להנציח את עפרה חזה

שרון הלל-1
|

"הספיק לי מבט אחד על זהבה להבין שזה סוף הסיפור"

שרון הלל: "חשוב לי מאד שיזכרו אותה ושאנשים ידעו, שעפרה הייתה נשמה טובה וטהורה ולי באופן אישי חשוב לשמר ולקדש את זכרה"

מאת: צח אוריין אוראץ'

החודש חל יום השנה ה-16 למותה של הזמרת עפרה חזה. שרון הלל, זמר ושחקן יליד שכונת החבנים בדרום תל אביב, זוכר היטב את אותו מוצאי שבת, 12.2.2000 ואת הפרסום הראשוני על אשפוזה בבית החולים תל השומר בעקבות הדרדרות במצבה הרפואי. "זה נודע לי במפתיע כמו לכל עם ישראל ודבר ראשון התקשרתי לבצלאל אלוני ובשלוש לפנות בוקר הגעתי לבית החולים, שם פגשתי את אחותה זהבה וניסיתי להבין מה קרה. הספיק לי מבט אחד על זהבה להבין שזה סוף הסיפור" הוא משחזר בעצב. שבועיים אחר כך נפטרה חזה.

 "אהבתי את עפרה מהפעם הראשונה ששמעתי אותה, היא היתה כל כך יפה והקול שלה נכנס לי ללב ולנשמה" משחזר הלל.

הלל, 44, פגש את חזה לראשונה בשכונת התקווה כשהיה בן שמונה בלבד שקיבל ממנה חבילת גלויות לפרסום האלבום החדש השני שלה "בוא נדבר". עבור הלל היו אלה צעדים ראשונים בעולם הבמה ויחסי הציבור. "אהבתי את עפרה מהפעם הראשונה ששמעתי אותה, היא היתה כל כך יפה והקול שלה נכנס לי ללב ולנשמה" משחזר הלל. כששתי דודותיו של שרון, שכונה "הזמיר של השכונה", הציעו לו לגשת למבחני הקבלה ל"שירויזיון" לילדים של 1982 (שלימים הפך לפסטיגל), הלל התלהב, כי עמוק בפנים חלם לפגוש שם שוב את הזמרת הנערצת. דויד קריבושי התרשם מיכולת השירה שלו ורצה הגורל ואת יום החזרות הראשון של הלל לקראת סבב הופעות חנוכה הוא העביר עם חזה. היא אף היתה זו שבישרה לו כי הוא זכה במקום הראשון עם השיר תפילה. "היא התחילה להתייחס אלי כמו בן משפחה ואז גם גילתי את הקסם הייחודי של עופרה" מוסיף הלל, שהתיידד עם בני משפחת חזה ועם בצלאל אלוני, שקיים דרך משותפת ארוכה עם חזה. "שרון הזמר" היא כינתה את הלל כמחמאה, וכשהגיע לגיל בר מצווה היא אף הזמינה אותו להופעה שלה במרכז קהילתי נוה אליעזר כזמר אורח.

שרון הלל-2
שרון הלל. צילום: יאיר אלדר

שבגר המשיך הלל החל לטפח את יכולת הבמה שלו, הוא התקבל לבית הספר למשחק בית צבי, למד מוזיקה ב"רימון" והמשיך בלימודי הוראה כוללת בחינוך מיוחד במכללת לוינסקי, שם שימש כזמר הבית של המכללה כחמש שנים. במשך כל השנים המשיך הקשר המיוחד עם חזה ומשפחתה והלל היה מלווה אותה להופעות שלה. אך את מסע הלוויה שלה ממרכז דואל בשכונת התקווה הלל הוא ליווה מרוחק, על האופנוע שלו, מתקשה לעכל את המוות הדרמטי. "הייתי בהלם. מי דמיין פרידה כל כך מוקדם" מוסיף הלל, ששנים רבות התקשה לעלות לקברה בחלקת האמנים בית העלמין ירקון. אך מאז הוא מקדיש זמן רב לפעילות ההנצחה שלה. "חשוב לי מאד שיזכרו אותה ושאנשים ידעו, שעפרה הייתה נשמה טובה וטהורה ולי באופן אישי חשוב לשמר ולקדש את זכרה".
הלל פתח דף הנצחה ייעודי בפייסבוק ופועל תקופה ארוכה להנצחת שמה של הזמרת האהובה על ידי קריאת רחוב על שמה בעיר הולדתה תל אביב. הוא לא מתנחם ב"גבעת עפרה" ובאנדרטה שהוקמה לזכרה בשכונת התקווה ובה ציטוט משירו של שלום שבזי "אם ננעלו" ובשלט הנצחה שקבעה עיריית תל אביב-יפו על קיר בית ילדותה. "הגיע הזמן שעיריית תל אביב תנציח אותה בצורה מכובדת ומכבדת, שתעלה בקנה מידה אחד עם המעמד הבינלאומי של חזה ושל פועלה בארץ ובעולם, והיא ראויה להרבה מהגבעה ומהשלט. התרומה שלה לעם ישראל ומדינת ישראל היא עצומה והגיע הזמן להניח לספקולציות סביב נסיבות מותה הכואב והמצער של עפרה ולהתמקד בהנצחתה כזמרת ודמות מופת בתולדות הזמר העברי והתרבות של מדינת ישראל" משוכנע הלל.

הלל פתח דף הנצחה ייעודי בפייסבוק ופועל תקופה ארוכה להנצחת שמה של הזמרת האהובה על ידי קריאת רחוב על שמה בעיר הולדתה תל אביב

בוועדת השמות העירונית, הקובעת את שמות הרחובות ברחבי תל אביב, חושבים קצת אחרת ופועלים לפי קריטריונים שונים. הלל לא היה הראשון שפעל לקרוא רחוב על שמה של חזה אך בניגוד לאחרים, הוא לא מוותר, חוזר ופונה לוועדה ולעירייה ומגייס את הרשת החברתית לשינוי ההחלטה.  "בואו להביא את השינוי" צועקת כותרת דף הפייסבוק שהוא פתח. "קבלתי מהוועדה כבר ארבע תשובות שהם בבחינת תירוצים. מה, אין מספיק רחובות? ברמלה כבר יש רחוב על שמה, בכפר סבא, נתניה, בית אריה בשומרון ורק בתל אביב, שהיא עיר הולדתה של עפרה, לא מוצאים לנכון לקרוא רחוב מכובד על שמה". מלשכת דובר עיריית תל-אביב-יפו הגיבו: "עיריית תל־אביב-יפו פעלה להנצחתה של עופרה חזה ז"ל ב'גבעת עפרה, גינה ציבורית אשר ממוקמת בגן התקווה, השכונה בה נולדה וגדלה. הבקשה להנצחה נוספת, תבחן בהתאם לנהלי העירייה".

"הגיע הזמן שעיריית תל אביב תנציח אותה בצורה מכובדת ומכבדת, שתעלה בקנה מידה אחד עם המעמד הבינלאומי של חזה ושל פועלה בארץ ובעולם, והיא ראויה להרבה מהגבעה ומהשלט. התרומה שלה לעם ישראל ומדינת ישראל היא עצומה

הלל מתנחם בעובדה כי בערים ומקומות אחרים יש כבר אישורים או כוונת להנציח את חזה, כמו רחוב בראש העין או שכונת שלמה "נוה זמר" ברעננה, והוא ממשיך לפעול ללא כל מטרות רווח שכל עיר במדינה תנציח את הזמרת ששינתה את חייו, ובעיקר תל אביב יפו.

 

*צח אוריין-אוראץ', עיתונאי (מעריב), בלש היסטורי וחוקר
שורשי משפחות ("שורשים עם נשמה") ומרצה על גנאלוגיה.
צח אוריין-אוראץ' בפייסבוק מייל: zackoryan@gmail.com‏

 

פורסם בקטגוריה כללי
תגובות פייסבוק