פרס היצירה לקומפוזיטורים

פרס היצירה לקומפוזיטורים-2
|

פרס היצירה לקומפוזיטורים: הזוכים בפרסי יצירה מטעם ראש הממשלה לשנת 2015. הפרס היוקרתי בשווי כולל של 400 אלף שקלים יוענק לשישה יוצרים: בקטגוריית מוסיקה קונצרטית: גדעון לבינסון, זיו קוז'וקרו, מאיה דוניץ, יונתן כנען והדס פארי. בתחום הג'אז: גורי אגמון

פרס היצירה לקומפוזיטורים-1
זיו קוז'וקורו. צילום: יחצ

הזוכים בפרס היוקרתי, המוענק מדי שנה במימון  משרד התרבות והספורט, יחלקו באופן שווה את הפרס הכולל בסך 402 אלף שקלים כך שכל אחד יקבל 67 אלף שקלים. הפרסים יוענקו לזוכים בטקס חגיגי לרגל פתיחת חג המוסיקה הישראלית שייערך ב16 בספטמבר 2015. חברי ועד נאמני הפרס: אהרון ידלין – יו"ר גב' דבורה בן-דוד , ד"ר אלונה שגיא, ד"ר אייל אדלר, פרופ' ארי בן-שבתאי, עו"ד אורון שוורץ, פרופ' איתן שטיינברג ופרופ' יהודה סקורניק. צוותי השיפוט: בתחום הקונצרטי: פרופ' מירה זכאי – יו"ר, תומר יריב ויובל צורן. בתחום הג'אז: אלי מגן – יו"ר, אלברט פיאמנטה וירון גוטפריד.

להלן נימוקי השופטים:

גדעון לבינסון

גדעון לבינסון מלחין ותיק, עם קול אישי וזהות ברורה מאד, עם סקרנות אינטלקטואלית ללא גבולות, שמוצאת את תרגומה ביצירה, ובדיאלוגים מוזיקאליים נדירים ביופיים עם סופרים כמו פרנץ קפקא ביצירתו "רביעיית אודראדק" ועם ברונו שולץ ביצירתו התיאטרונית "ששה מוזיקאים בחיפוש אחר ברונו שולץ" להרכב כלים לא שגרתי (צימבלון, אקורדיאון, כינור, קלרניט, חצוצרה ובאס) מעוררים סקרנות רבה ליצירותיו העתידיות. כתיבה מרתקת ומשוכללת מבחינה טכנית-קומפוזיטורית ובעיקר אמירה וקול אישי מאוד. יש במוזיקה ובשפה של גדעון לבינסון גיוון וגמישות רבים, ויחד עם זה ניכר מרכז ברור של שפה אישית, שיש בה שילוב מעניין של רומנטיקה מאוחרת מחד, ושכלתנות מדוייקת מאידך, ובין השניים מקשרת ראיית עולם מעמיקה.

זיו קוז'וקרו

מוזיקאי רב תחומי, שנסיונו הרב כמנצח, היא ביסוד כתיבתו המרתקת והמקורית כמלחין, שמכיר היטב את מרחב הביטוי של הכלים להם זיו קוז'וקרו כותב. יצירותיו מגוונות ובעלות שפה עשירה ומגובשת  ויד בוטחת, עם יכולת ביטוי  רבת רבדים, עם מצלולים יפהפיים, וטיפול מרשים הן בקולות הסולניים של כלי התזמורת והן בקולה המלא כגוף גדול ורחב.ז יו קוז'וקרו מלחין מיומן עם שפה מקורית ורבת צבעים, עם חיפוש מתמיד אחר דרכי הבעה ושפה משלו. גם עבודתו של זיו קוז'וקרו כמעבד מוזיקאלי ראויה לציון מיוחד, בחיבורים שהוא יוצר בכתיבתו בין הז'אנרים השונים של המוזיקה הנוצרת  בארץ.

מאיה דוניץ

קול מעניין ומיוחד בסצנת המוזיקה העכשווית. אמן מחפש, עם שפע גדול של רעיונות, יכולת להניע אנשים אחרים ליצירה ובעלת היכרות רוחבית ומעמיקה עם ז'אנרים שונים ומגוונים ודיאלוג מרתק אתם. האומץ לבדוק גבולות ביצירותיה מכל זוית אפשרית, השימוש בטכניקות מתקדמות יחד עם ידע מעמיק במסורת הקלאסית, הם שנותנים לעבודתה את הממד והערך המוסף, אותו אנו מחפשים באמן שנמצא בנקודת זינוק משמעותית. הדיאלוג המתמשך והגמיש שלה עם הרכבי מוזיקה שונים אלה מאלה, בארץ ובעולם, מיצבי הסאונד והעבודות הבימתיות שיצרה, יכולת האילתור החופשי בנגינתה, אשר באה לידי ביטוי גם ביצירותיה, כל אלה מציבים תמונה עשירה של אמנית יוצרת, שאין ספק כי תתרום רבות לעולם המוזיקה הישראלית.

 יונתן כנען

 יונתן כנען, קול רענן ומקורי עד מאד בשדה המוזיקה המקומית הקלאסית עם גיחות מרשימות לז'אנרים אחרים. מלחין מעניין עם מגוון רחב של יכולות  לתמרן בין סגנונות בקלות יחסית ולשמור על איכות גבוהה בכולם. ההומור באופרה "גרטה והמרוץ לחלל", והשימוש של יונתן כנען בטקסט, ההבנה של דרמטורגיה, ראויים לציון. יצירותיו של יונתן כנען למגוון כלי סולו, הרכבים כליים וקוליים (סקסופון, מרימבה, אנסמבל כלי נשיפה, לקול, למקהלה א-קפלה ועוד…) מעידות על חיפוש מתמיד של אופני הבעה. שיתופי הפעולה שלו עם משוררים ישראלים  למן "שירים באשדודית" עם המשורר סמי שלום שטרית, ועד למופע המשותף עם המשוררת נועם פרתום, מעידים על גישה פתוחה וסקרנית להתנסות בז'אנרים שונים, ובכולם ניכר הרקע הקלאסי בלי לאבד לרגע את המחויבות לחידוש ולטקסט המקורי שעומד מולו כמלחין וכמבצע

הדס פארי

הדס פארי, צעירת הזוכים, עם שפה משלה, ונסיונות מרתקים במתיחת המנעד ואפשרויות ההבעה של כלים וקולות, מעבר לגבולותיהם הטבעיים. העיסוק האקספרימנטלי שלה והשימוש במערכות אלקטרו-אקוסטיות ואינטראקטיביות לשימוש בקול ולעיבוד סאונד, הם ייחודיים לדרכה של הדס פארי במוזיקה כמלחינה והגופים אתם היא משתפת פעולה בארץ ובעולם, מאפשרים להדס פארי ביטוי מוזיקאלי מסקרן עד מאד. אין ספק שתרומתה לבימת המוזיקה העכשווית בישראל תהיה משמעותית ועשירה.

גורי אגמון

יצירותיו של גורי אגמון מאופיינות ברמה אמנותית גבוהה, בקול אישי ומקוריות המשקפות ידע נרחב בז'אנרים שונים וחשיבה תזמורתית. גורי אגמון בעל עשייה רבת שנים בתחום החינוך, ממייסדי רימון ובעל השפעה על דור שלם של מוזיקאים בולטים בארץ.

טקס הענקת הפרסים ייערך ב-16.9 בקונצרט בנתניה במסגרת חג המוסיקה הישראלית 2015.

פורסם בקטגוריה מגזין אופנה
תגובות פייסבוק