בצלאל: אורי ליפשיץ

בצלאל: אורי ליפשיץ-2
|

אורי ליפשיץ זהות, שלטון, וכאב

האקדמיה בצלאל: פיסול וקרמיקה-אורי ליפשיץ וסטודנטים מהמחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית

משתתפים: אורי ליפשיץ, אייל קרולין בורשטיין, הדר עמית, מרטין קראוס, נדב ראוכוורגר, עדי חנה פישר, עמרי נסים
אוצרות: אילן בק, הילה רוטברג-ברלינסקי

בצלאל: אורי ליפשיץ-1
אורי ליפשיץ -זהות כאב ושלטון- צילום משה בן הרוש

התערוכה "אורי ליפשיץ-זהות כאב ושלטון" מציגה עבודות פיסול בברונזה ועבודות קרמיקה, צד פחות מוכר ביצירתו של אורי ליפשיץ ז"ל, לצד עבודות סטודנטים שנוצרו בהשראה לדמותו ונושאי עבודתו. התערוכה הינה סיכום של פעילות שנעשתה במסגרת קורס סמסטריאלי, בלימודים לתואר ראשון במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית, בבצלאל בהנחיית אילן בק.

בצלאל: אורי ליפשיץ-3
נדב ראוכוורגר זהות כאב ושיטון-בצלאל-צילום ליאב יצחק שופן

הפסלים היצוקים ברונזה מביאים לתערוכה את הצד הרעיוני ביצירתו של ליפשיץ. פסליו הם ברובם הצרפים, אסמבלאז'ים של "רֶדי-מֵיידס" ו/או יציקות של אלה, כשברבים מהם הוא משתמש בדיוקנו העצמי. את עבודות הקרמיקה המוצגות בתערוכה יצר בעזרת חברו הקרמיקאי איתן גרוס, חלקם פיסול (מסכות וטורסו), רדי-מייד מטופל (אסלות) וכלים מעוטרים.

בצלאל: אורי ליפשיץ
עמרי ניסים זהות כאב ושלטון-בצלאל-צילום ליאב יצחק שופן

בתפיסתו רואה ליפשיץ בעבודותיו כולן "אטיוד" לרבות בעבודות הקרמיקה ומצהיר על כך שאינו מאמין בסיום עבודה ו"השלמתה" מדברי ליפשיץ: "עבודה שלי אף פעם לא גמורה. לא מעניין אותי לגמור, משום שאין עבודה גמורה." מדבר על האטיוד גם כמקום של תרגול מנוחה מהעיסוק בצד הרעיוני".

בצלאל: אורי ליפשיץ-4
אורי ליפשיץ -זהות כאב ושלטון- צילום משה בן הרוש

בהשראת גוף עבודותיו של ליפשיץ, בחרו האמנים הצעירים לטפל בנושאים כגון: זהות, שלטון, וכאב. בין העבודות הבולטות בתערוכה: עבודתו של מרטין קראוס שיצר צינורות חרס חלולים העומדים עם בסיס ברזל פתוח, את הצינורות מילא קראוס בחול וכשהזיז אותם יצר קו חול על הקרקע. בעבודה זו יוצא קראוס כנגד ההנחה שזהותנו מקורה בגנטיקה וטוען שמה שמייצר את זהותנו הוא מכלול הרעיונות והאידיאות שיוצקים לתוכנו; עומרי ניסים עוסק בביקורת כנגד השלטון שמשתמש בנו ככלי במשחק, שלא תמיד אנו רוצים לקחת בו חלק. ניסים יצר פריטים דמויי כלי שחמט והכניס אותם לסביבת מלחמה, עם טקסטורות המדמות פגיעות ירי; הדר עמית עוסקת בכאב כשהיא יוצרת מיכלים מחומר לא מזוגג, משתמשת בטקסטורות גסות וחורצת חתכים דמויי פצעים.

עבודות הסטודנטים מהמחלקה לעצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, המוצגות בתערוכה הן תוצר של חשיפה ליצירתו של ליפשיץ בביקור בסטודיו ובאמצעות מחקר מקיף שערכו על עבודתו במהלך לימודיהם. האקדמיה מקנה חשיבות רבה לכך שהסטודנטים נחשפים ופועלים, באקט של מחווה לאומנים ולפעילות אומנותית שנעשתה בארץ. בפרט חשובה העובדה שפעולה זאת נעשית נוכח העשייה של ליפשיץ בשל מעמדו המורכב.

בצלאל האקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים
פתיחה: יום חמישי ה–26 בנובמבר, 20:00-22:00

נעילה 17.12.2015
שישי ושבת: 11:00-14:00
ימים א'-ה' – בתיאום מראש בלבד – בטל': 03-6824082
גלריה מרים ניסנהולץ, רח' סלמה 60, תל אביב
(בבניין התכנית לתואר שני באמנויות של בצלאל)
הכניסה חופשית

פורסם בקטגוריה כללי
תגובות פייסבוק