אתי ביטון: ״הנשיות מפחידה ומרתיעה נשים?״

אתי ביטון, מגזין אופנה -1
|

הזמרת אתי ביטון הוציאה קליפ חדש שעורר זעם רב ברשתות, כעס הגיע בעיקר מכיוון נשים: ״עדיף היה שתצטלמי בעירום, לפחות בזה יש סטייל, אבל למה כמו פרוצה? מה עם אבא שלך, מה הוא מרגיש עכשיו? איך הוא נרדם בלילה?״

https://youtu.be/m8_pX0nq-lY

מאת: אפי אליסי

ביטון לא נשארה חייבת, וכתבה פוסט בו היא תוקפת את הצביעות וההתחסדות של הנשים בישראל: ״אם הגעתי מבאר שבע ותפסו אותי כ׳ילדה טובה׳ שבאה מבית מסורתי זה אומר שאני אמורה להישאר בתדמית הזאת כל החיים?״

הרשת געשה, ובעיקר נשים זעמו על הזמרת אתי ביטון ששחררה שיר חדש ״דינרו״ וקליפ פרובוקטיבי. הרעש שנוצר מעלה תהיות בזכות מקומה של האישה בישראל וזכויותיה.

״נשים אינן מקבלות נשים שרוצות חופש״

מעמד האישה בתקופה בה ההדרה זקפה ראש. ״קול באישה ערווה״. האמנם? אם נתייחס לתגובות הנשים בישראל שהרעישו את הרשת נגלה אולי מציאות עצובה ועגומה. נשים אינן מקבלות נשים שרוצות חופש.

״תגובות מרושעות וצבועות שקשורות למראה או לבוש״

יצרת פרובוקציה. את עומדת מאחוריה?
״אני פחות מתייחסת לזה כפרובוקציה, אלא יותר כחגיגה חופשית של עצמי, של הנשיות שלי, אני עומדת זקופה מאחורי האומנות שלי, עשיתי מה שהרגשתי ואני שלמה עם זה״.

מי יעץ לך לצאת עם קליפ פרובוקטיבי?
״תראה, אני בחורה בת 30, אף אחד לא מכריח אותי ולא אומר לי מה לעשות. אני בחורה עצמאית ויש בי הרבה כח ובטחון כדי להחליט את ההחלטות שלי בעצמי״.

אתי ביטון, צילום שירה קלע, מגזין אופנה -3
אתי ביטון. צילום: שירה קלע

״אנחנו חיים תחת משטר חברתי מדכא״

הרעש שיצרת ברשת הוא משהו שאת חיה אתו? כי כל רעש הוא טוב. לא?
״אני חיה בשלום עם ביקורת, זה בסופו של דבר גם בונה אותך. עם השנים אתה לומד איזה עצות לקחת ואיזה פחות, אבל שאתה מקבל תגובות מרושעות וצבועות שקשורות למראה או לבוש. זה עצוב בעיניי. אם אני מרגישה בנוח עם הגוף שלי אין סיבה שאתבייש.

״אנשים מנסים להשאיר אותי בסטראוטיפ״

אני מרגישה שאנחנו חיים תחת משטר חברתי מדכא במסווה של נאורות ודמוקרטיה, אבל ברגע שמישהו "מפר את הסדר" כולם עפים עליו.

אם הגעתי מבאר שבע ותפסו אותי כ׳ילדה טובה׳ שבאה מבית מסורתי זה אומר שאני אמורה להישאר בתדמית הזאת כל החיים? אנשים מנסים להשאיר אותי בסטראוטיפ הזה, בתוך תבנית ואסור לי לצאת ממנה.

״אבא שלי תודה לאל ישן מצוין בלילה״

אני בן אדם, אישה שמתבגרת ומגלה את עצמה, ואני רוצה לחדש. אני עדיין ילדה טובה שגדלה על ערכים. לא השתניתי. אני בסך הכל אישה שרוצה לפרוץ את הגבולות של עצמה ולתת השראה לבנות שיש להן אולי בעיה עם דימוי הגוף שלהן וחוששות מתגובות שליליות.

הייתה תגובה אחת קשה שהכאיבה לי מאד, אני אצטט: ''עדיף היה שתצטלמי בעירום, לפחות בזה יש סטייל, אבל למה כמו פרוצה? מה עם אבא שלך? מה הוא מרגיש עכשיו? איך הוא נרדם בלילה?״.

אז אני רוצה לומר שאבא שלי תודה לאל ישן מצוין בלילה וגאה בי על ההתפתחות שלי כאמנית, המשפחה שלי מלווה אותי מתחילת הדרך, עומדת מאחורי ומעורבת בכל מה שאני עושה״.

אתי ביטון, מגזין אופנה
אתי ביטון. צילום: יח״צ

מה את חושבת על התגובות השליליות? למה לדעתך רוב התשובות הגיעו מנשים?
״אין לי בעיה עם תגובות שליליות. לא כל אחד חייב לאהוב את מה שאני עושה, זה בסדר גמור״.

״יש הרבה נשים שלא שלמות עם הגוף״

נשים נוטות לפרגן פחות לנשים, בלשון המעטה. מה דעתך על זה?
״לצערי אני לא מצליחה להבין למה רוב התגובות מגיעות דווקא מנשים ועוד בימים של הדרת נשים ומלחמה על  שוויון, במקום לפרגן ולהעצים אחת את השנייה ולהתנהג ככוח אחד. יש הרבה נשים שמתעסקות בלהוריד נשים אחרות.

״תחגגו את הנשיות שלכן״

יש הרבה נשים שלא שלמות עם הגוף שלהן והמסר שלי אליהן הוא שכל אחת חופשיה לעשות מה שבא לה ומתי שמתחשק לה כל עוד היא לא פוגעת באף אחד. אל תפחדו מתגובות, תעמדו זקופות, תחגגו את הנשיות שלכן, וכן, תעופו על עצמכן״.

״הפרגון הגיע בעיקר מגברים״

היו תגובות שכן חיזקו אותך ויצרו אצלך הרגשה שעשית משהו נכון?
״מובן שהיו גם תגובות טובות ואת זה אני לוקחת איתי ואמשיך לעשות את האומנות שלי ואת מה שאני מאמינה בו. אבל מה שמצחיק" זה שהפרגון הגיע בעיקר מגברים. הרוב הכולל היו תגובות בעיקר מנשים שידן קלה על המקלדת בלי לחשוב פעמיים. הרגשתי שהעמידו אותי בכיכר העיר וצלבו אותי״.

״מה זה אומר עלינו כחברה? מה זה אומר עלינו כנשים? לגבר אף פעם לא מעירים, מה הנשיות עד כדי כך מפחידה ומרתיעה נשים אחרות? הזוי בעיני״

אתי ביטון, צילום שירה קלע, מגזין אופנה -2
אתי ביטון. צילום: שירה קלע

״לרגע לא אומר שאני מתנצלת״

במבט לאחור ולאור התגובות הזועמות היית יוצרת את הקליפ?
״חד משמעית כן. אני לא מצטערת על שום דבר שאני עושה מהסיבה הפשוטה שאני לא עושה דברים שאני לא שלמה איתם. להפך, אני רואה את הסערה הזאת בסופו של דבר כשיח חשוב שחייב להציף ולדבר עליו. נכון אני חטפתי את הראש, אבל זה לרגע לא אומר שאני מתנצלת. די לשיפוטיות המהירה מבלי לחשוב מי האדם שעומד בצד השני, מבלי לדעת מה הרצונות שלו ומה הוא רוצה להגיד.

הלוואי וכל אדם היה עושה מה שהוא רוצה מבלי לחשוב מה אחרים יגידו. לכולנו יש פחדים אבל על התהליך הזה דיברתי. לא רוצה להתכנס בתוך תבנית מסוימת ולצמצם את עצמי רק בגלל "מה שיחשבו".

אתי ביטון, צילום שירה קלע, מגזין אופנה -1
אתי ביטון. צילום: שירה קלע

זה קשה כי אנחנו חיים בחברה שכל הזמן שופטת אותך, אבל בסוף זה משתלם. איש איש באמונתו יחיה ובדרכו שלו. זה משפט שההורים שלי דאגו להגיד לי מאז שאני ילדה קטנה וזה הולך וילך איתי תמיד״.

״המדינה שמרנית יותר מאי פעם״

איך את מתמודדת עם העובדה שזמרים שאינם מצליחים נעזרים בקליפ שמעורר מחלוקת?
״אני שואלת את עצמי למה בתצוגת אופנה חשוף זה אומנותי ובקליפ זה נחשב לפרובוקציה. למה הזמרות הגדולות ביותר בעולם עושות קליפים מטורפים, רוקדות ומתלבשות חשוף ומעריכים אותן על האומנות שלהן וכאן בארץ זה נחשב כפרובוקציה״.

מה את לוקחת אתך מהסיטואציה שנוצרה? אלו תובנות?
״שכנראה שרק נדמה לנו שהעולם התקדם. המדינה שמרנית יותר מאי פעם ואני אישית אמשיך להתפתח לכל כיוון שיבוא לי. שום דעה קדומה לא תעצור אותי. אני הולכת עם האמת שלי. אני שלמה עם עצמי וזה מה שחשוב בסופו של דבר״.

חני שפגט

חני שפגט – עורכת ראשית
אינסטגרם: shopink_israel
פייסבוק: Hani Shpagat
קבוצת פייסבוק: Shopink?

בעלים, מנכ״ל ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel
 – מגזין אופנה ישראלי
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרם: fashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה ישראלי
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: ויצמן 68 כניסה ב׳ דירה 3 גבעתיים

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק