"בתים מבפנים – תל אביב יפו"

בתים מבפנים - תל אביב יפו-1
|

אירוע האדריכלות הגדול בישראל חוגג עשור להיווסדו במתכונת מורחבת ומרתקת במסגרת הפסטיבל ייערכו השנה מאות סיורים לקהל הרחב 26-27-28 במאי 2016. הכניסה חופשית

הפסטיבל האורבני "בתים מבפנים" שהספיק להפוך לאחד האירועים המרתקים שמתקיימים בתל אביב, חוגג השנה עשור של פעילות רציפה ברחבי העיר ובשיתוף עיריית תל אביב יפו, ויכלול תכנית מלהיבה של ביקורים וסיורים נדירים בבתים ובמבנים הכי מסקרנים בעיר, חלקם הגדול מעולם לא נפתח לקהל הרחב. מלבד סיורים בדירות מגורים מרתקות יתקיימו גם סיורים בנושאים שונים ובמקומות בלתי שגרתיים.

"בתים מבפנים - תל אביב יפו"-2
HERBERT SAMUEL. צילום: עמית גירון

את חגיגות העשור בחרו בבתים מבפנים לציין סביב רצועת החוף עם עשרות סיורים, בתים פתוחים ומבני ציבור מיוחדים שחושפים את ההשפעה הרבה של חוף הים על האדריכלות וההיסטוריה של העיר תל אביב-יפו.
בין עשרות המבנים שיהיו פתוחים לקהל המבקרים אפשר למצוא בתים פרטיים, דירות, מבנים היסטוריים ומבנים עירוניים. החל מהפנטהאוז בקומה ה-42 במגדל מאייר החדש מעל שד' רוטשילד ועד דירה בדרום העיר שעוצבה בסגנון "שאבי שיק" אקולוגי. בנוסף, יתקיימו מגוון פעילויות שונות: סיור ב"זולה" שבה מתגוררים בני נוער חסרי בית בשיתוף עם עמותת על"ם, סיורים אקטואליים שיאפשרו להביט בשינויים שהעיר צפויה לעבור בשנים הקרובות, מהדיור החברתי ועד לקו רצועת החוף המשתנה, הקרנה מיוחדת בשיתוף פסטיבל "דוקאביב" ועוד . בעלי כרטיס העיר דיגיתל, יוזמנו ליהנות מסיורים יחודיים.
כמו כן, לכבוד חגיגות העשור לפסטיבל, נחזור לעשרת הסיורים המצליחים והאהובים בתולדות "בתים מבפנים". ביניהם סיורים בבית השגריר הצרפתי ביפו, במרכז בקרת הרמזורים של תל אביב, בית "ידידות מיין" במושבה האמריקאית ובמעברים הסודיים והתת קרקעיים בדיזינגוף סנטר.
"בתים מבפנים" – סופשבוע של בתים פתוחים הינו חלק מהארגון הבינלאומי של ה-Open House World Wide יחד עם ניו יורק, לונדון, שיקגו, רומא, ברצלונה, מלבורן, דבלין, הלסינקי, ועוד. חגיגה אורבנית שגולת הכותרת שלה היא הבתים המיוחדים שפותחים דלת חד פעמית ומאפשרים הצצה לצורות עיצוב, צורות חיים, היסטוריה, תרבות, טכנולוגיה, אקולוגיה ובתים בעלי ערך מוסף ההופך אותם למסקרנים ואטרקטיביים.

"בתים מבפנים - תל אביב יפו"-3
AUTODESK. צילום: עוזי פורת

בין סיורי "בתים מבפנים":

בנק אנגלו פלשתינה
בית פתוח במבנה המרהיב, מחשובי המבנים ההיסטוריים ביפו, ששימש כסניף הראשון של בנק אנגלו פלשתינה – הבנק שסייע בין השאר במימון הקמתם של 60 המבנים הראשונים של אחוזת בית והפך לימים לבנק לאומי. הבית נבנה בשלהי המאה ה-19 עם היציאה מחומות יפו, כחלק משורת מבנים שנבנו על תוואי החומה ובחפיר של העיר העתיקה. במקור נבנה כבית מגורים עם חלל מרכזי גדול בסגנון בנייה שאפיין את בתי האמידים בסביבה. כשהפך לסניף בנק עוטר בציורי קיר, רצפות שיש ונגרות אומן. עבודות השימור של המבנה כללו את שיקומה של הקומה העליונה וחזיתותיה, שחזור של המרפסת בחזית ושל עיטורי האבן ועבודות הנגרות המורכבות שבמבנה.

הבית על הרברט סמואל
הצצה לפרויקט יוצא דופן הממוקם על רצועת החוף של תל אביב – בניין מגורים ישן בן 9 קומות שעבר מתיחת פנים יסודית והפך ל-Town House מפואר בן 4 קומות עם תקרות בגובה 6 מטר. בבית המחודש יש לאונג', חדר צוות, ספא, חדר כושר ועוד. קירות הזכוכית הגדולים על חזיתו מאפשרים מבט פתוח לכיוון הים כמעט מכל חדר. הביקור יכלול כניסה לקומות הראשונה והשלישית.

מה זה זולה?
השאלה הפילוסופית "מהו בית" מקבלת משמעות חדשה לגמרי בביקור בזולה אותנטית השוכנת בין המוסכים ומסעדות הפועלים של דרום תל אביב. מיכאל, צעיר שהצליח להיחלץ מחיים ברחוב, יוביל סיורים יוצאי דופן שיתמקדו ב"פתרונות הדיור" שמאלתרים לעצמם צעירים שאין להם מקום אחר לחזור אליו. בסיורים יחשוף מיכאל בגילוי לב את האתגרים הקיומיים שניצבים מול צעירים החיים ברחוב.

"בתים מבפנים - תל אביב יפו"-4
מגדל מאייר קומה 42. צילום: עמית גושר

שאבי שיק אקולוגי
הצצה לדירת גג קטנה ליד שוק לוינסקי שבעליה, העוסקים בגינון ובאמנות, הפכו לירוקה ואישית, ומשמשת אותם למגורים וליצירה. בדירה שני גגות עמוסי צמחייה המשקיפים לנוף האורבני של דרום תל אביב ויפו ושיטות זולות ויצירתיות לשילוב צמחים בחללי מגורים.

תל אביב מהקומה ה-42
סיורים מודרכים במגדל היוקרה האיקוני מאייר על רוטשילד הכולל 42 קומות, ותוכנן על ידי האדריכל הנודע ריצ'ארד מאייר, זוכה פרס פריצקר. הסיור יכלול סרטון קצר על הקונספט האדריכלי של המגדל, ביקור בדירת הפנטהאוז שממנה נשקף נוף מרהיב וכן באזוריו הציבוריים של המגדל: הבריכה החצי אולימפית, הספא, הג'קוזי, חדר הכושר, מרתף היינות והלובי עם תערוכת האמנות המתחלפת שבו. הסיור יתייחס גם לפן התפעולי של ניהול מגדל יוקרה במאה ה-21 שבו שירותי קונסיירז מסביב לשעון, שש קומות חנייה ומחסנים, חמש מעליות מהירות ועוד.

מרכז מו"פ אוטודסק ישראל
הזדמנות להכיר את המו"פ של אוטודסק ישראל שנבחר לאחד מעשרת המשרדים המעוצבים בתל אביב, המקום שבו מפתחים את התוכנה האדריכלית לטלפונים חכמים ולטבלטים  וכן תוכנות נוספותלהדפסות תלת ממד. המשרדים עוצבו באופן בלתי שגרתי וכוללים סביבות עבודה רבות וחדרי ישיבות שכל אחד מהם יחיד ומיוחד.

"בתים מבפנים - תל אביב יפו"-5
מה זה זולה. צילום: רעות גיא

אז מה מתרחש ברחוב פילון 5? ערב עירוני – מרתון הרצאות קצרות על תכנון בתל אביב-יפו על שולחנות העבודה, במחשבים, בשרטוטים ובישיבות, מתקבלות החלטות תכנוניות המשפיעות על חיי כולנו בתל-אביב-יפו: היכן יקומו מגדל או אולי גינה ירוקה? לאן נצא לבלות ואיפה נבלה ונערוך קניות? ואיך נגיע? ברכיבה על שביל אופניים או בהליכה לאורך שדרה מוצלת? ומה זה בכלל תכנון, איך הוא משפיע עלינו ואיך אפשר להשפיע עליו?

וילה לבנה
סיורים מודרכים בווילה העירונית המודרניסטית, מהאחרונות שנותרו בעיר, שנבנתה כבית מגורים עבור משפחת זילברשטיין. הווילה עברה באחרונה שיפוץ ושימור והפכה למלון בוטיק עירוני – White Villa Tel Aviv – ובו נשתמרו חלקים רבים ממאפייניה האדריכליים: חלל הכניסה וגרם המדרגות המרשים, המרפסת הגדולה הפונה לשדרה, הספרייה ואלמנטים דקורטיביים בנויים בחדרים ובמסדרונות.

חזון רצועת החוף
לאחר עשרות שנים שבהן נוהלה רצועת החוף של תל אביב-יפו על ידי גופים שונים (שהיו אחראים כל אחד על חלק אחר בה) קיבלה חברת אתרים את המנדט לניהול רצועת החוף המשתרעת מגבול הרצליה ועד גבול בת ים. עו"ד ירון קליין, מנכ"ל חברת אתרים, יציג בסיור את החזון שגובש לפיתוח 14 הקילומטרים של רצועת החוף של העיר הכולל את החזרת המשאב הציבורי לרשות הקהילה, פיתוח הרצועה כמרחב אורבני רציף, נגיש ושווה לכל כיס, וחזון 4 המעגנות.

המבנה הראשון מעבר לירקון
הצצה לתחנת הכוח ההיסטורית – רדינג א' – מבנה לשימור מ-1938 ותחנת הכוח הקיטורית השנייה בארץ ישראל שהוקמה מצפון לשפך הירקון, על ידי פנחס רוטנברג, מייסד חברת החשמל. לתחנה תוכננו כמה גרסאות על ידי אדריכלים שונים, ולבסוף בחר רוטנברג עצמו בתוכנית הזוכה וגם ניהל את תהליך הבנייה. התחנה הבטיחה אספקת חשמל סדירה למרכז הארץ ולדרומה, ושטחה שימש גם כבית מלאכה וכמאגר נשק של ההגנה. התחנה ייצרה חשמל עד 1972. ב-1997 שוקם המבנה כולל רצפתו המקורית, הטורבינות והדוודים. החלל המרכזי הגבוה והמואר באור טבעי מרשים בהדרו ושימש במשך השנים כאכסניה לפעילות תרבותית-קהילתית.

"בתים מבפנים - תל אביב יפו"-6
בנק אנגלו פלשתינה. צילום: נאור מימר

בעקבות מה שאיננו עוד
סיור עם יוסי גולדברג, מחוקרי ההיסטוריה של תל אביב, שיתחקה באמצעות תצלומים היסטוריים אחר המבנים והמתקנים שהיו לאורך חוף הים של תל אביב בשנים 1948-1921, שבהן היה החוף מוקד פיתוח תיירותי שטרם מומש. בסיור שיצא מרחוב אלנבי לכיוון בוגרשוב, יוצגו החזון העירוני דאז לפיתוח הים כמרחב מגורים, בילוי ופנאי בתפר שבו נפגשת העיר עם הטבע, והשינויים שחלו מאז בתרבות הבילוי בחוף.

הסיורים והביקורים במסגרת "בתים מבפנים", הינם ללא תשלום, חלק מהאירועים דורשים הרשמה מוקדמת המתבצעת באתר: www.batim-il.org
מייסד ואוצר: אדריכל אלון בן-נון, מייסדת ומנהלת: אביבה לוינסון

פורסם בקטגוריה כללי
תגובות פייסבוק