בית הספר הבדואי ח'אן אל-אחמר

מגזין אמנות: תערוכה חדשה במוזיאון מוניו גיתאי וינרויב לאדריכלות: מבנה בית הספר הבדואי ח'אן אל-אחמר
|

מגזין אמנות

תערוכה חדשה במוזיאון מוניו גיתאי וינרויב לאדריכלות: ׳מבנה בית הספר הבדואי ח'אן אל-אחמר׳ (The Bedouin School at Khan al-Ahmar)

23.12.16 – 23.3.17
אוצרים: עמוס גיתאי, שרון יאבו איילון וניצן סט

מגזין אמנות: תערוכה חדשה במוזיאון מוניו גיתאי וינרויב לאדריכלות: מבנה בית הספר הבדואי ח'אן אל-אחמר-3
מגזין אמנות. בית הספר מיד לאחר הקמתו, צילום: VENTO DI TERRA ONG 2009

תערוכה חדשה מציגה את מבנה בית הספר הבדואי ח'אן אל-אחמר באזור מעלה אדומים ונוגעת בממד הארכיטקטוני של עיצוב בית הספר המבוסס על בניה בצמיגים ממוחזרים ואדמה דחוסה.
בית הספר הממוקם באזור גבולי, תוכנן על ידי הארגון האיטלקי VENTO DI TERRA – הפועל למען זכויות אדם ולמען איכות הסביבה. שיטת הבנייה המאפיינת את הארגון, הולכת והופכת מקובלת בעולם ליצירת מבנים קטנים, מהירי בניה, ואקולוגיים עושה שימוש בצמיגים ממוחזרים המכוסים באדמה דחוסה. עובי הקירות, מבנה הצמיג וחומרי החיפוי מייצרים מסה טרמית המתאימה לתנאי החום של המדבר ומאפשרת לימוד בתנאים נוחים. גגות המבנים כוסו בפאנלים סולריים והם מספקים את החשמל לכל המתחם. זוהי בניה מהירה יחסית ובכך יתרונה לאזורי גבול ופליטות בהם הפתרון הנדרש הוא מיידי.

מגזין אמנות: תערוכה חדשה במוזיאון מוניו גיתאי וינרויב לאדריכלות: מבנה בית הספר הבדואי ח'אן אל-אחמר-2
מגזין אמנות. בית הספר מיד לאחר הקמתו, צילום: VENTO DI TERRA ONG 2009

בית הספר מתהווה משלושה מבנים מלבניים פשוטים המסודרים סביב חצר פנימית. סביבת לימודים נעימה, שבו זמנית משתלבת בסביבתה הטבעית ומייצרת מתחם לימודי  אנושי.
בתערוכה מוצגים סרטונים ותמונות שצילם הבמאי עמוס גיתאי, בבית הספר כפי שהוא כיום, לצד תיעוד תהליך הבניה של בית הספר, שרטוטים אדריכליים ותיאור שיטת הבניה. במסגרת התערוכה, נעשה תהליך עבודה לימודי שהתמקד בבניה אקולוגית ובזכויות אדם, עם קבוצת תלמידים בני גילם של התלמידים הבדואים, מבית הספר היסודי זיכרון יוסף בחיפה. התלמידים החיפאים בנו בהדרכת האוצרת, מודל של בית הספר הבדואי ולמדו מושגים אדריכליים ואת שיטת הבנייה האקולוגית באמצעות צמיגים.

מגזין אמנות: תערוכה חדשה במוזיאון מוניו גיתאי וינרויב לאדריכלות: מבנה בית הספר הבדואי ח'אן אל-אחמר-4
מגזין אמנות. בית הספר כיום. צילום: עמוס גיתאי, 2016

בית הספר ח'אן אל-אחמר נבנה ב-2009 לילדי קהילת הג'האלין הבדואית. עד פתיחתו, נאלצו ילדים מהאזור להגיע למוסדות חינוך מרוחקים, בנסיעות שעלותן גבוהה ושהיו כרוכות בסיכון בטיחותם. כנגד בית הספר עומד צו הריסה מיום הקמתו, לטענת המינהל האזרחי בשל תכנית להרחבת הכביש הראשי הסמוך לו. מאז 2009 ועד היום ההתנחלויות כפר אדומים, אלון ונופי פרת, עותרות שוב ושוב לבג"ץ ודורשות לממש את צווי ההריסה שהוצאו לו.

הבדואים שנותרו באזור מעלה אדומים, מונים כיום כ-3,000 איש, כמחציתם ילדים. הם גרים במאהלים ובפחונים, ביותר מ-20 ריכוזים לאורך כביש ירושלים-יריחו ובסמוך למעלה אדומים. רוב הקהילות הן של בני הג'האלין ועל אף שהן מתקיימות באזור זה במשך עשרות שנים, תנאי המחייה שלהן קשים ביותר: הם סובלים ממחסור חמור בשירותי בריאות, חינוך ורווחה ומהיעדר תשתיות פיזיות – חשמל, ביוב ודרכים. רק כמחצית מהקהילות מחוברות לרשת המים. הקהילות הבדואיות מנסות לקיים את אורח החיים המסורתי שלהן, המבוסס על רעיית צאן, אך גישתם לאדמות מרעה ולשווקים הולכת ומוגבלת עם חלוף השנים. המינהל האזרחי מסרב להכין עבורם תכניות מתאר באזורי מחייתם, ובכך מונע מהם אפשרות לבנות כחוק.

מגזין אמנות: תערוכה חדשה במוזיאון מוניו גיתאי וינרויב לאדריכלות: מבנה בית הספר הבדואי ח'אן אל-אחמר-5
מגזין אמנות. בית הספר כיום. צילום: עמוס גיתאי, 2016

העתירות החוזרות של המינהל האזרחי ושל תושבי ההתנחלויות,  להרוס את מבנה בית הספר נדחו על ידי בג"ץ, אשר תומך בכוונת המדינה לפתור את בעיות הדיור של הבדואים במסגרת תכנית המתאר "רמת נועיימה" ועד אשר זו תוסדר מבקש להשאיר את בית הספר על כנו.

עם זאת, תכנית המתאר המוצעת אינה מקובלת על התושבים הבדואים אשר מעדיפים להגיע להסדרה תכנונית של מתחם המגורים שלהם במקומו הנוכחי. בשלב זה, התכנית נדחתה על ידי הרשויות, אולם נציגי הקהילה ביקשו מבית המשפט לדחות את העתירה והדגישו כי "יש לזכור כי מדובר בילדים, הלומדים בבית ספר והעברתם למסגרת לימודית אחרת, הרחוקה ממקום מושבם, אינה רצויה", וכי "נדרשת רגישות יתרה טרם מימוש צווי ההריסה נוכח ההשלכות שיש לפעולה כאמור על הקטינים".

מגזין אמנות: תערוכה חדשה במוזיאון מוניו גיתאי וינרויב לאדריכלות: מבנה בית הספר הבדואי ח'אן אל-אחמר-1
מגזין אמנות.בית הספר מיד לאחר הקמתו, צילום: VENTO DI TERRA ONG 2009

מוזיאון מוניו גיתאי וינרויב לאדריכלות
שד' הנשיא 135- מרכז הכרמל, חיפה – טל'  04-8712311
שעות פתיחה : ימים ד', ה', ו' –  11:00-14:00
www.muniogitaimuseum.com
www.facebook.com/munio.archmuseum

 

פורסם בקטגוריה אופנה
תגובות פייסבוק