רוסלו שמריה ומוריס כהן

רוסלו שמריה ומוריס כהן. אשכר
|

תערוכתם של רוסלו שמריה ומוריס כהן נוגעת בהרבה אלמנטים של אמנות האדמה כמו השימוש באיתני הטבע לצורך יצירת אמנות. בשנות ה-70 עולם האמנות נאבק עם רעיון המוזיאון.

"מַלְכֵי תַרְשִׁישׁ וְאִיִּים, מִנְחָה יָשִׁיבוּ מַלְכֵי שְׁבָא וּסְבָא, אֶשְׁכָּר יַקְרִיבוּ." (תהילים עב י')

רוסלו שמריה ומוריס כהן
רוסלו שמריה ומוריס כהן. אשכר

תערוכתם של רוסלו שמריה ומוריס כהן נוגעת בהרבה אלמנטים של אמנות האדמה כמו השימוש באיתני הטבע לצורך יצירת אמנות. בשנות ה-70 עולם האמנות נאבק עם רעיון המוזיאון.
הרצון היה לצאת החוצה, לטבע בעיקר, כדי ליצור אמנות. התנועה החזיקה כ-20 שנה. אמן האדמה הראשון והמפורסם ביותר היה רוברט סימפסון, שיצר ספירלה של אבנים בתוך אגמי המלח של יוטה. היצירה היתה נעלמה וחוזרת לפי גובה האגם. יצירתה הידוע של סיגלית לנדאו עם האבטיחים בים המלח הינה מחוה לעבודה זו.
הסיבה המרכזית שאמנות האדמה דעכה היא בשל המורכבות לצפות ביצירות. רובן רגעיות נמצאות במקומות רחוקים כמו כן דרשו מימון גדול ליצירה ללא חשיפה לקהל הרחב. אמן כמו אולאפור אליאסון הדני, מצא פשרה לבעיה כאשר הכניס את הטבע בעזרת מייצבי ענק לתוך המוזיאון ובכך בונה תחליף לטבע.

בשיחה עם האמנים המציגים, הם ציינו שלכל אדם שליחות מיוחדת, להביא מתנה ייחודית לעולם. אמנותם היא האשכר שלהם לעולם. צמצום הטבע ביסודו אל בד פשוט מהווה העתקה מופשטת של
הבריאה עצמה. כיוצרים הם חברו יחד עם הבדים, הצבעים והחלודה אל הגשם השמש, החול והרוח כדי ליצור את אמנותם.

מוריס ורוסלו, מוציאים את עבודותיהם לטבע. הם חושפים אותם לאיתני הטבע,תהליך העבודה לוקח הרבה זמן מפני שהחשיפה לאיתני הטבע נמשכת לעיתים כשנה. הם משתמשים בתהליך הקורוזיה, בהרטבה (גשם, ים), חשיפה לשמש ולרוח. בכך הם מזדהים עם הרעיונות של שנות ה-70 היוצרים הדיאלוג עם הטבע, אך מקום התצוגה שלהם הוא גלריה. עוסק בהיטהרות ובלידה מחדש.
האמנים עוברים בשנים האחרונות תהליך REBORN הוידאו ארט של התחזקות רוחנית ויש להם משיכה באופן טבעי לתהליכים של לידה מחדש טבילה והיטהרות.

התערוכה נוגעת ברוחני ובגשמי. הרצון הוא ליצור תחושה מטפיזית, כאשר יצירתם מתקשרת בין העליון לתחתון, תוך יצירת חיבור בינהם. ברוב היצירות לא ברור מי עושה מה. גם נושא הזוגיות האמנותית נוצר בשנות ה-70 עם גילברט פרוש וג'ורג' פסמור האנגלים. תהליך היצירה המשותף של רוסלו ומוריס מתחיל בדו שיח בינהם וממשיך בתהליך היצירה. חלק מהעבודות נעשות בביתו של רוסלו בעיקר על הגג, וחלק נעשות בחצרו של מוריס. הרצון שלהם הוא להתחבר לארבעת האלמנטים המרכיבים את היקום: אש, מים, אדמה ורוח וליצור תהליך מיסטי המאחד את היישויות שלהם עם היקום. יש כאן חיבור עם יצירתו של גדול המיסטיקנים באמנות המודרנית מארק רותקו האמריקאי. רותקו האמין שציור הוא דרך להגיע לרוחני. יצירתם ברובה מונוכרומטית, נעשת על משטחים שהולכים וגדלים כאשר ביצירות האחרונות אנו פוגשים גוונים חדשים כמו האדומים.
בציורים הללו אנחנו רואים זריקת צבע חופשית יותר על בדים גדולים שמזכירה את עבודתו של ג'קסון פולוק האמריקאי. החיפוש אחר המהות הנוכחת והנעלמת כאחד מהווה אלמנט מרכזי ביצירתם.

אוצר: קובי כרמי
פתיחה: 8.10.15 שעה 20.00

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק