לחתן את מרגו

לתחן את מרגו. צילום: מורן כהן - 3
|

׳לחתן את מרגו' הינו מחזה שנכתב בשל געגועים להורים, לדודים, לילדות, לחגים, למנהגים ולשירים. היוצרת, מלי הורנשטיין: ״קהל שגדש את האולם, התרגש, התלהב ונהנה להיזכר בערגה וגעגועים בבית ההורים. הפרגון של הקהל הוא עצום ומבקשים מאתנו להגיע לכל קצוות הארץ״

 

לתחן את מרגו. צילום: מורן כהן - 1
לתחן את מרגו. צילום: מורן כהן

 

מאת: חן קרופניק

כור היתוך. קיבוץ גלויות. ארץ בעלת דת אחת רשמית אך משלל תרבויות ועדות. לכל אחד מאיתנו יש סבא וסבתא או אפילו אמא ואבא שהגיעו מארץ אחרת, עזבו את כל מה שהכירו ובאו לבנות את ביתם פה בישראל ולהקים מחדש משפחה ומסורת, אך בלי לשכוח ולהזניח את המסורת והמנהגים מהבית.

גם מלי הורנשטיין. מלי נולדה להורים יוצאי סוריה. אביה מרדכי הגיע מחלב ואמה לולו (לאה) מדמשק. הם הכירו זה את זו בארץ ומלי נולדה בכורה לשני אחים נוספים. בעלה גם הוא בן להורים שעלו מחלב שבסוריה אך מוצאם הוא מאוסטריה ולכן למרות היותם יוצאי סוריה שם משפחתם הוא הורנשטיין. כמו לא מעט זוגות שנישאו פה בארץ ממשפחות שונות שעלו ממקומות שונים.

מלי הורנשטיין, אם לשלושה וסבתא לשמונה תמיד אהבה והיתה גאה במוצאה. "מאז ילדותי אהבתי לשיר. זכור לי שאבי שאף הוא היטיב לשיר, לימד אותי שיר בערבית של הזמרת האהובה עליו אום כלתום. אני ידעתי את כל המילים בע"פ. זכור לי ערב אחד שהוא ביקש שאשיר בפני דודתי את השיר. שרתי הכל מבלי להבין אף מילה״. היא מספרת״, נהגנו לצפות כל יום שישי בסרט הערבי ואני למדתי את השפה גם מההורים וגם מהסרטים הערבים. את החגים תמיד נהגנו לקיים אצל סבי וסבתי, הוריו של אבי. כך היה נהוג. הולכים למשפחת הבעל. בליל הסדר היו מתאספים כל הדודים וקוראים בהגדה. היה להם נוסח מיוחד ושירים מיוחדים לעדה, ואני עם השמיעה המוזיקלית המפותחת זכרתי את הלחן״.

את כל הזיכרונות והמסורת החדירה לילדיה ולנכדיה אך כשבגרה החליטה שצריך להנציח את הסיפור של יוצאי חלב בצורה מיוחדת יותר. כזו שתעבור ותסופר גם לאנשים שלא מכירים את סיפורם של יוצאי סוריה. אז היא החליטה לכתוב על כך הצגה.

"לפני כשנתיים הגעתי למופע של שירי לאדינו וקטעי קישור בספניולית. הקהל התמוגג. במשך כל המופע המחשבה שעברה לי בראש היתה, למה אף אחד לא עושה משהו כזה לחלבים? יצאתי מהמופע כשהמחשבה לא מרפה ממני וכהרף עין עברה בי מחשבה, תעשי את. ההחלטה נפלה ומרגע לרגע הרעיון נראה לי יותר מאתגר. אני אכתוב מחזה״.

לתחן את מרגו. צילום: מורן כהן - 4
לתחן את מרגו. צילום: מורן כהן

מלי הורנשטיין, שמעולם לא עסקה בכתיבת מחזות התחילה לחשוב כיצד להוציא את הרעיון לפועל ופנתה למורה שלה לחוג דרמה, אורה בלפר. אורה, שגם היא בת לאמא יוצאת חלב החליטה לקחת חלק בפרויקט וביחד כתבו השתיים מחזה, אשר סיפורו בנוי סביב ליל הסדר, כולל השירים והתפילות המיוחדות עליהם גדלה מלי הורנשטיין. לאחר שהמחזה היה כתוב פנתה מלי לבימאית צעירה בשם נעמה בר שירה שביחד עם בן זוגה ינון בר שירה עבדו על הדרמטורגיה של ההצגה, ערכו אודישנים ובחרו שחקנים.

אז התחילה תקופת החזרות והחלום של ההצגה התחיל לרקום עור וגידים. כך נולדה ההצגה 'לחתן את מרגו'.

"במאי 2017 היו הצגות ההרצה וביוני קיימנו הצגת בכורה של 'לחתן את מרגו' בבת ים אל מול קהל שגדש את האולם, התרגש, התלהב ונהנה להיזכר בערגה וגעגועים בבית ההורים. הפרגון של הקהל הוא עצום ומבקשים מאתנו להגיע לכל קצוות הארץ״.

את כל ההפקה נושאת על כתפיה מלי הורנשטיין וממנת את כל ההוצאות ללא סיוע או תרומות, החלום שלה הפך להפקה פרטית ועצמאית משלה, להצגה שמספרת את סיפור המשפחה שלה.

האולמות מלאים וההצגות מתקיימות בזו אחר זו לאור הביקוש. הצופים אשר יש להם משפחה שעלתה מסוריה מזדהים, צוחקים, שרים ושוקעים בזיכרונות נוסטלגיים תוך כדי ההצגה, אך גם מי שמוצאו לא מסוריה יכול להזדהות מהסצינות של משפחה שעלתה לארץ, בה ההורים רוצים לשמר את המסורת בכל דרך אפשרית אך הילדים רוצים להיות יותר צברים מהצברים עצמם ולהשתלב בחברה, אפילו אם זה בא על חשבון התכחשות למוצאם.

"'לחתן את מרגו' הינו מחזה שנכתב בשל געגועים להורים, לדודים, לילדות, לחגים, למנהגים ולשירים שהורינו אהבו להקשיב להם וידעתי שכפי שאני מרגישה יש וודאי עוד רבים שיזדהו עם התחושות שלי. זו קהילה של אנשים ישרים, הגונים ומכובדים אך לא מספיק ידועים, אם כי יש מעט ידוענים בני העדה״.

התגובות להצגה נהדרות והאולמות כאמור מלאים. בחודש דצמבר ההצגה מגיעה לאור הביקוש הרב לחיפה ואולי אף תגיע למקומות נוספים בארץ, וכל זה בעקבות הביקוש של הקהל עצמו.

"הייתי בטוחה שכל הקהילה הסורית ובניה ישמחו לבוא להצגה ולא טעיתי. התגובות מהממות. אני נוהגת להגיע לכל הצגה ולגמוע בצמא את התלהבות הקהל, את מחיאות הכפיים, הצחוקים, ובסיום כל הצגה לעמוד, להתבונן ולהקשיב לתגובות הקהל. הרגשה שנותנת לי סיפוק ענק ואושר גדול."

בין אם יש לכם סבא או סבתא שעלו מסוריה ובין אם מארץ אחרת, זו הצגה שכדאי שתלכו לראות, תצחקו תיהנו ובעיקר תיזכרו בבית סבתא וסבא.

שחקנים: איתי תורג'מן, איתמר זנדני, יעל אלפרסון, מוטי סבג, נאור מזרחי, נועה זינגר, סופי (יפה) תוסיה כהן ורעות ירדן.

https://www.facebook.com/lehatenetmargo

אופנה I מגזין אופנהEfifo

פורסם בקטגוריה כללי
תגובות פייסבוק