פרס ישראל

יוסל ברגנר
|

פרס ישראל: פְּרוֹמֶנָדָה – יוסל ברגנר: תערוכה רטרוספקטיבית וכנס מיוחד לכבוד יום הולדתו ה-95 של הצייר, חתן פרס ישראל לאמנות

פרס ישראל

יוסל ברגנר | פְּרוֹמֶנָדָה-7
המלכים של נסים אלוני, 1993, Nissim Aloni's Kings, שמן על בד, 70X100 ס"מ

מאת: מערכת המגזין

אוצר התערוכה ויוזם הכנס: ד"ר אורי הולנדר, מנהל משכן האמנים.

לכבוד יום הולדתו ה-95 של הצייר, חתן פרס ישראל לאמנות, יוסל ברגנר, יערוך משכן האמנים, הרצליה תערוכה רטרוספקטיבית ובה 16 עבודות המייצגות את פניו המגוונים של העולם הברגנרי, משנות ה-50 ועד ימינו.

יוסל ברגנר | פְּרוֹמֶנָדָה-3
הפרדסנים, The Orchards | 1981, שמן על בד, 162X162 ס"מ

המרכז הבינתחומי בהרצליה, יערוך ב-12 במאי (20:00-14:00) יערוך כנס ראשון מסוגו על עולמו של יוסל ברגנר שיעסוק בתחומיםהמקיפים ספקטרום נרחב של מחשבות ותהיות על הזהות היהודית-ישראלית.

הכנס יחלוק כבוד ליוסל ברגנר, אך יעסוק גם בשאלה הרחבה של יצירה "יהודית" ועצם היתכנותה, בקשרים בין עולמו של ברגנר לעולמותיהם של סופרים, מחזאים ומשוררים ישראלים (נסים אלוני, יוסל בירשטיין, ישראל הר), בניתוח משיכתו של יוסל ברגנר לעולמו של קפקא ועוד.

יוסל ברגנר | פְּרוֹמֶנָדָה-5
אבן החכמים, 2014, Philosopher's Stone,     שמן על בד, 50X70 ס"מ

בין המשתתפים בכנס: פרופ' רות וייס (אוניברסיטת הרווארד), פרופ' דן מירון (אוניברסיטת קולומביה), פרופ' משה צוקרמן (אוניברסיטת תל אביב), ד"ר דורון לוריא (מוזיאון תל אביב).

ומרצים נוספים מתחומי הספרות, האמנות ומדעי היהדות. בכנס יוצג סרט שביים ערן טורבינר, המבוסס על ראיון שערכו עם ברגנר ד"ר אורי הולנדר ובני מר.

יוסל ברגנר | פְּרוֹמֶנָדָה-2
חקירה, 1972, Interrogation, שמן על בד, 80X100 ס"מ

יוסף ברגנר

חתן פרס ישראל לאמנות לשנת 1980, מבכירי אמני ישראל,  נולד בווינה בשנת 1920 לאם זמרת ולאב משורר ואינטלקטואל.

כשהיה בן 17 עקרה משפחתו לאוסטרליה בצעד חריג – כיוון שאביו, שהסתובב רבות באירופה, חשש מעתיד משפחתו.

באוסטרליה למד יוסל ברגנר הצעיר אמנות, והפך לאחד הציירים המשפיעים ביבשת. שם גם פגש את רעייתו הציירת – אודרי. הזוג עלה לישראל ב-1950, התגורר בתחילה בצפת, ומ-1957 בתל אביב, שם ברגנר עובד ומצייר – מאז ועד היום.

ניסים אלוני

רבות מיצירותיו עוסקות בעיירה היהודית שאותה עזב בנעוריו, וברגנר העיד לא פעם שצייר את ה"שטעטל" כיוון שחשש מאוד שהתרבות שעל ברכיה גדל – תיעלם.

ברגנר הציג בעשרות תערוכות יחיד בארץ ובעולם, עבד שנים רבות בתיאטרון יחד עם ניסים אלוני, וזכה בפרסים רבים. יצירותיו של יוסף ברגנר, מהציירים האהובים בישראל, נמכרו לאספני אמנות והפכו מבוקשים.

יוסל ברגנר | פְּרוֹמֶנָדָה-6
פיתוי של פרוש: י"ל פרץ, 1949, I. L. Peretz, שמן על מזוניט, 38X46 ס"מ

התערוכה תוצג בין 20-11 במאי במשכן האמנים (רח' יודפת 7, הרצליה).
שעות הפתיחה: ימים א-ה, 18:00-12:00, או בתיאום מראש.
פתיחת התערוכה: 11 במאי, בשעה 19:00.

פורסם בקטגוריות אופנה, כתבות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק