אצל עליזה בחצר

אצל עליזה בחצר-1
|

הצגה חדשה בתיאטרון נוצר: "אצל עליזה בחצר". על פי סיפורים ושירים מאת עליזה ישראלי העליון ז"ל, תציג פורמט ייחודי משתף קהל. בימוי: ערן בוהם

אצל עליזה בחצר-3
אצל עליזה בחצר. צילום: יח"צ

תיאטרון נוצר פיתח מודל עבודה ייחודי: שחקני התיאטרון מקבלים במה ליצור ולביים הצגות בדיאלוג משותף עם חברי הקבוצה. 2016 תפתח בבכורה חדשה בבימוי של חבר הקבוצה – ערן בוהם,  המבוססת על סיפורים ושירים של חלוצת התיאטרון עליזה ישראלי העליון ז״ל.
ערן בוהם, צוות היוצרים של להקת תיאטרון נוצר וארבעת השחקניות: יעל ברנפלד, עירית סופרן, בהט קלצ'י ושפרה מילשטיין שמרו בנאמנות עלת השפה המיוחדת של העליון ובו בזמן חשפו בעדינות את הפצעים שהיא נוגעת בהם תוך שהם יוצרים אירוע בימתי שהקהל לוקח בו חלק פעיל.
לידה, מוות, חתונה, בתולין וביתוקם – אלו עומדים במרכז "אצל עליזה בחצר". עליזה ישראלי העליון עסקה במעמדן של נשים באמצע המאה הקודמת בישראל והיצירה מבקשת להחזיר את הסיטואציות המוכרות  הנוגעות במקומן והדרתן של נשים שרלוונטיות מתמיד גם היום.
רוז, שמחכה לשווא למניין גברים זרים ויאפשרו לה לבצע אזכרה לאהוב נעוריה. יפה, הכלה ההודית הכעורה שחתנה מעולם לא מגיע לחתונה ומותיר אותה שבורת לב, חנה שחולמת להגיע לנתניהונאלצת להסתפק במסעות למכולת. שושנה, שבעלה מבזבז את כל זהב הנדוניה שלה על עיזים לפסח שגוועות ברעב כל השנה. מרגלית שלא ידעה עד לתינוקה השלישי מהיכן באים ילדים לעולם. הנשים בהצגה – גם אם מודרות, פגועות, שבורות, עומדות במרכז ההוויה. הגברים – גם אם פוגעים, מדירים, חומסים, סובבים סביבן.

אצל עליזה בחצר-2
אצל עליזה בחצר. צילום: יח"צ

על ערן בוהם, קלצ'י ועליזה ישראלי העליון.
עליזה ישראלי העליון שהוגדרה על ידי שי בר-יעקב כ'משוררת הבמה' בדברים שכתב לזכרה, הלכה לעולמה ב-2008 ממחלת הסרטן. העליון, ממייסדות אנסמבל התיאטרון הירושלמי ומחזאית הבית שלו, הייתה אחד הקולות יוצאי הדופן על במת התיאטרון הישראלית. ערן בוהם ובהט קלצ'י הם חבריה הקרובים, שותפים לדרכה ולהם העליון ציוותה במותה את הסיפורים, על מנת שיעניקו להם חיים חדשים ופומביים על הבמה. ערן בוהם, שחקן תיאטרון נוצר ובמאי, הכיר את העליון כששיתף פעולה עם האנסמבל הירושלמי, אליו הגיע אחרי  עשור של משחק בניו-יורק בקבוצות תיאטרון ניסיוניות. החיפוש אחרי תהליכי עבודה ייחודיים שכה חסרים בנוף הישראלי הוביל אותו לירושלים להעליון וחברותיה.

על התפאורה ומבנה עבודת הקבוצה
את התפאורה המיוחדת שלמעשה 'מלבישה' את הקהל, השחקניות והבמה עיצבה האמנית וחברת הלהקה מיכל לאור. העיצוב המיוחד, המאופיין בשיתוף הקהל בתוך מרחב ההצגה, משוחח עם סיפוריה של העליון אך נעשה גם  בהשראת תהליכי עבודה ארוכים שמאפיינים את עבודתה המיוחדת של לאור בחמש השנים האחרונות בעבודה עם נערות בבת ים. עיצוב תנועה ובגד הנובעים מתהליכים תרפואטים ונפשיים המאפיינים את עבודתה של לאור  באים לידי ביטוי בסגנון התלבושות בהצגה זו.

'בסלון של עליזה', תוצג כשהקהל כולו יושב עם השחקניות במעגל גדול סביב שטיחים צבעוניים ותה מהביל, כשברקע מוסיקה חיה וגם כזו שבקעה ממקלטי הרדיו של ישראל של שנות ה-50. אט אט מתקלפים השטיחים מהבמה ושממת האבק של כבישי עיירות הפיתוח נולדת. הילדה מימי שאביה הופך אותה לאשה מחוללת בין הצופים, שוברת את הקיר הרביעי המגן על הקהל ומחייבת אותו להיות חלק פעיל, לגעת, להרגיש להשתתף.

עיבוד ובימוי: ערן בוהם, ניהול אמנותי: דלית מילשטיין, משתתפות יוצרות: בהט קלצ'י, פזית נוני, שפרה מילשטיין, יעל ברנפלד, ניהול מוסיקלי ומוסיקה מקורית: בועז ברקת, עיצוב תפאורה ותלבושות: מיכל לאור, תנועה: ערן לביא, ריקוד:  יעל מואב, תאורה: גו'די קופרמן.

להקת תיאטרון נוצר היא להקת אוונגרד מוערכת שנוסדה ב-1991 ופועלת בבת-ים החל מ-2011 בחלל ייחודי ששופץ על ידי האמנים עצמם והותאם ליצירותיה המיוחדות של הלהקה. במקביל פועלת הלהקה בחללים שונים, בלתי שגרתיים ברחבי בת-ים ומחוצה לה ומקיימת מעבדת שטח לבדיקת הממשק בין אמן לבין הקהילה שבתוכה הוא פועל. יצירות הלהקה מתכתבות באופן שוטף עם נרטיבים ומודלים יסודיים בתרבות הישראלית ובהגדרת זהות לאומית ואישית. השנה אירחה הלהקה במשכנה את טקס ״קיפוד הזהב״.

הצגות  ההרצה הבאות:
יום ג' 29.3, 20:30  ו יום ה' 31.3 , 20:30
כרטיס רגיל: 70 ₪, 55 ₪ לגמלאים, 45 ₪ לתושבי בת-ים וסטודנטים,  35 ש"ח לחיילים ולתלמידי תיכון.
טלפון להזמנת כרטיסים 03-6350772 התיאטרון ברח' יצחק נפחא 2 בת-ים

פורסם בקטגוריה כללי
תגובות פייסבוק