חוק העיצובים: כך תגנו על היצירה שלכם בפני העתקות וחיקויים

מאיה אושרי כהן. צילום רונן בנימינוב, אופנה, מגזין אופנה, חדשות אופנה, כתבות אופנה, מגזין אופנה ישראלי, מגזין אופנה ועיצוב, עיתון אופנה, מגזין אופנה אונליין, טרנדים, סטייל ,Instagram ,Fashiom Magazine, Fashion - 4
|

לצד כמה חוקים משונים ובזויים שהגיעו לאחרונה מכנסת ישראל, יש גם חוק אחד חדש וחיוני שמטרתו להגן על יוצרים בתחום העיצוב, בהם מעצבי אופנה – קטנים כגדולים, בפני מעתיקנים חסרי בושה, עם זכות לפיצוי כספי של עד 100,000 שקל. מה אומר החוק? איך משתמשים בו? מאיה אושרי כהן, בוגרת קורס קניין רוחני ופאשניסטה בנשמה מסבירה ל-Efifo

מאת איתי א. גורביץ'עורך אופנה Efifo

מעצבים שביניכם וודאי מכירים את התופעה המתסכלת, המאלצת אותם להתמודד עם העתקת עיצוביהם, כאשר הם עומדים ערומים מול החוק, ללא אפשרות הגנה ממשית מבלי רישום העיצוב כפטנט – הליך ביורוקרטי מסובך ויקר. הליך שאינו מתאים לימינו המודרניים, בהם תופעת ההעתקות הפכה לנורמה.

 

חוק העיצובים: מאיה אושרי כהן. צילום: רונן בנימינוב, אופנה, מגזין אופנה, חדשות אופנה, כתבות אופנה, מגזין אופנה ישראלי, מגזין אופנה ועיצוב, עיתון אופנה, מגזין אופנה אונליין, טרנדים, סטייל ,Instagram ,Fashiom Magazine, Fashion - 22
מאיה אושרי כהן. צילום: רונן בנימינוב

 

"אכן, מדובר במכת מדינה", מסבירה מאיה אושרי כהן, בוגרת קורס קניין רוחני ופאשניסטה חובבת סטייל ואופנת וינטג' בנשמתה. "מעצב-אמן אשר משקיע שעות במחשבה, ביצירה ובהוצאה לפועל של הפריט, שלעתים הופך ללהיט עוד לפני שהיוצר מצליח להרוויח ממנו, נאלץ להתמודד עם תופעת ההעתקות".

"בהתאם לחוק הישן, כדי להגן על עיצוב של מוצר, כדוגמת בגד, היה צורך לרשום את העיצוב באמצעות הליך כמו רישום סימני מסחר ופטנטים", מוסיפה מאיה אושרי כהן. "אך הליך זה פחות רלוונטי לעיצובים בעלי אורח חיים קצר, כמו קולקציה עונתית, מה שהותיר את העיצובים הללו ללא כל הגנה של ממש".

 

דוגמאות להעתקות בעולם האופנה מתוך עמוד האיסטגרם של diet_prada, אופנה, מגזין אופנה, חדשות אופנה, כתבות אופנה, מגזין אופנה ישראלי, מגזין אופנה ועיצוב, עיתון אופנה, מגזין אופנה אונליין, טרנדים, סטייל ,Instagram ,Fashiom Magazine, Fashion - 5
דוגמאות להעתקות בעולם האופנה מתוך עמוד האיסטגרם של diet_prada

הימים האלה תמו בתחילת אוגוסט 2018, עם כניסתו לתוקף של חוק העיצובים החדש, אשר נועד להחליף חוק ישן משנת 1924, שאולי היה רלוונטי לימי המנדט הבריטי נטולי פייסבוק, אינסטגרם ופינטרסט, אך הפך לבלתי שמיש בתקופה המודרנית. בתקופה בה כל חובבת אינסטוש בעלת דאק פייס הופכת למעצבת אופנה דרך ייצור עיצובים הורסים שמצאה בפייסבוק, אינסטגרם או פינטרסט, מבלי להתחשב בזכותו של היוצר המקורי על יצירתו.

נגמרה חגיגת המעתיקנים?
"חוק העיצובים החדש, התשע"ז-2017, שנכנס לתוקפו בימים אלה ממש, מעניק הגנה על עיצובים ללא כל רישום וללא צורך בצבירת מוניטין. המחוקק שם לנגד עיניו את אינטרס המעצבים ומטרתו לעודד פיתוחים של עיצובים חדשים.

על פי החוק, כל מעצב, אשר חש כי יצירתו הועתקה, זכאי להגנה משפטית ופיצוי כספי של עד 100,000 שקל, וזאת ללא הוכחת נזק. זאת לצד צו מניעה לשימוש ביצירה המועתקת. לפי החוק, כל עיצוב מוגן עד 3 שנים ללא הליך רישום מורכב ויקר, עליו מוותרים רבים מן המעצבים, הן בשל הביורוקרטיה המורכבת והן בשל העלויות הגבוהות".

עד כמה החוק ייתן את אותותיו בפועל?
"אמנם, אין בחוק ענישה פלילית, אך במשרד המשפטים סבורים, כי קודם יש להשיג ענישה בדרכים אחרות. במשרד סבורים, שעצם זה שיש שינוי בחוק אשר נותן הגנה לעיצוב שאינו רשום, כמו גם הוזלת הליכי הרישום, משפרת את מצבם של המעצבים. חוק העיצובים הינו חוק מבורך, הבא לסמן עידן חדש בהגנה על יצירות של מעצבים, תוך יצירת פרוצדורה מסודרת וברורה בארץ ובחו"ל, בהתאם לחוק המודרני".

מה עושים כשהעתקה אינה מדויקת?
"ברוב המקרים העתקה אינה מדויקת, אלא עם שינויים מסוימים. וכאן נותרת השאלה המשפטית".

אז איך משתמשים בחוק?
"כאשר מעתיקים ממעצב את יצירתו או גוזלים סוד מסחרי קשה מאוד לאמוד את הנזקים שנגרמו. לכן, בא המחוקק ויצר מנגנון פיצוי ללא כל הוכחת נזק, בגובה של עד 100,000 שקל. ניתן לראות פיצויים כאלה גם חוקי לשון הרע ופגיעה בפרטיות. כאשר בעל יצירה מגלה, כי יצירתו הועתקה על ידי מישהו אחר וללא כל אישורו וידיעתו, הוא יכול בשלב הראשון לדרוש מן המעתיק להפסיק את אופן ההעתקה באופן מידי, כמו גם פיצוי כספי בגין אותה העתקה. זאת ייעשה המעצב באמצעות מכתב התראה. במידה ומכתב ההתראה אינו פותר את הבעיה, ושני הצדדים לא מגיעים להסכם כלשהו המקובל על שני הצדדים, ניתן לגשת לבית המשפט.

דוגמאות להעתקות בעולם האופנה מתוך עמוד האיסטגרם של diet_prada, אופנה, מגזין אופנה, חדשות אופנה, כתבות אופנה, מגזין אופנה ישראלי, מגזין אופנה ועיצוב, עיתון אופנה, מגזין אופנה אונליין, טרנדים, סטייל ,Instagram ,Fashiom Magazine, Fashion - 3
דוגמאות להעתקות בעולם האופנה מתוך עמוד האיסטגרם של diet_prada

 

טיפול מול בית המשפט יכול להיעשות בשתי דרכים. הראשונה – בדרך של תביעה קטנה, בבית דין לתביעות קטנות. מצד אחד, מדובר בהליך יעיל ומהיר, שיכול להתקיים ללא צורך בשירותי עורך דין, מה ש'חוסך' למעצב את הוצאות שכר טרחת עורך דין. אך יש גם הגבלות. בית דין לתביעות קטנות ידון רק בתביעות שהוגשו על ידי יחיד ולא של תאגיד. בנוסף, תקרת התביעה מוגבלת לסכום של עד 33,500 שקל, נכון לינואר 2018. כמו כן, בית משפט לתביעות קטנות אינו יכול לקבוע צו מניעתי בגין המשך השימוש ביצירה המועתקת.

האפשרות האחרת היא הגשת תביעה לבית משפט השלום. הליך זה מצריך שכירת שירותי עורך דין. אם התביעה אינה עולה על סך 2,500,000 שקל, בסמכותו של בית משפט השלום לדון בתביעה זו ולפסוק פיצויים וצו מניעה להמשך שימוש ביצירה המועתקת. במידה וסכום התביעה מוגבל עד 75,000 שקל, אפשר להגיש את התביעה בדרך של סדר דין מהיר. במידה ולא ניתן להעריך את גובה הפיצויים ושווי התביעה – בית המשפט המחוזי. גם הליך זה מצריך שירותי עורך דין".

נשמע שבאמת אפשר לברך על החוק הזה
"חוק העיצובים הוא הפתרון לתסכול של המעצב, אשר אמור לספק הגנה ותרופה למעצבים רבים אשר סובלים מהעתקות. השינוי המרכזי הוא מתן הגנה לעיצוב שלא רשום, וזה אומר שעיצוב שעומד בתנאי הכשירות בחוק יקבל הגנה אוטומטית. מטרתו של החוק להחליף את ההסדר הקיים, במטרה ליישר קו עם מדינות אחרות, אשר מעניקות הגנה, בדגש על עסקים קטנים, על עיצוב אשר אינו רשום וחיי המדף שלו קצרים".

 

דוגמאות להעתקות בעולם האופנה מתוך עמוד האיסטגרם של diet_prada - אופנה, מגזין אופנה, חדשות אופנה, כתבות אופנה, מגזין אופנה ישראלי, מגזין אופנה ועיצוב, עיתון אופנה, מגזין אופנה אונליין, טרנדים, סטייל ,Instagram ,Fashiom Magazine, Fashion - 1
דוגמאות להעתקות בעולם האופנה מתוך עמוד האיסטגרם של diet_prada

 

לנוסח המלא של החוק באתר הכנסת הקליקו כאן 

מאיה אושרי כהן – בוגרת קורס קניין רוחני
האינסטגרם של מאיה אושרי כהןmaya_oshri_cohen
להפקת וינטג' בהשתתפותה של מאיה אושרי כהן הקליקו כאן

האמור בכתבה זו אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים באתר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד.

 

איתי גורביץ - 1

עורך אופנה Efifo – איתי גורביץ׳

איתי גורביץ' – מבעלי גואפו (GUAPO) – בית ספר למקצועות האופנה – לימודי עיצוב אופנה ותדמיתנות במסלול המקצועי, לימודי תפירה למתחילים ומתקדמים, עיצוב שמלות כלה וערב, תדמיתנות בגדי ילדים ועוד.

המייל של איתי גורביץ׳ – info@guapo-fashion.com
האתר של גואפו – www.guapo-fashion.com
האינסטוש של גואפו – guapofashion
הפייסבוק של גואפו – https://www.facebook.com/guapofashionschool

 

Efifoמגזין האופנה של ישראל

 

פורסם בקטגוריה מגזין אופנה
תגובות פייסבוק