בתי הכלא של הדמיון

מגזין אמנות: מוזיאון תל אביב - פיראנזי/שיוטה: בתי הכלא של הדמיון
|

מגזין אמנות

מוזיאון תל אביב לאמנות: פיראנזי/שיוטה: בתי הכלא של הדמיון (Piranesi/Shiota: Prisons of the Imagination)

אוצרת: עמנואלה קלו

מגזין אמנות: מוזיאון תל אביב - פיראנזי/שיוטה: בתי הכלא של הדמיון-5
מגזין אמנות. ציהארו שיוטה, גרם מדרגות, 2016-2012. צילום: סונהי מאנג

התערוכה מפגישה את סדרת התחריטים הנודעת, בתי הכלא של הדמיון (1761 בקירוב), של ג'ובאני בטיסטה פיראנזי (Piranesi), אמן איטלקי מהמאה ה-18, מגדולי אמני ההדפס בכל הזמנים. לבין המיצב גרם מדרגות (2016/2012) של צ'יהארו שיוטה (Shiota), אמנית מיצג ומיצב יפנית, ילידת אוסקה, 1972, החיה ופועלת בברלין. שיוטה ייצגה את יפן בביאנלה האחרונה בוונציה ועבודותיה מוצגות במוזיאונים ובחללי תצוגה מרכזיים בכל העולם.

מגזין אמנות: מוזיאון תל אביב - פיראנזי/שיוטה: בתי הכלא של הדמיון-1
מגזין אמנות. פיראנזי, בתי הכלא של הדמיון , 1761 בקירוב- Venezia, Fondazione Giorgio Cini, Matteo De Fina

הסדרה "בתי הכלא",פסגת יצירתו של ג'ובאני בטיסטה פיראנזי, מורכבת מפנטזיות אדריכליות, המשלבות מוטיבים ממבנים עתיקים, תפאורות CNV וטירות מימי הביניים. לצד אלו, מציגה צ'יהארו שיוטה, מיצב מרהיב של מארג חוטים שחורים, שגרם מדרגות משתרג בתוכם. החוטים שטווה צ'יהארו שיוטה, יוצרים נפח וקווים המתקשרים לטכניקת התחריט של פיראנזי.

מגזין אמנות: מוזיאון תל אביב - פיראנזי/שיוטה: בתי הכלא של הדמיון-3
מגזין אמנות. ציהארו שיוטה, גרם מדרגות, 2016-2012. צילום: סונהי מאנג

בתי כלא של סיוטים ותשוקות לא מממשות, מתקיימים בדמיונם של שני היוצרים וכולאים בתוכם חלומות וזיכרונות. ג'ובאני בטיסטה פיראנזי, היה ונציאני במקור, חי ברומא וחלם על תחיית העבר המפואר של העיר. צ'יהארו שיוטה, החיה בגרמניה, חולמת שהיא ביפן ועבודותיה מטשטשות את הגבול שבין חלום למציאות.

מגזין אמנות: מוזיאון תל אביב - פיראנזי/שיוטה: בתי הכלא של הדמיון-2
מגזין אמנות. פיראנזי, מהסדרה בתי הכלא של הדמיון , 1761 בקירוב- Venezia, Fondazione Giorgio Cini, Matteo De Fina

דימוי המדרגות המופיע גם בסדרת התחריטים של ג'ובאני בטיסטה פיראנזי וגם במיצב של צ'יהארו שיוטה, מייצג מעבר לעולם אחר. דרך המובילה אל החלום או אל התת-מודע. דרך שעולה ויורדת בה- בעת, שמחברת בין עבר לעתיד, בין חיים, לבין מה שמעבר להם. המדרגות המובילות לשום-מקום בחלל של צ'יהארו שיוטה וגרמי המדרגות האינסופיים בתחריטים של ג'ובאני בטיסטה פיראנזי, מעוררים תחושה של טיפוס סיזיפי אינסופי.

מגזין אמנות: מוזיאון תל אביב - פיראנזי/שיוטה: בתי הכלא של הדמיון-4
מגזין אמנות. ציהארו שיוטה, גרם מדרגות, 2016-2012. צילום: סונהי מאנג

הרוח הפיראנזיאנית, הייתה מקור השראה לסופרים ולמשוררים: ספירלות עולות, מערבולות, תהומות, מבוכים, שעתוקים אינסופיים, שרידים אדריכליים, שדים ורוחות ובתי כלא. צ'יהארו שיוטה עוסקת בשאלות של מגדר, התמוססות הגבולות בין הציבורי לאישי-האמנותי ובין הקהל לסובייקט האמנותי ובערעור אופוזיציות כמו פנים-וחוץ, גוף-ונפש, טבע-ותרבות.

 

מוזיאון תל אביב לאמנות
גלריה לרישום והדפס – הבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר
16.12.16 -6.5.17

 

פורסם בקטגוריה אופנה
תגובות פייסבוק