ורד ברעוז צליח

ורד ברעוז צליח-מגזין אופנה
|

ורד ברעוז צליח, אמנית רב תחומית, מעצבת מוצר, בוגרת המכון הטכנולוגי חולון, בעלת עסק משותף עם צדוק בן זוגה, הנושא את השם "סוס עץ" – עיצוב רהיטים בהזמנה אישית. היא אימא ל-3, התגוררה במושב רוב שנותיה, לאחרונה עברה לבית שבנתה המשפחה בטירת שלום בנס ציונה. בימים אלה מציגה ורד ברעוז צליח תערוכת יחיד בגלריית האמנים בקניון רמת אביב: ״אני משלבת את עולמי האישי ואת השראתי מהמפגש עם הסביבה, המותיר בי את חותמו״

ורד ברעוז צילח. צילום: יח״צ,  50  - אתר אופנה - Fashion Israel - מגזין אופנה
ורד ברעוז צליח. צילום: יח״צ

מאת: אפי אליסי

ורד ברעוז צליח מגיעה מעולם עיצוב המוצר, בו יש חוקיות בחשיבה. האובייקט מתוכנן ומיוצר ע"פ יחס מדויק בין פונקציה לבין צורניות, בנייה ארגונומית של צורות פונקציונאליות, תוך דגש על הצורניות, המרקם והצבע. במהלך שנות עבודתה, כדי 'להשתחרר' מהאמנות המחייבת חוקים, כללים וצורה, היא מצאה עצמה מציירת ללא מטרה מלבד השקט והחופש שבפעילות היצירתית. בחלוף הזמן היא חשה צורך לשלב בין העולמות. בזמן מנוחה, בחופשה, בבית או בטבע, הציוד תמיד זמין. היא רואה בכך טיפול תרפי: להביט ולרשום, לזרוק צבע ללא חשיבה. העיסוק שאב אותה לעולם האמנות הפלסטית.

״האהבה הראשונה הייתה בגיל 12. אהבה ראשונה שנמשכה 7 שנים. למעשה מגיל 12 אני בזוגיות. החלום הגדול הוא להוריד את הרגל מהדוושה. ממהירות של 120 קמ"ש ל-60 קמ"ש״

עבודה של ורד ברעוז צילח. צילום: יח״צ, תערוכה בקניון רמת אביב --  - אתר אופנה - Fashion Israel - מגזין אופנה
עבודה של ורד ברעוז צליח. צילום: יח״צ

לאחר סיום לימודי התואר במכון הטכנולוגי החלה ורד ברעוז צליח לעסוק בעיצוב פנים ואדריכלות. הישיבה משך שעות ארוכות מול מחשב ותוכניות בנייה לא סיפקו אותה והיא עשתה שינוי: שילוב אמנות ועיצוב בעסק משלה יחד עם צדוק בעלה שעסק בהקמת תפאורות ובניית בתי עץ, והשילוב בין העולמות שלהם היה טבעי ומתבקש. כך נולד "סוס-עץ",שחוגג 20 להקמתו. סטודיו משפחתי לעיצוב וייצור פרטי ריהוט ייחודיים. הרהיטים מיוצרים בהזמנה אישית. רהיטים שעשויים ביד אוהבת ומתאפיינים בגימור ייחודי.

״במהלך הבנייה חשתי במלוא עומקה את התחושה אותה מתארים בפניי לקוחותיי. כל פינה ונישה בבית זה "אנחנו". את אותן תחושות אני לוקחת אתי למפגשים עם לקוחות״

עבודה של ורד ברעוז צילח. צילום: יח״צ, תערוכה בקניון רמת אביב - 1  - אתר אופנה - Fashion Israel - מגזין אופנה
עבודה של ורד ברעוז צליח. צילום: יח״צ

לאחרונה סיימו ורד וצדוק לבנות את ביתם החדש על גבעה בטירת שלום בנס ציונה. ״במהלך הבנייה חשתי במלוא עומקה את התחושה אותה מתארים בפניי לקוחותיי. כל פינה ונישה בבית זה "אנחנו". את אותן תחושות אני לוקחת אתי למפגשים עם לקוחות. כשאני יושבת עם לקוח, אני מבינה וחשה בדיוק מה הוא רוצה, מה הצרכים שלו ומה הסגנון שהוא אוהב״.

״היציבות הזו היא המאפשרת לי לצאת ולחפש מקומות חדשים ובתוליים שאיש לא מכיר. שם אני מוצאת את השלווה שלי״

עבודה של ורד ברעוז צילח-0  - אתר אופנה - Fashion Israel - מגזין אופנה
עבודה של ורד ברעוז צליח. צילום: יח״צ

בשנים האחרונות ורד ברעוז צליח בודקת את החומרים אליהם היא מתחברת ביום יום, נוגעת בחומר וזורמת איתו: ״חומרים ממוחזרים כמו בגדים מהארון שלי, עצים ממוחזרים מרהיטים שפורקו, קליפות גזע עץ שנפלו על הקרקע. לאחרונה אני משלבת ציור אקווארל עם תפירה ורקמה. ציוריי לרוב מוגדרים על גבול המופשט. בעבודותיי אני משלבת את עולמי האישי ואת השראתי מהמפגש עם הסביבה, המותיר בי את חותמו״.

״זה קצת כמו לשאול מה גורם לי לנשום. זה חלק כל כך טבעי ועמוק ממני שאני אף פעם לא שואלת את עצמי למה. כשאני מציירת אני מרגישה אחת עם העולם״

ורד ברעוז צילח. צילום: יח״צ1 - אתר אופנה - Fashion Israel - מגזין אופנה
ורד ברעוז צליח. צילום: יח״צ

בואי נתחיל.
״מאז שאני זוכרת את עצמי אני עוסקת ביצירה. כילדה אהבתי לבנות מגרוטאות, לפסל בחימר. בכל פעם שהיה לי כלי כתיבה ביד הייתי מציירת. החיבור בין היד, העין והדמיון היה כל כך טבעי ומוחשי. בשיעורי אמנות ומלאכה חשתי כמו ב"ממלכה" משלי, שם יכולתי לתת לעצמי ביטוי מלא. גדלתי בבית של בנות. אנחנו שלוש אחיות ושלושתנו עוסקות בתחום האמנות. מאז שאנחנו זוכרות את עצמנו יצרנו לעצמנו את המשחקים. המצאנו, פיסלנו, הרכבנו, ציירנו. חומרים מהסביבה הקרובה, בבית ובחוץ. כמעט מכל פיסת עץ או קופסת קרטון יצרנו משהו מרתק. גדלתי בעיר, בסביבה אורבנית, אבל תמיד אהבתי לברוח למציאות אחרת של מרחבים, ים, דיונות, מדבר. בהיותי בת 18, אבי נפטר. אחיותיי ואני יצאנו לעצמאות בגיל מאוד צעיר״.

״אני מתחילה לצייר והמכחול לוקח אותי למקומות שונים. מעט תמיד זו הפתעה. זה מה שכל כך מרגש ונעים בציור, תמיד יש מפגש חדש עם הלא צפוי״

עבודה של ורד ברעוז צילח. צילום: יח״צ, תערוכה בקניון רמת אביב  - אתר אופנה - Fashion Israel - מגזין אופנה
עבודה של ורד ברעוז צליח. צילום: יח״צ

איך ציור נולד.
״זה קצת כמו לשאול מה גורם לי לנשום. זה חלק כל כך טבעי ועמוק ממני שאני אף פעם לא שואלת את עצמי למה. כשאני מציירת אני מרגישה אחת עם העולם. מרגישה שלווה ושקט הפנימי, ומבקשת להעביר ולהטמיע את השלווה והמלאות הזו גם כלפי חוץ. במשיכות המכחול אני כמו מושכת החוצה ממני את כל התחושות האלו, ומעניקה להן פנים, גוף, מרקם וצבע״.

״אני חברה בקבוצת חברים שהם מעגל ההעצמה שלי. אנחנוו נפגשים אחת לחודש, משתפים במחשבות וברעיונות, מציבים לעצמנו יעדים וחלומות חדשים״

 ורד ברעוז צילח, קניון רמת אביב -  - אתר אופנה - Fashion Israel - מגזין אופנה
עבודה של ורד ברעוז צליח. צילום: יח״צ

קומפוזיציה

״אני מתחילה לצייר והמכחול לוקח אותי למקומות שונים. כמעט תמיד זו הפתעה. זה מה שכל כך מרגש ונעים בציור, תמיד יש מפגש חדש עם הלא צפוי. יש נושא כללי ובדרך כלל צילומים עכשוויים שאני מצלמת, והם בעצם הגירוי שלי לעבודה עם המכחול. אני בונה את הרקע והצבעים בצורה אינטואיטיבית בהתייחסות לגירוי שלי שהוא הצילום, ולאחר מכן בונה את הקומפוזיציה החדשה מאותם הצילומים. לוקחת אלמנטים שונים ומרכיבה מהם את היצירה החדשה. הכל בצורה ספונטנית ואינטיאוטיבית, הצבעים, הקומפוזיציה, הטכניקה ולפעמים גם הנושא משתנה במהלך העבודה. אף פעם אינני יודעת לאן אגיע. למשל, אני יכולה להתחיל לעבוד על משהו, כאשר במהלך העבודה נכנסת שיחת טלפון ונוצר ניתוק מסוים. בהמשך העבודה תלך לכיוון אחר בעקבות אותה השיחה״.

אני מציבה לעצמי יעדים וכשאני משיגה אותם זו הצלחה ענקית עבורי. אני אוהבת לראות תוצאות מידיות, לכן כשיש לי מטרה אני מנסה בכל דרך להגיע כמה שיותר מהר לפסגת החלום

ורד ברעוז צילח - אתר אופנה - Fashion Israel - מגזין אופנה
ורד ברעוז צליח. צילום: יח״צ

מתרגשת.
״העוצמה של הבריאה, עוצמות הטבע והיקום, מים, אדמה, אש. אותם דברים שתמיד היו ותמיד יהיו״.

מתאהבת.
״האהבה הראשונה הייתה כבר בגיל 12. אהבה ראשונה שנמשכה 7 שנים. למעשה מגיל 12 אני בזוגיות״.

מעריצה.
״אלילי ילדות? לא היו לי. אני מעריצה אמנים בעלי תעוזה וחדשנות. כל מה ששונה ויש בו עוצמה מרגש ומפרה אותי״.

״אני יכולה להתחיל לעבוד על משהו, כאשר במהלך העבודה נכנסת שיחת טלפון ונוצר ניתוק מסוים. בהמשך העבודה תלך לכיוון אחר בעקבות אותה השיחה״

עבודה של ורד ברעוז צילח. צילום: יח״צ, קניון רמת אביב - אתר אופנה - Fashion Israel - מגזין אופנה
עבודה של ורד ברעוז צליח. צילום: יח״צ

מתעצמת.
״אני שואבת את ההשראה שלי מאנשים עם אמביציה וראש פתוח, האוהבים שינויים וחידושים בחייהם. אני חברה בקבוצת חברים שהם מעגל ההעצמה שלי. אנחנו נפגשים אחת לחודש, משתפים במחשבות וברעיונות, מציבים לעצמנו יעדים וחלומות חדשים. בסטודיו שלי תלויים פתקים ותזכורות שאני משננת: "הדבר היחיד שקבוע בחיים הוא השינוי" (הדלאי למה), "אנשים שאין להם פנטזיה לא עושים דברים פנטסטיים" (שמעון פרס), "אם אתה יכול לדמיין את זה אתה גם יכול ליצור את זה"(וולט דיסני)״.

״אני לא פוליטיקאית, אבל מאוכזבת לראות איך מנהלים את המדינה שלנו. חוסר צדק ובירוקרטיה. אלו נקודות המוציאות אותי משלוותי״

עבודה של ורד ברעוז צילח. צילום: יח״צ, תערוכה בקניון רמת אביב  - אתר אופנה - Fashion Israel - מגזין אופנה
עבודה של ורד ברעוז צליח. צילום: יח״צ

מאושרת.
״המשפחה שלי – הילדים ובן זוגי. להיות בסביבתם ובחיקם, לראות כיצד הם גדלים ומתפתחים לכיוונים שונים, כל אחד ואופיו, אהבותיו, כישוריו. לראות אותם מאושרים זה האושר שלי״.

סיפור הצלחה.
״הגשמת חלומות. אני מציבה לעצמי יעדים וכשאני משיגה אותם זו הצלחה ענקית עבורי. אני אוהבת לראות תוצאות מידיות, לכן כשיש לי מטרה אני מנסה בכל דרך להגיע כמה שיותר מהר לפסגת החלום. חושבת, מתכננת, מאלתרת. כך בחיים, באמנות ובעסק. בעידן שלנו אנחנו חייבים להיות יצירתיים בכל התחומים על מנת להצליח, להביט קדימה, לשנות, לחדש, להשיג את הבלתי צפוי. כל החיים הם הצלחות. אני מאמינה שכל שלב בחיים הוא אבן דרך, וכישלונות הם חלק מהתהליך ומהדרך. המוטו המנחה אותי: להצלחה אין כישלונות! יש דרך, תהייה ולמידה. לפעמים היא קשה אבל תמיד מובילה להצלחה״.

ולא?
״אני לא פוליטיקאית, אבל מאוכזבת לראות איך מנהלים את המדינה שלנו. חוסר צדק ובירוקרטיה. אלו נקודות המוציאות אותי משלוותי״.

״לפעמים אני זקוקה לזמן עם עצמי, יוצאת החוצה, עושה סיבוב, לוקחת נשימה עמוקה ואז חוזרת חדשה״

ורד ברעוז צילח - אתר אופנה - Fashion Israel - מגזין אופנה
ורד ברעוז צליח. צילום: יח״צ

החלומות של ורד.
״אני עובדת על עיצוב מוצר חדש שיכול לשפר את איכות החיים בבית, והחלום שלי שהוא יהיה בכל בית בישראל ובעולם כולו. העיסוק שלי בעיצוב רהיטים הביא אותי לחשיבה על מוצר חדש המשתלב בפשטות בנגרות, מסוג הדברים שאומרים עליהם "איך לא חשבו על זה קודם". החלום הגדול הוא להוריד את הרגל מהדוושה. ממהירות של 120 קמ"ש ל-60 קמ"ש״.

אני גם.
״חברה שלי אומרת שאני עפה עם שתי רגליים על הקרקע. אז גם וגם. אני לא נלחמת בטחנות רוח, מחפשת את השקט הפנימי. לכן לעיתים מתאים לי מאוד לזרום, אבל לפעמים אני זקוקה לזמן עם עצמי, יוצאת החוצה, עושה סיבוב, לוקחת נשימה עמוקה ואז חוזרת חדשה״.

״כישלונות הם חלק מהתהליך ומהדרך. המוטו המנחה אותי: להצלחה אין כישלונות! יש דרך, תהייה ולמידה. לפעמים היא קשה אבל תמיד מובילה להצלחה״

עבודה של ורד ברעוז צילח. צילום  - אתר אופנה - Fashion Israel - מגזין אופנה
עבודה של ורד ברעוז צליח. צילום: יח״צ

יד ענוגה.
״אני תמיד לוקחת את המושכות קדימה, ואם זקוקה – נעזרת, מתייעצת וממשיכה קדימה״.   לאי בודד? ״את בן זוגי. סומכת עליו ומרגישה איתו בטוחה ונאהבת בכל מקום״.

משרד הביטחון.
״עם שתי רגליים על הקרקע אני תמיד מרגישה בטוח. היציבות הזו היא המאפשרת לי לצאת ולחפש מקומות חדשים ובתוליים שאיש לא מכיר. שם אני מוצאת את השלווה שלי״.

״בעידן שלנו אנחנו חייבים להיות יצירתיים בכל התחומים על מנת להצליח, להביט קדימה, לשנות, לחדש, להשיג את הבלתי צפוי״

עבודה של ורד ברעוז צילח. צילום: יח״צ - אתר אופנה - Fashion Israel - מגזין אופנה
עבודה של ורד ברעוז צליח. צילום: יח״צ

רע לי.
״צפיפות, רעש, המולה. מלחמות, סביבה של אויבים שאינם צפויים״.

טוב לי.
״שקט, שלווה, מרחבים, טיולים, נופים וריקוד משחרר״.

עבודה של ורד ברעוז צילח - אתר אופנה - Fashion Israel - מגזין אופנה
עבודה של ורד ברעוז צליח. צילום: יח״צ

הנה בא הקיץ

שלוש תערוכות יחיד: ורד ברעוז צליח, שרה וויצמן ושלמה עז ארי, בגלריית האמנים בקניון רמת אביב

אוצרת התערוכות: איילת אמוראי-בירן

ורד ברעוז צליח

ורד ברעוז צליח, ילידת 1967, חיה ויוצרת בכפר הנגיד. בוגרת המכון הטכנולוגי בחולון במגמת עיצוב תעשייתי, התמחתה בתקשורת חזותית. מעצבת פנים ורהיטים, בעלת סטודיו לעיצוב בעץ: "סוס עץ" ביבנה, עיצוב רהיטים ומגרות ומכירת עבודות אמנות. השתלמה בלימודי ציור בקתדרה לציור ברחובות ואצל האמן אריה למדן. ורד ברעוז צליח, שבאה מעולם עיצוב המוצר, בו לחשיבה יש גם חוקים, האובייקט מתוכנן ומיוצר ע"פ יחס נכון בין פונקציה לבין הרכב של צורות, בנייה ארגונומית של צורות אשר יש להן שימוש, תוך כדי הדגש על הצורניות והצבע. במהלך שנות עבודותיה, כדי 'להשתחרר' מהאמנות המחייבת על שמירה חוקתית תוך התחשבות בפונקציה וצורה, התחילה לצייר ללא כל מטרה מלבד השקט והחופש של היצירתיות, עם הזמן הרגישה צורך לשלב בין העולמות. בזמן מנוחה, בחופשה, בבית או בטבע, הציוד תמיד זמין והתרפיה להסתכל ולרשום, לזרוק צבע ללא חשיבה, היא זו שהכניסה אותה לעולם האמנות הפלסטית. בשנים האחרונות ורד ברעוז צליח משלבת בין שני העולמות, היא בודקת את החומרים אליהם היא מתחברת ביום יום, נוגעת בחומר וזורמת איתו, חומרים ממוחזרים כמו בגדים מהארון הפרטים שלה, עצים ממוחזרים מרהיטים שפורקו, או קליפות של גזע עץ שנפלו על הקרקע ולאחרונה שילוב בין ציור אקווארל לתפירה ורקמה. ציוריה הם על גבול המופשט. היא משלבת את עולמה האישי ואת חותם המפגש שלה עם הסביבה.

שרה וויצמן

שרה וויצמן, אמנית ירושלמית, ילידת ישראל 1967, אם לעשרה! שבע בנות ושלושה בנים. מתגוררת בירושלים. משחר ילדותה שאפה וספגה את הניחוח הירושלמי האותנטי תוך התבוננות בסביבה והדבר בא לביטוי בציוריה. כשרונה הרב ואהבתה לאמנות היוו מקור להשראה, תוך כדי טיולים בין נופי הארץ, ירושלים, צפת, פינות חמד מעניינות, חלונות, חצרות וציורי יודאיקה מיוחדים. שרה וויצמן למדה אצל מורים לציור ובחוגים שונים אך פיתחה טכניקה משלה בדרך אוטודידקטית תוך כדי התבוננות מעמיקה במראה שנלכד בעיניה. היא נהגה להביט לשמיים וחשה כמהופנטת מול זריחה ושקיעה, מוקסמת מול מאות הגוונים המשנים צבעם ומנסה לשחזר את המעבר בין האור לחשיכה על כל שלביו. בתערוכה מוצגות מגוון מגוון מיצירותיה של שרה וויצמן, ציורי ירושלים אל סמטאותיה ונופיה היא מחוברת ברגש עז הבא לידי ביטוי על הבד, היופי הקסום של העיר, בה נהגהשרה וויצמן להתהלך בדרכה לבית סבתה עוד בהיותה ילדה, מוקסמת מיופייה ומגלה בה בכל פעם פינות חמד חדשות אותן חרטה בזכרונה, לימים במצלמתה ואחר כך במכחולה על הבד. ציוריה נעים בין הריאליזם המוחלט למופשט, המשוחרר יותר, כמו בציור זריחה בירושלים , שם היא יוצרת בצבעים חמים, במכחול חופשי ובשכפטלים על הבד מעין ריקוד חופשי של צבע ותנועה. האמנית הציגה במספר תערוכות קבוצתיות "פניני אורות ארצי" הייתה תערוכת היחיד הראשונה שלה. עבודותיה מוצגות למכירה באופן קבוע בגלריות שונות: ז'ק סוזנה- בשלומציון המלכה, מלאכת מחשבת – ירושלים, הרובע החמישי – בקארדו. כמו כן הציגה לאחרונה במגדלי W בתל אביב תערוכת יחיד-וכן ב"אחוזת הבית" בירושלים, כמו כן, השתתפהשרה וויצמן בתערוכות קבוצתיות: "אשרינו" בהיכל שלמה ירושלים ובתערוכת אמנים יוצרים בגלריית "על האגם" ברעננה.

שלמה עז ארי

שלמה עז ארי מציג את תערוכת היחיד השלישית שלו השנה: "יום במירוצים".שלמה עז ארי, אמן רב תחומי, בן העיר טבריה מזה כשמונה דורות, עוסק בציור, מוזיקה, קולנוע, כתיבה ועיצוב.  הוא אוטודידקט גאה. מציג בתערוכה כ-12 ציורים גדולים על בד, ציורים אינטואיטיביים בהם נשזרים סמלים וצורות לתוך פסיפס דקורטיבי מלא צבע ותנועה, שמקורות השראתו הם תת המודע של שלמה עז ארי. החומרים שהוא משתמש בהם זה סוג של כתיבה. הציור הוא חלק ממכלול יצירתו, הכולל אדריכלות, מוסיקה ושירה. מבחינתו האחד משלים את האחר ומהווה השראה זה לזה. הוא החל לצייר בגיל 17, הציור הראשון נוצר מתרמיל של מרגמה שהתפוצצה. עבורו זה היה סמבולי. מעין פיצוץ קוסמי שמתוכו נבראה יצירתו. מכאן והלאה נפרץ הסכר ומאז הוא צייר מדי יום 4 ציורים. לאט לאט הגיע לתחומים נוספים של יצירה כמו שירה, מוסיקה וכתיבה וכיום הוא עוסק בכולם בו זמנית. הקצב שלו מהיר ומעורר התפעלות, הוא יוצר ללא הפסקה, ורק השנה כבר הספיק גם להציג תערוכת יחיד בביתן רובינשטיין בינואר, בהשראת "לילה באופרה", של האחים מרקס ותערוכת יחיד שמוצגת בימים בבית גבריאל שבצמח.

התערוכות מוצגות בגלריית האמנים, קניון רמת אביב – תל אביב, על הקיר החיצוני של קניון רמת אביב, בין "ארקפה" ל"גרנד קפה", איינשטיין 40 רמת אביב. בין התאריכים 21.5-25.6.2017.

מגזין אופנה ישראלי מקדם אנג׳נדות חברתיות

פורסם בקטגוריה מגזין אופנה
תגובות פייסבוק