
שמלות כלה של לימור רוזן, שהחלה את דרכה לפני כעשור, משווקות כיום ב-30 נקודות בעולם. שליחת Efifo בניו יורק, עפרי בלהדונה, פגשה את המעצבת לשיחה על עבר, הווה, עתיד וליין ה-XO החדש שהושק במסגרת שבוע אופנת הכלות בתפוח הגדול

מאת: עפרי בלהדונה – Efifo
שבוע אופנת הכלות בניו יורק הגיע לסיומו. היה מרשים. היה נוצץ. היה ישראלי. כן, כן, ישראלי. עם ייצוג מאוד מרשים של מעצבי שמלות כלה שלנו, שהתפרסו על פני העיר עם תצוגות, השקות, פתיחות של בוטיקים חדשים ונתנו טון מורגש לאופנת הכלות האמריקאית. אחת המעצבות היא לימור רוזן, שהשיקה את ליין ה-XO. סיבה מצוינת לקפוץ להגיד שלום ולקשקש עם האישה שעומדת מאחורי אימפריה שצומחת לנו מתחת לאף.
כיום, אחרי כמעט עשור של פעילות, דגמיה נמכרים בכ-30 נקודות מכירה מסביב לעולם, עיקרן בארצות הברית. וזאת בנוסף לחנות הדגל המקסימה במרכז תל אביב.
איך התחלת?
"הגעתי ממשפחה שעסקה בתחום. תמיד איכשהו ההתעסקתי באמנות, אבל לא ידעתי שאגיע ספציפית לעיצוב אופנה. אחרי הצבא היה לי קטע של לנסות, זה תפס אותי והנה אני בתחום כבר כמעט עשר שנים.
למדתי בבצלאל. תוך כדי הלימודים נחשפתי לתעשייה מעבר לים, כשהשתתפתי בתכנית חילופי סטודנטים וטסתי ל מדריד, ספרד, שם השתתפתי בשבוע האופנה ולמדתי עוד על עולם האופנה. אחרי הלימודים התמקדתי בהתחלה בעיצוב קו רדי טו וור בארץ ואז נכנסתי לעולם הכלות. תוך כדי עשיתי התמחות ב-DVF בניו יורק, אחריה חזרתי לארץ ופתחתי חנות".

למה חנות הדגל דווקא בארץ?
"כך אני יכולה לעבוד עם אנשי מקצוע הכי טובים שיש. כל הדגמים, גם אלו הנמכרים בחו"ל, נעשים בארץ, בסטודיו בתל אביב ונשלחים לחו"ל. וגם מבחינת העיצוב – עם קהל ישראלי אפשר פחות להתפשר. בעיקר בגלל המוכנות לקבל דברים שהם מיוחדים ומעניינים ולא סתם. יש מקום למשחק. הקהל בארץ הוא קהל שמאוד פתוח. בנוסף, התחרות הגדולה בארץ דוחפת ליצור דברים חדשים".
כיום, עובדת לימור רוזן בעיקר עם ארצות הברית. אחת לחצי שנה היא מציגה במסגרת שבוע אופנת כלות בניו יורק. בתקופה זו מתחילה לחשוב על יעדים חדשים, באירופה ואוסטרליה.

איך מגיעים לזה?
"הכל התחיל מזה שפנו אלי דרך הרשתות החברתיות. בנות באו לחנויות עם תמונות של השמלות שלי. אז התחלתי לעכל שיש דרישה ונתתי לזה צ'אנס. התחלנו לברר איך זה עובד בכלל ודי מהר התחילה המכירה בבוטיק מאוד חמוד בלונדון, משם צמחנו לנקודות מכירה נוספות".

איך מתנהלים על קו תל אביב-ניו יורק?
"יש צוות בניו יורק שאחראי על קשר יומיומי עם חנויות בארצות הברית. בין היתר, בגלל הבדלי שעות". השנה, לראשונה, מוסיפה לליין הקוטור הקבוע את קולקציית ה-XO, אשר תוצג בשבוע האופנה אחת לשנה, בנוסף לקולקצייה הרגילה. "הקולקציות לא יוצגו ביחד", מסבירה רוזן. "בין היתר, כדי לשמור על סדר עבור קניינים ולעזור להם להבחין בין שתי קולקציות שונות".
"העבודה בארץ ובחו"ל קצת שונה. הקהל הישראלי הרבה יותר פתוח לטרנדים חדשים. יש שמלות שאני מוציאה ויודעת שיתפסו בחו"ל רק אחרי שנה. בארה"ב או שהבנות הולכות על הסקסי או על הבוהו. בארץ, עיקר העבודה היא תפירה אישית. בחו"ל, לעומת זאת, רגילים לקנות את השמלה כפי שהיא ואז לשנות"
מה השוני בין הקולקציות?
"קולקציית הקוטור מלאה יותר בפרטים, חרוזים, יותר שכבות, שילובים של תחרות, יותר מסובכת בבנייה שלה. ה-XO, לעומתה, יותר בוהו, קלילה, פחות חרוזים. מביאה פתח לקהל רחב יותר. זה עדיין לא מראה פשוט, זה לא חוף הים. הדגמים יותר אלגנטיים, אבל פחות מסובכים מהקוטור. בהתאם לזה, המחיר קצת יותר נמוך. בארץ ההבדל פחות קיצוני מבחינת המחיר, כי מדובר בתפירה אישית".

מדובר באותן השמלות המוצעות לקהל ישראלי ואמריקאי במקביל?
"העבודה בארץ ובחו"ל קצת שונה. הקהל הישראלי הרבה יותר פתוח לטרנדים חדשים. יש שמלות שאני מוציאה ויודעת שיתפסו בחו"ל רק אחרי שנה. בארה"ב או שהבנות הולכות על הסקסי או על הבוהו. בארץ, עיקר העבודה היא תפירה אישית. בחו"ל, לעומת זאת, רגילים לקנות את השמלה כפי שהיא ואז לשנות. אני מנסה להעביר את החוויה של הארץ לחו"ל – כולל התפירה האישית והיחס האישי".

דרישות הלקוחות בחו"ל שונות מאלו שבארץ?
"מאוד מתייחסים לבדים, מבחינת האיכות שלהם. הקניינים תמיד בודקים אם הבד נעים על הגוף, בודקים שתמיד אפשר להזמין אותו כדי שתהיה זמינות והמשכיות לשמלות. הם לא מתייחסים לשמלה כמשהו חד פעמי. הלקוחה, קודם כל, יכולה לתקן את השמלה. בנוסף, לעומת עבודה בתפירה אישית בארץ, כאן השמלה צריכה לעבור חתונה וניקוי יבש. הלקוחות משלמים סכום יפה והמוצר צריך להצדיק את זה. בנוסף, חשוב שיהיה בשמלות משהו מעניין, טקסטורות קצת אחרות. כי יש פתיחות של הקהל לדברים אחרים. אני מאוד אוהבת דוגמאות גיאומטריות. אוהבת לקחת בדים, לפרק אותם וליצור משהו חדש, שיהיה ייחודי ויהיה קשה למצוא את זה במקום אחר. לעיתים, אנחנו מייצרים את הדוגמאות והחריזות לבד".

את עובדת לבד על העיצוב?
"לא. ככל שהעסק הלך וגדל, הוספנו ידיים ומוחות נוספים – בעיצוב אופנה וטקסטיל. זה מעניק מימד נוסף. לכל מעצבת יש היבט עיצובי משלה ואחריות משלה. אני מנהלת את הכל ומכוונת את כולם".
"קולקציית הקוטור מלאה יותר בפרטים, חרוזים, יותר שכבות, שילובים של תחרות, יותר מסובכת בבנייה שלה. ה-XO, לעומתה, יותר בוהו, קלילה, פחות חרוזים. מביאה פתח לקהל רחב יותר. זה עדיין לא מראה פשוט, זה לא חוף הים. הדגמים יותר אלגנטיים, אבל פחות מסובכים מהקוטור. בהתאם לזה, המחיר קצת יותר נמוך"

טיפ למעצב ישראלי שחולם על פריצה בחו"ל.
"לעשות תוכנית כלכלית מאוד מסודרת ומפורטת. לבוא עם מוכנות כלכלית. לעשות עבודת הכנה רבה, מבחינת מחקר שוק וזמינות הבדים. אי אפשר להציג משהו אחד ואז לשלוח משהו אחר. זה חייב להיות עקבי. בנוסף, לוודא שמביאים משהו אחר מבחינה עיצובית ולהקפיד על איכות. יש פה אפס טולרנטיות לפאקים בייצור. האיכות חייבת להיות מושלמת".

תוותרי על ישראל באחד מן הימים?
לעולם לא. אני חיה פה, המשפחה שלי כאן, אני רוצה לגדל בישראל את הילדים שלי. מבחינה מקצועית, הכלות הישראליות הן, בסופו של דבר, הדרך שלי להכיר את הקהל שלי. אני לומדת מהן הרבה. בתהליך העבודה, אני מכירה את כל המשפחה של הכלה. רבות מהלקוחות הפכו לחברות, באות לבקר עם הילדים. אני לומדת הרבה מהכלות שלי בארץ. לא אוותר עליהן לעולם".








האתר של לימור רוזן https://limorrosen.com
האינסטגרם של לימור רוזן www.instagram.com/limorrosen
עפרי בלהדונה – סטייליסטית, כתבת Efifo בניו יורק
האינסטגרם של עפרי: ofry_beladona
המייל של עפרי: ofrynetz@gmail.com
עורך אופנה Efifo – איתי גורביץ'
המייל של איתי info@guapo-fashion.com
Efifo – מגזין האופנה של ישראל
Efifo, מגזין אופנה ישראלי, משמש במה איכותית לדור החדש של האופנה בישראל. מעצבי אופנה, צלמי אופנה, סטודנטים ובוגרי אקדמיות לאופנה ובתי ספר לצילום אופנה. Efifo, מגזין אופנה ועיצוב, שיקי, רענן, בועט, מפתיע ופורץ גבולות. Efifo, מגזין אופנה ישראלי, מוקדש כולו לאופנה – הפקות אופנה של הכישרונות הגדולים בתעשיית האופנה הישראלית המתפתחת, ראיונות עם מעצבי אופנה ומכתיבי אופנה, יוצרים וכוכבים. Efifo, מגזין אופנה ישראלי, שם לו למטרה לקדם ולפתח כישרונות צעירים, נועזים, בועטים ותוססים מתחומי האופנה והצילום בישראל. Efifo, מגזין אופנה אונליין, הוקם מתוך צורך עמוק ואמיתי של דור חדש בתעשיית האופנה והצילום, המבקש במה להשמיע מעליה את קולו הרם, הברור והמחדש. Efifo, מגזין אופנה, יוזם ותורם למען התפתחות וחדשנות של עולם האופנה בישראל עם דגש מיוחד על קהילת מעצבי אופנה, צלמי אופנה, דוגמנים, דוגמניות, סטייליסטים, סטייליסטיות, מעצבי שיער, מאפרים ומאפרות.