יובל יאירי, מיכל ברץ קורן

מיכל ברץ קורן - 'מיינע טייערע'-1
|

שתי תערוכות יחיד חדשות יפתחו בגלריה זימאק לאמנות עכשווית:

יובל יאירי – 'מודד'
מיכל ברץ קורן – 'מיינע טייערע'

פתיחה חגיגית: 15.9.2016 יום חמישי  בשעה 20:00
אוצר: ירון הרמתי
נעילה: 21.10.2016

שתי תערוכות יחיד חדשות יפתחו בגלריה זימאק לאמנות עכשווית: יובל יאירי - 'מודד’, מיכל ברץ קורן - 'מיינע טייערע'-5
מיכל ברץ קורן – 'מיינע טייערע'

יובל יאירי | מודד

בתערוכתו החדשה מאמץ האמן יובל יאירי את דמות ה'מודד' כשותף וכעזר-ראייה להתבוננות החוצה אל עבר המקום בו הוא חי ולהרהורים וחשבון-נפש אישי עם פרקים בעברו. תפקידו של המודד, אותו ביצע כסייר-אויר במשך שנים, בימי שלום ובעיקר בימי מלחמה, השאיר בו חותם עמוק וטראומטי עד כי המודד והוא התפצלו לשניים: האמן והמודד.

שתי תערוכות יחיד חדשות יפתחו בגלריה זימאק לאמנות עכשווית: יובל יאירי - 'מודד’, מיכל ברץ קורן - 'מיינע טייערע'-2
יובל יאירי – 'מודד'

בתערוכה עבודות צילום חדשות לצד עבודת-הצבה, בה הופך יאירי את אחד מחללי הגלריה לחדר עמוס בחפצי מדידה, תרשימים, איורים וממצאים. חיבור בין שתי ישויות המניעות את יצירתו: האמן (האזרח) והמודד (החייל) החולקים שפה משותפת הם מושאי העבודה המגשרת בין צופן, צפון ומצפון. מילים משורש צ פ נ המרמזות על מהות הרצון האנושי לתור, לחפש, לחקור ולשאול, להתמצא ולמצוא.

הפואטיקה של יאירי היא יכולתו האמנותית ליצור בעזרת שיבוש והרכבה צילום מצטבר ובו מרחב על-זמני. פעולת הצילום המפורק והרכבתו מאפשרת כמו בפעולה ארכיאולוגית, לחבר זמנים שונים, אירועים ומקומות שאינם רצופים – למרחב מצפוני רב-שכבתי בו גם הזמן דחוס. היחסים הסימביוטיים בין המודד לבין האמן, המודע והתת-מודע אותם הם מיצגים לעיתים, הם המניע ליצירת הצילום על מרכיביו עמוסי הרבדים.

שתי תערוכות יחיד חדשות יפתחו בגלריה זימאק לאמנות עכשווית: יובל יאירי - 'מודד’, מיכל ברץ קורן - 'מיינע טייערע'-1
יובל יאירי – 'מודד'

התערוכה מציגה שני מהלכים. המהלך האמנותי בו מוצגים צילומי נוף וטבע דומם בהם משלב האמן שרטוטים, דגמים חפצים וממצאים מעולמם המשותף אותו הם חולקים. המהלך השני הוא מהלך ארכיוני-מחקרי החושף את מקורות ההשראה ותהליך העבודה של המודד ושל האמן ביחד ובנפרד. (טקסט: אתי שוורץ)

 

מיכל ברץ קורן / מיינע טייערע

תערוכת יחיד ראשונה בישראל לאמנית מיכל ברץ קורן. בתערוכה 'מיינע טייערע' ('יקרה שלי' ביידיש), מציגה ברץ קורן סדרת צילומים חדשה אשר נוצרה מתוך כמיהה – אל מחוזות ילדותה, אל הסיפורים שסיפרו סביה וסבותיה, אל הריחות והטעמים שליוו את חייה. ברגישות ובחמלה, היא נוברת בזיכרונות, מלקטת פיסות מידע, חוקרת ומתשאלת ומחברת שוב את הפאזל שהוא ההיסטוריה של משפחתה, ושלה. אלה הופכים לחומרי הגלם מהם היא מביימת מיזנסצנות עמוסות פרטים ורבדים. היא משתמשת בחפצים מלב התרבות היהודית המזרח אירופית, בתאורה דרמטית ובנופים המזוהים עם הסיפור הגלותי והחלוצי כאחד. כאשר בני משפחתה מגויסים והופכים להיות הדוגמנים בצילום, מקבלים הזיכרונות המשפחתיים תוקף עכשווי, לא רק משוחזרים אלא נחווים מחדש.

שתי תערוכות יחיד חדשות יפתחו בגלריה זימאק לאמנות עכשווית: יובל יאירי - 'מודד’, מיכל ברץ קורן - 'מיינע טייערע'-3
מיכל ברץ קורן – 'מיינע טייערע'

אך חוזקם של הצילומים של ברץ קורן אינם רק בממד האישי, כי אם אולי דווקא בגנריות שלהם. הסצנות המבוימות מוכרות לנו, הן לקוחות מתוך מערך הדימויים והסיפורים אותם ינקנו כאן. נוכל לזהות בהם את סיפוריו של יצחק בשביס זינגר, ציוריו של שאגאל, צילומים ישנים מארץ הקודש וצילומי חלוצים, וכאמור את הנופים המקומיים.

צילומיה של ברץ קורן הם כמו נקישה על קירות הזיכרון הקולקטיבי שלנו, נמזגים בהם באורח פלא הנוסטלגיה וההווה, בעודם מאירים באור חדש את המרקם התרבותי והחברתי המייחד את המקום הזה.

שתי תערוכות יחיד חדשות יפתחו בגלריה זימאק לאמנות עכשווית: יובל יאירי - 'מודד’, מיכל ברץ קורן - 'מיינע טייערע'-5
מיכל ברץ קורן – 'מיינע טייערע'

גלריה זימאק לאמנות עכשווית
כתובת: רח’ ה’ באייר 68 תל אביב
טלפון: 03-6915060
שעות פעילות: א’-ה’: 09:30-20:00  שישי 09:30-15:00

 

פורסם בקטגוריה צילום
תגובות פייסבוק