חדש בישראל: מרקטפלייס לאופנה איטית ובת קיימא

יובל ברקן
|

ייצור חולצת כותנה דורש כ-2,700 ליטר מים – כמות שאדם שותה בשנתיים וחצי. בכל שנייה, כ-92 מיליון טון של פסולת טקסטיל מושלכים לאדמה מדי שנה. צביעת טקסטיל היא מזהם המים השני בגודלו בעולם. אלה הן רק חלק מעובדות על תעשיית האופנה המזבמת השנייה בגודלה. יובל ברקן, הבעלים של Latoure בכתב תביעה חריף ובפיתרון: המרקטפלייס הראשון בישראל לאופנה איטית ובת קיימא

יובל-ברקן-מגזין
יובל ברקן. צילום: אנטון מיכל

מאת: יובל ברקן עבור Fashion Israel


זה קרה לי מתישהו במהלך הלימודים האקדמיים. לקראת סיום התואר, הגיע הרגע בו היה עליי לקבל את ההחלטה הגדולה.

בתור ילדים, אנחנו שואלים את עצמנו מה אנחנו רוצים להיות כשנהיה גדולים, בשלב מאוחר יותר, השאלה היא כבר מה אנחנו יכולים להביא לעולם, או איך אנחנו יכולים לשנות אותו.

אז הקמתי את Latoure, חנות מותגים המציעה פריטי אופנה שמוכיחים שממש לא צריך לפגוע בסביבה כדי לייצר בגדים איכותיים. אבל עוד נגיע לזה.

מאז שאני זוכרת את עצמי, רציתי להיות חלק מתעשיית האופנה. בשלב מסוים הרגשתי שהחיים מובילים אותי לשם.

כשהגיע הרגע לבחור מה ללמוד, לימודי מזרח אסיה נראו לי כמו רעיון מצוין שמשלב בין שתיים מהאהבות הגדולות ביותר שלי. מצד אחד, החיבור למזרח הרחוק שליווה אותי מאז ומעולם.

מצד שני, הרצון שלי להשתלב בתוך עולם האופנה. באותה תקופה עבדתי ברשת אופנה גדולה, נחושה להיכנס לעולם שנראה לי קסום. המסלול הזה היה אמור להיות הגשמת חלום, אלא שעבורי הוא היה סיוט.

אופנה-איטית-בת-קיימא-חדשות
אופנה איטית בת קיימא. צילום:אנטון מיכל

האמת העירומה על תעשיית האופנה

ככל שחקרתי והעמקתי בנושא, בלימודים ומחוצה להם, גיליתי דברים איומים על התעשייה שכל כך שאפתי להיכנס אליה.

מחקרים אקדמיים, סרטים דוקומנטריים מטלטלים כמו The True Cost, תחקיר מיקי חיימוביץ ב"מערכת" – כולם הציגו בפניי תעשייה שפוגעת באופן בלתי נתפס בסביבה ובזכויות האדם.  

קשה לעכל את האמת הזו. מאחורי כל היופי והזוהר מסתתרת במלוא מערומיה התעשייה השנייה המזהמת ביותר בעולם, וגם אחת הנצלניות ביותר.

הנה כמה נתונים שמראים עד כמה המצב חמור:


אם לבשתם חולצת כותנה, דעו שהייצור שלה דורש כ-2,700 ליטר מים – כמות שאדם שותה בשנתיים וחצי.

בכל שנייה, מושלכת לאשפה או נשרפת פסולת טקסטיל בהיקף של משאית מלאה, כאשר כ-92 מיליון טון של פסולת טקסטיל מושלכים לאדמה מדי שנה.

צביעת טקסטיל היא מזהם המים השני בגודלו בעולם, מכיוון ששאריות המים מתהליך הצביעה מושלכות לתעלות, לנהרות או לנחלים. לגידול כותנה לא אורגנית, דוגמה נוספת, משמשים כחמישית מחומרי ההדברה בעולם. ואלה הן רק דוגמאות בודדות.

למה זה קורה?

התשובה קשורה במידה רבה למודל האופנה המהירה, אותו אפשר לשייך לתרבות האינסטנט בה אנחנו חיים. יש למודל מטרה אחת בלבד: לגרום לכולנו לרכוש כמה שיותר בגדים, בזמן הקצר ביותר.

בדרך לכך כל האמצעים כשרים, כולל פגיעה בכדור הארץ היפה שלנו. תעשיית האופנה מביאה לבזבוז עצום של משאבים חיוניים, דוגמת מים או כותנה.

שטחי אדמה רבים נעשים בלתי ראויים לגידול עקב ההדברות והזיהום הכימי, שגם נטמעים באוויר אותו נושמים התושבים המתגוררים בסמוך למוקדי הייצור.

אנרגיה וגזי חממה שנפלטים כתוצאה מהייצור התעשייתי והשינוע מגדילים עוד יותר את הנזק הסביבתי.

יובל-ברקן-אופנה
יובל ברקן. צילום: אנטון מיכל

האופנה המהירה מבוססת על בגדים זולים

בעיה נוספת של תעשיית האופנה המהירה היא שהכמות והמהירות באות בדרך כלל על חשבון האיכות. מותגי אופנה מהירה רבים מייצרים, כדי לסבר את האוזן, 52 מיקרו קולקציות בשנה – כלומר, קולקציה כמעט מדי שבוע – וזאת במקום שתי קולקציות בשנה, לשתי העונות העיקריות. כדי לייצר כל כך הרבה, במחירים נמוכים לרוב, נעזרים בטכנולוגיות שהופכות עיצוב בעבודת יד ל"פאסה".

האופנה המהירה מבוססת על בגדים זולים ותפירה באיכות נמוכה, המוזילים לכאורה את המחיר. תוסיפו לכך ניצול של כוח אדם זול במדינות עולם שלישי, או בשמן המפונפן "מדינות מתפתחות", ותבינו את גודל הבעיה: מדינות אלה צפופות ורוויות באנשים עניים שמשוועים לעבוד על מנת שיוכלו להתקיים, ומותגי האופנה הגדולים מנצלים זאת.

עלייתה של האופנה האיטית

המודל הזה מרושע כי אתם יודעים במי הוא עוד פוגע? בנו, הצרכנים. הוא יוצר מעין מעגל של ייצור בגדים זולים וחד פעמיים, אותם אנחנו רוכשים לפרקי זמן קצרים – ומיד קונים במקומם בגדים חדשים, כי מתברר שהבגד שלבשנו פעם או פעמיים פשוט לא נוח או מחזיק מעמד.

גם אני הייתי פעם חלק מהבעיה הזו. הייתי קונה בגדים בכמויות מסחריות, הרבה יותר ממה שיכולתי ללבוש. את חלק מהבגדים העברתי לקרובים, אחרים לפחי מיחזור הטקסטיל והשאר הושלכו כלאחר כבוד מפוקפק לפח האשפה. כי מה כבר אפשר לעשות עם שקית מפוצצת בבגדים באמצע החדר, כשהארון עולה על גדותיו? 

קל לחשוב שרכישה קטנה וזולה אינה משפיעה, אבל גם לנו יש השפעה עצומה. בשלב מסוים, החלטתי לנסות להיות חלק מהפיתרון. בתחילת הדרך, הייתי קרובה לזנוח את התחום כי הרגשתי שאני לא מסוגלת לייצג שום ערך שקיים בו.

יובל ברקן חדשות
יובל ברקן. צילום: אנטון מיכל

"אופנה איטית"

אבל אז חקרתי את הנושא והבנתי שיש אלטרנטיבה. כדי להתמודד עם הבעיות שמודל האופנה המהירה יוצר, נולדה תנועה חדשה – "אופנה איטית". זוהי הצלטבות של אופנה אתית, אקולוגית, בת קיימא ואיכותית. 

אופנה איטית מקדמת בגדים העשויים מחומרים משובחים, הבנויים לאריכות ימים, ונמנעת מעיצוב טרנדים חולפים. התוצאה היא ייצור קולקציות אחראיות והוגנות, עבור היצרנים והסביבה כאחד.

האופנה האיטית משתמשת בבדים אורגניים, טבעיים או ממוחזרים, עם העדפה לבחירה בבדים מגוונים על מנת למנוע שימוש יתר במשאב מסוים.

צביעת הבד נעשית בצורה טבעית, באמצעות פיגמנטים הקיימים בטבע, והטכנולוגיות האחרות המשתלבות בתהליך הייצור מאפשרות פסולת מינימלית.

לאופנה האיטית יתרונות מובהקים

האופנה האיטית מאופיינת גם בשיטת ייצור לפי-הזמנה מה שמאפשר ייצור בהתאמות אישיות והקטנת הזיהום הסביבתי: הייצור הוא רק לפי דרישה, ולא פס רחב של פריטים מיותרים שמוצאים את מקומם מהר מאוד בשקית האשפה. דגש חשוב אחר הוא העדפה של ייצור מקומי הנעשה בתנאי עבודה ושכר הוגנים.

לצד הטיעונים האקולוגיים והמוסריים, יש לאופנה האיטית כמה יתרונות מובהקים. פריטי לבוש של אופנה בת קיימא בולטים בדרגות האיכות שלהם, שבאים לידי ביטוי בשלושה רבדים: תפירה, סוג הבד ועיצוב הגזרה.

זוהי בחירה בפריט בעיצוב קלאסי שנתפר על ידי חייטים מקצועיים ועשוי מבד אורגני, טבעי או ממוחזר. בגד מבד איכותי יעניק לנו תחושת רכות נעימה על הגוף וילווה אותנו לשנים רבות קדימה. 

אופנה-איטית-בת-קיימא
אופנה איטית בת קיימא. צילום: אנטון מיכל

בדרך זו העלות ה"אמיתית" של פריט הלבוש תהיה משתלמת הרבה יותר. העיקרון פשוט: בגד שעולה מעט כסף, אבל שניתן ללבוש אותו פעמים בודדות, הופך למעשה ליקר.

קחו למשל פריט שעולה 500 שקל ונלבש 20 פעמים, מה שמביא לעלות של 25 שקל לכל לבישה. לעומת זאת, אם תרכשו פריט ב-200 ש"ח ותלבשו אותו פעמיים בלבד, מחירו יהפוך ל-100 ש"ח ללבישה.

לכן לפני השקעה בפריט חדש למלתחה, חשוב לקחת בחשבון את מספר השימושים העתידי ולא לקבל החלטה אך ורק על פי המחיר הראשוני.

כיום, אגב, יש תווי תקן מקובלים לבגדים באופנה איטית המתייחסים לייצור בדים בצורה הוגנת, לאימות סוג הבד, לאופן צביעת הבד ולקריטריונים רבים נוספים, המאפשרים לזהות אותם כאופנה בת קיימא ומספקים לצרכנים ביטחון.

כדי שפריט מסוים יעמוד בדרישות של אופנה הוגנת, על היצרנים לקבל אישור ממקום מוכר ובלתי תלוי. כך לדוגמה התקן הבינלאומי GOTS Global Organic Textile Standard מאשר שהפריט עשוי מכותנה אורגנית ומיוצר בצורה אחראית על פי קריטריונים אקולוגיים וחברתיים. 

חנות מותגים אונליין לאופנה איטית ובת קיימא 

הידע שצברתי העלה בי צורך חדש ומסוג אחר: לחשוף את החברה הישראלית לסודות תעשיית האופנה, באמצעות מקום בו ניתן לצרוך פריטים ממותגי אופנה איטיים וברי קיימא. 

אני מאמינה שעלינו לשנות את התפיסה שלנו כלפי בגדים ולהתייחס עליהם כבעלי ערך, כי מישהו עבד מאוד קשה כדי לייצר אותם, וגם מכיוון שאנחנו עובדים קשה בשביל שיהיה לנו את האמצעי לקנות אותם.

כך הקמתי את Latoure, המרקטפלייס הראשון בישראל המאגד פריטי אופנה ומוצרי לייפסטייל ממותגים איטיים וברי קיימא מרחבי העולם. זוהי הפלטפורמה בה תוכלו לקנות פריטים קלאסיים ואיכותיים שנוצרו תוך התחשבות בסביבה ובאדם. הערכים מהם בנויה הקולקציה באתר הם: בר קיימא, סחר הוגן, אורגני, ממוחזר, טבעוני, מקומי, עבודת יד ומינימום פסולת. המטרה היא להוסיף עוד ועוד ערכים, שמאפשרים ייצור אתי כלפי האדם והסביבה.  

אופנה-איטית-בת-קיימא-כתבות
אופנה איטית בת קיימא. צילום: אנטון מיכל

המרקטפלייס הראשון בישראל

כדי להביא לשינוי צרכני עמוק בתרבות שלנו אני כותבת בלוג, שתכניו מוקדשים לקידום רעיונות מהתנועה לחיים מינימליסטיים, הסברים מעמיקים על אופנה בת קיימא, מדריכים לבניית אורח חיים מודע ומקיים, סיפורים על אחרים המקדמים שינויים בחברה הישראלית (כל אחד בדרכו) ועוד.

התקווה שלי היא שלאחר שהישראלים יבינו מדוע חשוב לצרוך נבון, יווצר אצלם פתח לבחירות שקולות ולאורח חיים שונה ממה שהתרגלו אליו.

אני מאמינה שכדור הארץ לא צריך להיפגע כדי שאנחנו ניראה טוב. ככל שנקבל החלטות ממקום מודע לשמירה על הסביבה כך נוביל לצרכנות אחראית. את השינוי הזה כל אחד ואחת יכולים לעשות.

אתם לא חייבים לייעד את עצמכם לשנות את כל שגרת חייכם בבת אחת, כי זוהי ציפייה לא ריאלית. אם תמצאו אלטרנטיבות בנות קיימא שקל לכם לאמץ, ותהיו מודעים לנזקים של התעשיות ה"תמימות" ביותר, תתחילו תהליך מבורך ממנו כולנו נצא נשכרים.


לינק לחנות: www.shoplatoure.com
לינק לבלוג: www.latoure.co.il


זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרםfashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: רח׳ בר כוכבא 1, דירה 1, רמת גן

פורסם בקטגוריות אופנה, אופנת נשים, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק