
לפני 17 שנים הוקם לו סטודיו קטן לעיצוב תכשיטים בכרם התימנים, מקום קסום עם קולקציות וינטג׳ המספקות בריחה מהמציאות לעולם של פנטזיה. כתבתנו דפנה סאפר ביקרה בסטודיו של המעצבת נטע וולפה וקיבלה הצצה לקסם
נטע וולפה עוסקת בעיצוב תכשיטים כבר יותר מ-30 שנים, היא מעצבת טבעות, צמידים ושרשראות בעבודה משובחת ובהתאמה אישית כשגולת הכותרת היא השחזור והשילוב המחודש של תכשיטים שעברו בירושה לתכשיט עכשווי שישמש את הבאים אחריו.
בתוך הסטודיו של נטע וולפה אפשר לחשוב שנגלה הסוד לנסיעה בזמן, ולא רק בגלל העיצוב של המקום ומראת הוינטג' הגדולה שתלויה בכניסה, אלא כי אחד הדברים האהובים על נטע בעבודתה הוא ביצוע שחזורים ותיקונים בתכשיטים ישנים, ובמיוחד כאלו שהתקבלו בירושה.
הקוקלציות שלה רוויות בתחושת וינטג' ממש כאילו יצאו ממאות קודמות, ומספקות לנו רגע אחד של בריחה מהמציאות לעולמות של עבר ופנטזיה- חוויה שהיא עבר והווה, חלומות ומציאות,
בשיחה איתה מספרת נטע מה מוביל אותה בעבודות שלה ואיך תכשיטים הם בעצם יותר מ'רק' פריט.

"אני צינור בסך הכל שהעביר פה איזשהי רוח"
נטע החלה את דרכה בחברות גדולות בהן רשת מגנוליה וג.ר.א.ס ולפני 17 שנים בכרם התימנים החליטה לפתוח מקום משלה, מקום שיהיה שילוב בין עבר להווה ובין יצירתיות לחוויה פרקטית לא פחות.
מה משך אותך לתחום?
"ידעתי שאני רוצה לעשות משהו שהוא מלאכת יד שהוא אומנות ולא אמנות…תכשיטים שמישים, צריך לענוד אותם. וברגע שאתה עושה אומנות שימושית אז אתה שייך לבעלי מקצוע בעצם", ואכן התכשיטים שלה נועדו לכך שיענדו אותם, הם אוצרים בתוכם סיפורים ותרבויות, ומבט אחד קטן בתכשיטים שמאחורי דלתות הזכוכית בסטודיו שלה מכניסים אותנו לעולם אחר, עולם שהוא מצד אחד גם קסום, וגם מציאותי כאחד.
נטע מתכתבת רבות עם תרבויות וסיפורים מעניינים, ולצד ההשראות הרבות שלה היא נותנת לאנשים גם את היכולת להעביר הלאה משהו, "אני מתכתבת היסטורית עם תכשיטים שאחרי המהפכה התעשייתית. אני עושה תכשיטים שהם לירושות, כשבן אדם שרוכש ממני תכשיט גם אם הוא יבוא אלי אחרי 20-30 שנה אז התכשיט יהיה עליו והוא שלו, הוא מבטא אותו."
התכשיטים אצל נטע הם לא רק יפים ועל זמניים, לאורך השיחה עם נטע היא מספרת כמה השפעה יש לתכשיטים וליכולת שלהם לגרום לנו להרגיש משהו, "אני צינור בסך הכל שהעביר פה איזשהי רוח. אני מאמינה שיש לתכשיטים רוח, בכלל לחפצים, אני חושבת שהכוונה שלנו והעבודה שלנו, האנרגיה הזאת נטמעת בתוך הדברים שאנחנו עושים"

"אני מאוד אוהבת את זה שמה שאני עושה זה ההפך מאופנה"
נטע עומדת על השינוי המחשבתי שאנחנו צריכים לייצר כצרכנים ועל ההבנה של ערכם של חפצים, "אתה קונה זהב, משהו שהוא בעל ערך אבסולטי. אנחנו חיים היום בעולם שהוא ההפך מזה…כשמגיעים אלי ילדים קטנים אני תמיד אוהבת לתת להם משהו, להתחיל להטמיע בהם את ההבנה שלא הכל זורקים ישר אחרי ומה הערך של חפצים ועל לחשוב לפני שאתה קונה.." היא מסבירה "כל תכשיטי האופנה הם גם מזהמים בצורה מזעזעת בעיני וגם בסוף הערך שלה לא נשמר, כלומר אתה מוציא לא מעט כסף ואם אתה בסוף מחבר את הקניות הנפרדות, אז עדיף שתעשה רגע איזה מחשבה ותקנה פריט אחד [יקר ובעל ערך], ואחרי זה תקנה עוד פריט, אפילו אם זה יהיה רק פעם בשנה, אבל בסוף יצטבר לך אוסף קטן."
האוסף הקטן שעליו היא מדברת פוגש את נטע במקומות מיוחדים, באוספים, או בתכשיטים בודדים בעלי ערך שמועברים מדור לדור, "לתכשיטים יש להם המון משמעות בין דורית וגם את רואה מסורת משפחתית. אני רואה פה משפחות, סבתא שמעבירה את התכשיטים שלה בחייה לנכדות שלה, וזה חשוב לה ואת רואה אחרי זה את הנכדות איך זה מפתח אצלן טעם, זה כמו ללמוד לאכול סושי, כמו לשתות יין טוב ולשים לב מה אתה שותה, גם פה, מה אתה עונד על עצמך, איזה משמעות יש לזה לחיים שלך, מה מתאים לך, למה זה מתאים, איך אתה עושה את כל החיבור של הקולקציה שלך"

איך הגעת לשחזורים?
"כשפתחתי את הסטודיו לפני 17 שנים הייתה לי שרשרת של אמא שלי, מכסף…אז עשיתי לזה איזושהי אדפטציה קלה יותר, עשיתי תכשיט מזהב ועשיתי קולקציה פיליגראנית כזו [טכניקת צורפות קדומה שניתן למצוא גם בתימן]. עם השנים הגיעו אנשים עם תכשיטים של הסבתא למשל, עגיל אחד שהם נורא אוהבים וזה כמעט בלתי אפשרי לעשות רק אחד אז הרבה פעמים פשוט הייתי עושה זוג חדש, ואז זה כבר רפליקה."
נטע מראה לי את אחת הטבעות המיוחדות שיש על אצבעה – "הטבעת הזו המקור שלה היא רפליקה של טבעת של הסבתא שעברה לאחת האחיות כשהיא נפטרה, האחות החליטה לתת את זה לבת שלה אבל זה ישב לה בראש שהיא רצתה את הטבעת הזו. אחרי 15 שנה היא באה אלי, היא אומרת לי, 'עכשיו יש לי כסף, אני רוצה שתעשי לי את הטבעת של סבתא' ולאט לאט זה כבר משפיע עלי, אם אני עושה את זה אז אני מכניסה את זה לקולקציה, אני עושה את זה קצת אחרת, זה נכנס לי לדם מה שנקרא, אני מוצאת את עצמי באמצע הלילה חולמת על זה"
איך מתבצע תהליך עבודה של שחזור?
"זה לא אחיד. לפעמים אי אפשר לשחזר. אם זה עגיל אז זה די פשוט, אבל אם זה תכשיט ישן שאנחנו רוצים לחלק אותו לכמה אנשים במשפחה, שהוא תכשיט מאוד יקר, ואין להן כסף לעשות עוד אחד כזה, לדוגמא היה לי שעון, אז חתכנו את השעון לחצי, לקחנו חתיכה של רצועה לאחות אחת, חתיכה של רצועה לאחות אחרת והחלק המרכזי של השעון לא עבד אז הוצאנו אותו, לקחנו את הזהב ועשינו חלקים לכל אחת. זה לא אחיד, זה מה שיפה בזה"
"תמיד יש חיים ותמיד יש תכשיטים"
אני מחזירה את נטע לתקופה הנוכחית, בחזרה לקולקציית התכשיטים היפיפייה בארון המפואר בכניסה, לשמוע ממנה איך היתה התקופה, כי אם יש משהו שלמדנו על בשרנו לאחרונה זה שהחיים ממשיכים, תמיד ובלי סוף, גם אחרי שנעצרנו בהלם של תחילת המלחמה וכמה אתגרים יכולים לעבור בעלי עסק בתקופת חיים אחת.
איך תפסה אותך המלחמה?
"הייתי אמורה להוציא קולקציה בדיוק לפני המלחמה וכמובן שלא הוצאתי. זה קצת הזכיר את הקורונה, הייתה תחושה כזו של סוף העולם. אני כבר למדתי שאין תחתית, תמיד אפשר לרדת יותר נמוך" היא צוחקת כשהיא מזכירה את הרגע הזה ויש בזה משהו מאוד אמיתי, כמה אתגרים בתקופה של פחות מחמש שנים.
"…כשיורדים יותר נמוך תמיד יש חיים ותמיד יש תכשיטים ואני חושבת שבכלל אנחנו כבני אדם תמיד צריכים למצוא את המקום האופטימי בתוכנו…הדבר הכי חשוב זה להיות תמיד להיות בתנועה ובעשיה, אז מבחינתי תקופות כאלה זה הזמן הכי טוב [ליצור]"
לא מן הנמנע שעיסוק בתקופה מאתגרת יזכיר לנטע את תקופת הקורונה, הסגרים ברחובות וקבוצות הלקוחות הקטנה, "בקורונה הייתי פה לבד עם תריסים סגורים והיו באים אלי ב'שושו', הייתי פותחת להם, כאילו מוכרים פה איזה סם אסור" נטע אומרת וצוחקת "היה אפשר להחנות את האוטו פה באמצע הרחוב, זה היה פשוט הזיה, אז עכשיו אני חושבת שדווקא העם שלנו התגלה בחוזקו"
בפועל נטע מסבירה שעברה חצי שנה עד השקת הקולקציה מהמועד המקורי שלה, "התחלתי לעבוד עם סטייליסט בשם בן זיידר, היינו אמורים לעשות אירוע והזמן עובר ועובר, סגרתי איתו הכל והוא אומר לי 'את יודעת נטע, בואי נעשה משהו אחר' החלטנו לעשות הפקה יחסית גדולה אבל זולה בגלל המצב, לקחנו שלוש דוגמניות, עשינו את ההפקה של גלדריאל והשקה צנועה בסטודיו."
מהר מאוד השיחה נדדה לקולקציה הזו, 'גלדריאל' שיצאה באפריל האחרון, ניסיתי להבין מה עומד מאחוריה.

מה עומד מאחורי הבחירה בשר הטבעות כהשראה?
"דברים אצלי מתבשלים הרבה זמן, הרבה זמן חשבתי על הקולקציה הזו, אני תוך כדי חושבת על כמה דברים. האמת, בהתחלה, כשהתחלתי לעבוד על זה לפני שנתיים בכלל רציתי ללכת על יקטרינה השניה שהיא מלכת רוסיה, אבל עם כל המלחמה של רוסיה ואוקראינה זה נורא לא התאים…"
כשאני מבקשת מנטע לספר לי קצת על שר הטבעות, העיניים שלה נוצצות, כמה אושר יכולים לתת זכרונות ילדות, "אני בתור נערה קראתי את הספרים בטירוף, כשיצאו הסרטים אני ממש פחדתי לראות את זה כי פחדתי שזה יקלקל לי את החוויה, אבל הסרטים נהדרים."
נטע לקחה את הדמות הנשית הכמעט יחידה בסדרה, זו שנתפסת בעיני העולם שלה כשולית והפכה אותה לדמות מרכזית בקולקציה שלה "גלדריאל, היא אלפית… היא בעצם נמצאת בכל העידנים, היא אישה מאוד עוצמתית, שאני מאוד מתחברת לזה. אני חושבת שנשים יש להן תפקיד מאוד מאוד חשוב באנושות באופן כללי."
נטע מסבירה כמה רעיון הקולקציה מתאים להיום, למדינת ישראל של אחרי ה-7.10 "שר הטבעות מתאר את הטבעת האחת שיצר שר האופל וצריך להשמיד אותה. בשביל להשמיד אותה צריך את אחוות הטבעת, כל העמים האלה, הגמדים, האלפים ובני האדם צריכים להתאחד באיזו צורה וזה נורא מתאים להיום- יש אור ואופל שנלחמים אחד בשני. אנחנו חווים את זה פה בישראל…יש איזשהו מאבק גלובלי- איך בעצם ההתקפה האיראנית עלינו הובסה? על ידי שיתוף פעולה, זאת אומרת, אנחנו נאלץ לשתף פעולה עם גורמים שונים לנו, וגם בתוך העם שלנו מה שקורה, בעצם על כל בן אדם באופן עצמאי להתגבר על עצמו ולהצליח איכשהו לראות גם את הצד האחר"
כך בעצם הקולקציה החדשה של נטע היא לא רק אסקפיזם מלא יופי בתקופה הקשה של במלחמה, במובן מסוים היא מראה לחברה והתהליך שאנחנו צריכים לעבוrר לאחדות.
איך עובדת היצירה היום בתוך המלחמה?
"אני חושבת שזו חובה של כולנו להמשיך בחיים, כל החיילים שמתו, כל האנשים שמתו הם השאירו לנו צוואה מאוד רצינית, אני חושבת שליפול עכשיו ליאוש, זה נוראי, אסור לעשות את זה ואני חושבת שכל אחד מאיתנו צריך ממש להתאמץ לעזור לזולת לשמוח ולעשות… מבחינתי זו לא שאלה בכלל, זו חובה, ככה אני מרגישה את זה. לא לרדת מהגלגל ולהיות עם חשיבה של 180 מעלות"

ומה עם הקולקציה הבאה?
נטע לא מנדבת הרבה מידע ושומרת מסתוריות מסוימת, "אני עדיין באיזשהו גילוי עם עצמי, בגדול היא תהיה קשורה לתקופה של העם היהודי לפני החורבן, לישראל ויהודה."
אני מתפעלת מהיכולות שלה לשזור סיפורים ותרבויות בתכשיטים שלה "תמיד יש סיפור אבל לא תמיד יש לנו את היכולת.." היא מסכמת. "אם תקחי בן אדם ותשאלי אותו למה בחרת את התכשיט הזה אז הוא לא תמיד ידע להגיד לך. זה קרה לי מלא פעמים שאנשים באים אלי עם תמונה ואין לי בדיוק את התכשיט הזה או שבסוף זה יקר מידי, הם בסוף תמיד יחזרו לזה, יש לי סברה שאם תעשי לזה אנליזה אנחנו נמצא למה הוא בחר דווקא את זה. תמיד יש סיפור, אבל לא תמיד אנחנו יודעים אותו. זה כמו שאינו יודע לשאול, הוא לא יודע, אבל הוא מרגיש, אז אם את מנסה לעשות אנליזה לתחושה שלך ולהפוך אותה למילים את בסוף תצליחי אבל זה קשה"
נטע הביאה לתל אביב יכולת מרתקת של לספר סיפורים שקשורים אליה ולדורות אחורה בתכשיטים שהיא עושה, היא נוטעת ציפייה בכולנו, אוהבי התכשיטים, לקולקציה הבאה שאפשר בינתיים רק לדמיין כמה יפה, ישראלית ויהודית היא תהיה.
'גלדריאל', הקולקציה החדשה של נטע וולפה זמינה לרכישה באתר https://www.netawolpe.co.il/
ובסטודיו בכרם התימנים, גדרה 1 תל אביב.
טווח מחירים: 468 שקל ועד ל-17,000 שקל.
כל התכשיטים עשויים זהב ומשובצים באבני חן ויהלומים.

דפנה סאפר – עיתונאית אופנה בכירה
אינסטגרם: dafnasaffer@

שני אקוע – עורכת אופנה
אינסטגרם: shaniaqua

Chief editor & art director: Effie Elisie
Email: fashionisrael.mag@gmail.com
Instagram: fashion_israel.mag
site: https://www.fashion-israel.co.il
Facebook business page: Fashion Israel