אדריכלות אקולוגית

אדריכלות אקולוגית-2
|

בבית הספר לארכיטקטורה באוניברסיטת אריאל, התקיים סטודיו תמטי בנושא אדריכלות אקולוגית במחנה פליטים באפריקה ועיצוב תעשייתי למגורי חירום במחנה פליטים. בכל סטודיו השתתפו 11 סטודנטים.

אדריכלות אקולוגית
מחנה פליטים ארעי. צילום: יח"צ

במסגרת הסטודיו בהנחייתו של פרופ' רון נברו בנושא מגורי חירום במחנה פליטים, נעשה פרויקט עיצוב ותכנון מבנה נייד בקנ”מ 1:1 לפתרון המאפשר הקמה מהירה מאד של כמות גדולה (עד 10 אלפים יחידות) למגורי חירום במחנה פליטים. מדובר תפיסה חדשנית לנושא "מחנה הפליטים" באפריקה, יבשת הסובלת ממלחמות, מגפות ואסונות. זוהי חשיבות עליונה לפתח גישה המכבדת תרבות ומסורת אפריקאית עם רעיונות חדשניים של פתרונות ארכיטקטוניים מתאימים בשילוב של טכנולוגיות מתקדמות ותיעוש למגורים זמניים.

אדריכלות אקולוגית-1
מחנה קבוע. צילום: יח"צ

מחנה פליטים הוא מחנה זמני שנבנה ע"י ממשלות, האו"ם או ארגונים בינלאומיים ומטרתו לשכן פליטים אשר נאלצו לנטוש את בתיהם כתוצאה ממלחמה או אסון טבע. מחנה פליטים יכול להכיל מאות אלפים ואף מיליוני אנשים ובדרך כלל מוקמים באופן מאולתר במצבים בהם נמנע מהפליטים לחזור לבתיהם. לדוגמה מחנה פליטים במזרח צ'אד באפריקה המאכלס רבע מיליון פליטים מדארפור.
הסטודיו עסק השנה במחקר פיתוח ותכנון תפיסה עדכנית וחדשנית לנושא "מחנה הפליטים" באפריקה, יבשת הסובלת ממלחמות מגפות ואסונות טבע. באפריקה מחנה פליטים הופך לדיור קבע ולכן אנו רואים חשיבות עליונה בפיתוח גישה חדשה מתוך ראיה המכבדת תרבות ומסורת אפריקאית עם רעיונות חדשניים של פתרונות אורבניים וארכיטקטוניים בשילוב עם טכנולוגיות מתקדמות ותיעוש.

אדריכלות אקולוגית-3
מחנה פליטים ארעיצילום: יח"צ

מגורי קבע תוכננו במסגרת הסטודיו בהנחייתו של אדר' מתי אבשלומוב – אדריכלות אקולוגית- מגורים בני קיימא במחנה פליטים באפריקה Africa Housing: מגורי קבע למקומות מוכי אסון המתוכנן לפתרון בעיות היומיום. התכנון כולל קיט מוכן לבניית יחידת המגורים ב-72 שעות, בעלות של 2500$ למבנה. לפרויקט התכנון והבנייה היו שותפים גם סטודנטים מאוגנדה, שנמצאים בארץ במסגרת חילופי סטודנטים, לצורך קידום הפרויקט במקום מגוריהם.

אדריכלות אקולוגית-4
מחנה קבוע. צילום: יח"צ

המטרה הייתה בנית מבנה בגודל אמתי 1:1 על פי עקרונות אדריכלות אקולוגית בת קיימא. המבנה בנוי כולו מחומרים ממוחזרים, בממדים אמתיים עם מפרט תכנוני ארכיטקטוני על כל רבדיו: תכנון ובניה של רצפות, קירות, גגות, חדרים רטובים חללי אירוח ושינה, התייחסות לפתחים ומתן דגש רב על פרטים תכנוניים שישלבו מערכות "ירוקות חכמות" להשקיה, יצירת מאגרי מים, סילוק שפכים, חיסכון בחשמל, יצירת מקורות אנרגיה וכדומה. כל האמור עשוי מחומרים ממוחזרים בלבד תוך מתן כבוד לסביבה. הטמעת עקרונות תכנון אלה, הציבה אתגר לדור האדריכלים הצעיר. העלאת המודעות לבניה באמצעים חכמים, ממוחזרים וירוקים מייצרת תפיסת עולם תכנונית חקרנית ויוצאת דופן ומעניקה כלים לשיפור תנאי האוכלוסייה והסביבה. מבנה הפרוטוטיפ נבנה בשלמות בביה"ס והואמשמש דוגמא מוחשית למבנים דומים שיכולים להבנות בכמויות, בשיתוף עם תושבי המקומות הרלוונטיים, ואשר יש באפשרותם לשרת בני אדם על כל צרכיהם.

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק