אי וייויי במוזיאון ישראל

Ai-Weiwei, אי וייויי במוזיאון ישראל, EFIFO, אתר אופנה
|

אי וייויי, האמן הסיני מהמשפיעים והמוערכים בעולם האמנות, בתערוכה במוזיאון ישראל. אי וייויי יציג יצירות מונומנטליות ומרהיבות המשלבות מיצבי ענק ומלאכות יד מסורתיות סיניות

2 ביוני-28 באוקטובר 2017
אוצרת: מירה לפידות

 

© Ai Weiwei Studio. אי וייויי במוזיאון ישראל, אתר אופנה, EFIFO
© Ai Weiwei Studio. אי וייויי במוזיאון ישראל

 

במסגרת התערוכה של אי וייויי הגיעו לישראל 23 טון של גרעיני חמנייה עשויים מפורצלן שנצבעו בעבודת יד, עצי ברזל המתנשאים לגובה של 7 מטרים ויוצגו על רקע כיפת היכל הספר, ושטיח המחקה אחד לאחד 969 אריחי שיש. זו הזדמנות נדירה לראות את יצירותיו של אי וייויי מעבר ליופיין וייחודיותן, נוגעות בסוגיות בוערות במיוחד, כמו זכויות אדם, חופש הביטוי, היחס למהגרים, תנאי עבודה וייצור וצנזורה.

 

האמן והאקטיביסט אי וייויי נולד בבייג'ינג ב-1957. בגיל שנה הוגלה יחד עם משפחתו למחנה עבודה לצורך "חינוך מחדש". זאת כיון שאביו נחשד על ידי השלטון בסין כאויב ומקור לסכנה משום דעותיו הפלורליסטיות. ב-1976, כאשר אי וייויי בן 18 זוכתה משפחתו והורשתה לחזור  לחזור לבייג'ינג. הוא פנה ללמוד אמנות ובשנות ה-80 טס לארה"ב ללמוד ולבסס את דרכו האמנותית. ב-1993 חזר לסין עקב מצבו הרפואי של אביו והיה לאמן המשפיע ביותר בסין ולאמן בינלאומי מהחשובים בימינו.

 

מתחילת דרכו יזם אי וייויי תערוכות ופעולות אמנותיות שהתריסו כנגד השלטון הקומוניסטי בסין. על פעולות אלו שילם מחירים כבדים כאשר המשמעותי ביותר ארע ב-2011 כשנאסר ע"י הרשויות בסין ללא משפט למשך 81 יום. הוא שוחרר לאחר שאמנים רבים התגייסו לטובת מאבק ציבורי לשחרורו. ממשלת סין אפשרה לו לחזור לביתו בביג'ינג, אך החזיקה בדרכונו וכך הוא היה מוגבל בחופש התנועה שלו לעוד שנתיים שלמות. כיום הוא פועל מברלין, אך מגיע מדי פעם לסין.

 

Sunflower Seeds, 2010© Ai Weiwei Studio. אי וייויי במוזיאון ישראל, אתר אופנה, EFIFO
Sunflower Seeds, 2010© Ai Weiwei Studio. אי וייויי במוזיאון ישראל

 

לצורך עבודותיו נעזר אי וייויי בבעלי מלאכה סיניים ובדרך זו משמר מסורות סיניות נדירות שעקב הפיתוח המואץ בסין הולכות ונכחדות. יחד איתן הוא מנציח את ההיסטוריה הסינית המפוארת שמַאוֹ דְזֶה-דוּנְג, שליט סין הקומוניסטית ניסה למחוק על ידי ניפוץ מקדשים ושריפת שרידים ארכאולוגיים. למשל לצורך הקמת העבודה "קיפה" אשר מורכבת מ-6000 חלקי עץ ממקדשים עתיקים שהאמן אסף ולקט מבין החורבות שהממשל הקומוניסטי הרס לטובת פיתוח תשתיות, הוטס אומן נגרות סינית. הוא יחבר וישלב את החתיכות לכדי פאזל עץ גדול ללא שימוש במסמרים או דבקים – אלא רק בעזרת מלאכת הנגרות הסינית המאופיינת בהכרת תכונות העץ ושימוש במחברים אורגניים.

 

על רצפת הגלריה יפוזרו 23 טון גרעינים שחורים עשויים מחרסינה – חומר אשר פיתוחו הומצא במאה ה-14 בסין. גרעינים אלו נצבעו ידנית על ידי 1,600 אומנים ונותנים משמעות חדשה לביטוי MADE IN CHINA. בגן האמנות, בין שיחי הרוזמרין ימוקמו שני עצי ברזל אשר שוקלים כל אחד 14 טון ומתנשאים לגובה 7 מטרים. העצים מורכבים מיציקות ברזל של חלקי עצים אופייניים לסין שנפגעו בעקבות פיתוח תשתיות בדרום סין.

 

© Ai Weiwei Studio. אי וייויי במוזיאון ישראל, אתר אופנה, EFIFO-2
Tree, 2010© Ai Weiwei Studio. אי וייויי במוזיאון ישראל

 

עבודה מרגשת נוספת של אי וייויי היא שטיח באורך 35 מטרים השוקל כ-2 טון שמחקה באופן מדויק את רצפת אריחי השיש של המשכן לאמנות במינכן, שנבנה בתקופת הרייך השלישי ונחנך ב-1937 כ״משכן לאמנות גרמנית״ בתערוכה שתפקידה היה להציג את האמנות הגרמנית הנשגבת ולהדגיש את טוהר ועליונות הגזע הארי. אותה רצפה מקורית שתועדה יחד עם סימני הזמן עליה לאורך 70 השנים שעברו מוצבת כיום פה, בירושלים ונטענת היסטורית מחדש. השטיח בעצם נוכחותו מבטל את הרעיון הלאומני של עליונות גזע אחד על גזעים אחרים.

העבודות בתערוכה של אי וייויי נוצרו על פני כמה עשורים. מהן מרהיבות, מהן מתריסות ומהן מפתיעות בעדינותן. כך או כך, תחת מעטה הפיתוי שלהן מבעבעת עמדה שתובעת מכל אחד לשמור על דריכות ולפתח את חוש הביקורת, להטיל ספק ולא לקבל דבר כמובן מאליו. שאלותיו רלוונטיות: האם מה שאנחנו רואים אמיתי? – אולי, אולי לא…

מוזיאון ישראל, ירושלים
אתר המוזיאון: http://www.imj.org.il

 

פורסם בקטגוריה מגזין אופנה
תגובות פייסבוק