אפשר ללבוש את זה: עוצמה ותחכום נשי על פי רונית אלקבץ

Naama Kadosh, נעמה קדוש
|

נעמה קדוש לקחה חלק בפאנל שהוקדש לגבולות, או חוסר גבולות, בלבוש נשי. מה יש לאושיות כמו דורין אטיאס וענת לב אדלר לומר בעניין? האם תסכימו איתן? מה שבטוח, רונית אלקבץ הייתה מתגאה בנו, כחברה, על השינויים שעוברים שעלינו

מאת נעמה קדוש – Efifo

 

מתוך התערוכה ״ז'ה טם, רונית אקלבץ״. צילום: יח״צ - 3
״ז'ה טם, רונית אקלבץ״. צילום: יח״צ

We can wear it (אנחנו יכולים ללבוש את זה) – היה הסלוגן שהתנוסס בפאנל נשים לזכרה של רונית אלקבץ ז״ל, שהתקיים לרגל שנתיים למותה. באופן טבעי, מוזיאון העיצוב חולון, בו מוצגת בימים אלה התערוכה המדוברת לזכרה של רונית אלקבץ, היה זה שהרים את הכפפה ואירח פאנל של נשים דעתניות, ביניהן אוצרת התערוכה יערה קידר ולצידה אושיות כמו מייסדת אתר נשים "סלונה" רונית הבר, אשת הדרקונים של פינס דורין אטיאס, במאית ותסריטאית פלסטינית-ישראלית מייסלון חמוד ("לא פה, לא שם"), העיתונאית ענת לב אדלר.

מתוך התערוכה ״ז'ה טם, רונית אקלבץ״. צילום: יח״צ -1
״ז'ה טם, רונית אקלבץ״. צילום: יח״צ

כולן היו לבושות בלבוש מתוחכם ומסוגנן ושידרו עמדה ברורה: עוצמה ותחכום נשי. המסר היה ברור. כל אחד ואחת באשר הוא, רשאי ללבוש ולהתנהג כאוות נפשו, מבלי לחשוש מסטיגמות ונורמות חברתיות. בדיוק כמו סגנון לבושה של רונית אלקבץ שהותירה אחרי מותה חותם משמעותי על החברה הישראלית.

מתוך תערוכת ״ז'ה טם, רונית אלקבץ״. צילום: שרון בק - 1
״ז'ה טם, רונית אלקבץ״. צילום: שרון בק

רונית אלקבץ ז״ל –  שחקנית, במאית, תסריטאית, אייקון אופנה – הייתה דמות בולטת בחברה הישראלית, בזמנים בהם פמיניזם ומושגים כמו העצמה נשית עוד היו מילה גסה. תפיסת עולמה באה לידי ביטוי החל מהבגדים שלבשה ועד לטקסטים שכתבה. היא הטביעה חותמה בכל תחום בו עסקה, לרבות מעורבותה בפרטיי הלבוש הקטנים ביותר ועד לשמלות השטיחים האדומים שלבשה. רונית אלקבץ ידעה לכבד את הבגדים. היא שמרה 528 פרטיי לבוש ממלתחתה האישית. רבים מהם מוצגים בתערוכה, ומאחורי כל אחד מהם ניכר חלק מאישיותה וסיפור חייה.

מתוך התערוכה ״ז'ה טם, רונית אקלבץ״. צילום: יח״צ
״ז'ה טם, רונית אקלבץ״. צילום: יח״צ

מזה שנים, מנסות נשים לזכות בתשומת לב והערכה בתחומים השונים. בעבר הן עשו זאת באמצעות לבוש גברי, גדול ומחויט, דוגמת הז'קטים המחויטים בעלי הכתפיות הרחבות. לבוש המשדר נוכחות ודרמטיות. כיום, התפיסה לגבי קוד לבוש על בסיס מגדרי השתנתה. היצע אופנתי רב מגדרי התרחב ומשמעות הבגד נתונה לפרשנות הלובש.
דורין אטיאס: "כאישה, אני עושה את כל תפקידיי הגבר בבית. מתקינה מנורות. הורגת ג'וקים ובכל זאת, עדיין יש לשים גבולות ולהבחין בין לבוש הולם, לבין לבוש פרובוקטיבי".
ענת לב אדלר: "המודל הגברי כיום שונה מבעבר. תפיסת הגברים את הנשים ואת תפקידם בחברה השתנה. הם לוקחים חלק בתפקידים שהוגדרו בעבר כנשיים ומתייחסים לנשים במונחים שבעבר לא היו מקובלים. נשים מרגישות צורך להסיר מגננות חברתיות ולבטא עצמן, בעיקר בגילאים המבוגרים. לא סתם החולצה הנמכרת ביותר ברשת גולף שעיצבתי מלווה בכיתוב 'בנות 40 נהנות יותר'".
בעידן בו סקס מוכר והמוצר סובב סביב כסף ופרסום, קשה לשים את הגבול בין פרובוקטיבי-להולם, נשאלת השאלה האם הגבול מוגדר לפי המצפן האישי של כל אחד מאיתנו, או שמא החברה מכתיבה עבורנו. לא בכדי, אלקבץ זכתה לתשבוחות והערכה עמוקה מקרב נשים וגברים כאחד גם לאחר פטירתה. היא לא חששה לקרוא תיגר על מוסכמות החברה. בין אם מדובר בסוגיית המזרחנות ובין אם מדובר בקוד לבוש מגדרי.
"היא ידעה לתת כבוד לכל בגד שהיא לבשה. בלי לפחד מה יגידו", אמרה אטיאס. "יצאתי למסע של שנה וחצי בעקבות רונית אלקבץ. היא האמינה שלכל בגד יש אמרה", הוסיפה יערה קידר לדבריה של אשת הדרקונים.

מתוך התערוכה ״ז'ה טם, רונית אקלבץ״. צילום: יח״צ - 4
״ז'ה טם, רונית אקלבץ״. צילום: יח״צ

חותמה של רונית אלקבץ בחברה הישראלית, הן בתחום הקולנוע והתיאטרון והן בתחום האופנה, מהדהד בקרב רבים עד היום ומעלה שאלות מהותיות בדבר הגדרת זהות ותפקיד מגדרי בחברה. סוגיות כגון אופנה תקופתית, לבוש כמגדיר אישיות, סקסיזם ואפליה שעלו במהלך דיון נשי, עוד רחוקות מלמצוא תשובות ברורות.
מה שכן ברור הוא שרונית אלקבץ הייתה גאה בנו, כחברה, אם הייתה רואה את השינויים שעוברים עלינו מדי יום ויום, שינויים עליהם נלחמה בחייה.

 

התערוכה "ז'ה טם, רונית אקלבץ" פתוחה עד 28.4.18
מוזיאון העיצוב חולון
לפרטים נוספים – כאן 

 

נעמה קדוש

נעמה קדוש – כתבת מערכת Efifo
האינסטגרם של נעמה קדוש: naamakadosh
המייל של נעמה קדוש:  naamak21@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efifoאופנה
מגזין אופנה ישראלי

Efifo – Fashion
Fashion Magazine

פורסם בקטגוריה מגזין אופנה
תגובות פייסבוק