ויצו חיפה בשבוע האופנה: לראשונה יציגו סטודנטים ממחלקת אופנה במרכז האקדמי ויצו חיפה את עבודותיהם בשבוע האופנה תל אביב 2020. הנושא שנבחר לתצוגת הביכורים מתכתב עם הנושא ה"חם" של תעשיית האופנה – ה"קיימוּת"
מאת: נועם שקד
לרגל התצוגה הקרבה ישבנו עם מירב לביא, ראש מחלקת אופנה, המרכז האקדמי ויצו חיפה לשיחה קצרה על העבודות שיוצגו, על חשיבות העיסוק בקיימות, על הפתרונות ועוד
הנושא שבחרתם לתצוגה הראשונה בשבוע האופנה הוא "קיימות".
האם מדובר בנושא שהוא חלק מהאג'נדה של המרכז שעליו מחנכים את דור העתיד, או שנדרשה היערכות מיוחדת במגמת האופנה?
"אנו מכשירים את דור העתיד לעבודה בתחום עיצוב האופנה וניהול האופנה על תכניו, מתוך רצון להכין את הבוגרים שלנו לחיים האמיתיים לאחר הלימודים.
״על הסטודנטים נאסר לקנות בדים״
אנחנו חיים את תעשיית האופנה ותוכנית הלימודים שלנו מתעדכנת מדי שנה לפי תכנים רלוונטיים, אג'נדות וטרדנים המשתנים בענף.
כרגע הנושא המדובר בענף הוא נושא ה'קיימות', ואני באופן אישי רואה בכך חשיבות רבה לחנך את דור מעצבי העתיד להכיר לעומק את הנושא.
״פתרונות יצירתיים התואמים את שוק האופנה העכשווי״
בסופו של דבר, מעצבי האופנה משאירים את חותמם על העולם גם בהיבט של שמירה על הסביבה, ולכן חשוב שהם יכירו את ההשלכות שיש לכך.
מבחינת החומר הנלמד בנושא, אנחנו מקדישים קורס שלם שעוסק באופנה מקיימת בהנחיית מעצב האופנה מאוריסיו פולצ'ק, שמזוהה עם המגמה הירוקה באופנה ושגם הוא יציג בשבוע האופנה.
הקורס נבנה על בסיס מִִחזור נטו ועל הסטודנטים נאסר לקנות בדים. הם עומדים באתגר של שימוש חוזר בכל מיני חומרים לא קונבנציונליים, כגון שאריות של בדים, בגדים ישנים, וכו'.
״מודעות חברתית מבחינת זיהום אוויר, שימוש בחומרים אקולוגיים ומתכלים ואף מִחזור״
מטרת הקורס היא לפתח את ההבנה בנוגע לבעיית הזיהום העולמי ולייצר פתרונות יצירתיים לדגמים התואמים את שוק האופנה העכשווי דרך שימוש אינטליגנטי של משאבים קיימים ומקוריים.
העבודות שהסטודנטים הגישו בקורס השנה הציגו פתרונות יצירתיים לעיצובים בעלי משמעות חדשה אשר מתבססים על עיצובים קיימים ומשדרגים אותם ברוח התקופה ולפי הטרנדים העתידיים הגלובליים".
אילו פתרונות מידיים יכול מעצב אופנה לאמץ כדי לקחת חלק במאמץ הכללי לשמירת כדור הארץ? איך הדבר בא לידי ביטוי בעבודות שיוצגו בשבוע האופנה?
"הפתרון הראשון הוא מִחזור כמובן. שימוש חוזר בבגד או בבד ושדרוגו למוצר טוב יותר מקודמו.
מדובר במגמה שמעצבים רבים כבר מאמצים, ואפילו מותגים גדולים, דוגמת נייקי, מגלים אחריות סביבתית ועושים שימוש חוזר בחומרים שונים.
״להכין את הבוגרים שלנו לחיים האמיתיים לאחר הלימודים״
עיקרון נוסף בא לידי ביטוי בבחירת חומרים שהם 'טיים לס' – מעצבים יכולים לשלב בעיצובים חומרים איכותיים שיישמרו לאורך זמן וישרתו את הלקוחות נאמנה שנים רבות.
קווים מנחים אלה ליוו את הסטודנטים בעיצוב הדגמים שיוצגו בשבוע האופנה. על המסלול נראה פריטי אופנה ייחודיים שעוצבו כיד הדמיון מחומרים מקוריים.
נוסף לכך, יש סטודנטים שבחרו להעביר אג'נדה על המצב באמצעות דגמים שמעבירים מסר מחאתי ברור".
עד כמה לדעתך תעשיית האופנה כולה, כולל הזולה והעממית, באמת תצליח להפוך למוסרית ולאקולוגית יותר? האם זה בכלל אפשרי?
"לשמחתי, יותר ויותר חברות הופכות לאקולוגיות יותר ומפתחות מודעות חברתית מבחינת זיהום אוויר, שימוש בחומרים אקולוגיים ומתכלים ואף מִחזור.
״מסר מחאתי ברור״
כמעט כל חברה גלובלית עוסקת היום בתכנים הללו, כך שאם מסתכלים של השוק כולו, בוודאות יש כאן השפעה מצטברת לטובה.
אם כל חברה, קטנה כגדולה, תעשה מספר שינויים לטובת השמירה על הסביבה, יהיה לזה אפקט גדול. האחריות היא על כולם, החברות וגם הצרכנים".
מהו תפקידם של האקדמיות ובתי הספר לאופנה בשמירה על איכות הסביבה?
"לאקדמיה תפקיד חשוב בכל מה שנוגע לעתיד עולם האופנה. זה חלק מתפקידנו וחובתנו ללמד את הסטודנטים איך ניתן לפתח ולייצר סביבה ידידותית
״תואר משולב באופנה ובלימודי הוראה״
על ידי ערכים של קיימות בכל תחומי החיים ובתחום הספציפי של אופנה, מִחזור ושימוש בחומרי טקסטיל על בסיס מים ידידותיים למשתמש ולכדור הארץ.
מדי שנה התכנים הנלמדים בנושא תופסים נפח גדול יותר, וללא ספק מדובר בחלק בלתי נפרד מתפקידו של מעצב אופנה לחשוב גם על הפן הזה".
בימים אלו נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים הבאה. מה יש לך לומר לצעירים שמתבלטים אם ללמוד אצלכם עיצוב אופנה? מהו היתרון היחסי שלכם על פני אחרים?
"לכל מוסד אקדמי יש את היתרונות והדברים שמייחדים אותו. לדעתי, למרכז האקדמי ויצו חיפה ישנם כמה יתרונות מוחלטים ויחסיים המאפיינים אותו.
ראשית, הסטודנטים מקבלים תואר משולב באופנה ובלימודי הוראה לאחר ארבע שנים ותוכנית הלימודים ידידותית לסטודנט.
״רמה גבוהה ומצוינות״
הוא מקבל שני תארים המקנים לו יכולות עבודה מגוונות גם בתחום האופנה וגם בתחום ההוראה.
שנית, אנו מעדכנים את התכנים הלימודיים ברוח התקופה ומטמיעים תכנים גלובליים הרלוונטיים לשוק האופנה המשתנה בנושא ניהול קמעונאות, כמו קניינות, ניהול סחר, שיווק אינטרנטי ועוד.
נוסף לכך, במחלקה ישנם שיתופי פעולה עם חברות מסחריות מהמובילות בענף, כמו טוונטי פור סבן, נייקי ישראל, גוטקס ורשת סטורי.
״סטאז' באחת מחברות האופנה המובילות בארץ״
שני דברים נוספים שמייחדים אותנו ברמת תנאי הלמידה הם: כיתות לימוד קטנות יותר עם יחס אישי והזמן שהמרצים משקיעים בכל סטודנט בצורה שאינה מתפשרת.
הדבר מאפשר לסטודנט להגיע לרמה גבוהה ואף למצוינות. אנחנו מכינים את הסטודנטים ל'עולם שאחרי' הלימודים.
לאחר שנת הלימודים השלישית כל סטודנט עובר סטאז' באחת מחברות האופנה המובילות בארץ בתיאום ובהסדר המכללה, דבר אשר מקנה לו ידע וחשיפה לעבודה בתחום ופותח עבורו דלת ראשונה לעולם זה"
המרכז האקדמי ויצו חיפה: https://www.wizodzn.ac.il/
נועם שקד – עיתונאית אופנה
אינסטגרם: noam.shaked
בעלים, מנכ״ל ועורך אחראי: אפי אליסי
Fashion Israel – מגזין אופנה של ישראל
A fashion magazine for everyone مجلة موضة للجميع
מייל: fashionisrael.mag@gmail.com
טלפון: 050-7368167
אינסטגרם: fashionisrael.mag
אתר: https://www.fashion-israel.co.il/
דף עסקי: Fashion Israel
קבוצה: Fashion Israel – מגזין אופנה של כולם!
טוויטר: fashionil_mag
לינקדאין: Fashion Israel
כתובת למשלוח: ויצמן 68 כניסה ב׳ דירה 3 גבעתיים
ויצו חיפה בשבוע האופנה