לבן על לבן

מגזין אמנות, מוזיאון מאנה כץ - לבן על לבן
|

מגזין אמנות

תערוכה קבוצתית במוזיאון מאנה-כץ: ממלביץ' ועד היום

אוצרות: לריסה בלימן וסבטלנה ריינגולד
פתיחה חגיגית: מוצאי שבת 19.11.2016 בשעה 19:00

מוזיאון מאנה כץ - לבן על לבן-1
עבודה של פלג דישון

בתחילת המאה העשרים, בעקבות עבודתו של קזימיר מלביץ', הלבן בצורתו הרדיקלית ביותר נכנס לעולם האמנות החזותית. מאז ההצהרה המכוננת של קזימיר מלביץ', הפך הצבע הלבן לחלק אינטגרלי. יחד עם זאת  השימוש הרדיקלי והבלעדי בצבע הלבן הפך לעתים קרובות לנושא ללעג ולנשק כנגד האמנות ללא אובייקט.

הצבע הלבן נושא עמו משמעויות סימבוליות בהקשרים הנוגעים לדת, למחשבה מטאפיזית ולספרות, ונבחן במחקר המדעי ובחקירה הפילוסופית. ה"לבן" מכיל רעיונות הקשורים להתחלה, לידה, שקט, כלום ומוות, ואולי אף מגלם עמדה של אירוניה ביחס לרעיון הרדוקציה. התערוכה "לבן על לבן" בוחנת את הרעיונות וההקשרים המגוונים המופיעים בדיונים על אודות טיבו של נושא זה.

התערוכה מחולקת לשני פרקים עיקריים – הראשון מציג את הפרספקטיבה ההיסטורית של העיסוק בלבן בשדה האמנות הישראלית במשך דורות; השני מאגד בין האמנים הישראלים, המרבים כיום לחקור ביצירתם את כוחם של הטוהר ושלמות הצורה, בשאיפה "להאיר" את הנשגב.

מוזיאון מאנה כץ - לבן על לבן-2
עבודה של שולי וולף

חלק מן היצירות בוחנות את טיב ההפשטה הלבנה, לצדן, מוצגות יצירות שמדהוֹת את הנופים הישראליים עד גבול הלובן המסנוור ומטעינות את המצויר באאורה המחברת שמש ארצית ושמש שמימית. השימוש בצבע לבן, במקרה זה, הוא בבחינת ביקורת נוקבת על התפיסה הציונית, אשר קראה לטיהור הארץ. בנוסף, הלבן, בהיותו סמל מסורתי לנשיות, לטוהר ולפריון, משמש חלק מהאמנים כאמצעי לנקיטת עמדה בשיח המגדרי, בהדגישם כי הערך העצמי הנשי משועבד כיום לתחזוקת גוף בלתי פוסקת הנדרשת בהתאם לסטנדרטים של אופנת היופי.

התערוכה "לבן על לבן" מבקשת לאתגר את המאפיינים הסטריאוטיפיים המיוחסים לצבע הלבן ומכוונת להרחיב את יכולתנו לחוות אותו וליהנות מקיומו – חופשיים מדעות קודמות ומפרשנויות.
בין האמנים המשתתפים: קזימיר מלביץ', ז'אן (הנס) ארפּ, דני קרוון, אתי אברג'יל, אריה אזן, אריה ארוך, יעל בלבן, אביבית בלס ברנס, נועה ברזנר, יונתן גולדמן, מיכאל גרוס, ולטר גרופיוס, גלי גרינשפן, חיה גרץ-רן, לאה דיין, חנה דיליאן, פלג דישון, אורלי הומל, יוזף הופמן, שולי וולף, שגית זלוף נמיר, רפי לביא, ג'ורג'ו מורנדי, אוהד מילשטיין, פיטר יעקב מלץ, טלי נבון, ינאי סגל, אינה פולונסקי, בלו סימיון-פיינרו, יעקב קאופמן, ליאת קליין, מרתה ריגר, לידה שרת מסד

מוזיאון מאנה-כץ
רח' יפה נוף 89, חיפה
טל. 04-9119372 | www.hms.org.il
שעות פתיחה:
א'-ד' 10:00-16:00, ה' 10:00-19:00
ו' 10:00-13:00, שבת 10:00-15:00
נעילה: 15.4.2017

 

 

פורסם בקטגוריה אופנה
תגובות פייסבוק