ראיון עם אינגה פונר קוקוס

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס5-3
|

EFIFO מגזין אמנות

ראיון מקיף ומרתק עם האמנית הבינלאומית, ילידת וורשה, אינגה פונר קוקוס

״אני מאמינה שלהצליח זה להשפיע דרך האמנות שלך, לגרום לצופה בעבודה להרגיש, לחשוב ולקיים אתי דיאלוג גם אם אינני נמצאת לידו. לאורך הדרך אוצרים ומוזיאונים מצאו את העשייה שלי מעניינת והציגו את עבודותי, גם בארץ וגם בחו"ל״ 

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס5-2
EFIFO מגזין אמנות. אינגה פונר קוקוס

מאת: אפי אליסי

ילדות של אמנות.
״הזיכרון הראשון שלי הוא מתערוכה של ואן גוך שראיתי כילדה וממש הפנטה אותי, התקרבתי לציורים כדי להרגיש מקרוב את משיחות המכחול, והתרחקתי, והתרגשתי, ולא רציתי לעזוב. את הדרך התחלתי דווקא לא באמנות כי אם בלימודי ביולוגיה, אבל בחלוף זמן הרגשתי שהציור חסר לי. ברגע שהתחלתי ללמוד אמנות, לצייר, לפסל ולחוות את התהליך של התעמקות והתמקדות החושים במהלך העשייה, ברור היה לי שהגעתי למקום הנכון. ה'פינג פונג' בין רגע המעשה לרגע הרפלקסיה הוא אתגר וענין גם היום והוא מעסיק כל אמן וכמובן גם אותי״.

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס1
EFIFO מגזין אמנות. ״TheOther״. אינגה פונר קוקוס

המכחול.
״מכחול. קיבלתי לראשונה בגן, ועד היום יש לי ציורי ילדות שאמי שמרה. בין ציורי הילדות שלי יש אחד שגרם לי להסתכל על עצמי במבט אחר- זהו ציור מופשט מגיל 3 שקראתי לו 'שמש'. יש בו הרבה צבעים אבל אין בו כלל צבע צהוב, דומה שזו היתה הרפלקסיה הראשונה שלי״.

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס4
EFIFO מגזין אמנות. ״רקונסטרוקציה עם כשל מובנה״, 2016, תקריב. אינגה פונר קוקוס

איך ציור נולד.
״מטבעי אני אדם סקרן. לרוב אני מסתובבת עם רעיון שמעסיק אותי, או שאני רוצה להגיב למשהו שמדבר אלי. קרה שהוזמנתי להציג בתערוכה בנושא 'בית' מבלי שהייתה לי עבודה, ובלילה לפני שנרדמתי חלמתי על עבודה ויזואלית לפרטי פרטים וכך בדיוק יצרתי אותה. בעבר ניסיתי לעקוב אחרי עצמי ולהבין איך נולד אצלי רעיון, והבנתי שבכל פעם התהליך שונה; לפעמים אין לי אפילו קצה חוט, אבל אני מתחילה לעבוד ודברים קורים ועבודות פשוט מתהוות. כלומר – דרך תהליך העבודה אני מבינה מה רציתי 'לומר', וכשאני חשה שהגעתי למיצוי המחשבה העבודה מגיעה לסיומה. הדבר האחר שהבנתי הוא שאני לא רוצה לדעת איך ומאיפה הרעיון מגיע. כך באופן אינטואיטיבי לחלוטין משהו קורה: מתרוצצת מחשבה ועמה משיכה לחומר מסוים, פתאום אני מכינה אובייקט, יוצקת, מתחילה רישום. לעתים אני נושאת הרבה זמן מחשבה או רצון לעשות משהו – ורק אחרי שנתיים-שלוש זה קורה״.

 

״הזיכרון הראשון שלי הוא מתערוכה של ואן גוך שראיתי כילדה וממש הפנטה אותי, התקרבתי לציורים כדי להרגיש מקרוב את משיחות המכחול, והתרחקתי, והתרגשתי, ולא רציתי לעזוב. את הדרך התחלתי דווקא לא באמנות כי אם בלימודי ביולוגיה, אבל בחלוף זמן הרגשתי שהציור חסר לי. ברגע שהתחלתי ללמוד אמנות, לצייר, לפסל ולחוות את התהליך של התעמקות והתמקדות החושים במהלך העשייה, ברור היה לי שהגעתי למקום הנכון. ה'פינג פונג' בין רגע המעשה לרגע הרפלקסיה הוא אתגר וענין גם היום והוא מעסיק כל אמן וכמובן גם אותי״.

 

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס6
EFIFO מגזין אמנות. EFIFO מגזין אמנות. 'ארכיאולוגיה של ענן', מראה כללי, גלריה 'בסיס לאמנות ותרבות'. אינגה פונר קוקוס

ריגש אותי.
״דברים קטנים כגדולים – החל משמיים אפורים ביום צח קריר, אנשים שאני אוהבת, מחווה קטנה שמישהו עושה, וכמובן אמנות טובה – ספר שקראתי, קולנוע, יצירה מוסיקלית, מחול. קורה שאני יוצאת ממוזיאון לאחר שראיתי תערוכה טובה ומרגשת, כזו שממלאת אותי בעניין וחושבת לעצמי – איזו זכות נהדרת זו ליהנות כך מאמנות״.

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס8
EFIFO מגזין אמנות. ׳מפות זיכרון דיגיטלי I, II, III׳, מראה כללי מתוך התערוכה. אינגה פונר קוקוס

נטע בי השראה.
״סרטו של כריס מרקר 'המזח' השפיע עלי עמוקות. זהו סרט אניגמטי בשחור-לבן שעוסק בזיכרון דרך תיאור חווית זמן עתידני לאחר מלחמת עולם שלישית. גם הסרטים 'סולאריס' ו-'סטולקר' של במאי הקולנוע הרוסי אנדריי טרקובסקי – הם השראה. יש בסרטים שלו משהו מכשף ממש, פיוטי, והאופן בו הוא נוגע בזיכרון – קרוב אלי ולדרך העבודה שלי. בשנים האחרונות הסדרה 'מראה שחורה', שמדברת על השפעת הטכנולוגיה עלינו ומהווה מעין מראה ביקורתית לחברה שלנו, הייתה טריגר לסדרת עבודות אותה אני מציגה עכשיו בתערוכה 'ארכיאולוגיה של ענן' בגלריה 'בסיס לאמנות ותרבות'״.

 

״צלצול הטלפון שבישר לי: 'משרד התרבות אישר את יציאתך לסיטה בפריז' – גרם לי להתרגשות עזה עד שצעקתי לבחורה מעברו השני של הקו: 'וואו, כמעט קפצתי עכשיו לתקרה מרוב שמחה'.  אחרי שבועות מרגשים של הכנה, הנחיתה בפריז וחווית השהות של חצי שנה בסיטה בפריז הייתה עבורי נקודת מפנה בחשיבה ובעשייה האמנותית שלי״

 

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס9
EFIFO מגזין אמנות. 'רקונסטרוקציה עם כשל מובנה', מראה כללי מתוך התערוכה. אינגה פונר קוקוס

״גם פעולות יומיום טריוויאליות כמו לחיצה על עכבר המחשב, פעולות שאנו נוטים להתעלם מהן – מעלות רעיונות. 'כורסת החשיבה' שלי היא זמן השחייה היומית שלי,  שמהווה עבורי סוג של מדיטציה ומאפשרת זרימת רעיונות והשראות. אני פשוט זקוקה לזמן לחשוב, לחלום, להתבונן. כן, אני מתפעלת מאוד מטכנולוגיה ומדע, אבל,  אני חושבת שהכוח שלי ליצור בא ממקור פנימי שאין לו הסבר״.

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס10
EFIFO מגזין אמנות. ״הירוגליף2״. אינגה פונר קוקוס

סיפור קטן.
״צלצול הטלפון שבישר לי: 'משרד התרבות אישר את יציאתך לסיטה בפריז' – גרם לי להתרגשות עזה עד שצעקתי לבחורה מעברו השני של הקו: 'וואו, כמעט קפצתי עכשיו לתקרה מרוב שמחה'.  אחרי שבועות מרגשים של הכנה, הנחיתה בפריז וחווית השהות של חצי שנה בסיטה בפריז הייתה עבורי נקודת מפנה בחשיבה ובעשייה האמנותית שלי. המפגש היומיומי והשיחות עם אמנים בינלאומיים היו מסקרנים, והתחושה להיות כולי משוקעת באמנות הייתה מדהימה.

 

״חשוב לי הדיאלוג והקשר עם האוצר או אוצרת שבמידה ידועה הם מעין שותפים שלי לסגירת המעגל שביטויו הוא כמובן תערוכה. באוצרים טובים, והתמזל לי לעבוד עם כאלה, אני מוצאת שותפים שמגיבים לעבודה, נותנים לה פרשנות נוספת, זווית ראייה אחרת, חדשה. השאיפה להציג במוזיאונים ובגלריות ולהיחשף לקהלים חדשים היא משאת נפש שנועדה לקבל תגובה, ליצור שותפות עם הצופים, האוצרים והמבקרים לעבודות שלי ולמהלך היצירתי שלי״

 

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס-
EFIFO מגזין אמנות. ״235GB memory״. תקריב. אינגה פונר קוקוס.

״השהות המרגשת הזו בסיטה פתחה בפני קשר עם גלריה בפריז, אפשרה שיתוף פעולה עם אמן גרמני שהתבטא בחשיבה משותפת ודיאלוג פורה שהניב מספר תערוכות בגרמניה ובישראל (במוזיאון עין חרוד ועוד), ופתחה בפני פרספקטיבה שונה על סצנת האמנות בארץ – הבנתי את הפער בין מצב האמנים בישראל ומצבם בעולם.  ובשולי הדברים: בעקבות שהות זו, עם חזרתי לארץ יזמתי והקמתי יחד עם עוד שלוש אמניות את ארגון האמנים הפלסטיים שבראשו עמדתי. הארגון אמון על ההיבטים המקצועיים של האמנים ופועל עד היום״.

 

״מכחול. קיבלתי לראשונה בגן, ועד היום יש לי ציורי ילדות שאמי שמרה. בין ציורי הילדות שלי יש אחד שגרם לי להסתכל על עצמי במבט אחר- זהו ציור מופשט מגיל 3 שקראתי לו 'שמש'. יש בו הרבה צבעים אבל אין בו כלל צבע צהוב, דומה שזו היתה הרפלקסיה הראשונה שלי״

 

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס-11
EFIFO מגזין אמנות. ״235GB memory״. אינגה פונר קוקוס

הצליח לי.
״אני מאמינה שלהצליח זה להשפיע דרך האמנות שלך, לגרום לצופה בעבודה להרגיש, לחשוב ולקיים אתי דיאלוג גם אם אינני נמצאת לידו. לאורך הדרך אוצרים ומוזיאונים מצאו את העשייה שלי מעניינת והציגו את עבודותי, גם בארץ וגם בחו"ל. אני נמצאת כיום בתהליך טוב וערני של עשייה וחשיבה, והדבר בא לידי ביטוי בתערוכת היחיד שלי 'ארכיאולוגיה של ענן' המתקיימת בימים אלה בגלריה 'בסיס לאמנות ותרבות' (אוצרת: שלומית ברויר) ושעליה אני מקבלת תגובות חיוביות ומעניינות מאוד. חשוב לי הדיאלוג והקשר עם האוצר או אוצרת שבמידה ידועה הם מעין שותפים שלי לסגירת המעגל שביטויו הוא כמובן תערוכה. באוצרים טובים, והתמזל לי לעבוד עם כאלה, אני מוצאת שותפים שמגיבים לעבודה, נותנים לה פרשנות נוספת, זווית ראייה אחרת, חדשה. השאיפה להציג במוזיאונים ובגלריות ולהיחשף לקהלים חדשים היא משאת נפש שנועדה לקבל תגובה, ליצור שותפות עם הצופים, האוצרים והמבקרים לעבודות שלי ולמהלך היצירתי שלי״.

 

״אמנות בשבילי היא אופן הביטוי שלי בעולם, האופן בו אני מעבירה החוצה חוויות סובייקטיביות שלי, משתפת את דעתי עם אנשים באופן שונה, דרך חיים הממלאת אותי ללא הרף״

 

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס-12
EFIFO מגזין אמנות. ״מאובן״. אינגה פונר קוקוס

חברים.
״קשרי החברות שלי נוצרים באופן טבעי בעיקר בתוך שדה האמנות, ורוב חברי הם אנשים שקשורים באמנויות השונות או יוצרים כמוני. יש לנו שיח משותף בתחומי ענין משיקים, ומטבע הדברים זו הקהילה שאני חשה בה בנוח, יש קרבה ויש בה חברות ועניין. אני אוהבת את העובדה שיש לי חברים במדינות שונות בעולם, שדרכם אני לומדת על השוני ועל החברה והתרבות במקומותיהם״.

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס-133
EFIFO מגזין אמנות. ״הירוגליף3״. אינגה פונר קוקוס

אמנות.
״אמנות בשבילי היא אופן הביטוי שלי בעולם, האופן בו אני מעבירה החוצה חוויות סובייקטיביות שלי, משתפת את דעתי עם אנשים באופן שונה, דרך חיים הממלאת אותי ללא הרף״.

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס-15
EFIFO מגזין אמנות. ״הירוגליף1״. אינגה פונר קוקוס

בוטיק.
״אני מתלבשת פשוט ונוח. לרוב ג'ינס וטי-שירט, אבל מחפשת שיהיה בתמונה גם פריט יוצא דופן. מאוד אוהבת צעיפים ויש לי עשרות רבות. אני מאוד אוהבת להיות באירופה, כי תענוג להתלבש שם, והמצב האידיאלי בשבילי זה מזג אוויר שבו אפשר ללבוש ז'קט, צעיף ומגף. אה – גם נעליים זה קצת פטיש שלי״.

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס-16
EFIFO מגזין אמנות. ״שבר ענן״. אינגה פונר קוקוס

כספומט.
״בעבר לא ייחסתי חשיבות לכסף. כיום – רוצה שיהיה לי מספיק כדי להיות פנויה ליצור ולחוות את העולם. עשיית אמנות דורשת משאבים, ולצערי התמיכות הניתנות בישראל לאמנים ניתנות במסורה אם בכלל״.

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס-25
EFIFO מגזין אמנות. אינגה פונר קוקוס

 

'ארכיאולוגיה של ענן' | תערוכתה של אינגה פונר קוקוס 

טקסט: שלומית ברויר, אוצרת ומנהלת גלריה 'בסיס לאמנות ותרבות'

סנוקראש
ארכיאולוגיה של ענן היא, במונחיו של פרדריק ג'יימסון, ארכיאולוגיה של העתיד או מדע בדיוני. במסגרת אוקסימורון סמנטי זה, ארכיאולוגֵי העתיד הופכים למפענחים של אובייקטים חידתיים או לחוקרי תרבויות פוסט-אפוקליפטיות שנכחדו. בספרו סנוקראש – בעגת מחשבים קריסת מערכות שמערערת את רשת הפיקסלים המושלמת לכדי סופת שלגים מסתחררת – מתאר ניל סטיבנסון את המידע כמצרך יקר ערך לא על שום נדירותו, אלא, להיפך, מפני שסינונן של אבני החן מנהר האינפורמציה העולה על גדותיו הופך למשימה קשה, סבוכה ומסוכנת. ארכיאולוג העתיד ייאלץ אפוא להמיר את חיפושו המסורתי אחר הקונקרטי בדלייתם וסינונם של פרטים וירטואליים שנתערבלו בקריסת מערכות או שבעלי עניין בחרו לטמון במעמקי הרשת.

בטווח הזמן שבין הדיגיטלי למכאני, בין האנכרוניסטי לרלוונטי, בין הנראה לסמוי ובין הממשי לווירטואלי, בונה אינגה פונר קוקוס ארכיב שרכיביו הם שריד של אופני ייצוג מטריאלי של הידע. הספר, הדיסק, התקליט והמפה הם חלק מה"ממצאים" הארכיאולוגיים שפונר קוקוס מציבה בתערוכה. טיבם המכשירני של מוצגים אלה כמוליכי מידע, ידע וזיכרון ובה-בעת כפרגמנטים המייצגים טכנולוגיות ארכאיות מעצים את השאלה אודות העתיד הלא רחוק, שבו המידע ייקרא בגרסתו הדיגיטלית בעוד שהמקור החומרי ייגנז.

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס-17
EFIFO מגזין אמנות. ״קידוחי ידע״. אינגה פונר קוקוס

הספר
"שאלה אחת: אם זה עידן המידע, איך זה שאף אחד לא יודע כלום", משפט זה שנדפס בתחתית קריקטורה שפורסמה בעיתון "הניו יורקר" מזכיר במידת-מה את אבחנתו של חוקר התקשורת ניל פוסטמן בפרשנותו לספרו של אלדוס האקסלי עולם חדש מופלא, שלפיה מה שהטריד את האקסלי לא היה החרמת ספרים, אלא היום שבו לא תהיה כל סיבה להחרמה, שכן לא יהיה עוד מי שירצה לקרוא בהם.

אם נזנח לרגע תפישות סנטימנטליות, רומנטיות או פטישיסטיות של תפקיד הספרים והחוויה החושית שהם מספקים, ברי כי, בעידן הדיגיטלי של ה-Big Data ושל זמינותו הטכנולוגית של המידע, מעמדם של הספרים הולך ונשחק עד לכדי שמועה אנכרוניסטית כמעט.

ביצירתו הדיסטופית פרנהייט 451, מתאר ריי ברדבורי חברה עתידנית שניזונה ומסתממת מתכנים טלוויזיוניים אחידים ורדודים. שם הספר נגזר מן הטמפרטורה שבה נייר עולה באש ובהשאלה משריפת ספרים וסילוקם מן העולם, שכן מורכבותם של אלו היא מכשול בדרך להאחדת תודעתם של בני-אדם. מטעמים מעשיים, שריפת ספרים במהלך ההיסטוריה יותר משכיוונה להכחדתם המוחלטת היתה בגדר אמירה תרבותית-פוליטית של משטרים טוטליטריים וככזו היא גם נצרבה בתודעה המוסרית של העולם. מנגד, קריסת מערכות מידע דיגיטלי ספק אם תעורר זעזוע ציבורי כלשהו, אלא אם כן תהיה כרוכה בנזק כלכלי.

מטעם זה אולי, כרך של האנציקלופדיה העברית, שפונר קוקוס פערה חורים בדפיו, הוא הרדי-מייד היחיד שבחרה האמנית להציג בתערוכה. קוטרו של כל חור שפערה כקוטרה של כוס זעירה משל היו אלו כוסות רוח שמבקשות להפיח חיים במת.

קידוח האנציקלופדיה דרך ערכיה המסודרים אלפביתית לתוככי רבדיה מדמה את פעולת החפירה הארכיאולוגית. אנציקלופדיה מעצם טיבה מצביעה על עיקרון של צבירה והבנייה של רבדי מידע בדומה לעיקרון הסטרטיגרפי שלפיו שרידים מעשה ידי אדם, שנערמו זה על גבי זה באתר ארכיאולוגי, מאפשרים את תיקופם וסיווגם ומַבנים גוף ידע תקופתי.

הרס מיטיב עם הארכיאולוג; השממה האנושית שמותירים אחריהם אסונות טבע, מלחמות וכיבוש מקלה על תיארוכו, מיונו וסיווגו של הממצא החומרי. בעידן השעתוק הדיגיטלי שבו ספרים ומסמכים עוברים תהליכים של דיגיטציה מואצת ונשמרים ב"ענן" בכדי לחסוך במרחבי אחסון, ספק רב אם בעקבות הרס או קריסת מערכות המחשוב יימצא לנו ולעולם המדע אתר ארכיאולוגי משמעי.

"ככל שירבו הנקבוביות, ככל שירבו פרטי החיים האמיתיים בכול סנטימטר רבוע של דף נייר, כך הוא יותר 'ספרותי'. זו ההגדרה שלי, בכל אופן. לספר פרטים, פרטים רעננים. הסופרים הטובים נוגעים בחיים לעתים קרובות […] אז עכשיו אתה מבין מדוע הספרים מעוררים שנאה ופחד? הם חושפים את הנקבוביות בפני החיים" (ברדבורי, פרנהייט 451, אור יהודה: כנרת זמורה ביתן, 2002, עברית: נועה מנהיים, עמ' ??).

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס-18
EFIFO מגזין אמנות. ״מאובן״. תקריב. אינגה פונר קוקוס

הדיסק
פונר קוקוס "צרבה" בגרפיט על גיליון נייר רישום של דיסק ענק בקוטר של מוטת זרועותיה וקראה לרישום "מפת זיכרון דיגיטלי", משל מדובר לא רק בכלי לאחסון וגיבוי מידע אלא גם בתחליף לזיכרון האנושי. את הגיליון ועליו הרישום היא חתכה ידנית למאות רצועות נייר זהות בגודלן באופן שמדמה את פעולתה המכאנית של מכונת הגריסה ואחַר איחתה אותן בפעולה המדמה רפּאוּת כלֵי חרס. בעבודה זו היא מגלמת אפוא שלושה תפקידים – של היוצר, של המהרס ושל המשקם. במודעותה לכּשל המובנה מראש בכל ניסיון לשחזר דבר-מה שעקבותיו החומריים הושחתו, היא מאחה את הפרגמנטים ההופכים למעין היבריד ארכיטקטוני שגווניו המונוכרומטיים וצורתו הגיאומטרית מאזכרים את מטרופוליס הדיסטופית והממוכנת של פריץ לאנג. כינונה החזותי והתוכני של חברה מעמדית בתוך עיר עתידנית מונומנטלית זו התאפשר באמצעות טכניקת המונטאז' (חיתוך והרכבה מחדש), ששימשה את יוצר הסרט לקטיעת העלילה. קטיעה זו משמעה שבירת רצף החלל והזמן והיא שמולידה את אפשרות סידורן מחדש של התמונות או, בשפתו של ולטר בנימין, את ה"רֶקוֹנפיגורציה", אשר חושפת ומדגישה הבטים של המציאות שהעין האנושית נוטה להתעלם מהם.

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס-19
EFIFO מגזין אמנות. ״ספריית ענן גיבוי״. אינגה פונר קוקוס

התקליט
בעוד שדומה כי הדיגיטציה גזרה גסיסה איטית על הספר המודפס, נראה היה כי היא גזרה מוות על תקליט הוויניל. עם זאת, מחקרי שוק מן העת האחרונה מצביעים על עלייה חדה במכירות ספרים ותקליטים כאחד; לגבי האחרונים, יש המכנים זאת רנסאנס או לפחות "קאמבק". כשם שספרים אלקטרוניים לא הצליחו להשביע את תשוקת רבים מאיתנו לאחוז ספר בידנו ולעלעל בו, מסתמן כי גם התקליטור נכשל בנסיונו להמציא לנו חוויית האזנה מן הסוג שסיפק לנו קודמו. מובן שעתידו של הפורמט האנלוגי תלוי במידה רבה בשיקולים כלכליים-מסחריים-שיווקיים של תעשיית המוזיקה ועדיין אין בהתאוששותו המסוימת משום סיבה לאופטימיות יתרה. הוויכוח על הצליל הדיגיטלי בהשוואה לזה האנלוגי טרם הוכרע ואפשר שלא יוכרע לעולם. בפרפרזה על הביטוי יופי הוא בעין המתבונן אפשר לומר שצליל הוא באוזן המאזין, לכן יש אולי יסוד לחשוב שההספד על מות התקליט היה בטרם עת.

המפה
גם אם מדובר בהומופוניוּת אקראית ובמקורות אטימולוגיים שונים, המשותף למלה "מפה" בשתי הוראותיה העבריות (מפת שולחן ומפה גיאוגרפית) הוא מוטיב הכיסוי. בעוד שהראשונה מצביעה על שימוש פונקציונלי-אסתטי, הרי שהאחרונה מגלמת, בהגדרתה הבסיסית, תפישה מדעית, אובייקטיבית לכאורה, כזו שמנוסחת בדיוק מתמטי והיא בעלת ערך אבסולוטי.

ב"לראות משמע להאמין", כותרתה של אחת המפות שיצרה פונר קוקוס משעווה, רשת וסיכות, מתומצתת שאלת הגלוי והנסתר הטמונה באופן הדואלי שבו המיפוי מרחיב מצד אחד את ידיעותינו על העולם ומצד אחר מבנה את תפישותינו עליו. בעידן ה-Big Data, שבו כמעט כל היבט של חיינו ממופה – המרחב הפיזי, גוף האדם, תהליכים מנטליים ורגשיים, תחומי ידע שונים ועוד – פעולות המיפוי ושרטוט הדיאגרמות כמכשירי הפשטה הפכו לכורח. אולם מדובר בחרב פיפיות, שכן, בצד היות המפות מקור מידע שימושי, נגיש לכול, לא כל שכן האפשרויות שנפתחות בפני הסובייקט לכונן לעצמו מרחב פיזי, הן מסוות את הַקשר הפוליטי-כלכלי בין שליטה על מנגנוני המיפוי לשליטה על מקורות הידע. בהֶקשר זה, נושא הכיסוי וההסתרה מגולם כבר במהותה של טכנולוגיית המציאות הרבודה אשר משלבת בין מרחב פיזי למרחב וירטואלי והופכת לפופולרית יותר ויותר. המרחב הווירטואלי לא רק מאפשר להוסיף רבדים באמצעות טכנולוגיה זו ולנכס שטחים וחללים, אלא גם מאפשר למשתמש למחוק פגמים ולמסך בתוקף כך את חולַיה של המציאות הממשית.

שלומית ברויר

 

EFIFO מגזין אמנות. ראיון עם האמנית הבינלאומית אינגה פונר קוקוס5-1
EFIFO מגזין אמנות. ״אמנות בשבילי היא אופן הביטוי שלי בעולם״. אינגה פונר קוקוס

אינגה פונר קוקוס | שבר ענן

אינגה פונר קוקוס היא אמנית רב-תחומית, אשר המדיום העיקרי שלה הוא מיצב פיסולי בשילוב עם רישום, סאונד וּוידיאו. המיצב שבר ענן שואב את השראתו מאופני שמירת המידע והגיבוי המגולמים בדימוי הערטילאי "ענן מחשוב" (cloud computing).  המיצב מעלה שאלות אודות מרחבי הזיכרון התרבותי והאישי שלנו ואודות פוטנציאל השיבוש והמחיקה המתעצם דווקא עם השתכללותם של הכלים הטכנולוגיים בעידן הדיגיטלי. הוא מדמה מצב שבו חומרי המידע נתונים במעין "מסלול המראה" לקראת תהליך הגיבוי בענן. החומרים עצמם, בדמות יחידות מידע המזכירות שרידים של צורת גיבוי מיושנת, מכילים סימנים וכתב (מוטבעים בטכניקת תחריט על גבס רטוב) שאינם ניתנים לפענוח.

 

אינגה פונר קוקוס

ילידת ורשה, פולין; גרה ועובדת ברמת השרון

1977-1975 שהות בארה"ב, 1999 ,2002 ,2012 שהות בפריז, 2007 שהות בוורשה.

לימודים
2007-2005 לימודי M.A. – החוג הבינתחומי לאמנויות, אוניברסיטת תל אביב.
2004-2003  לימודי M.A. – החוג לפילוסופיה, אוניברסיטת תל אביב.
1998-1995  לימודי .A.M. – הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל אביב.
1988 B.A. – בהצטיינות. הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל אביב.
1983 בוגרת בית הספר לאמנות קלישר, תל אביב

 

תערוכות יחיד
2016 ארכיאולוגיה של ענן גלריה בסיס לתרבות ואמנות, הרצליה | אוצרת: שלומית ברויר
2014 בין מולדות ו-שם, ב- 4th Ars Polonia Biennale , Opole, פולין | אוצרת: Malgorzata Sady.
2012 שם ומעבר הגלריה האחרת, המכללה האקדמית לחינוך תלפיות , חולון. אוצר: אבנר בר-חמא.
2010 הביאנלה הבינלאומית Mediations , פוזנן, פולין, שם, וידיאו, “Beyond Mediations” – במוזיאון הלאומי פוזנן, אוצרים: Mizusawa Tsutomu ו- Ryszard W. Kluszczyński. בתמיכת שגרירות ישראל בפולין.
2010 24 שעות באוגוסט  קולנוע רחוב – וידיאו, חלון אמנות נגה היקרה, יפו
2009  שם  בית האמנים ת"א, פרויקט "שתי טיפות מים" פולין-ישראל; אוצרת: יפעת לייסט.
2009 הקמה בתהליך DVD, מוזיאון אשדוד לאמנות  |  אוצר: יונה פישר.
2006 ראייה עיוורת  Kunstverein-Bellevue-Saal, מרכז אמנות לפרויקטים בעלי נגיעה חברתית, ויסבאדן,  גרמניה (קטלוג)  | ליווי: Prof. Dr. Micha Brumlik, Frankfurt.
2003  רפלקס עיוורון המשכן לאמנות עין חרוד (עם קלאוס אילי) | אוצרת: ד"ר גליה בר-אור.
2003 הבלתי נראה Kunst im Heppacher, אסלינגן, גרמניה | אוצרת: ד"ר סוזנה לודקה.
2002 פרה עיוורת מיצב בחלון, גלריה טובה אוסמן, תל אביב (קטלוג).
2002 פונקטום קאקום(כתם עיוור) משכן אמנים הרצליה (עם קלאוס אילי), אוצרת: ורדה גינוסר.
1999 אנטרופיה 2  גלריית הסיטה הבינלאומי לאמנויות, פריז.
1997 פלוס/מינוס/שחור/לבן גלריה לימבוס, תל אביב (קטלוג).
1995 אין כוורות שחורות מוזיאון ע"ש אורי ורמי נחושתן, אשדות יעקב |אוצרת: רות שדמון.
1994 אין כוורות שחורות מוזיאון ינקו דאדא, עין הוד (קטלוג)  | אוצר: סורין הלר.
1993 עבודות לילה בית האמנים, ירושלים.
1993 שריון חורים פסל חוצות ברמת השרון | אוצר: יואב דגון.
1992 אובייקט-ציור-אובייקט  גלריה שרה ארמן, תל אביב.
פרויקטים בינלאומיים מוזמנים, כנסים, רזידנסי
2014 כתיבת פרק בספר: Sexing the Border, Katarzyna Kosmala (ed.) הוצ'Cambridge Scholars Publishers  |   כותרת הפרק: The Other – Buried sites of memory.
2012 רזידנסי-Cite Internationale des Arts, Paris – סיטה לאמנויות, פריז.
2011 Current Issues in European Cultural Studies: ACSIS Conference 2011.
כנס המכון ללימודי תרבות מתקדמים של שבדיה, אוניברסיטת לינשופינג, Norrköping  שבדיה, אתרי זיכרון קבורים – הרצאה והקרנת ווידיאו.
2011 יום עיון: אוצרות בעידן הדיגיטלי, אוניברסיטת חיפה,  הקמה בתהליך.
2011 הכנס הבינלאומי העשירי לחקר השם היהודי, אוניברסיטת בר-אילן, שם.
2009 Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle Warsaw תיעוד צילומי של הקמת תערוכת  Schizma, שנות ה-90 באמנות הפולנית | אוצר: אדם מזור בתמיכת מכון אדם מיצקביץ, ורשה, פולין.
2009 פרויקט פרוז'נה, פסטיבל זינגר, ורשה, פולין  ת"א–ורשה נון-סטופ, מיצב וידיאו.
2008 מוזיאון אשדוד לאמנות, תיעוד צילומי מאחורי הקלעים של הקמת תערוכת לידת העכשיו שנות ה-60' באמנות הישראלית  |  אוצרים: יונה פישר ותמי מנור-פרידמן.
2007 רזידנסי-אוניברסיטת וורשה, משרד החוץ ישראל בשיתוף משרד החינוך הפולני, וורשה, פולין.
2002 Cite Internationale des Arts, Paris, רזידנסי בסיטה לאמנויות, פריז.
1999 Cite Internationale des Arts, Paris, רזידנסי בסיטה לאמנויות, פריז.

 

פרסים ומלגות
2008 אמנית אורחת, מכללת אורנים, המכון לאמנות, טבעון
2007 המפעל לספרי אמנות פלסטית, מרכז ההדרכה לספריות בישראל – תמיכה בספר אמן.
2007 מלגת שהייה בוורשה, פולין, משרד החוץ.
2004 מועצת הפיס לתרבות ולאמנות, תמיכה בקטלוג.
1998 משרד התרבות, המועצה לתרבות ואמנות – מלגה לסיטה לאמנויות, פריז.
1985 מצטיינת דיקן, הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל-אביב.

עבודות באוספים
אוספים ציבוריים: המשכן לאמנות עין-חרוד, מוזיאון אשדוד לאמנות, אוסף יונה פישר, מוזיאון אשדוד לאמנות, מוזיאון ינקו דאדא, אוסף הפניקס אוסף קוקה קולה. אוספים פרטיים: אוסף עודד שתיל, אוסף אלי ארלוק, גלריה טובה אוסמן ואחרים בצרפת, מונקו, גרמניה, ארה"ב

תערוכות קבוצתיות ופרויקטים 
2015 Wroclaw Contemporary Museum Vot ken you mach? קטלוג | אוצר: Rafal Jakubowicz
2013-14 הביאנלה הארצית לרישום 'רשמים V' 'מעבר לנייר', GB235 זיכרון מיצב, סדנת ההדפס ירושלים (קטלוג אינטרנטי) אוצרות: טל יחס, אירנה גורדון
2013 Triennial of Extended Media, Belgrade, Serbia
2013 פריז-בלגרד, הגלריה ב-Zetska, בלגרד, סרביה – אמני גלריה K. פריז מציגים בבלגרד.
2011 טקס פרסי הקולנוע הדוקומנטרי הישראלי, דוקו באר שבע, שם, פיינליסט – סרטים שעלו לגמר
http://kolnoan.co.il/news/news.aspx?newsId=5208
2011 בין מולדות פסטיבל לופ, ברצלונה, ספרד, LOOP BARCELONA, SPAIN
2011 בין מולדות , פסטיבל לופ, מדריד, ספרד, LOOP MADRID, SPAIN
2009 "לא בהכרח נשי", פרה עיוורת II מיצב, גלרית הפירמידה, חיפה | אוצרת: שירלי משולם.
2009 Art of Emergency   פרה עיוורת ארטנוילנד, ברלין, גרמניה
2008 "סובנירים – זיכרון היסטורי ואישי מודחק בעבודותיהם של אמנים פולנים וישראלים",  הגלריה לאמנות, אוניברסיטת בן-גוריון, אוצרים: חיים מאור, חיים פינקלשטיין, תרזה שמיכובסקה (קטלוג) , בין מולדות וידיאו
2008 'מנהרת הזמן – דיוקנאות עצמיים', גלריה עירונית גבעתיים | אוצר: דניאל כהנא-לוינזון | קטלוג
2008 "בדוי", דימויים של רקמה באמנות הישראלית, הגלריה העירונית כפר-סבא, אוצרת: גלית סמל | קטלוג
2008 בין מולדות. וידיאו, פרויקט פרוזנה , פסטיבל תרבות, ורשה, פולין
2007 ביאנלה ארצית לרישום – 'רשמים III', בית האמנים ירושלים  |  אוצרת: דליה מנור (קטלוג).
2007 'מתארחים אצל קופפרמן', אוסף קופפרמן, לוחמי הגטאות  | אוצר: יונה פישר.
2007 'רישום בעקבות מדיה', גלריה הפירמידה, חיפה | אוצר: יעקב חפץ.
2006 אשדוד-ת"א  "עושים עיר", מוזיאון אשדוד לאמנות  |  אוצר: יונה פישר.
2006 'טריאלוג: אמנים ישראלים-ערבים-גרמנים', דו-דו-מו מיצב, Esslingen, גרמניה.
2005  'ליגה', בית בנמל, תל אביב  | אוצרת: גליה יהב.
2004 רפלקס עיוורון "פורום ישראלי לאמנות אקולוגית", צוותא, תל אביב.
2004 דו-דו-מו  "HOMESICK", סלון בסתיו, רח' הרצל 29 תל-אביב.
2003 Finale Totale ,Württembergischer Kunstverein Stutgart, שטוטגרט, גרמניה.
2002 סמנים II, עמודי חשמל כפיסול בסביבה, קאסל, גרמניה.
2002 פורום ישראלי לאמנות אקולוגית, ועידת יוהנסבורג, דרום-אפריקה  | CD וקטלוג
2002 'עשור ללימבוס', גלריה לימבוס, תל אביב.
2001 בעור שיניים 'המצב בטטה', גלריה לימבוס, תל אביב   | אוצר: עופר זאבי
1999 אנטרופיה 3 שיבושי ראיה  'על חבל  דק – איזונים', מוזיאון בת-ים | מוזיאון ערד אוצרות: הילי גוברין ומירי טרגן | קטלוג.
1999 'פרט/שלם',  פלוס/מינוס/שחור/לבן  גלריה המומחה, תל אביב | אוצרת: אורלי הופמן.
1998 גשר זמני  'הבית במוסררה 3', מרכז לאמנות בירושלים | אוצרת: רחל סוקמן | קטלוג.
1997-1998 אנומיה מיצב, מוזיאון ערד |  הגלריה העירונית כפר-סבא |  גלריית הסדנא לאמנות, יבנה אוצרת: רחל סוקמן.
1996 אנטרופיה – חדר אדום | אנטרופיה – חדר צהוב מיצב, "תחנה בתנועה", פרויקט מס' 2 ומס' 3,  תחנה מרכזית חדשה, תל אביב  | אוצרת: רחל סוקמן
1994 חומר חם, יפת 28 גלריה לאמנות, יפו – קטלוג ואוצרות |  גלריה נחשון,  קיבוץ נחשון, אוצרת: יעל קייני.
1993 "תערוכה בינלאומית על קופסאות גפרורים" הסדנא לאמנות, יבנה |  מוזיאון ינקו דאדא, עין הוד, אוצרת: מוניקה לביא.
1990 הדפס היום בית האמנים, תל אביב  |  אוצרת: דגנית ברסט
1983 תערוכת בוגרים גלריה הוראס ריכטר, יפו  |  אוצרת: מרים טוביה-בונה | קטלוג.

פרסומים
2016 ארכיאולוגיה של ענן, קטלוג  | טקסט: שלומית ברויר,  גלריה 'בסיס לאמנות ותרבות'.
2015 Wroclaw Contemporary Museum, וורוצלב, פולין '‘Vot Ken you mach?, קטלוג-עיתון.
2014 הביאנלה הבינלאומית 4 ARS POLONIA, Opole, פולין, קטלוג CD, ראיונות לטלוויזיה הפולנית.
2013 http://traces.art.org.il/5/ הביאנלה הארצית לרישום 'רשמים 5' – 'מעבר לנייר' |  אוצרת: טל יחס | קטלוג אינטרנטי.
2012 "מפגש יוצרים: קולנוע פורץ גבולות", הטלוויזיה הישראלית, ערוץ 1.
2011 טקס פרסי הקולנוע הדוקומנטרי הישראלי, פיינליסט – מועמדים סופיים, דוקו באר שבע.
http://kolnoan.co.il/news/news.aspx?newsId=5208
2011 המכון ללימודי תרבות מתקדמים של שבדיה, אוניברסיטת Linkoeping, כנס בינלאומי 'סוגיות עכשוויות בלימודי תרבות אירופה'.
http://www.ep.liu.se/ecp/062/044/ecp11062044.pdf
2010 קול ישראל, רשת ב', אמנות – מירי קרימולובסקי, ביאנלה בינלאומית Mediation Biennale Poznan, פולין, 12 ספטמבר.
2010  Beyond Mediations   קטלוג הביאנלה הבינלאומית, פוזנן, פולין.
2009 קול ישראל, רשת ב' יומן חוץ, אמנות – מירי קרימולובסקי, פרויקט בפולין, אוק.
2009 אובייג, כתב עת אינטרנטי לאמנות, פולין   www.obieg.pl/archiwum/87
2009 גרסת הצופה קטלוג, משכן לאמנות, עין חרוד.
2008 קול ישראל, רשת ב', "השעה הבינלאומית" – בין מולדות , ורשה, פולין.
2006 Wiesbadener Kurier, "Blindsehen mit Inga Fonar Cocos", April 25.
2006 קול ישראל, רשת ב', "השעה הבינלאומית" – ראייה עיוורת ויסבאדן, גרמניה.
2005 הטלוויזיה הישראלית, ערוץ 2, "גלריית המומחים", מרץ.
2005 קול ישראל, רשת ב', תערוכות – מירי קרימולובסקי : קבר רחל ,18 דצמבר.
2004 Elke Eberle, "Endzeit im Glastrakt", Esslinger Zeitung, 5/6 January.
2004 Gabriele Hoffmann, 'Kathartische Kehrwoche", Stuttgarter Zeitung, 2 Jan.
2003 .Georg Leisten, "Sie wären sowieso gestorben", Stuttgarter Zeitung, 7 Nov.
2003 Martin Mezger, "Blinde Flecken der Identität", Esslinger Zeitung, 5 Nov.
2003 Allgemeines Kuenstlerlexikon, published in Leipzig, Vol. 42, December.
2002 Martin Mezger, Entzifferungen des blinden Flecks, Esslinger Zeitung, 26/27 April.
1997 עבודות לילה 'משקפיים', מוזיאון ישראל, גיליון דצמבר.
1997 Magazine, Jan. Jean-Yves Jouannais “Various sites” Art Press.
1996 הטלוויזיה הישראלית, "כרטיס ל-2 עם אלדד זיו", אנטרופיה.
1995 מאיר רונן, ג'רוזלם פוסט, ינואר.
1993 אנג'לה לוין, ג'רוזלם פוסט, מרץ.
1993 הטלוויזיה הישראלית ערוץ 1 "חדשות הלילה – תרבות",  עבודות לילה.
כתיבה
2014 'אתרים קבורים של זיכרון', פרק בספר Sexing the Border, עורכת: Katarzyna Kosmala
הוצאת Cambridge Scholars Publishing
1997- 2000   טרמינל, כתב עת לאמנות עכשווית | עורכת: רחל סוקמן
2001 מוזה, רבעון לאמנויות, מוזיאון ישראל  | עורכת: מוניקה לביא
2005 טרמינל, כתב עת לאמנות עכשווית | עורכת: רחל סוקמן

אוצרות
1998-2016 גלריה אלון, תיכון לאמנויות ולמדעים רמת השרון  | אמנים משתתפים: יונתן הירשפלד, דינה גולדשטיין, גרי גולדשטיין, להלי פרילינג, רענן חרל"פ, ורה קורמן, דינה שנהב, בועז ארד, אסי משולם, מאיה ז"ק, רעות פרסטר, מיכה אולמן, בועז טל, הילה לולו לין.
1994 חומר חם יפת 28 גלריה לאמנות, יפו, במסגרת ארט-פוקוס | אמנים: מורל דרפלר, דורית יעקבי, דורית פיגוביץ-גודארד, לזלי רובין קונדה, רות רביב, אינגה פונר קוקוס.

הוראה   |   שיפוט   |   פעילות התנדבותית
1987 – היום מגמת אמנות חזותית תיכון למדעים ולאמנויות, רמת השרון  |  1997 – המחלקה לצילום, מכללת הדסה, ירושלים  |  1983-1985 – בית הספר לאמנות קלישר תל אביב  |  1983-1985 – אמנות עיריית הרצליה.
2014 –  משרד התרבות והספורט: שיפוט בוועדת פרס אמן בקהילה.
1999-2005  –  יו"ר וממקימי האיגוד המקצועי של האמנים הפלסטיים בישראל.

ingastudio@gmail.com| www.ingastudio.com

 

 

פורסם בקטגוריה אופנה
תגובות פייסבוק