אם אין קמח

אם אין קמח-1
|

אם אין קמח. מוזאון הנגב לאמנות: מאיה גלר, רעיה ברוקנטל, יפעת בצלאל, מאיה ז"ק

מאת מערכת המגזין

ארבע אמניות: מאיה גלר, רעיה ברוקנטל, יפעת בצלאל, מאיה ז"ק. ארבעה מיצבים  – ארבע נקודות מבט
אוצרת: מרי שק
הפתיחה   8/9  בשעה 19:00

אם אין קמח
רעיה ברוקנטל, פרט מן המיצב הוא חזר, 2015. צילום ליאור אביטן

מוזאון הנגב לאמנות מציג על תערוכה חדשה המוקדשת כולה לאמנות ישראלית עכשווית. התערוכה כוללת שילוב מרתק של עבודות וידאו, רישום קלאסי ופיסול ביצירתן של ארבע אמניות: מאיה גלר, רעיה ברוקנטל, יפעת בצלאל, מאיה ז"ק. עבודות הנוגעות בדרכים שונות בערכים מן המסורת היהודית, בעולמן של נשים ובשאלה הנצחית בדבר היחסים בין חומר לרוח.

הקמח המוצג באופן מוחשי במיצב הווידאו של מאיה גלר בקומת הקרקע של המוזאון מתגלגל ומופיע באופנים אחרים, מרומזים וסמליים בעבודות של שאר האמניות – ממאפה של זיכרונות על עולם שנחרב (מאיה ז"ק), דרך המבט על העולם החומרי של עסקי היהלומים ושל קישוטי פאר בקהילות חרדיות (רעיה ברוקנטל) ועד הדמיה מונומנטלית של בית המקדש ודיאלוג נועז עם יצירתו של מיכלאנג'לו (יפעת בצלאל).

אם אין קמח-2
יפעת בצלאל, רישום מתוך המיצב תולדות הפחד, 2015.

התערוכה היא פרי יוזמתה של האוצרת מרי שק, אוצרת עצמאית בעלת-שם, שחיברה בין האמניות ויצרה, לראשונה בעבודתה, זיקה ישירה לעולם היהדות ולעולם הנשים. "בכל שנותיי כאוצרת, מעולם לא התעסקתי במגדר אבל הפעם הרגשתי שזו צריכה להיות תערוכה של נשים," מספרת מרי שק.

הרעיון לתערוכה נולד מעבודת הווידאו "המפעל" של האמנית הצעירה מאיה גלר, אשר עקבה במשך שנה אחר פעולותיהם של עובדי מפעל לקמח, יהודים ולא יהודים, והעוסקים ביצורו. מאיה ז"ק, שהייתה המורה של גלר בבצלאל, מציגה במקביל את עבודת הווידאו "אמא כלכלה" החושפת את הביוגרפיה הפרטית שלה ושוזרת אותה בגורל הקולקטיב היהודי.

אם אין קמח-3
מאיה גלר, מתוך הווידאו מפעל 2014

לצד עבודות אלה חושפת התערוכה לראשונה מיצבים מורכבים שנוצרו במיוחד לתערוכה במוזאון הנגב לאמנות על ידי רעיה ברוקנטל ויפעת בצלאל. שתי האמניות מבטאות ביצירותיהם את הקשר שלהן לעולם היהודי וגם אצלן הקמח משמש כמטאפורה ליצירה. בתערוכה זו יש ניסיון להראות את העולם מאחורי תהליך היצירה, דרך העיסוק בקמח.

התערוכה כולה מנהלת שיח עם העולם היהודי ומצביעה על הקשר המורכב בין החומר לרוח הן בתפיסה הדתית כאידיאל והן במציאות היום-יומית, למשל בטקס הפרשת חלה שמבצעות נשים או המתח שבין חיי יצירה ותרבות מול הצורך בתזונה ובפרנסה, כמאמר חז"ל "אם אין קמח אין תורה".
ד"ר דליה מנור, מנהלת מוזאון הנגב לאמנות: "בשנים האחרונות העולם היהודי חודר לאמנות העכשווית לעתים קרובות דרך עבודתן של אמניות, לרוב מן המגזר הדתי. התערוכה שאצרה מרי שק מביאה את המפגש בין נשים, לבין יהדות ואמנות למחוזות אחרים שלא הכרנו. היא מרחיבה את הדעת לכיוונים שונים, בעבר ובהווה, כאן ומעבר לים, מן המוכר והיום-יומי ועד לנשגב והמפעים, ובעיקר מציגה בצורה מעוררת השראה שאלות אוניברסליות על אודות מעשה היצירה. לדעתי התערוכה מציעה חידוש חשוב בשיח האמנות העכשווית בישראל ויחד עם זאת היא מרגשת ונגישה לכל איש ואישה."
התערוכה מלווה בקטלוג בעיצובו של אייל סגל וכולל מאמר פרשני מאלף מאת רחל פרליבטר, חוקרת קבלה באוניברסיטת בר אילן.
התערוכה זכתה לתמיכת המועצה לתרבות ואמנות של מפעל הפיס ולתמיכה של עמותת אאוטסט ישראל ביצירתה של יפעת בצלאל.
התערוכה פתוח לקהל מ 9 בספטמבר עד 19 בדצמבר 2015
מוזאון הנגב לאמנות
פתוח בימים: ב', ג', ה' בין השעות 16:00-10:00 ד', 19:00-12:00, ו'-ש' 14:00-10:00
מחיר כניסה: 20 שקל מבוגר / 10 שקל לילד (גילאי 5-18), חייל במדים, אזרח ותיק וסטודנטים.
טל' 08-6993535
לשעות מיוחדות בחגי תשרי בקרו באתר המוזאון: www.negev-museum.org.il

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק