גילה אלמגור – כתבות אופנה

כתבות-אופנה - הרפתקאות חמור שכולו תכלת. צילום: כפיר בולוטין
|

גילה אלמגור: "כל פעם שאני חוזר לדברים שגוטמן כתב. אני חוזר להיות ילד". פסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים, שהפך לחשוב בישראל, חוגג חצי יובל. הוא ייפתח עם "הרפתקאות חמור שכולו תכלת", על פי ספרו של נחום גוטמן. העיתונאי וחוקר שורשי משפחות (גנאלוגיה), צח אוריין-אוראץ', בסקירת הצגות הפסטיבל ועל הביקורת שהביאה את המארגנים לשבץ הצגה בשפה הערבית. והילדים? הם רק התירוץ עבור המבוגרים להשתתף בחגיגה

גילה אלמגור

מאת: צח אוריין-אוראץ'

 "הרפתקאות חמור שכולו תכלת". צילום: כפיר בולוטין-כתבות-אופנה
"נחום גוטמן על זמני ותמיד רלוונטי". "הרפתקאות חמור שכולו תכלת". צילום: כפיר בולוטין

"הרפתקאות חמור שכולו תכלת"

מחזה מקורי על פי ספר הילדים של נחום גוטמן יפתח את פסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים, החוגג 25 שנה. בנוסף לשש הצגות תחרות מקוריות, שמועלות בבכורה, מציע הפסטיבל הוותיק שייערך בחול המועד פסח גם רפרטואר מגוון של הצגות אורחות, תיאטרון רחוב ושלל אטרקציות במתחם תיאטרון חיפה, הפתוחים לקהל הרחב.

"אנחנו משקיעים בתיאטרון ללא הרף והתקציב העירוני של הפסטיבל שעומד על  1.1 מיליון שקל מעידים על החשיבות שאנו נותנים לו והצגת הפתיחה מראה לאיזה גובה אנחנו מכוונים "מוסיפה מ"מ ראש עיריית חיפה, חדווה אלמוג על הפסטיבל, שהתפתח לאורך שנותיו גם בהיקפו וגם בתכניו ותמיד הקפיד לתת הזדמנות ליוצרים צעירים בראשית דרכם.

"הפשעה" של אילן קורח. "סיפור סבתא וסבא גם". צילום: כפיר בולוטין-כתבות אופנה
"הפשעה" של אילן קורח. "סיפור סבתא וסבא גם". צילום: כפיר בולוטין

את הסיפור שחיבר הצייר נחום גוטמן, על מסע פיוטי ומצחיק שעובר חמור בודד המחליט לזקוף את ראשו, עיבד וביים שי פיטובסקי

והוא מועלה על ידי שמונת שחקני קבוצת הצעירים הכישרונית, "החיפאית", שנוסדה בשנת 2010 על ידי תיאטרון חיפה ובהשתתפות של בובנית, המפעילה את החמור המעוצב להפליא. "נחום גוטמן כותב כמו צייר, על-זמני ותמיד רלוונטי, לא מתיילד ומדבר לילדים בגובה העיניים" מסביר פיטובסקי את הייחודיות בסיפוריו של גוטמן. "כל פעם שאני חוזר לדברים שגוטמן כתב. אני חוזר להיות ילד".

"אבא בורח עם הקרקס"  של אתגר קרת ורותו מודן. צילום: כפיר בולוטין - כתבות אופנה
"אבא בורח עם הקרקס"  של אתגר קרת ורותו מודן. צילום: כפיר בולוטין

"גור חתול אדם ארוך שיער"

הצגות התחרות נבחרו מתוך כ-150 מחזות שהוגשו לוועדה האמנותית, בראשה עמד איציק ויינגרטן, המנהל האמנותי של הפסטיבל.

אילון קורח, סולן להקת הרוק התיאטרלית "המפשעות", כתב וביים את "סיפור סבתא וסבא גם" עם מוסיקה שחיבר אחיו, יועד קורח. שחקן הקאמרי, דיויד בילנקה, ביים את "אבא בורח עם הקרקס" המבוסס על ספרם  של אתגר קרת ורותו מודן וגם עופר עמרם, שביים במקוריות רבה את המחזה "מיצ מיצ לימונדה", שב לספר של אתגר קרת וביים את "גור חתול אדם ארוך שיער" המלא בדימיון וקסם.

בובות וחפצים. "התיאטרון של אמיליה". שימוש חכם של אורית ליבוביץ-נוביץ. צילום: כפיר בולוטין - כתבות אופנה
בובות וחפצים. "התיאטרון של אמיליה". שימוש חכם של אורית ליבוביץ-נוביץ. צילום: כפיר בולוטין

התיאטרון של אמיליה"

את המחזה של יעל אלפנבאום, "הסיפור על יאללה ורגע" ביימה הדס קריידלמן גלבוע והשחקן לביא זיטנר ביים ומשחק ב"ג'ירפה עפה" על פי סדרת הספרים של נורית זרחי.

אחת ההפקות המרתקות והמדויקות, המשתתפות בתחרות השנה, היא ההצגה הויז'ואלית "התיאטרון של אמיליה" שחיברה ומבצעת אורית ליבוביץ-נוביץ בשימוש חכם שהיא עושה עם בובות וחפצים.

כתבות-אופנה-מלא דמיון וקסם. "גור חתול אדם ארוך שיער", עוד אחד של אתגר קרת צילום: כפיר בולוטין
מלא דמיון וקסם. "גור חתול אדם ארוך שיער", עוד אחד של אתגר קרת צילום: כפיר בולוטין

עם השנים הפך הפסטיבל החיפאי לפסטיבל הצגות הילדים המרכזי והחשוב בארץ שהצליח לשנות את התפיסה לגבי הצגות ילדים. התקציב הכולל שלו עומד של 2.4 מיליון שקל והוא מושך אליו מידי חול המועד פסח עשרות אלפי הורים וילדים. במקרים רבים הילדים  הם רק התירוץ למבוגרים להשתתף בחגיגה זו.

"נעליי טנבורי"

"אנו מתמקדים במחזאות ישראלית מקומית וכל המחזות שנבחרו, המקבלים בפסטיבל תמיכה וליווי אמנותי, הם של יוצרים שהשפה התיאטרלית שלהם ייחודית", מוסיפה מנכל"ית תיאטרון חיפה, ניצה בן צבי, המשמשת גם כמנכל"ית הפסטיבל זו השנה החמישית. "תיאטרון הוא גשר בין עמים וגשר בין עבר, הווה ועתיד.

הפסטיבל הזה, בו משתתפות תשע מדינות שונות, הוא הזדמנות נוספת בה חיפה מוכיחה, כי אפשר לחיות יחד וליצור יחד" מוסיף יו"ר הדירקטוריון של התיאטרון, ישראל סביון. ביקורת שנמתחה על הפקת הפסטיבל הביאה לשיבוץ הצגה בשפה הערבית, "נעליי טנבורי", בבית הגפן.

כתבות-אופנה - העולם שייך לילדים. "ג'ירפה עפה" שכתבה נורית זרחי. צילום: כפיר בולוטין
העולם שייך לילדים. "ג'ירפה עפה" שכתבה נורית זרחי. צילום: כפיר בולוטין

גילה אלמגור

לרגל חגיגות חצי היובל יעלו שם בחג הקרוב מבחר מההצגות שזכו בפסטיבלים  קודמים ובניהם גם הצגת היחיד בכיכובה של גילה אלמגור, "הקיץ של אביה", שעלתה בפסטיבל חיפה הבינלאומי הראשון להצגות ילדים ומגוללת קיץ אחד בחייה של ילדה, בת לניצולת שואה הפגועה בנפשה, היוצאת לחופשה מהמוסד לילדים בו היא מתחנכת ומבלה בראשית ימיה של המדינה בשכונה בה גרה אימה.

הצגות אורחות נוספות שיועלו בפסטיבל: "וגר זאב עם כבש" (1997) עם לחנים של דורי בן זאב, "מוצרט הקטן" (2008) של תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער, "החופש לזוז" (2011) שביים נורמן עיסא וכמה מהצגות שנבחרו כהצגות הטובות ביותר במהלך השנים – "בלב הים הגדול" (2010), "שכנים" (2012), "יואל אמר" (2014) והצגות אורחות רבות נוספות.

כתבות אופנה - "יוצרים שהשפה התיאטרלית שלהם ייחודית". "הסיפור על יאללה ורגע" שכתבה . יעל אלפנבאום. צילום: כפרי בולוטין
"יוצרים שהשפה התיאטרלית שלהם ייחודית". "הסיפור על יאללה ורגע" שכתבה . יעל אלפנבאום. צילום: כפרי בולוטין

גילה אלמגור, "הקיץ של אביה"

אחת האטרקציות המושכות מידי שנה מבקרים רבים הוא המתחם החינמי של הפסטיבל, הנערך באוויר הפתוח ומציע עשרות רבות של אירועים ומופעי תיאטרון רחוב הפתוחים לכל. גם השנה נבחרו מופעים משלל אמנויות תיאטרון הרחוב כקרקס, בופונים, פנטומימאים, הולכי קביים ואמנים אחרים, המגיעים אלינו מתשע מדינות שונות: איטליה, שוויץ, אוסטריה, גרמניה, בולגריה, הולנד, ספרד, בלגיה וכמובן גם נציגות ישראלית לז'אנר המרתק.

"אנחנו רוצים להוביל, לקרב ולחנך את הקהל הישראלי, כי תיאטרון רחוב יכול להיות דבר מאד איכותי" מוסיף אבי גיבסון בראל, שיחד עם ינון צפריר, מנהל האומנותי של תיאטרון הרחוב עבור מבוגרים רבים, הילדים הם רק תירוץ להשתתף בחגיגה מסורתית זו. בחול המועד פסח בחיפה, העולם שייך לילדים.

פסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים-עשרות רבות של אירועים ומופעי תיאטרון רחוב הפתוחים לכל. "החייזרים 2". ספרד. צילום: לואיס מיגל פרדו-כתבות-אופנה
עשרות רבות של אירועים ומופעי תיאטרון רחוב הפתוחים לכל. "החייזרים 2". ספרד. צילום: לואיס מיגל פרדו

חוה"מ פסח 5.4-7.4
תיאטרון חיפה, רח' פבזנר 50, חיפה
טלפון להזמנת כרטיסים: 04-8600500
אתר הפסטיבל: www.haifakids.co.il

פסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים 2015-3
"תיאטרון רחוב יכול להיות דבר מאד איכותי". "קרקס פיטנגה". שוויץ. צילום: דארק סקיבינסקי

*צח אוריין אוראץ', עיתונאי (מעריב), בלש היסטורי וחוקר שורשי משפחות ("שורשים עם נשמה") ומרצה על גנאלוגיה
 צח אוריין אוראץ' בפייסבוק מייל: zackoryan@gmail.com

תגובות פייסבוק