בראד פיט. אנגלינה גולי

גלגולה של עניבה צילום יח"צ
|

בראד פיט. אנגלינה גולי: בשנת 113 לספירה היא היתה שם להגן בפני הקור, 1600 שנים אחרי, היה זה לואי ה-14 ששעשועי המיטה שלו הביאו לחיינו את עניבת הפרפר. העניבה בראי ההיסטוריה

בראד פיט. אנגלינה גולי

 

גלגולה של עניבה-1
פרפרים במיטה. בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי בפסטיבל קאן. צילום: יח"צ

מאת: לוסי זוטוב

"מרקיז דה לובואה, מהן המטפחות המוזרות שנקשרו על צווארם של הפרשים? אני אוהב אותן. דאג לכך שכבר מחר יהיו לי שתים-עשרה כאלה!" , דרש לודוויג (לואי) ה-14, מלך השמש בן העשרים וחמש בשנת 1663, אחרי שכה התרשם  כשפרשים קרואטיים חלפו על יד ארמונו בדרכם לחגיגת הניצחון על טורקיה.
המלך שהיה הידוע בחיבתו לאופנה וליופי לא ידע שכ-1600 שנה לפני כן, בשנת 113 לספירה, נבנה עמוד טריאנוס – האנדרטה הרומית שהעניקה תהילה נצחית לחייליו בלגיון של מרקוס טריאנוס הקיסר בגלל כיבוש דאקיה. על האנדרטה העתיקה נראו בברור המטפחות הקשורות בקשר הדוק על צוואר החיילים האמיצים. כנראה שימשו להם כמגן בפני הקור ולא כאביזר מקשט. המטפחות הללו נכנסו לאופנה לראשונה בשם "פוקאלס" על שם האבן שעליה צוירו.

סמל לאצילות

אלה היו שורשיהם ההיסטוריים של מה שלימים יהיו עניבות. ב-1974 גילו איכרים סינים שבזמן בשעה שחפרו באר ליד עיר הבירה העתיקה פסלים של לוחמי הקיסר צ'ין שי חואן די (שחי בשנים 259-210 לפני הספירה) שהיו עשויים מחימר. על הפסלים נראו מטפחות שאותם נהגו החיילים לקשור סביב צווארם. כיום מיוחסת ראשיתה של אופנת העניבות למאה ה-3 לפנה"ס.
הכתרת העניבות כסמל לאצילות והיותן נחשבות פריט חובה במלתחתו של הגבר באירופה שייכות ללואי ה-14, שלא הסתפק ב"עניבאי" אישי וציווה על כל אנשי חצרו לקשור סביב צווארם עניבות. הוא אף הכתיר את עצמו לאבי אופנת העניבות.

גלגולה של עניבה-8
אבי אופנת העניבות. לואי ה-14

מי שדאגה לעניבת פרפר הייתה הדוכסית לואיזה דה לובלייר שלא הייתה רק מחביבותיו של לואי ה-14 והשתעשעה בין סדיניו, אלא שיחקה גם עם עניבתו. פעם קשרה אותה בצורת פרפר, מה שגרם למלך להתפעל. הקשר זכה מאוחר יותר לכינוי "פרפר הלובלייר" והוא קיים עד היום.
מטפחת הצוואר נהייתה פריט חובה אצל פשוטי העם אחרי ניצחון הצרפתים על האנגלים בשנת 1692, כשהלוחמים נהיו למודל לחיקוי והערצה. כך הפכה וריאציית העניבה העתיקה להיות סמל לפטריוטיות ולאהבת המלך. באותה תקופה גם הנשים עיטרו את צווארן במטפחות.

מי שדאגה לעניבת פרפר הייתה הדוכסית לואיזה דה לובלייר שלא הייתה רק מחביבותיו של לואי ה-14 והשתעשעה בין סדיניו, אלא שיחקה גם עם עניבתו. פעם קשרה אותה בצורת פרפר, מה שגרם למלך להתפעל. הקשר זכה מאוחר יותר לכינוי "פרפר הלובלייר" והוא קיים עד היום

תקופה נוספת חשובה בהיסטוריה של העניבה היא בעת עריפת הראשים במהפכה הצרפתית. באותו זמן נעלם לחלוטין הפרפר של לובלייר, ואת מקומו מילאו המטפחות הקשורות בכמה קשרים מסובכים. אין פלא שבתקופה ההיא בשנת 1800 היו מורים רבים לאמנות קשירת העניבות, וכולם היו עמוסי עבודה.
באנגליה באותו הזמן התגורר הלורד האגדי ג'ורג' בראיין ברומל, אביהם של הדנדי שהיה התגלמותה החיה של מגמת האופנה הזו.  בשנת 1840 היפיוף האנגלי נפטר והתפתחות העניבה המודרנית יותר התרחשה כבר בלעדיו.
עם כניסת הצווארון הבולט לאופנה בשנת 1870 הפכה מטפחת הצוואר של לואי ה-14 לעניבה הצמודה לצוואר הגבר – דגם האב של העניבה המודרנית, האביזר הכה חשוב לגברות של היום. כאן נכנסה לאופנה העניבה הארוכה הצבעונית. צורה כזו של עניבה, שבהתחלה השתייכה לסביבה הספורטיבית-הימית, קיבלה את שמה האנגלי "Escot" על שם ההיפודרום בקרבת העיר וויזדור. שמה הבריטי "regat". כך באותה תקופה קרא לה ספורטאי שמאס בבזבוז הזמן על קשירתה, חתך אותה מאחור ועשה בה חריר/לולאה עם כפתור. שני השמות רמזו על היותה של העניבה פריט חובה.

בשנת 1900, לכבוד בכורת הסרט "מאדם באטרפליי" דרש במאי הסרט מכל הגברים שהיו אמורים להיות נוכחים באולם – כולל השחקנים – להתקשט בעניבות. כך הן נהיו בעצם אביזר אופנה בסיסי במלתחת ההלבשה הגברית המודרנית

בשנת 1880 הסטודנטים באוקספורד קשרו את הסרטים מכובעיהם על צווארם, וכך נוצרת העניבה הראשונה של המועדונים ובתי הספר. 25 ביוני באותה השנה תלמידי אוקסופורד כבר יצרו לעצמם עניבות בצבעים המותאמים אצל החייט האישי. כך קבעו מגמה חדשה באופנה שאומצה ברצון על ידי בתי ספר, אוניברסיטאות ומועדונים רבים.
באותו זמן חזרה לאופנה עניבת הפרפר של הדוכסית לובייר. בסוף המאה ה-19 נהיו  עניבות הפרפר מקובלות שוב כשהיו בשימוש מלך התה האנגלי, סיר תומאס ליפטון, שיצר את אימפריית התה המוכרת לנו עד היום. אז עניבות הפרפר קיבלו את שמו –  "פרפר אה לה ליפטון".

גלגולה של עניבה.-5
מגמה חדשה באופנה. העניבה המפורסמת של הארי פוטר. צילום: יח"צ

בסוף המאה ה-19 הנשים התחילו שוב ללבוש עניבות עם חולצות מכופתרות וחצאיות, כתוצאה מתחילת האמנציפציה (שחרורן של הנשים, הענקת שוויון זכויות). גם העצלות הגברית תרמה מעט. בדרך כלל היו אלו הנשים שקשרו את פריט הלבוש הזה לצוואר בעליהן.
בשנת 1900, לכבוד בכורת הסרט "מאדם באטרפליי" דרש במאי הסרט מכל הגברים שהיו אמורים להיות נוכחים באולם – כולל השחקנים – להתקשט בעניבות. כך הן נהיו בעצם אביזר אופנה בסיסי במלתחת ההלבשה הגברית המודרנית.

40 מלקות על לבישת עניבה

בשנת 1924 בוטלו כל הווריאציות האחרות של מטפחות הצוואר והצעיפים כפריט לבוש גברי. היה זה כשאיש העסקים האמריקאי  ג'סי לאנגסדורף רשם פטנט על "העניבה האידאלית". עניבה זו נתפרה משלושה חלקים שנגזרו באלכסון. עניבה זו המירה את כל העניבות הארוכות, עם הפסים ועם המשבצות, שהיוו גם טקסטורת בסיס לעניבות המועדונים והמכללות.
בשנת 1960 נהיו העניבות שוב פופולריות בקרב הנשים כחלק מאופנת היוניסקס. הדיוות ההוליוודיות כמו מרלן דיטריך חיזקו את חשיבותן של העניבות על צוואר הנשים בתקופה ההיא.
אחרי המהפכה באיראן בשנת 1979 היה אפשר לקבל כעונש 40 מקלות על לבישת העניבה.

גלגולה של עניבה
פריט חובה במלתחה. מתוך הסרט גברים בשחור. צילום: יח"צ

כיום, שלא כבעבר, לא אנשי החברה הגבוהה והאינטלקטואלים הם קובעי האופנה, כי אם המעצבים הם אלה המחליטים על מראן וסגנונן של העניבות.  מעצבי האופנה  עורכים כיום לא מעט ניסויים עם העניבות ומעניקים להם מגוון של צבעים, רוחב ובדים. עבור הנשים הסגנוּן חופשי ומגוון אף יותר: החל מחוט דק ועד לחתיכת בד רחבה עם ציורים אמנותיים "מוטרפים".
העניבה כיום היא אביזר חובה במלתחתו הרשמית של הגבר וכלי ביטוי יחיד לסגנונו האישי ולאופיו. אנשי העסקים והאליטה, בזמן השתתפותם בפגישות חשובות ובאסיפות עוטים פיסת בד חונקת זו על צווארם ועל ידי כך מסמנים את עליונותם. סמל בורגנות זה הפך אצל חלקם לפריט לבוש חובה ואף מהווה סיבה לגאוותם.
כמו שציין הסופר הצרפתי המפורסם אונורה דה באלזאק בשנת 1827 בספרו "אמנות לבישת העניבה": "ערכו של גבר הוא כערכה של עניבתו. העניבה – זה הוא עצמו. איתה הוא מכסה את הווייתו ובה מתבטאת רוחו".


זארה-Fashion-Israel-מגזין- אופנה-ישראלי-טרנדים-נשים-2021-טרנדים-גברים-2021-חדשות-אופנה-אתר-אופנה-חדשות-האופנה-כתבות-אופנה-סטייל-טרנדים-מגזין-סטייל-מגזין-יופי-אופנה-ישראלית-אופנת-נשים-הפקות-אופנה-ישראל-קורונה-מגזין-אופנה

בעלים ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרם: fashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
הקבוצה שלנו בפייסבוק: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
דף עסקי: Fashion Israel
כתובת למשלוח: רח׳ בר כוכבא 1, דירה 1, רמת גן



אודות


מגזין אופנה של כולם!

משמש במה ייחודית לדור החדש של האופנה בישראל:

מעצבי אופנה, צלמי אופנה, סטודנטים לאופנה, בוגרי אקדמיות לאופנה ובתי ספר לצילום אופנה.

Fashion Israel שם לו למטרה לקדם ולפתח כישרונות בתעשיית האופנה הישראלית:

ונשים, גברים, יהודים, ערבים, דתיים, חילוניים, הומואים, סטרייטים, לסביות, טרנסג׳נדרים, בי סקסואלים. מכל דת, מגדר ולאום.

נועזים, בועטים ותוססים

מקדם כישרונות המבקשים במה להשמיע מעליה את קולם הרם, הברור

והמחדש – נועזים, בועטים ותוססים מתחומי אופנה, ביוטי וצילום בישראל.

אנג׳נדות חברתיות

קידום מעמד האישה, שיתוף פעולה עם אקדמיות, מכללות ובתי ספר גבוהים בארץ לצילום ואופנה, אופנה בחברה ערבית.

במה אופנתית לתעשיית האופנה של ערביי ישראל. חשיפה של אלפי סטודנטים.

ופועל למען אנשים בעלי מוגבלויות, פגועי נפש, נכים ועוד.

דגש מיוחד על קהילת מעצבי אופנה, צלמי אופנה

התפתחות וחדשנות

והדוגמנים/יות סטייליסטים וסטייליסטייות, מעצבי השיער ואנשי האיפור.


Beauty fashion Fashion israel Fashion Magazine Fashion News hair Makeup photography style Trends zara אופנה אופנה 2021 אופנה ישראלית אופנת גברים אופנת נשים איפור אפי אליסי אתר אופנה אתר אופנה 2021 ביוטי הפקות אופנה זארה חדשות אופנה חדשות האופנה טיפוח טרנדים טרנדים 2021 כתבות אופנה מגזין אופנה מגזין אופנה 2021 מגזין אופנה אונליין מגזין אופנה ויופי מגזין אופנה ישראלי מגזין אופנה לנשים מעצבי אופנה סטייל עיצוב אופנה צילום צילום אופנה קורונה קסטרו שבוע האופנה שיער שמלות כלה

תגובות פייסבוק