יוזף בויס

בויס, בויס, בויס-3
|

גלריה קונטמפוררי ביי גלוקונדה מציגה תערוכה קבוצתית חדשה בהשראת האמן יוזף בויס, אשר תיפתח במקביל במספר חללים בארץ, בהשתתפות 75 אמנים ישראלים מובילים אשר יבחנו את השפעתו הניכרת על אמנות ישראלית

בויס, בויס, בויס-1
Ariane Littman,Sea of Death 2010,Performance at the Dead Sea, video, Photograph_Jim Hollander

תערוכה קבוצתית חדשה תעסוק בהשפעתו הבלתי מעורערת של האמן הגרמני יוזף בויס (1986-1921) על האמנות הישראלית החל מסוף שנות השישים ועד היום. מלבד ההשפעה העצומה שמשתקפת באמנות החזותית, השפעתו משמעותית לא פחות בפעולות הפוליטיות והחברותיות, ובאופן הלימוד במוסדות האמנות בארץ. התערוכה מאירה אור על שאלות מרתקות: מדוע בויס, אמן גרמני עם עבר צבאי במלחמת העולם השנייה, נבחר לאמן מוביל בהשפעתו על אמנות ישראלית? מה היו התנאים בארץ שאיפשרו השפעה זו? כיצד האמנות המקומית אימצה ותרגמה את דרכיו? שאלות אלו ועוד, נבחנות על ידי האמנים המשתתפים, בין היתר דרך המושג מנייריזם.

בויס, בויס, בויס-2
Gidon levin, Untitled, 2012, Lambda print, 100 x 70 cm

האמנים חולקו למספר קבוצות בין חללים שונים בתל אביב, ירושלים ושדרות, כאשר כל קבוצה תבחן היבט שונה. התערוכה בגלריה קונטמפוררי ביי גלוקונדה מתמקדמת בהשפעות הזרם האנתרופוסופי על אמנותו של בויס, כפי שהוא משתקף באמנות הישראלית משנות השבעים ועד היום. נושאים כמו מוות ותחיה מחדש, עבר-הווה-עתיד, ריפוי הגוף וריפוי הנוף, יהיו בין הנושאים המרכזיים בהם יעסקו האמנים. רודולף שטיינר, המחנך, הפילוסוף ואיש הרוח, מהמשפיעים הגדולים על יוזף בויס, כותב בספרו אסתטיקה של העתיד:  "האדם ברמה זו, מגלה פעילות, אשר בה הטבעי – גופי שלו פועל בהתאם לדרכי הרוח, ורוחו מוצאת את ביטויה בטבעי – גופי. הניגוד בין טבע לרוח נעלם: רוח וטבע הופכים לחטיבה מושלמת הרמונית אחת. הטבע מתעלה אל הרוח, הרוח מוטבעת בטבע".

בויס, בויס, בויס
Ariane Littman, White Land, 2001, 35 Censored aerial photographs,35 x 35 cm (each)

דבריו של שטיינר ניכרים בטבע המבקש סידור מחדש כפי שניתן לראות ביצירותיהם של יצחק דנציגר ואביטל גבע, ודרך פיסול העץ המוקדם של הדס עפרת. אף על פי שרוחו של האדם חיה ביצירות, גופו מאובן כפי שמציגות יצירותיהן של אריאן ליטמן ואלון אנדורן, המשקפים אלמנט של תחייה וגאולה שבויס שאב מן הנצרות והושלך ליהדות על ידי האמנים הישראלים. צבעוניות רבה, המאפיינת זרימה של התודעה הפנימית בה דוגל הזרם האנתרופוסופי, מתבטאת בסדרת ציורי המים הגדולים של האמנית ורדה גצוב אשר מלאים רבדים של צבע והומור, וכן בציוריו של אריך ארוך המחזקים את שליטתו של הצבע האדום בתערוכה. קיר רישומי מים אישיים וגבריים של אולף קונמן, אשר גדל בבית ובחינוך אנתרופוסופי, מוצגים לצד רישומי מים גדולים של טלי בן בסט. לצד לקיחת הסיכונים המשתקפת ביצירותיו של גדעון לוין, מציגה האמנית הצעירה לי סקופ היבטים של הומור וסרקזם; ניגוד המשקף את מנעד התערוכה, בין הרוחני, המטאפיזי והאוטופיה של מעבר לעולם טוב יותר, מול הסיכונים, הציוניות ותחושת ה"כלא" של העולם העכשווי. התערוכה מלווה באוסף מאמרים וטקסטים, חדשים לצד ישנים, מאת רות דבל, יונה פישר, דורית לויטה-הרטן

ועוד, בנוסף לאתר אינטרנט אשר יוקדש במיוחד עבור התערוכה.
אמנים משתתפים: אביטל גבע, יצחק דנציגר, אריאן ליטמן, הדס עפרת, לי סקופ, גדעון לוין, טלי בן בסט, ורדה גצוב, אולף קונמן, אריה ארוך, אלון אנדורן.
*יתכנו שינויים.
אירוע פתיחת התערוכה יתקיים ביום חמישי ה-15 לאוקטובר 2015 בגלריה קונטמפוררי ביי גלוקונדה, רח' הרצל 117, תל אביב.
שעות פתיחה: שני-חמישי 11:00-19:00; שישי 10:00-14:00; שבת 11:00-14:00; ימי ראשון בתיאום מראש בלבד.
למידע נוסף בקרו באתר הגלריה http://contemporary.co.il/

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק