אמה אל שיר: "אני פשוט לא רואה בעיניים"

|

אמה אל שיר – זמרת, ווקליסטית, יוצרת ושחקנית על המסע הפיזי והמוזיקלי שהתחיל בניס והמשיך בנדודים בארץ

אמה שנולדה להורים אומנים – אמא ציירת ואבא מוזיקאי, התחילה ללמוד מוזיקה מגיל צעיר מאוד. בגיל שנתיים עלתה משפחתה מצרפת והתיישבה בגוש קטיף, אבל עם ההתנתקות נאלצה המשפחה לעזוב ולנדוד בארץ בחיפוש אחר בית חדש. בגיל 14 בלבד החליטה אמה להתנתק שוב, הפעם ממשפחתה שגרה בצפון, ועברה להתגורר לבד בתל אביב כדי לעסוק וללמוד משחק ומוזיקה. 

למרות הקשיים שבדרך המסע להגשמת החלום הניב פירות, והיום בגיל 22 בלבד  יש לה מספר סינגלים, ושיר בביצועה נכנס למצעד של MTV  –  החלום של הרבה מאוד זמרים ויוצרים.

מה נשאר לך מהילדות בצרפת – אילו השפעות, אם בכלל, יש לשורשים הצרפתים על הסגנון המוסיקלי שלך?
"מהילדות בצרפת נשארו לי בעיקר החינוך והנימוסים האירופאים. למרות שאני הכי צעירה והכי ישראלית במשפחה, אני חוצפנית יותר מכולם, אבל עדיין שומרת על נימוסים וג׳נטלמניות לסביבה. 

אחת ההשפעות המוסיקליות שלי היא דווקא ישראלית – המורה לפיתוח קול הראשונה שלי חשפה אותי לשיר ״יד ענוגה״ בביצוע של עפרה חזה. בזכות השיר הזה, פעם ראשונה בחיי שהצלחתי לזהות ולהבין את הקול שלי. בהתחלה היה לי ממש מוזר לשמוע את עצמי שרה נכון, הייתי בת 13 וגוון הקול שלי היה עמוק ומחוספס, אבל עם הזמן, עם שחרור אמיתי ובטחון גיליתי את עצמי. השפעה מוסיקלית נוספת הייתה עולם הטכנו בשילוב המאוולים.  התחלתי לשיר עם דיג׳יים בצרפתית, פשוט ג׳ימג׳מתי בלי מילים רק מאוולים, והרגשתי שאני מצליחה להנות פשוט מלהיות אני. אגב, יש טרק של מאוולים על טכנו שמתנגן באופן קבוע בחוף הים בקאליפסו Bebe, ובקרוב בע״ה הוא יצא אל העולם הרחב."

אמה אל שיר. צילום: אוהד ארידן. עיצוב אופנה: ליאורה טרגן- אופנה
צילום: אוהד ארידן. עיצוב אופנה: ליאורה טרגן

בגיל מאוד צעיר החלטת להיות עצמאית ועברת לגור לבד בתל אביב, החלטה שנדרש לה אומץ רב. איך המשפחה קיבלה את זה, והאם בדיעבד היית מקבלת את אותה ההחלטה? 
"בגיל 14 הייתי עושה הלוך חזור מהצפון למרכז, רוב הזמן הייתי בתל אביב באודישנים ולמדתי משחק ולצפון הייתי חוזרת לבגרויות. כך  שברגע שעברתי זה לא היה מפתיע כל כך, אבל ההורים שלי כן התנגדו כי זה היה באמצע התיכון. יום אחד פשוט הכנתי מזוודה ענקית ואמרתי להם "זהו אני עוברת". היה לי כבר ממש קשה לחיות ברכבת בנסיעות ולישון כל הזמן אצל חברים. רציתי פשוט שיהיה לי יותר נוח, עברתי נטו מסיבה טכנית. ההורים שלי בהתחלה התנגדו אבל מכיוון שאני עצמאית מגיל קטן לא היה להם ממש עם מי לדבר, כשאני לוקחת החלטה אני הולכת עליה עד הסוף. הבטחתי להם שאחזור רק לסיים את הבגרויות והם סמכו עלי.

אני לא יודעת אם בדיעבד הייתי מקבלת את אותה החלטה ועוברת בגיל צעיר כל כך לתל אביב. אני ממש מתחרטת שלא נהניתי מהתיכון ומהבית של ההורים עד הסוף. עזבתי את הבית כשהאחים שלי עוד גרו שם, והיום כל אחד בדירה משלו, אפילו ההורים שלי התפצלו. אז היו לי כמה רגעים בחיים שממש התחרטתי שלא נהניתי מהבית השלם עד הסוף, אבל באותה נקודה שהייתי הראש שלי לא היה שם. התרחקתי מאנשים בתיכון כי לא היה לי שיא הכיף בבית ספר, ההורים שלי היו עסוקים בלעבוד ולכלכל את הבית, אז היה לי הכי כיף במרכז, להגשים את עצמי. באיזשהו מקום אני ממש שמחה על איפה שאני נמצאת היום בזכות ההחלטה הזאת, רמת הניסיון והידע שקיבלתי הם מתנה."

אמה אל שיר. צילום: אוהד ארידן - אופנה
צילום: אוהד ארידן

האם אומץ הוא דבר שמאפיין אותך גם בקריירה ובבחירות המוסיקליות שלך?
"חחחח אני מתה על השאלות שלך, מדויקות!! כן לגמרי, ואני שומעת את זה כל פעם מחדש מאנשים שעובדים איתי, בעלי, המנהל האומנותי שלי והמפיק שלי לא מפסיקים לומר לי את זה. אני פשוט לא רואה בעיניים, וחס ושלום לא בקטע של מרפקים, אלא בקטע של – אני לא מתביישת משום דבר. לדוגמא, אם צריך להרים טלפון למישהו בכיר בתעשייה או למישהו עם קבלות אני פשוט מתקשרת. אמא שלי חינכה אותי, לא גנבת לא רצחת, לא עשית דבר רע, אין לך מה להתבייש או לפחד."

אמה אל שיר - צילום: אוהד ארידן. עיצוב אופנה: מעוז דהאן - נובוריש דוג
צילום: אוהד ארידן. עיצוב אופנה: מעוז דהאן – נובוריש דוג

לפני חצי שנה חידשת את השיר של יורם טהרלב "היה לי חבר היה לי אח" – מה גרם לך לבחור לחדש דווקא שיר עם מטען כבד כל כך, שיר שמזוהה עם מלחמת יום כיפור? לא חששת מתגובות שיהיו לחידוש קלאסיקה כזאת?

"אמנים נוספים ואני התגייסנו למען מטרה ברורה להעביר מסר דרך הקלאסיקות הישראליות. חיפשתי בין הקלאסיקות וזה השיר שהכי תפס אותי. היינו בשיא הקורונה, העם שלנו מפולג ורק רצינו להעביר מסר של אהבת חינם ואחדות. מה שגורם לנו לשרוד מלחמות כל כך קשות, זה הקב״ה וההשגחה הפרטית הענקית שלו על העם שלנו, והדבר שהקב״ה הכי רוצה זה שנהיה מאוחדים ושנהיה חברים אחים.  כשבחרתי את השיר קודם כל התקשרתי ליורם טהרלב, שהתלהב מהרעיון ושמח מאוד לקחת חלק בפרויקט. אז לא, לא היה בי טיפה של חששות כי היוצר של הטקסט אישר  לי להשתמש במילים ואפילו לקח חלק. כל סקיצה בהתפתחות החידוש, נשלחה אליו, הוא אפילו תיקן אותי בהגיית המילה והתרגש מהחידוש, וזה גרם לי להתרגש כל פעם יותר ויותר. היה לי הכבוד לקחת שיר כזה ולהביא את המסר והסיפור שלו, לדור הצעיר של היום, שלא ישכח מה העם שלנו עבר. קיבלתי כל כך הרבה הודעות מנוער וילדים שלא הכירו את השיר המקורי בכלל, אז מבחינתי עשיתי את שלי."

צילום: אוהד ארידן. עיצוב אופנה: מעוז דהאן – נובוריש דוג

השיר שלך "במקום" זכה להיכנס ל-MTV, על מה מדבר השיר ואיך הייתה ההרגשה להגיע למעמד הזה בשלב מוקדם בקריירה?
"השיר מסכם תקופה שהחלטתי לעצור הכל. לקחתי בחירות בחיים שהלבד שלי הוביל אותי להרפתקה, היו לי ניסיונות וברוך השם עם השגחה פרטית אלוקים שמר עליי ממש טוב. ביום של השחרור שלי מהצבא הרגשתי שאני חייבת לעצור הכל, הרגשתי שהכל אינטנסיבי, שחוויתי 10 שנים בשנה. בלי קשר לקורונה שנה לפני, החלטתי לעשות סגר לעצמי וננעלתי בבית במשך 6 חודשים וככה הפסקתי לרוץ במקום. השיר הזה מסכם את התקופה הזאת, ברגע שעצרתי במקום התחלתי להתקדם רוחנית, גשמית וכו'. העצירה הזאת גרמה לאלבום להיוולד ולחיים שלי להסתדר. אני לא האמנתי שזה נכנס ל-MTV, הייתי בהלם. הדרך שלי הייתה כל כך מאתגרת שפשוט אני כבר לא מצפה לכלום. היו לי רגעים שהייתי בטוחה שהתעשייה מושחתת ואם אין לי חברת תקליטים מאחוריי או הרבה כסף אף אחד לא ישמע אותי. למרות הכל זה לא עניין אותי והמשכתי בדרך שלי באופטימיות ואמונה מלאה בקב״ה והחלטתי לא להניח הנחות. פתאום כשזה קרה התרגשתי בטרוף, התרגשתי לגלות שמה שהרגשתי בימים עברו זה חרטה ושהעבודה הקשה מנצחת כשרון ומשתלמת."

אמה אל שיר - צילום: אוהד ארידן. עיצוב אופנה: מעוז דהאן - נובוריש דוג-אופנה
צילום: אוהד ארידן. עיצוב אופנה: מעוז דהאן – נובוריש דוג

איך מתנהל בית ששני בני הזוג מוזיקאליים – הבית מתנהל סביב המוזיקה או שעושים הפרדה? יש כוונה לשתף פעולה בעתיד?
"האמת שאין הפרדה כלל. חבר משותף הכיר בנינו כי הוא חשב שזה יצור קשר מוזיקלי טוב. הוא ואנחנו לא תיארנו לעצמנו שאיילון (מלכי) יהפוך לבעלי. הכרתי את בעלי שומר נגיעה, דתי דתי חוזר בתשובה, בחיים לא תיארתי לעצמי שדתי ישים עליי חחחח. היינו צריכים להיפגש כדי שיעזור לי לכתוב שיר לאירוויזיון, ובאותו יום הבנו שאנחנו בעניין והוא אמר לי שהוא לא משחק משחקים והוא מכוון לחתונה. אמרתי לו אוקיי, אני מקבלת אותך כמו שאתה, אתה מקבל אותי כמו שאני? הוא הסכים וכך התחיל המסע. מה שקירב בנינו באמת זה האמונה, המוזיקה זה בונוס. אבל ברור שזה חלק בלתי נפרד, עכשיו בזמן שאני עונה לשאלות הוא מנגן לידי שיר חדש. אנחנו כבר משתפים פעולה, עכשיו אנחנו בלופ ליצור שירים לאמנים,  ולהמשך יש רעיונות טירוף שאני מחכה בקוצר רוח כבר לשתף."

אינסטגרם: https://www.instagram.com/emmaelshir/

נועם

נועם שקד – עיתונאית אופנה
אינסטגרם: noam.shaked

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק