ד"ר רמי קמחי

ליל הפתאים, ד"ר רמי קמחי
|

סרטו של ד"ר רמי קמחי מאוניברסיטת אריאל, "ליל הפתאים", זכה בפרס הציונות לשנת 2015

ליל הפתאים, ד"ר רמי קמחי-1
ד"ר רמי קמחי. זוכה פרס הציונות. צילום: יח"צ

פרס הציונות מטעם משרד התרבות והספורט  בשווי 30,000 שקל יוענק לסרט "ליל הפתאים" העוסק בסיפור המחתרת היהודית באלג'יריה של מלחמת העולם השניה. ועדת השופטים מטעם משרד התרבות והספורט, נימקה את זכיית הסרט: "ליל הפתאים עשוי מצוין, מגלה בצורה מרתקת את קורות המחתרת היהודית באלג'יר בתקופת מלחמת העולם השניה ופעילותם האמיצה והציונית להפלת המשטר הנאצי ששלט שם. הסרט חושף עובדות שלא היו ידועות לציבור הרחב ומשלב ראיונות עם הגיבורים האמיתיים יחד עם דרמה משוחזרת- דבר שמחזק ביותר את אמינות הסרט".

"ליל הפתאים", סרטו של ד"ר קמחי, מגולל את סיפורה של המחתרת שפעלה בין השנים 1940-1942. מדובר על סיפורה של קבוצת יהודים בת 400 איש, שבעזרת מספר קצינים צרפתים קתולים הצליחה בעיצומה של מלחמת העולם השניה, בליל השמיני בנובמבר 1942, לכבוש את העיר אלג'יר, בירת אלג'יריה, מידי צבא וישי שמנו כ20,000 חיילים. במהלך המבצע, עצרה המחתרת את ראשי ממשל וישי והחזיקה בעיר לילה שלם אשר בסופו מסרו את מפתחות העיר אלג'יר לכוחות בעלות הברית שנחתו למחרת בבוקר בחופי העיר. זהו סיפור על התמודדות ולחימה על עצם הקיום, סיפור על גבורה יהודית ייחודית ויוצאת דופן שלא סופר עד עתה.

ד"ר רמי קמחי, מרצה בבי"ס לתקשורת באריאל, על זכייתו בפרס: "אני שמח וגאה על הזכייה וזאת ממספר סיבות. ראשית, זהו אכן סרט ציוני, שמצביע באחד מרבדיו על כך כי הקיום היהודי בגולה ,היה תמיד ארעי ופגיע וכך כנראה גם יישאר.  אך סמלי הוא הדבר כי אותם אנשי מחתרת יהודים שלחמו בגבורה כה רבה וניצחו, סבלו אחרי הניצחון מרדיפות מידיי אותו צד שלמענו נלחמו, וגם נאלצו לעזוב לאחר שני עשורים את מולדתם אלג'יריה שלמענה נלחמו, בשל יהדותם.

שנית, הפרס מפנה זרקור אל הסרט ואני תקווה שהזרקור הזה יעזור לחשוף את הסיפור האמיץ של אותם לוחמי מחתרת יהודיים ויסייע לסיפור להיכנס לאתוס הלאומי כפי שהיה ראוי שיקרה מלכתחילה. האתוס הלאומי בתחום השואה מיוסד  על הצימוד המוכר של "שואה וגבורה" אלא שבעוד שעל "השואה" עצמה לא חסרים סיפורים, צד "הגבורה" דל באירועים שמדגימים אותו . לפיכך, זהו סיפור בעל ערך נדיר שנדחק עד עתה מהאתוס מסיבות לא ענייניות. אני מקווה כי הפרס יסייע לסיפור לקבל את מקומו הראוי. זאת הייתה מלכתחילה הסיבה לעשייתו של הסרט.

 

 

 

 

 

 

פורסם בקטגוריה כללי
תגובות פייסבוק