איציק לוי: ״הייתי שחור בין לבנים. מי שחווה את הייסורים שעוברים העולים החדשים מבין את הכאב״

Megemeria photo studio Yvel (2)
|

מג'מריה (״התחלה״ באמהרית והדמיה של כפר אתיופי אותנטי) הינו מיזם חברתי ומותג תכשיטים של אורנה ואיציק לוי בעלים של Yvel, חברת התכשיטים המצליחה המכשירה את בני העדה האתיופית לעסוק בצורפות ומעניקה להם כלים להשתלבות בחברה הישראלית. ״כשהבנו שאנחנו רוצים לקחת את העשייה החברתית שלב אחד קדימה, החלטנו להקים בית הספר ולעשות תיקון עולמי אמיתי״

 

Megemeria photo studio Yvel (6)
פריטי אומנות מקוריים לצד טקסים מסורתיים. Megemeria. צילום: סטודיו Yvel

 

מאת אפי אליסי

 

אורנה לוי, דור רביעי למשפחת התכשיטנים הירושלמים הידועה מוסאיוף. אמה הייתה בעלת חנות תכשיטים בעיר העתיקה בירושלים. אורנה לוי נישאה לאיציק לוי שמשפחתו עלתה לישראל מארגנטינה לפני 55 שנה. השניים הקימו מותג תכשיטים בשם Yvel (היפוך של אותיות שם משפחתם Levy), והחלו בשיווק התכשיטים בארה"ב, אירופה, ארצות ערב והמזרח הרחוק. מותג התכשיטים עם העיצוב האורגני הפך סיפור הצלחה (על לקוחותיהן נמנות קרולינה הררה, ריהאנה, ברברה וולטרס, בט מידלר, מריה שראפובה) ואפילו זיכה את משפחת לוי בפרסים בינלאומיים.

 

אורנה ויצחק לוי.צילום סטודיו Yvel
״ מטרת הפרויקט הינה סיוע לבני העדה האתיופית ברכישת מקצוע ובשילוב מהיר וקל יותר בחברה הישראלית״. אורנה ויצחק לוי. צילום: סטודיו Yvel

 

לאחר שחברת Yvel הפכה לאחת מחברות התכשיטים המובילות בעולם בתחום תכשיטי היוקרה, השיקו בני הזוג לוי בשנת 2010 ביישוב מוצא הסמוך לירושלים, מרכז מבקרים הכולל את מפעל הייצור, מרכז מבקרים, בית ספר לצורפות ואולמות התצוגה של Yvel. מתוך מחויבות חברתית הקימו איציק ואורנה לוי מיזם ייחודי בשם Megemeria – הדמיה של כפר אתיופי אותנטי בו ניתן למצוא פריטי אומנות מקוריים לצד טקסים מסורתיים ואלמנטים תרבותיים נוספים של בני העדה האתיופית. מג'מריה הנו מותג תכשיטים הכולל את בית הספר לצורפות במפעל התכשיטים של חברת Yvel ומציע לבני העדה האתיופית הזדמנות לרכוש מקצוע תוך מתן תמיכה מקצועית של מורה לעברית, עובדת סוציאלית ומערך תומך נוסף, וזאת בזמן שכל אחד מהתלמידים מקבל מלגת קיום מלאה המאפשרת לו להשקיע את מירב זמנו ומרצו בלימודים. בסיום הלימודים חלק מהתלמידים מצטרפים לצוות הצורפים של חברת Yvel, חלקם משתלבים בניהול, ייצור ועיצוב תכשיטי Megemeria וחלקם יוצאים לדרך עצמאית בתחום עיצוב התכשיטים.

 

Megemeria photo studio Yvel (3)
תמיכה מקצועית. Megemeria. צילום: סטודיו Yvel

 

מבחינתו של איציק לוי הקמת בית הספר הינה סגירת מעגל ותיקון החווייה הפרטית שלו כעולה חדש בישראל: ״כשעלינו לארץ שלחו אותנו לקריית מנחם, לשם העבירו את העולים החדשים ממרוקו, מאיראן ומעיראק. במקום הזה עברתי את האינטגרציה של להיות לבן בין שחורים. ההורים שלי, שרצו חינוך קפדני לילדיהם, שלחו אותנו לבית הספר ״יפה נוף״ האליטיסטי, שם הייתי שחור בין לבנים. חטפתי בראש משני הצדדים. כעת אני עושה את התיקון, כשלנגד עיני עומדות השנים האלו. כשהתחלתי את העסק וחיפשתי את העובד הראשון, אמרתי לאורנה זוגתי שאני רוצה עולים חדשים. כדור רביעי בארץ היא לא הבינה, כי רק מי שחווה את דרך הייסורים שעוברים העולים החדשים מבין את הקושי והכאב. כשהבנו שאנחנו רוצים לקחת את העשייה החברתית שלב אחד קדימה, החלטנו להקים בית הספר ולעשות תיקון עולמי אמיתי. הדרך היחידה להצליח היא כשאתה רוכש מקצוע, ואת זה אתה רוכש בלימודים. מטרת הפרויקט הינה סיוע לבני העדה האתיופית ברכישת מקצוע ובשילוב מהיר וקל יותר בחברה הישראלית. השם Megemeria שפירושו באמהרית ״התחלה״ מייצג עבור המשתתפים את דרכם החדשה בישראל. עד היום הושקעו במיזם של מג'מריה למעלה מ-3.5 מיליון שקלים. אנו בחברת Yvel יודעים להרוויח, אבל גם יודעים לתת כדי לקיים את המיזם״.

 

Megemeria photo studio Yvel (5)
חיבור למסורת יהדות אתיופיה. Megemeria. צילום: סטודיו Yvel

 

תכשיטי Megemeria מעוצבים בהשראת תרבות יהודי אתיופיה. חלק מהתכשיטים משלבים כיתוב באמהרית ומסרים תרבותיים אותנטיים. מקורות ההשראה לעיצוב הקולקציה משלבים את הטכניקות שנלמדו בבית הספר, אלמנטים מודרניים ומקוריים, וחיבור למסורת יהדות אתיופיה. הקולקציה כוללת מוטיבים יהודיים רבים כגון פסוקים מהתנ"ך וסמלים יהודיים. בקולקציה ניתן למצוא שרשראות, עגילים, צמידים וטבעות עשויים כסף טהור וכסף מצופה זהב 24 קרט. התכשיטים נמכרים החל מ-38$ ועד לכ-350$.

 

Megemeria photo studio Yve
מג'מריה. צילום: סטודיו Yvel

 

תכשיטי Yvel ו-Megemeria נמכרים בכ-650 חנויות ברחבי העולם ובבוטיקים של המותג בארץ ובחו"ל.
ובאתר: www.megemeria.com

 

 

Efifo – מגזין אופנה של ישראל
מייסד ועורך אחראי: אפי אליסי
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
מייל: efifo@efifo.co.il
אינסטגרם: efifomagazine
קבוצת האופנה שלנו פתוחה לכולם: https://www.facebook.com/groups/efifo/
פורסם בקטגוריה כתבות אופנה
תגובות פייסבוק