הנסן, שמייצר פלטפורמה לפיתוח וקידום תחום העיצוב בארץ, בתמיכתה של הרשות לפיתוח ירושלים, בשיתוף משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים. איילת דרור, מנהלת בית הנסן ושבוע העיצוב ירושלים, מטעם חברת ״רן וולף תכנון אורבני וניהול פרויקטים״ מוסרת: "בשנת 2016 התקיים שבוע העיצוב לראשונה במתכונת מורחבת וזכה ליותר מ-15,000 מבקרים. אנו ממשיכים למקם את המעצב בחזית העשייה ולהתרחב. נקודת המוצא בעבודה שלנו על שבוע העיצוב ירושלים מבקשת לייצר אירוע שחוגג את התחום במגוון אירועים, שמיועדים לכל הקהלים וחושפים ומנגישים עיצוב ישראלי ובינלאומי – היסטורי ועכשווי. במקביל – כהמשך ישיר לפעילותו השוטפת של בית הנסן – אנו פועלים ליצור הזדמנות, שמטרתה למסד פלטפורמה משמעותית ומשפיעה לקידום תחום העיצוב הישראלי בארץ ובעולם, תוך עידוד ותמיכה ביצירה חדשה ומקורית, ובשיתופי פעולה מקומיים ובינלאומיים".

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: SUNset rise by EMKO (designer Barbora Adamonyte)
שבוע העיצוב ירושלים 2017: SUNset rise by EMKO .designer Barbora Adamonyte

 

ענת ספרן, המנהלת האמנותית של שבוע העיצוב ירושלים, וטל ארז, האוצר הראשי של האירוע, מספרים: "אנו שמחים במיוחד לבשר על השקתן של ארבע תכניות רב שנתיות שצפויות להתקיים מעתה בכל שנה במתכונות דומה: "תכנית הצוותים הבינלאומית, "שבמסגרתה, צוותו השנה חמישה מעצבים ישראלים לחמישה מעצבים מאירופה, ליצירת חמישה פרויקטים חדשים שיהוו את לב התערוכה המרכזית; "זירות עיצוב" רב תחומיות שייצרו חלל אירועים מרכזי ומפתיע. השנה בין השאר, יופק בזירת העיצוב הגרפי עיתון יומי שיתבסס על תכני השבוע ויחולק למבקרים; פרויקט ׳היסטוריה מקומית׳ שישים דגש על יוצר או יוצרת משמעותיים מהיסטוריית העיצוב הישראלי; ותכנית העסקים הקטנים, שבמסגרתה יצוותו מעצבים לשורת עסקים קטנים בסביבת לב האירועים״.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: MARCH oreflector park photo by electromgnetico
שבוע העיצוב ירושלים 2017: MARCH oreflector park photo by electromgnetico

 

״התכניות כולן מגיבות לנושא השנתי של שבוע העיצוב, איים, מזוויות שונות של תרבות, חומר וטכניקה. בשעה שהעשור השני של שנות האלפיים מאתגר את המושג האוטופי ׳הכפר הגלובאלי׳, ותופעות כמו בדלנות והיסגרות אל תוך הדומים לנו שוטפים את העולם המערבי כולו, מתגבשות ברשת קהילות שאינן מוגדרות באמצעים גאוגרפיים, אבל מתקיימות כ׳איים׳ בעולם מקביל של בידוד, הומוגניות וגבולות מוגדרים. האם אותו חזון אוטופי שביקש לטשטש בין המקומי לאוניברסלי נמוג אל מול התגבשותן של קהילות הומוגניות ובדלניות, ולאומיות חדשה/ישנה? והאם ירושלים, שמתפקדת כעיר בתוך מציאות של איים גאוגרפים, חברתיים, תרבותיים ופוליטיים, וישראל שמתקיימת כאי מוקף יבשה, מייצגות מצב תמידי היסטורי שהופך עכשווי ואוניברסלי?״.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: אריאל לאביאן. תואר שני עיצוב תעשייתי בצלאל. הגינה שלי-אביב. צילום: אריאל לאביאן
שבוע העיצוב ירושלים 2017: אריאל לאביאן. תואר שני עיצוב תעשייתי בצלאל. הגינה שלי-אביב. צילום: אריאל לאביאן

 

השנה מתמקדים אירועי שבוע העיצוב ירושלים בשכונת טלביה העשירה במבני תרבות, באוצרות אדריכליים ובמבנים נטושים מסקרנים. אחד היתרונות הגדולים של קיום שבוע העיצוב בעיר הוא הגישה לאתרים ייחודיים שיש לעיר להציע. אם בשנה שעברה נפתחה לציבור וילה שרובר המיתולוגית, השנה ייחשף החלל התעשייתי של מרכזת בזק שנסגרה שהוכשרה לטובת התערוכה המרכזית. "islands: Breaking out shutting in, making an island" תציג כ-30 עבודות, פרויקטים ומייצבים של מעצבים מקומיים ובינלאומיים, שיעניקו את הפרשנות שלהם למושג אי.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: אי תכלת. עומר פולק
שבוע העיצוב ירושלים 2017: אי תכלת. עומר פולק

 

במסגרת התערוכה זו יציגו חמישה צוותים בינלאומיים, שכוללים מעצבים מתחומי עיצוב שונים שעבדו יחד בישראל ובאירופה, במסגרת "תכנית הצוותים הבינלאומית" ובמהלך חמישה חודשים פיתחו עבודה זוגית חדשה. בין השאר, יציגו יהונתן הופ ופטר אורנטופט (Peter Orntoft) דגם תלת מימד של קרחון אמיתי ששוכן באנטרקטיקה, ומצוי בשלב אחרון של היפרדותו מהיבשת והפיכתו לאי שינדוד ברחבי הימים בעולם. מזווית אחרת יציגו ארז נאבי פנה ומרלן וויסו (Marlène Huissoud) פרויקט שעוסק בגבולות ובוחן חומות מסביב לעולם. אורך החומה מתורגם לחוט שנטבל בשעווה ויוצר נרות ענק, הנרות נדלקים ונעלמים. הפרויקט נוצר בהשראת מפעל יחיד מסוגו, אי בודד בתעשייה, שמייצר את פתילי השעווה שמהווים את חומר הגלם.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: רונן בבלי. סטודיו מג'נטה. צילום: לי זכאי
שבוע העיצוב ירושלים 2017: רונן בבלי. סטודיו מג'נטה. צילום: לי זכאי

 

לצידם יוקמו שלושת איי העיצוב כחלק מתכנית "זירות דיסציפלינריות": אי עיצוב גרפי בהובלתם של גיא שגיא ומיכל סהר, אי עיצוב אפנה בהובלתם של האחים מוסלין ואי עיצוב מוצר בהובלתו של איתי אהלי. כל אי יתפקד כחלל תצוגה דינמי ואינטראקטיבי, ותוצריו יהוו חלק אינהרנטי ממנגנון האירוע. כך לדוגמה, אי עיצוב המוצר ישנה את פניו במהלך השבוע מיער פרא של חומרי גלם המדמה את המשאבים המוגבלים שמציע אי בודד, לזירת התרחשות תרבותית. אהלי, בשיתוף קבוצת מעצבים, ייצר במקום אובייקטים חדשים לעיני קהל המבקרים ולשימושם.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: פעולה קרקסית. צילום: יח״צ
שבוע העיצוב ירושלים 2017: פעולה קרקסית. צילום: יח״צ

 

באי העיצוב הגרפי יוקם ״דסק חדשות״ שייצר לעיניי ובשיתוף המבקרים גליון עיתון יומי, ואסופת הגיליונות תתפקד בתום האירוע כקטלוג שבוע העיצוב. אי עיצוב האפנה יכלול מיצב של מלתחה ענקית שבה כ-100 גרסאות שונות של ז׳קט, שחלקן ישמשו כמדים למשתתפי שבוע העיצוב, וחלקן יותאמו למבקרים שיעטו אותם במהלך כל הביקור באי.

 

בבית הנסן יושק בשיתוף מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב והתכנית ללימודי אוצרות בשנקר פרויקט "היסטוריה מקומית", בתערוכה שעוסקת בפעילותו של האוצר האגדי של מחלקת העיצוב והאדריכלות במוזיאון ישראל, איזיקה גאון. במסגרת התערוכה שאצרו יובל סער וגלית גאון הוזמנו המעצבים אוהד בנית (סטודיו Mishmaacool), אמנון אילוז (סטודיו Re-Levant), טל צור (iota), עזרי טרזי (סטודיו טרזי) ורונן בבלי (סטודיו מג׳נטה), ליצור עבודות חדשות ולהגיב לחמש תערוכות איקוניות שאצר איזיקה גאון במוזיאון ישראל. עוד יציגו בבית הנסן: קולקטיב we make carpets ההולנדי וסטודיו גרוטסקה הירושלמי, בתערוכה משותפת שאוצרת אנג׳ליק ספנניקס מגלריית MU, איינדהובן. התערוכה תכלול שטיח ענק עשוי מחפצים יומיומיים ועבודות עיצוב גרפי חדשות; תערוכת עיצוב ליטאי עכשווי, שעוסקת בחיי היום יום כשהיום קצר וחשוך.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: רונן בבלי (סטודיו מג'נטה). צילום: איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים 2017: רונן בבלי (סטודיו מג'נטה). צילום: איתי בנית

 

כמו כן, תוצג בבית הנסן תערוכה ביוזמת התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל, בשם ״הסטודיו האוטרקי״. התערוכה, שאוצר יהונתן הופ, תציג מעצבים שהסטודיו שלהם מכיל את כל צרכיהם – מחומרי הגלם ועד לכלי הייצור שבהם הם משתמשים. מידי ערב בקולנוע הנסן יוקרנו מבחר סרטי עיצוב בינלאומיים לצד סרטים מקומיים, זאת במסגרת שת״פ עם פסטיבל סרטי העיצוב והאדריכלות של מילאנו, ובתמיכת המיזם לקולנוע ולטלויזיה של ירושלים. בעליית הגג תיפתח "אסופה" חנות פופ אפ שתציע בין השאר פרטי מרצ'נדייזנג של האירוע, ומבחר מוצרים של המעצבים המשתתפים.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: איתי אהלי. אי עיצוב מוצר. הדמיה
שבוע העיצוב ירושלים 2017: איתי אהלי. אי עיצוב מוצר. הדמיה

 

מוזיאון הטבע הוותיק, שוכן בבית אבן ישן, שנבנה במאה ה 19. באולמות התצוגה של מבנה היסטורי זה, יציגו האקדמיות שלוש תערוכות שישתלבו במוצגי הטבע והחי ההיסטוריים. האקדמיה בצלאל תציג את התערוכה "מדעי החיים" שאוצרים: ליאורה רוזין וטל גור. בתערוכה רב מחלקתית, יציגו עבודות סטודנטים בולטות מהשנים האחרונות ויוצבו בחלל המוזיאון (העשיר במוצגים שונים מתחום מדעי החיים – פיזיולוגיה, גאולוגיה, בוטניקה וזואולוגיה) בהתייחסות לאופיים של חדרי התצוגה ומתוך ניסיון לקיים דיאלוג רעיוני וויזואלי בין השניים. דיאלוג נוסף ייווצר בין העבודות מן המחלקות השונות בבצלאל עצמן, אשר יוצגו בסמיכות זו לצד זו, בהתייחסות לדמיון גנטי ביניהן ולהשפעות ההדדיות בין התחומים השונים הנלמדים במוסד.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: אליסון קראנק. קניון עתידני. צילום מסך
שבוע העיצוב ירושלים 2017: אליסון קראנק. קניון עתידני. צילום מסך

 

החוג לעיצוב תעשייתי מכליל מכללת הדסה ירושלים יציג את התערוכה "איי תרבות: פרשנות מקומית לתרבויות העץ של יפן, אפריקה וארצות-הברית". בתערוכה יוצגו שלושה איים הבנויים על עקרונות תרבותיים וטכניקות עיבוד עץ הנפוצות ביפן, אפריקה, וארצות-הברית. בעבודתם ידגימו המציגים חלק מההיבטים התרבותיים, האמנותיים, הדתיים, ההגותיים והעיצוביים המאפיינים כל יבשת. הנחיה ואוצרות: פרופ׳ קני סגל וד״ר יונתן ונטורה. המרכז האקדמי ויצו חיפה יתכתב עם התמה בעבודות אנימציה אשר יוצרו בקורס מיוחד המיועד לנושא שבוע העיצוב, בהובלתו של ראש החוג לתקשורת חזותית, ירון שין (ג׳ובוי).

במקביל לתערוכות שיפתחו בשבוע העיצוב, תציג במוזיאון האיסלאם במהלך השבוע התערוכה "מיקום חדש: חפצים ישנים | יצירות חדשות", שאוצר אלון רזגור, ובמוזיאון ישראל, התערוכות: "סימני דרך: 60 שנות עיצוב של דן ריזינגר" ו-"מוצגים: סדר חדש באוסף העיצוב" שאוצר: דן הנדל. בשיתוף פעולה עם שבוע העיצוב ירושלים, יתקיימו סיורים מיוחדים עם מעצבים במוזיאון ישראל: "עבר, הווה, עתיד: על עיצוב במוזיאון". הסיורים יתקיימו ב-13, 14, 15 ביוני בשעה 18:00 במוזיאון. ובנוסף ב-16 ביוני בשעה 11:00, יתקיים הסיור "בין פונקציונאלי לאסטטי: עיצוב כלים בעולם העתיק". (הכניסה למוזיאונים אלו הינה בתשלום, ובשעות הפעילות הרגילות, למעט ערב הפתיחה במהלכו יפתח מוזיאון האיסלאם עד השעה 23:00).

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: ארז נאבי צילום: איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים 2017: ארז נאבי. צילום: איתי בנית

 

ברח' עזה יתקיים לראשונה השנה פרויקט העסקים הקטנים שהופקד בידיו האמונות של קואופרטיב העיצוב הירושלמי. שמונה מעצבים מקומיים מדיסציפלינות שונות – איור, עיצוב תעשייתי, קרמיקה, זכוכית, טקסטיל ואופנה – יצוותו לשורת עסקים קטנים ברחוב וישנו את פניהם במהלך השבוע.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: איתי אהל. צילום: איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים 2017: איתי אהל. צילום: איתי בנית

בית הנסן, מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה, נבנה ב-1887 כבית מחסה לחולי צרעת על ידי הקהילה הפרוטסטנטית בעיר. מתכנן הבניין היה האדריכל הגרמני קונרד שיק. ב-1950 נרכש המתחם על ידי הקרן הקיימת לישראל, והוסיף לשמש בייעודו זה עד שנת 2000. ב-2009 הועבר המבנה לרשות עיריית ירושלים, לצורך הסבתו למרכז תרבות בין תחומי. פרויקט השימור והסבת המבנה החל בשנת 2011, בניהול הרשות לפיתוח ירושלים. ב-2014 נפתח המבנה ההיסטורי המרשים לציבור הרחב כמרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה. בייעודו החדש משמש בית הנסן לפעילויות, הכוללות תערוכות, הקרנות סרטים ומעבדות ייצור מתקדמות. בנוסף לאלה, בפועלים במבנה תכניות התארים המתקדמים של האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, המרכז לאמנות ומחקר מעמותה, כתב העת ערב-רב, קבוצות מחקר ואמנות שונות בתחומי העיצוב והטכנולוגיה והמיזם לקולנוע ולטלוויזיה בירושלים. בקרוב ייפתח במקום בית קפה של משק עפאים לחקלאות בת קיימא.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: יניב טורם. צילום: איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים 2017: יניב טורם. צילום: איתי בנית

"איים" – שבוע העיצוב ירושלים 2017 / דברי אוצרים מורחבים: ענת ספרן וטל ארז

״העשור השני של שנות האלפיים מאתגר את המושג האוטופי "הכפר הגלובאלי", כשתופעות כמו בדלנות והיסגרות אל תוך הדומים לנו שוטפים את העולם המערבי כולו, הן במרחב הממשי והן במרחב הדיגיטלי. הדמוקרטיות הוותיקות ביותר מחפשות גבולות ברורים וזהות מוגדרת בכדי להיסגר אל מול העולם, והחלום על רשת א-היררכית שתחבר את כולנו נמוגה אל מול התגבשותם של רשת קהילות שאינן מוגדרות באמצעים גאוגרפיים, אבל מתקיימות כ"איים" בעולם מקביל של בידוד, הומוגניות וגבולות מוגדרים. האם אותו חזון אוטופי שביקש לטשטש בין המקומי לאוניברסלי נמוג אל מול התגבשותן של קהילות הומוגניות ובדלניות, ולאומיות חדשה/ישנה?״.

״האם ירושלים, שמתפקדת כעיר בתוך מציאות של איים גאוגרפים, חברתיים, תרבותיים ופוליטיים, וישראל שמתקיימת כאי מוקף יבשה, מייצגות מצב היסטורי-תמידי שהופך עכשווי ואוניברסלי? האם הכלים העיצובים והטכנולוגיים שנדמה היה כי יאפשרו את מימושו של אותו "כפר גלובאלי", מתחלפים בכלים שמשרתים בדלנות והסתגרות? והאם המעצב מוצא סוף סוף קהל יעד הומוגני אותו הוא יכול לשרת בצורה מיטבית, או בוחר לייצר כלים מחברים ופורצי גבולות? ומעל הכל, מה אנחנו יכולים ללמוד מהאיים של ירושלים?״ "איים" – שבוע העיצוב של ירושלים מבקש להציף תופעה, ולעורר שיח דרך פריזמת העיצוב באמצעות עבודותיהם של 150 מעצבים שינסו לענות לשאלות, ולבחון את תפקידו של המעצב בעולם חדש זה״.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: האחים מוסלין. צילום: איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים 2017: האחים מוסלין. צילום: איתי בנית

במבט רחב, בין אם בעולם ההיפר קפיטליסטי הוירטואלי שמציע "the reality theater" של אליסון קרנק, בחזון הדיסטופי של הפרויקט זוכה הפרסים ״The golden age of nothing" של חברי הקולקטיב האוסטרי TAB, או בעתיד המקומי שמציעה הישראלית בוגרת אקדמיית העיצוב איינדהובן גלי בלי על קבוצת אנשים החיה בתוך טנק שהוסב לסלע נייד לצורך הסוואה, מעצבים מנסים להמחיש ולהגדיר עולמות חדשים אשר מהדהדים את השאלות איתן אנו מתמודדים היום.

 

״בהתבוננות פנימה, אל הפרטים הסוגרים אותנו, מעצבים דוגמת דב גנשרוא עם סט הכלים הספק פרהיסטוריים, ספק עתידניים שלו, יונתן כהן עם הכוורת הביתית שלו, ועוד, מציעים כלים לאוטונומיה מסוג חדש. מושון זר אביב ופרויקט The Turing normalizing machine מתבונן על האופן בו אנו מאבחנים זהות ״נורמטיבית״, והמעצבת פאולה זוקטי מתבוננת על האופן בו החפצים איתם אנו באים במגע יומיומי מנסחים את זהותנו התרבותית״.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: מימין: גיא שגיא ומיכל סהר. צילום איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים 2017: מימין: גיא שגיא ומיכל סהר. צילום איתי בנית

ולבסוף, פרויקטים דוגמת Dear Data, התכתבות בין שתי מעצבות אינפוגרפיקה מיבשות שונות המנתחות את השבוע שלהם, ופרויקט Shmoogle של האמנית צילה חסין שמשנה את היררכית תוצאות החיפוש בגוגל, הם רק חלק מהדוגמאות למעצבים המבקשים לפרוץ את הגבולות של העולם המסוגר הנרמז בתמה. אלו, כמו גם עבודות נוספות בתערוכה המרכזית של שבוע העיצוב, יחד עם חמשת פרויקטיי התכנית הבינלאומית, מנסחים מבט חוקר הבוחן את ה״איים״ החדשים דרך כלי העיצוב, בין מתוך רצון להיסגרות או להימנעות ממנה, בין אם בהקשר מקומי או גלובלי.

מפרט אירועים ותערוכות

החלל התעשייתי במרכזת בזק שנסגרה
"איים – מעצבים פנימה, פורצים החוצה, יוצרים אי"
אוצרות: ענת ספרן וטל ארז

התערוכה המרכזית של שבוע העיצוב ירושלים תציג כ-40 עבודות פרויקטים ומייצבים של מעצבים מקומיים ובינלאומיים, שיציגו את הפרשנות שלהם למושג אי. תחת שלוש כותרות שמתייחסות לשיתוף והתבדלות – "Islands: Breaking out, shutting in, making an island" – יוצגו בתערוכה: חמישה פרויקטים חדשים פרי שיתוף פעולה של מעצבים מקומיים ובינלאומיים, יוקמו שלושה איי עיצוב (אופנה, גרפי, ומוצר) שיכללו תצוגה, מיצג אינטראקטיבי המשתנה מידי יום, ומוצרים ותוצרים שיהיו חלק ממנגנון שבוע העיצוב, ובנוסף יוצגו יותר מ-20 עבודות, שנאצרו מרחבי העולם ומהארץ.

 

חמישה פרויקטים חדשים שיצרו חמישה צוותים בינלאומיים ומולטי דיסציפלינריים

fictional collective – הוא קולקטיב של 27 מעצבים שמתגוררים במקומות שונים בארץ ובעולם ופועלים יחד. בתערוכה ייצגו חברי הקולקטיב מיצג הממחיש את היצירה והעבודה המשותפת, שמתנהלת באמצעות הרשת. המיצג יורכב ממכונת צינורות שמעבירה מידע ותקשורת בזמן אמת, ומייצרת סרטונים, ועלונים, שיורנו ויצוגו בפני המבקרים.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: מימין: רועי מגדסי. האקדמיה בצלאל. אלעד הרמן. מכללת הדסה ירושלים. צילום: איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים 2017: מימין: רועי מגדסי. האקדמיה בצלאל. אלעד הרמן. מכללת הדסה ירושלים. צילום: איתי בנית

מתן שטאובר, יניב טורם ו-בי גרנדינטי (Bee Grandinetti) עצבו מיצג גראפי-דיגיטלי ואינטראקטיבי, שיציג על מסך גדול קהילת יצורים "חיים" שמקיימים אינטראקציה מתמדת ביניהם, מתאחדים בקהילות ומתחברים, מתפרקים ומושפעים מתנועתם של הנוכחים בחלל.

 

ארז נאבי פנה ומרלן וויסו ( Marlène Huissoud) – שיתוף הפעולה בין המעצבים מתבצע במפעל לחוטים בשם ארתא. המפעל קיים עשרות שנים ומייצר שזירה ועיבוד של חוטים עם מיכון אוטומטי. הפרויקט עוסק ב-borders ובוחן חומות מסביב לעולם. אורך החומה מתורגם לחוט שנטבל בשעווה ויוצר נרות ענק, הנרות נדלקים ונעלמים. הפרויקט כתגובה למצב הכאוטי בעולם בו מיליוני פליטים נתקלים בחומות, טראמפ וקידום החומה המקסיקנית, brexit ועוד, חומות של יאוש כשהקונטקסט של העיר ירושלים המוקפת חומה, יחד עם המשמעות הסימבולית של נרות בדתות שהן הזרז לבידול והפרדה. חומה שמתורגמת לחוט, שיוצר אובייקט באורכה, שנדלק ונעלם.

 

יהונתן הופ ופטר אורנטופט (Peter Orntoft), יקימו אינסטליישן שחוגג את השקתו של אי חדש. מדובר בעבודה שמוקדשת לסיפור של קרחון אמיתי ביבשת אנטרקטיקה, שמצוי בשלב אחרון לפני היפרדותו מהיבשת: אי חדש, בודד, יתום ובתול שינדוד בין ימים ולאומים. המיצג שיכלול אובייקט תלת מימדי של האי, יציג את סיפור הקרחון וסרט של החוקר שחשף אותו, ויתאר את מסלול נדודיו העתידי בעולם ואת ההזדמנויות שהוא טומן בחובו.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: נאוה טרגין. עיצוב תעשייתי. מכללת הדסה, ירושלים. צילום: ליאור דסקל
שבוע העיצוב ירושלים 2017: נאוה טרגין. עיצוב תעשייתי. מכללת הדסה, ירושלים. צילום: ליאור דסקל

 

רמי טריף ו-מאוריציו מונטלטי Maurizio Montalti יעצבו מבנה מ"לבנים" שחלקן יעוצבו באבן מסותתת, וחלקן משטחי גידול פטריות. המבנה שמחבר בין שני עולמות חומריים שונים ישנה צורה באופן בלתי נשלט, כשחומר אחד יפלוש ויתחבר למשנהו. העבודה שעוסקת בפער שאינו ניתן לניבו, בין שירטוט ותכנון גבולות לבין מימושן במציאות – מימוש שמושפע מכוחות ורצונות הפועלים בשטח.איי עיצוב

בחלל התערוכה המרכזית בבזק יוקמו שלושה איי עיצוב דיסציפלינריים שיצרו חלל אירועים מרכזי ומפתיע : אי עיצוב גרפי בהובלתם של גיא שגיא ומיכל סהר, אי עיצוב אופנה בהובלתם של האחים מוסלין ואי עיצוב מוצר בהובלתו של איתי אהלי. בכל אי יתארחו באופן פעיל מעצבים נוספים. במסגרת פלטפורמה זו פועל כל אחד מהמעצבים כמוביל, יזם ויוצר, שמגבש קונספט, מעצב את החלל, ומנהל את כל התוכן שמתקיים בו.

כל אי יתפקד כחלל תצוגתי, דינמי ואינטראקטיבי ותוצריו יהוו חלק אינהרנטי ממנגנון האירוע. כך לדוגמא יוקם באי העיצוב הגרפי שיובילו גיא שגיא ומיכל סהר ״דסק חדשות״ אשר ייצר לעיני ובשיתוף המבקרים עיתון יומי שיבוסס על תכני השבוע ויחולק לקהל הרחב. בתו האירוע, אסופת הגיליונות תתפקד כקטלוג שבוע העיצוב. אי עיצוב המוצר בראשותו של איתי אהלי ישנה פניו במהלך השבוע מיער פרא של חומרי גלם המדמה את המשאבים המוגבלים שמציע אי בודד, לזירת התרחשות תרבותית. איתי אהלי, בשיתוף קבוצת מעצבים, ייצר במקום, אובייקטים חדשים, לעיני קהל המבקרים ולשימושם. האחים מוסלין יקימו את אי עיצוב האפנה: מיצב של מלתחה ענקית בה כמאה גרסאות שונות של ז׳קט, שחלקן ישמשו כמדים למשתתפי שבוע העיצוב, וחלקן יותאמו למבקרים שיעטו אותן במהלך כל הביקור באי.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: קואופרטיב העיצוב הירושלמי. צילום: איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים 2017: קואופרטיב העיצוב הירושלמי. צילום: איתי בנית

 

בנוסף לפרויקטים החדשים, יוצגו עבודות מקומיות ובינלאומיות מדיסציפלינות שונות.

23 מוצגים מתחומי העיצוב גרפי וממשק, עיצוב מוצר, עיצוב אינטראקטיב ועוד- יעסקו במושג איים מזוויות שונות. בין השאר יציג Dear data, פרויקט התכתבות של iorgia Lupi ו-Stefanie Posavec. מעצבות גרפיות האחת מארצות הברית והשנייה באירופה שיצרו פרויקט אינפוגרפי של גלויות שמעוצבות בעבודת יד ששלחו אחת לשנייה. הפרויקט מתעד שבועות בחייהן של המעצבות, דרך נושאי התייחסות שונים בכל שבוע כמו: כל הדלתות בהן נכנסו ויצאו במשך שבעה ימים, כל הקללות שנזרקו לאוויר במשך שבוע, ועוד. הגלויות שנשלחו האחת לשנייה מנסות לפרוץ את חומות ההתבודדות והניכור, ביצירת צינור תקשורת בעולם האמיתי והפיזי על גבי נייר ובעבודת יד. הפרויקט נרכש לאוסף הקבוע של ה-MOMA NY ואף תועד והודפס כספר.

פרוייקט נוסף, של המעצבת זיו שניידר משחזר ומשמר את זכרו של מוזיאון שיועד לשימור ההיסטוריה ויצירותיו הושמדו על ידי כוחות דאעש. בעבודתה מקימה מחדש שניידר את המוזיאון הארכיאולוגי במוסול, עיראק, באמצעות עמדות מציאות מדומה, ובדגם בהדפסת תלת מימד.

 

בית הנסן

אי•זיקה
אוצרים: יובל סער וגלית גאון

התערוכה אי•זיקה, שתציין 20 שנה למותו של איזיקה גאון, היא הראשונה בתכנית חדשה של שבוע העיצוב ירושלים שתשים דגש אחת לשנה על דמות מרכזית שהשפיעה על עולם העיצוב הישראלי.איזיקה גאון, מייסד המחלקה לעיצוב ואדריכלות במוזיאון ישראל, עמד בראשה מיום הקמתה בשנת 1973 ועד למותו בשנת 1997, אצר, הקים, הפיק ועיצב למעלה מ־120 תערוכות מדיסציפלינות שונות. בתערוכה יציגו חמישה מעצבים את התגובה שלהם לחמש מהתערוכות שהגה ואצר גאון, כל אחת יוצאת דופן ופורצת דרך בתחומה: משחקי פיסול (1972), התערוכה הראשונה שהתקיימה במוזיאון והזמינה את המבקרים לגעת ולשחק במוצגים; מיחזור (1975), שהציגה מעצבים ישראלים היוצרים תוך ניצול חוזר של חומרי גלם; לגו (1977), שהזמינה את הקהל לבנות צורות ודגמים מקוביות לגו וללמוד על אמנות המשחק; שילה היקס, נפילה חופשית (1980), ששיתפה פעולה עם נשים מבית־לחם, מתפרות צה״ל ומפעלי שטיחת אריגים בירושלים; ומפונג ועד המחשב הביתי (1983), שהציגה לקהל לראשונה את מושג חווית המשתמש. המעצבים – אוהד בנית (סטודיו Mishmaacool), אמנון אילוז (סטודיו Re-Levant), טל צור (iota), עזרי טרזי (סטודיו טרזי) ורונן בבלי (סטודיו מג׳נטה) – הסתמכו על ארכיון המחלקה במוזיאון ישראל, התייחסו לדיאלוג החדש שבכוונתם לקיים עם המבקרים ויצרו עבודות חדשות במיוחד לתערוכה.
התערוכה מתקיימת ביוזמת שבוע העיצוב בירושלים, מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל והתכנית הבינלאומית ללימודי אוצרות בעיצוב בשנקר, ומתאפשרת הודות למחלקה לאוצרות ואדריכלות במוזיאון ישראל.

 

Mu Gallery Eindhoven, Netherlands וסטודיו גרוטסקה-ירושלים.

גלריה מו ההולנדית מאיינדהובן תציג פרויקט שטיחים של קולקטיב WE MAKE CARPets מייצרים שטיחים און-סייט מחפצים יומיומיים. הקולקטיב יעבוד בשיתוף פעולה עם סטודיו גרוטסקה הירושלמי, סטודיו לעיצוב גרפי אשר ייצר גם הוא עבודות לתערוכה המשותפת.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: מימין: איה בנטור ובילי רגב. פיקשונל קוקלטיב. צילום: איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים 2017: מימין: איה בנטור, בילי רגב, פיקשונל קוקלטיב. צילום: איתי בנית

"הסטודיו האוטרקי"

משתתפים בוגרים וסטודנטים של התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל: אריאל לביאן, אמיר צובל, שאול כהן, דפנה בלוך והדס אילני, טל פרנקל ומיכה יחיאלי, דב גנשרוא, נחמיה בועז. אוצר: יהונתן הופ. האם אפשר לנסח פרקטיקות של עיצוב עכשווי? האם סטודיות מתפקדות כיום כמערכות אוטרקיות עצמאיות שמספקות את כל צורכיהן (כמעט) בלי עזרה חיצונית? האם אפשר לראות את הסטודיו החדש כיחידה שלמה הממלאת את כל הפונקציות הנדרשות להביא חפץ, שירות או חוויה חדשים אל העולם ואל המשתמש? בתערוכה שעוסקת בגבולות האוטרקיה המתרחבים ידונו המעצבים המשתתפים בתערוכה.
אמיר צובל עובד עם מידול ידני/מכני בבלוקים שמודפסים במדפסת FDM, ובדרך זו שולט בחומר הגלם שלו, בסוג החומר, בצבע, בצפיפות ובגודל ההתחלתי שלו; אריאל לביאן עובד אך ורק עם חומרי גלם המצויים בחצר שלו; כלי "הייצור" המרכזי של דפנה בלוך מעצבת גרפית והדס אילני המתמחה בעיצוב שירות הוא מדפסת. הן עושות האקינג לכלי העבודה הזה ומחליפות את הדיו היקר בסוגי דיו שהן רוקחות בעצמן; דב גנשרוא מתכנן תבניות אם מודפסות בפולימר, עבור סטודיו/בית מלאכה לקרמיקה.

Lithuanian, design forum Lita

תערוכת עיצוב ליטאי שעוסקת בחיי היום יום כשהיום קצר וחשוך, תוצג בשבוע העיצוב בשיתוף פעולה עם פורום העיצוב של ליטא. בתערוכה יוצגו עבודות שעוסקות בזוויות ומשמעויות שונות של חיים בשעות חשיכה מרובות, ביניהן פיתוחים של אביזרי לבוש שעוסקים בקשר בין סגנון אופנתי לצרוך באמצעי בטיחות, סוגי תאורה מלאכותית, ואלמנטים לשיפור מצב הרוח שמושפע לרעה מהעדר אור השמש.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: רמי טריף. צילום: איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים 2017: רמי טריף. צילום: איתי בנית

 

Milano Design Film Festival) Italy)

תכניית סרטים נבחרים מפסטיבל סרטי העיצוב והאדריכלות במילאנו יוקרנו לצד סרטי עיצוב ישראלים במגוון הקרנות שיעסקו בעיצוב ובקולנוע. ההקרנות מתקיימות בתמיכת המיזם לקולנוע ולטלוויזיה ברשות לפיתוח ירושלים.

נופים נפקדים-פרויקט מקבוצת סלה-מנקה בשיתוף ניר יהלום, קטורה מנור, עדי קפלן, שחר כרמל, מקס אפשטיין, בחורף 2017  קבוצה של אמנים בנתה ללא אישור העתק מדויק של ״סוכת דלר״ סוכת עץ מצוירת מגרמניה (?1850) המוצגת בחללי תצוגת הקבע של מוזיאון ישראל. המרתק בציורים שבסוכה הוא עצם החיבור של הנוף הפסטורלי הגרמני לנוף של ירושלים תוך הווצרות של מרחב היברידי, אידילי וסגור בתוך הסוכה המתפקד כמרחב אוטונומי ואוטופי. התבוננות ברפליקה מקרוב מגלה כי המרחב השתנה, עודכן להווה ולעבר. לצד סוכת דלר החדש מוצג תיעוד חדש של פרויקט ״סוכת נצח״, הסוכה הבדואית, תוך המשך העיסוק  המורכב בין נוודות לבעלות, בין ארעיות כפויה לארעיות כערך דתי, בין נופים נפקדים לנופים ממשיים.

חצר בית הנסן בשבת – אי הילדים
בשבת תהפוך חצר בית הנסן לאי הילדים, לאורך היום יתקיימו הצגות וסדנאות בשיתוף תיאטרון הקרון.

מוזיאון הטבע – אי האקדמיות

מוזיאון הטבע הוותיק, שוכן בבית אבן ישן, שנבנה במאה ה 19. בונה הבית, אפנדי ערבי-נוצרי (ואולי ארמני), הקימו כבית קיץ מפואר מחוץ לעיר, ונטע סביבו גן ענק ובו עצים רבים וירק. באולמות התצוגה של מבנה היסטורי זה יציגו האקדמיות שלוש תערוכות שישתלבו במוצגי הטבע והחי ההיסטוריים.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: מימין: טל ארז, איילת דרור, ענת ספרן. צילום איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים 2017: מימין: טל ארז, איילת דרור, ענת ספרן. צילום איתי בנית

 

בצלאל

"מדעי החיים"
אוצרים: ליאורה רוזין וטל גור.

המונח ״יחסי גומלין״ השאול ממדעי הסביבה, מתייחס להשפעות הדדיות שמתקיימות בין אורגניזמים שונים באותו בית גידול. ליחסי גומלין השפעה מכריעה על  דינמיקה של גדלי אוכלוסיות, על תפקודיהן בחברה הביולוגית ועל עיצובה של חברה זאת. בבית הגידול אשר באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ניתן לזהות מינים שונים של יוצרים המזינים זה את זה ומאפשרים, על ידי הפריה הדדית, צמיחה והתפתחות. זליגה של טכניקות, חומרי גלם, מבנים צורניים ורעיוניים בין הפרקטיקות מהותיים לזהותו של בית הגידול, והיא זו השומרת על צביונו הייחודי של בצלאל.

בתערוכת בצלאל במוזיאון הטבע מוצגות עבודות סטודנטים בולטות מהשנים האחרונות ממחלקות בצלאל השונות. עבודות הסטודנטים יוצבו בחלל מוזיאון הטבע (העשיר במוצגים שונים מתחום מדעי החיים – פיזיולוגיה, גאולוגיה, בוטניקה וזואולוגיה) בהתייחסות לאופיים של חדרי התצוגה השונים ומתוך ניסיון לקיים דיאלוג רעיוני וויזואלי בין השניים. דיאלוג נוסף ייווצר בין העבודות מן המחלקות השונות בבצלאל עצמן, אשר יוצגו בסמיכות זו לצד זו, בהתייחסות לדמיון גנטי בניהן ולהשפעות ההדדיות בין התחומים השונים הנלמדים במוסד. הצבת העבודות ב"קרחות היער" הקטנות אל מול מקורות השראתן במוזיאון הטבע מייצרת הד חובק מפגשים פסטורליים בלתי אפשריים בין הטורף לנטרף, בין החורף לקיץ ובין היומי ללילי.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: עומר פולק. תהליכי עבודה. צילום: סטודיו עומר פולק
שבוע העיצוב ירושלים 2017: עומר פולק. תהליכי עבודה. צילום: סטודיו עומר פולק

 

מכללת הדסה ירושלים

התערוכה "איי תרבות: פרשנות מקומית לתרבויות העץ של יפן, אפריקה וארצות-הברית". בתערוכה יוצגה שלושה איים הבנויים על עקרונות תרבותיים וטכניקות עיבוד עץ הנפוצות ביפן (מחברוּת וניקיון צורני), אפריקה (גריעה ועץ גושני) וארצות-הברית (בין הניקיון הצורני של מעצבי ה-Shakers במאה ה-18 וה-19, דרך טכנולוגיית ה-stack-lamination של מצבי החוף המערבי בשנות ה-1960). בעבודתם ידגימו המציגים חלק מההיבטים התרבותיים, האמנותיים, הדתיים, ההגותיים והעיצוביים במאפיינים כל יבשת. הנחיה ואוצרות: פרופ׳ קני סגל וד״ר יונתן ונטורה. המרכז האקדמי ויצו חיפה יתכתב עם התמה בעבודות אנימציה אשר יוצרו בקורס מיוחד המיועד לנושא שבוע העיצוב, בהובלתו של ראש החוג לתקשורת חזותית, ירון שיין (ג׳ובוי).

רחוב עזה

במסגרת פרוייקט רב שנתי שמושק השנה, יצוותו מעצבים לשורת עסקים קטנים בסביבת לב האירועים, וישנו את פניהם במהלך השבוע. השנה יתקיים הפרויקט עם העסקים הקטנים ברחוב עזה, שהופקדו בידיו האמונות של קואופרטיב העיצוב הירושלמי, בו חברים שמונה מעצבים מקומיים מדיסציפלינות שונות – מאיור ועד עיצוב תעשייתי, מקרמיקה וזכוכית ועד טקסטיל ואופנה.
בשיתוף פעולה עם שבוע העיצוב ירושלים, יתקיימו סיורים מיוחדים עם מעצבים במוזיאון ישראל: "עבר, הווה, עתיד: על עיצוב במוזיאון".
הסיורים יתקיימו ב-13, 14, 15 ביוני בשעה 18:00 במוזיאון ישראל. בנוסף ב-16 ביוני בשעה 11:00, יתקיים הסיור "בין פונקציונאלי לאסטטי: עיצוב כלים בעולם העתיק".

מוזיאון האיסלאם

במוזיאון האיסלאם תוצג התערוכה מיקום חדש: חפצים ישנים | יצירות חדשות. בתערוכה שאוצר אלון רזגור.
מתוך אתר המוזיאון האיסלם: "לחפצים, כשהם לעצמם, אין חשיבות אלא זו שאנחנו מייחסים להם. שנים-עשר היוצרים בתערוכה "מיקום חדש" – אדריכלים, מעצבים, אמנים ואמני וידאו – התייחסו לחפצים מתצוגת הקבע של מוזיאון האיסלם ויצרו בהשראתם יצירה חדשה שמעניקה פרשנות אישית למוצג שבחרו, מאריכה אותו או מטעינה אותו בתכנים חדשים״. פרטים נוספים באתר מוזיאון האיסלם.

 

שבוע העיצוב ירושלים 2017: יהונתן הופ. צילום: איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים 2017: יהונתן הופ. צילום: איתי בנית

 

מוזיאון ישראל

סימני דרך: 60 שנות עיצוב של דן ריזינגר, אוצר: דן הנדל.

מבט נרחב אל עולמו הצבעוני והיצירתי של דן ריזינגר, יליד 1934, הנחשב למעצב הישראלי הפורה בדורו שהשפעתו על התפתחות העיצוב בארץ הייתה ועודנה עמוקה. התערוכה מציגה את החיוניות של עבודתו ואת המגוון העצום שלה, והיא נעה כמו עבודתו מהקטן לגדול: מעיצוב כרטיסי ביקור ומחזיקי מפתחות ועד למבנים ולסביבות צבעוניות שלמות. עבודותיו פורצות הדרך של ריזינגר עם גופים ציבוריים – כגון עיריית תל אביב, צה"ל, התיאטרון הלאומי הבימה וחברת אל על, וכן עם חברות פרטיות – היו לחלק מהנוף החזותי בישראל. התערוכה תחשוף כיצד נוצרו האייקונים האלה וכיצד שיקפו שינויים בחברה הישראלית.

 

מיקום: רישומים והדפסים, החל מ-03.06
מוצגים: סדר חדש באוסף העיצוב

עם השנים הצטברו באוסף המחלקה לאדריכלות ולעיצוב יותר מ-10,000 חפצים – פריטים מתערוכות קודמות ומתנות מתורמים המשקפים את טעמם של אוצרי המחלקה לדורותיהם. באמצעות מאות מוצגים מן האוסף חושפת התערוכה שכבות של החלטות, התקשרויות וצירופי מקרים שיצרו אותו, ומדגישה את הרכבו המיוחד: ממוצרי צריכה המוניים כמו אייפוד ועד לפריטים יחידאיים, כגון דפוסי ביסקוויטים משנות ה-30, שעיצבה פרנצ'סקה ברוך; מעבודותיו של המעצב הנודע אטורה סוטסאס ועד ליצירות של מעצבים עלומי שם.

 

 

 

 

פורסם בקטגוריה Fashion Academy
תגובות פייסבוק