חיים קוויריים בחיפה 1932-2007

גילה-גולדשטיין-וזלמן-שושי-בקולנוע-דן-בתל-אביב-1984-צילום-אריאל-סמל
|

"מה יגידו השכנים?" – תערוכה ראשונה בישראל המוקדשת להיסטוריה הגאה, ומציעה נקודת מבט ראשונית ועדכנית על ההיסטוריה של מיעוטים מיניים ומגדריים. התערוכה היא פרי יוזמה של פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית והופקה בשיתוף האגודה למען הלהט"ב בישראל.

גלויה_מאוסף_פרוייקט_ההיסטוריה_החיפאית_הגאה_תא_של_עידו_תדמור_צילום_גדי_דגון
גלויה מאוסף פרוייקט ההיסטוריה החיפאית הגאה תא של עידו תדמור צילום גדי דגון

מאת: מערכת Fashion Israel


הפכנו שמרנים. הלכנו קדימה עם תרבות האינסטגרם שם הכל לכאורה מותר. המיינסטרים משעמם. מה שהיה מותר, מעניין, מסקרן, נועז ובועט בשנות השמונים אינו פוליטקלי קורקרט ב-2021. התקדמונו ומנגד הפכנו פרימטיביים וקיצוניים.

לקהילה הגאה בחיפה היסטוריה עשירה, מרתקת וחשובה בקנה מידה ארצי, אך היא נותרה נסתרת. הסיבה לכך היא שולִיוּתה הכפולה של הקהילה הגאה בחיפה. מצד אחד, הקהילה הגאה סובלת משוליות בנרטיב העירוני: במשך שנים ארוכות, עדויות על חיים החורגים מצוויי המין והמגדר של החברה ההטרונורמטיבית הושתקו, זכו להתעלמות, הושכחו, נשכחו, עוותו וצונזרו ואף ספר על תולדות העיר לא כולל את נקודות הציון של הקהילה הגאה בסיפור ההיסטורי שהוא מספר.

גילה-גולדשטיין-וזלמן-שושי-בקולנוע-דן-בתל-אביב---1984-צילום--אריאל-סמל
גילה גולדשטיין וזלמן שושי בקולנוע דן בתל אביב 1984 צילום אריאל סמל

זוהי שוליות מוכרת. מהצד השני, הקהילה הגאה החיפאית סובלת גם משוליות גיאוגרפית בתוך הקהילה הגאה הארצית. במחקר של ההיסטוריה הקווירית בארץ, כתחום העוסק בסיפורם של מיעוטים מיניים ומגדריים, ובזיכרון הקולקטיבי של הקהילה הגאה המקומית תועדה בעיקר ההיסטוריה התל אביבית. צירי זמן היסטוריים של המאבק הגאה בארץ וסרטים בנושא נוטים לספר סיפור תל אביבי עם הבלחות ירושלמיות. אזור חיוג 04 בולט בהיעדרו.

תולדות הקהילה הגאה בחיפה סובלות משוליוּת כפולה: זאת של ההיסטוריה הקווירית בכלל, הנתפסת כנישתית וככזאת שעשויה לעניין את הקהילה הגאה בלבד, וזאת של ההיסטוריה הקווירית שהתרחשה מחוץ לתל אביב.

ננסי_במופע_סטרפטיז_זוגי_שנות_השבעים_צלם_לא_ידוע_אוסף_ננסי_שניידר_1500x2255
ננסי במופע סטרפטיז זוגי שנות השבעים. צלם לא ידוע. אוסף ננסי שניידר

תערוכה חלוצית זו היא מאורע חשוב: זוהי הפעם הראשונה שבה מוזיאון בארץ מקדיש תצוגה מקיפה להיסטוריה גאה. תחת הכותרת מה יגידו השכנים? חיים קוויריים בחיפה 1932 – 2007 התערוכה חושפת את סיפורה של קהילת הלהט"ב בחיפה, שהתקיימה בעיר מאז ומתמיד – גם בתקופות שבהן היא הסתתרה או הושתקה, וגם בתקופות שבהן היא לא הייתה מאורגנת ולא פעלה בכלים המקובלים כיום במאבקים חברתיים.

ליין-מסיבות--גאות-בפנס-הבודד-בבת-גלים-מאייר-אופק-אפלבאום
ליין מסיבות גאות בפנס הבודד בבת גלים מאייר אופק אפלבאום

תערוכה ייחודית זו שיזמו חברי וחברות "פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית" מבקשת לבחון את הקהילה כחלק בלתי נפרד ממארג החיים בחיפה ומההיסטוריה של העיר.  "פרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית" נולד בשלהי 2015 מתוך החלל שפערה השוליות הכפולה הזאת על ידי עדי סדקה, יואב זריצקי ודותן ברום – פעילים ופעילות חברתיים והיסטוריונים גאים וגאות המתעדים את הסיפור הקהילה הקווירית של חיפה, משנות ההסתרה והתריסים הסגורים ועד הקמת "בית הקהילות לגאווה ולסובלנות", המרכז הגאה העירוני.

גילה_גולדשטיין_2005_צילום_חנה_סהר
גילה גולדשטיין 2005. צילום: חנה סהר

כדי לחשוף את ההיסטוריה של העיר המיוחדת שבהן הם.ן חיות וחיים בה, מתוך אהבה אליה והכרה כי ההיסטוריה של העיר לעולם לא תהיה שלמה בלי המבט מהשוליים המיניים והמגדריים. הם.ן נרתמו ברום, זריצקי וסדקה להציל את הסיפורים מתהום הנשייה של השכחה ולהנגיש אותם לציבור, להפוך אותם למצע שעליו תוכל להתפתח זהות מקומית של קהילה גאה בעלת שורשים היכולה לדמיין גם את עתידהּ כאן.

ננסי-שניידר-במופע-סטרפטיז-שנות-השבעים-אוסף-ננסי-שניידר-צלם-לא-ידוע
ננסי שניידר במופע סטרפטיז שנות השבעים אוסף ננסי שניידר צלם לא ידוע

התערוכה הנוכחית מבקשת לחשוף את המבקרים והמבקרות לסיפורים שאולי לא הכירו על אודות עירם.ן ולהאיר בזרקור את תולדות הקהילה הגאה בעיר – מהביקור שערך בחיפה ד"ר מגנוס הירשפלד, שעמד בראש הארגון הראשון בעולם למאבק עבור זכויות המיעוטים המיניים בשנת 1932, פרופ' עוזי אבן, ההומוסקסואל הגלוי הראשון בבית הנבחרים הישראלי ומרשה פרידמן, חברת הכנסת לשעבר, חלוצת הגל השני של הפמיניזם בישראל, שחיפה הייתה לביתם, או דמויות חשובות בתולדותיה של הקהילה הטרנסג’נדרית בארץ, שגדלו והתבגרו בחיפה כמו זלמן שושי, שהזדהה כהומו וכקוקסינל ושהפך בשנות השמונים לקולה של הקהילה הגאה וגילה גולדשטיין, מי שזכתה בערוב ימיה בתואר יקירת הקהילה הגאה ועד למצעד הגאווה הרגלי הראשון שנערך בעיר בשנת 2007. היסטוריה זו רצופה סיפורים של דיכוי, אלימות, מאבק והתנגדות, אך גם סיפורים של יצירה, שותפוּת גורל, חברוּת, אהבה והצלחה.

הפגנה-כנגד-התבטאויותיו-ההומופוביות-של-נשיא-המדינה-עזר-ויצמ
הפגנה כנגד התבטאויותיו ההומופוביות של נשיא המדינה עזר ויצמן בבית הספר הראלי. מאייר: אופק אפלבאום

באמצעות צילומים, איורים, סרטים, חפצי אמנות ומסמכים היסטוריים התערוכה עוקבת אחר סיפורה של הקהילה הקווירית בחיפה כתהליך, לא תמיד לנארי, אבל כרצף של אירועים, מעשים, אמירות נקודות שיא ושפל, שקדמו למציאות הנוכחית, שגם היא תמיד מורכבת מאין ספור נקודות מבט. חשיבותה של התערוכה טמונה באופייה המגוון, הרבגוני והרב-תרבותי של חיפה הנחרט כערך על דגלה. באמצעות הנכחת קולותיהם דור ותיקי וּוָתיקות הקהילה לצד פעילים האקטיביסטים של היום במרכז החלל של המוזיאון ההיסטורי של העיר, משתקפים רסיסי החיים המורכבים והסבוכים, המגוונים והעשירים של הקהילה הלהט"בית בעיר.

חיפה-הגאה-2020-איור-אופק-אפלבאום
חיפה הגאה 2020 איור אופק אפלבאום

המנעד הרחב של נקודות המבט המוצעות בתערוכה מאפשר התבוננות רחבה ועשירה, המכילה הזיכרונות הרבגוניים של הקהילה. קהילה זו היא חלק ממארג העיר, חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של הגנים, בתי הקפה, התרבות ומערכות היחסים בין האנשים המשתתפים.ות בעיצוב המרחב והחיים בעיר.

בתערוכה זו אנו מבקשים ומבקשות לחשוף את תושבי ותושבות חיפה לסיפורים שאולי לא הכירו אודות עירם ולהאיר בזרקור את המרקם הקהילתי של חברות וחברי הקהילה הגאה בחיפה מתקופת השלטון הבריטי ועד ימינו, השזור בסיפורי דיכוי, אלימות, מאבק והתנגדות, אך גם בסיפורי יצירה, שותפות-גורל, חברות, אהבה והצלחה. בתערוכה יוצגו חומרים מארכיונים ואוספים שונים, והמרכזיים שבהם; ארכיון פרוייקט ההיסטוריה הגאה החיפאית, ארכיון גנזך המדינה, הארכיון הלסבי-קווירי, מרכז מחקר פמיניסטי חיפה, "אשה לאשה", ואוספים פרטיים ובינלאומיים.

אוצרים/ות התערוכה: עינבר דרור לקס, דותן ברום, יואב זריצקי ועדי סדקה
אירוע פתיחה  בזום ובפייסבוק לייב ביום שבת 27.2.2021  בשעה 20:00
התערוכה פתוחה לקהל החל מתאריך 21 לפברואר

מוזיאון העיר, שד' בן גוריון 11,  המושבה הגרמנית, חיפה – טל' 04-9115888 www.hms.org.il
א, ב,ג,ד  10:00-16:00 , ה' 16:00 – 19:00,  ו' 10:00-13:00 , שבת : 10:00-15:00
נעילה: 31.3.2022

תגובות פייסבוק