דמדומים, الشفق, TWILGHT 

דמדומים الشفق TWILGHT -1
|

גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית חוגגת 5 שנים בתערוכה חדשה. בשיתוף החוג לאמנות, ביה"ס לאמנויות, הפקולטה למדעי הרוח, אוניברסיטת חיפה

פתיחה: חמישי 8.9.16 בשעה 19:00
להקת המחול "מטורה" תופיע בארוע הפתיחה
התערוכה תתקיים עד 30.11.16

 

דמדומים الشفق TWILGHT -3
נדיה כהן אימץ' 2 שנת 2015. צילום: ורהפטיג

 

אוצרת התערוכה: שירלי משולם בשיתוף אסי משולם אוצר תערוכת הבוגרים לתואר ראשון, החוג לאמנות, ביה"ס לאמנויות, הפקולטה למדעי הרוח, אוניברסיטת חיפה.
גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית מציינת 5 שנים להיווסדה ובתערוכה זו הינה משתפת פעולה  עם החוג לאמנות באוניברסיטת חיפה.

 

דמדומים الشفق TWILGHT -1
רולא עודא 2 ללא כותרת 2015 שמן על בד. צילום: ורהפטיג ונציאן

 

בארוע הפתיחה של התערוכה "דמדומים" שיתקיים ביום ה' 8.9.16 תופיע להקת המחול "מטורה" בניהולה האמנותי של אלה בר-דוד-שחר ובהשתתפות הרקדניות חני סידיס, נגה בר זיו-אברהם, עתליה כהן-טוויטו, אדווה שרון, נעמה שפיצר ואלה וגנר.
במסגרת זו תיפתחנה סדרה של שתי תערוכות: "דמדומים" (8.9.16)  ו"זריחה" (15.12.16), שכוללות מבחר עבודות של בוגרי התואר הראשון בשנים 2016-2015 מהחוג לאמנות, ביה"ס לאמנויות, הפקולטה למדעי הרוח, אוניברסיטת חיפה.

 

דמדומים الشفق TWILGHT -4
רונית ביננבוים 1 מתוך הפרעות אישיות 2015 אקריליק על בד. צילום: ורהפטיג ונציאן

 

שמות התערוכות בעלות משמעות וקשר מטפורי ביניהם:
דמדומים וזריחה מסמלים 'מעברים'. הדמדומים מתרחשים לפני הזריחה ולאחר השקיעה, כאשר אור טבעי המגיע אל האטמוספרה העליונה מקרני אור, מוחזר בחלקו לעבר אדמת כדור הארץ.      יש המייחסים לאור הדמדומים נופך רומנטי או קסום ולוכדים אותו בצילומים, ציורים, וסצנות קולנועיות ויש המייחסים לו נופך מיתולוגי כמו באופרה המפורסמת, 'דמדומי האלים', שנכתבה ע"י המלחין הגרמני ריכרד וגנר בשנת 1874, הוצגה לראשונה ב- 1876 בגרמניה ומבוססת על אגדות פאגאניות נורדיות. האופרה מתארת זוג אוהבים שחי במערה ויוצא למסע דרמתי, רווי יצרים, תחת אור השמש וחשכת הליל.

 

דמדומים الشفق TWILGHT -5
נדיה כהן אימץ שנת 2015 צילום ורהפטיג ונציאן

 

בהקשר לכותרת מאמרו 'המציאות והשמש' של אסי משולם בהקדמה לקטלוג תערוכת הבוגרים לתואר ראשון שבה מתאר הכותב באופן סמלי את המאבק של האדם לחתור לאמת ובו-בזמן לברוח ממנה, הוחלט לכנות את סדרת התערוכות בכותרות מטפוריות: דמדומים וזריחה שמתייחסות ליחסים שבין יוצר ליצירה ולתהליך הבשלתה מן הכוח, אל הפועל של היצירה אצל הבוגרים- אמנים צעירים לעתיד, בליווי של המורים – האמנים הבכירים ב 'העירם את תודעת התבונה' ממצבים של חלימה והרהור למימוש העצמיות, האמת הפנימית / היחסית/ המוחלטת, ומה שנסתר ונאצל מהן.

 

דמדומים الشفق TWILGHT -6
דניאל פאר ללא כותרת 2 שנת 2015. צילום: ורהפטיג ונציאן

 

התערוכה דמדומים מתמקדת בציור ובייצוגים שונים של המדיה. הטכניקות, החומריות והתכנים שמופיעים בעבודותיהן של רונית ביננבוים, ענבל גרדוס, נדיה  כהן אימץ', ראניה  לאלא, רולא עודה ודניאל פאר, מדגישים את העיסוק ביחסי הגומלין שבין אופני ציור מסורתיים ושמרניים לבין ציור משוחרר, שמאפשר מעברים עדינים בין ציור, רישום, הדפס וסקיצה. זהו ציור השואב השראה ממרחב תודעתי והשכלתי רחב, ומתמקד הן ב'עצמי' והן וביחסו לקולקטיב.

 

דמדומים الشفق TWILGHT -7
ענבל גרדוס ללא כותרת שנת 2016 שמן על בד. צילום: ורהפטיג ונציאן

 

נדיה כהן אימץ' במיצב-הקיר 'אלאונורה', עוסקת ב 'נראות התדמיתית', הוירטואלית, כפי שמוצגת באתרים מקוונים. היא עקבה אחר אתר הפייסבוק של אלאונורה, בחורה צעירה מארגנטינה, בעלת חזות מתריסה ונשיות מוחצנת, שהיוותה מקור השראה לסדרת ציורים, רישומים סקיצות והדפסים ולבניית פרופיל מרתק ומורכב שמעלה שאלות בהקשר לפרטיות ולמרחב האינטימי והציבורי בחברה בעידן הדיגיטלי והרשתות החברתיות. שברי הזכוכית והדימויים המצוירים והעדינים של דניאל פאר, חוברו מפרגמנטים שנופצו ורוסקו, באקראי. הם מבטאים קונפליקטים בין פוצע לפצוע, מציאות מדומה, מפורקת, וזיכרונות שיוצרים את השלם הדמויות מתגלות בקשיחותם ובשבריריותם, בשקיפותם ובאטימותם ומצויות בתווך שבין הפנימי לבין החיצוני ובין האינטימי למנוכר. הפורטרטים האנונימיים והצבעוניים של רונית ביננבוים, מתייחסים להפרעות נפשיות וחוסר שליטה בדחפים. ואילו, הפורטרטים הריאליסטיים – סוריאליסטיים של רולה עודה מציגים ילדים שהזדקנו טרם זמנם ונוגעים למצוקות שקיימות במשפחה, בפרט ובחברה, בכלל. שתיהן עוסקות ב'עצמי' וב'אחר', ביחס לקולקטיב ובהקשרים  חברתיים ותרבותיים. ענבל גרדוס מציגה סדרה של פורטרטים בשחור- לבן ודמויות נשים בעלות מבע עוצמתי, דגש על אינדיבידואליות, התרסה ונוכחות אניגמאטית ומסקרנת. ברישום – ציור, סיפורי ומפורט של תמונות מאוירות ואידיאליות, ראניה לאלא משרטטת מעין 'דיוקן של חברה', שנברא בין אצבעותיה ודמיונה העשיר. לאלא מתייחסת לאירועי היום-יום בחברה הדרוזית ולמקום הולדתה-עוספייה. בעבודותיה נחשפים 'סודות אסורים' ורמזים לאירועים טעוני מסרים אתיים ותודעת 'מעמדו של הפרט', כחלק בלתי נפרד מהקולקטיב, בתקופה של שינויים אל מול שימור ערכים ומסורת.

 

דמדומים الشفق TWILGHT -8
ראניה לאלא צילום ורהפטיג וניציאן מסדרת סודות אסורים שמן על בד 2015

 

גלריה גרנד ART
לאמנות עכשווית נפתחה לראשונה בספטמבר 2011 בניהולה ואוצרות של שירלי משולם. היא מציגה ארבע תערוכות בשנה ומנגישה את האמנות העכשווית והאיכותית לקהל המבקרים המגוון של חיפה והסביבה. הגלריה הוקמה גם כדי לחנך להיכרות עם האמנות העכשווית, להתבוננות חווייתית ולייצר 'שיח' בין קהל – אמנות – סביבה, וזאת בקרב אוכלוסיות שבחלקן אינן מושכלות לאמנות ואינן מבקרות באופן תדיר במוזיאונים ובגלריות. מטרה חשובה שהציבה בפני עצמה הגלריה הינה לקדם אמנים צעירים ובוגרים, לצד עבודות של אמנים בכירים וזוכי פרסים. כמו כן, ליזום פרויקטים ומיצבים אמנותיים אינטראקטיביים, שמשתפים יצירה וקהל ויצור שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים לאמנות בחיפה, בסביבתה וברחבי הארץ.

שעות פעילות: א-ה 12:00-20:00, ו' 10:30-13:00
גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית
עופר גרנד קניון, קומה 3
דרך שמחה גולן 54, חיפה
טל. 04-8121111
050-5912953

פורסם בקטגוריה חדשות האופנה
תגובות פייסבוק