הַלֵל. כרמל. בצלאל

הַלֵל. כרמל. בצלאל-1
|

שתי תערוכות  חדשות במוזאון ראשון לציון, עוסקות בתעשיית היין ובשני מפעלים חלוציים: יקב ראשון-לציון ובית הספר לאמנויות "בצלאל"

שניהם, כל אחד בתחומו, הניחו תשתית חומרית ותרבותית ליישוב היהודי המתחדש בארץ ישראל. "הלל לכרמל" – תערוכה היסטורית אודות יקב ראשון לציון הכוללת 120 מוצגים היסטורים נדירים. "יודאיקה עכשיו: גביעי יין של אסכולת בצלאל" – תערוכה של גביעי יין וקידוש בעיצוב עכשווי

הַלֵל. כרמל. בצלאל-5
תווית יין ראשית המאה ה-20

שתי התערוכות עוסקות בשני מפעלים חלוציים מסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20: יקב ראשון-לציון ובית הספר לאמנויות "בצלאל".  שניהם, כל אחד בתחומו, הניחו תשתית חומרית ותרבותית ליישוב היהודי המתחדש בארץ ישראל. התערוכות מדגישות את נקודות ההשקה בין שני המפעלים. העיקרית שבהן היא העובדה שתוצריהם, היין ואמנות בצלאל, היוו סמל ליישוב היהודי המתחדש ונרכשו על ידי יהודי הגולה כמחווה רגשית של אהבת ארץ ישראל וכתרומה למען הגשמת הרעיון של יישובה.

הַלֵל. כרמל. בצלאל-4
תווית יין משנת 1900

נאוה קסלר, מנהלת מוזאון ראשון-לציון מציינת כי: "יקב ראשון-לציון, כמו גם בית הספר בצלאל, סימלו את הבסיס הכלכלי, והתרבותי ליצירת היישוב היהודי החדש בארץ ישראל  – ובעצם הקמתם סימלו את התקווה לעתיד מבטיח.  בהביטנו בסמלים אלה, טוב שנביט דרכם אל עצמנו ונכיר ביכולותינו להאמין, לממש את שנראה בלתי אפשרי ולחולל נסים גם היום."

"הלל לכרמל"

התערוכה מציגה את יקב ראשון-לציון כסמל להגשמת חזון יישוב ארץ ישראל. היקב היה סמל ומגדלור להבטחת החזון לעתיד טוב יותר הנוטע תקוה ומעניק כוחות אדירים להתמודדות עם הקשיים שבדרך. היקב ביטא את התגשמות החלום הציוני ואת שגשוגה של החברה היהודית המתהווה בארץ ישראל.
דרך 120 מוצגים נדירים, חושפת התערוכה את החדשנות של יקב ראשון-לציון בשנותיו הראשונות כמפעל תעשיה חקלאית מודרני הבולט במרחב המזרח התיכון, ועוסקת בעיקר בעשורים הראשונים לקיום היקב שבמהלכן היווה מודל תעשייתי חדשני ופורץ דרך בארץ ישראל.
בתערוכה מוצגים התפתחותו, הישגיו, אתגריו, גלגוליו, קשריו עם הגולה והשפעתו על ראשון-לציון ועל הישוב בארץ-ישראל.

הַלֵל. כרמל. בצלאל-6
חנות כרמל מזרחי ביפו ראשית המאה ה-20

בין המוצגים: בקבוקי יין עתיקים מראשית ימי היקב (היקב ייצר גם יינות רפואיים כמו יין כינין לרפואת חולי הקדחת), קרונית עתיקה שבה העבירו משאות ברחבי היקב, כלי עבודה ייחודיים של חבתני (עושי חביות) היקב, חותמות כשרות מקוריות של רב היקב הראשון, פעמון העבודה אשר צלצל לתחילת העבודה ביקב ולסיומה, תוויות יין מרהיבות מראשית ימי היקב, מסמכים מיוחדים אשר יוצגו: מנייה של "כרמל ורשה" ע"ס 400 רובל שאותה רכש בנימין זאב הרצל בשנת 1903, רשימה מראשית ימי היקב ובה מעל 20 סוגי יין שייצר היקב ומחיריהם. כרטיסי ביקור של סוכני היקב ברחבי העולם הכתובים בעברית, בצרפתית וגם ביידיש, תצלומים מסוף המאה ה-19 של היקב ואנשיו, תמונתו של דוד בן גוריון כפועל ביקב ועוד.                                                         אוצרת: יונה שפירא

הַלֵל. כרמל. בצלאל-3
עבודה של טרזי עזרי

"יודאיקה עכשיו: גביעי יין של אסכולת בצלאל"

התערוכה מציגה 48 גביעי יין וקידוש עכשוויים מעשה ידיהם של אמנים ומעצבים מן השורה הראשונה השייכים לאסכולת בצלאל  ואשר חלק נכבד מהם נעשו לאמני יודאיקה המובילים בארץ ובעולם. מהתערוכה ניבטת תפיסת העולם ושפתם האמנותית של חברי וחברות האסכולה כפי שאלו מקבלות ביטוי בתשמישי קדושה. לאלה מתווספות התנסויות ונקודות מבט שונות – היסטורית, תרבותית, חברתית, אופנתית, חומרית, גופנית, נפשית, טכנולוגית ועוד.

הַלֵל. כרמל. בצלאל-2
עבודה של פרנס חיים

כמו בעבר, כך גם היום, מתבקשים אמני אסכולת בצלאל להתמודד עם האתגר של עיצוב ויצירה של גביע ליין. התערוכה הנוכחית מבקשת מהאמנים לעשות בדיוק כך, באופן יזום וממוסד. מבין עשרות ההצעות שהוגשו, התקבלו לבסוף 48 גביעי יין ושתי יצירות וידאו אשר לדעת האוצרים מספרים את הסיפור של היודאיקה של אסכולת בצלאל. עושר הגביעים שבתערוכה מדגים היטב את הכיוונים והמגמות השונות הקיימות בעיצוב המקומי ישראלי וכן את טעמם של הלקוחות. אולם אין מדובר בשיקולים מסחריים בלבד. בעוד שחלק מהגביעים שומרים על כללי ההלכה, וגורלם להפוך לחפצם שימושיים "כשרים" בבתים יהודיים, חלקם האחר אינו ממלא את הפונקציה הדתית היהודית. אלו עוצבו מראש ובכוונת מכוון כיצירות קונספטואליות המפלרטטות עם הדת והמסורת, שואלות שאלות, מעלות תהיות ועם זאת הן מקפידות לשמור ריחוק מסוים.
אוצרים: ד"ר שירת מרים שמיר ועידו נוי

 

מוזיאון ראשון לציון
עלות כניסה לתערוכה: 25 שקל
טלפון 03-9598862, מוזאון ראשון לציון, רח' אחד העם 2, ראשון-לציון
שעות פעילות המוזאון: בימים א' ג' ד' ה' בין השעות 9.00-14.00
ביום ב' בין השעות  9.00-13:00, 19:00-16.00,
שבת ראשונה בחודש הלועזי בין  השעות 10:00-14:00
תאריך נעילה 28/3/17

 

 

 

פורסם בקטגוריה חדשות האופנה
תגובות פייסבוק