מנופים 2015

מנופים 2015-2
|

מנופים 2015 – פסטיבל האמנות השנתי והגדול ביותר בירושלים, יוצא לדרך בפעם השמינית ויתקיים במשך שבוע שלם בכל רחבי הבירה 15-22 באוקטובר 2015. בערב הראשון של הפסטיבל, יתקיימו עשרות אירועי פתיחות של תערוכות בגלריות וחללי תצוגה. לרשות המבקרים יפעלו שאטלים ללא תשלום עד חצות. במהלך שבוע פסטיבל מנופים, יתקיימו מדי ערב, באזור אחר בירושלים, אירועי תרבות ואמנות מקוריים. כל אירועי 'פסטיבל מנופים לאמנות עכשווית בירושלים' פתוחים לקהל ללא תשלום.

מנופים 2015-1
דפנה ילון. גלריית פרויקט מוסללה. שם התערוכה: קוביה לבנה. מיצב ומיצג. צילום: אלעד רבינוביץ

בין האירועים המרכזיים ב"מנופים – פסטיבל לאמנות עכשווית בירושלים" 2015

ישראל העתידית – 2048 – Voice Over
תערוכה לערב אחד בפארק המסילה
התערוכה יועדה בתחילה לרכבת הקלה בירושלים – מרחב צפוף, הטרוגני וטעון. היא הועברה למיקומה החדש, בעקבות חשש של החברה המפעילה את הרכבת לתגובות ביקורתיות ואף אלימות של הציבור, נוכח יצירות האמנות שיוצגו בה. היצירות, אותן תראו ותשמעו למשך ערב אחד בלבד, מבקשות לשחרר את הקול המושתק לאוויר. הן ינסו לדמיין כיצד תיראה מדינת ישראל מאה שנים לאחר הקמתה, בשנת 2048.  בין האמנים המשתתפים: נסרין אבו באכר, אורית אדר בכר, מתן גרדשטיין, צפיה דגני, טליה הופמן, חגית מירון, איתי מרום, יעל סלומה, נדב עשור, דניאל פרסאי, חן צרפתי, גיא קניגשטיין, דניאל קיצ'לס, אריאל קן, סכנדר קובטי, עמרי שפיצר. אוצרות: מעין שלף, רינת אדלשטיין ולי היא שולוב.

מבט על: פדגוגיה
התכנסות במשרד החינוך בנושא חיבורים בין אמנות, חינוך ופרפורמנס ברחבת משרד החינוך שולחנות עגולים בהשתתפות תלמידי מגמות האמנות בירושלים ומנהלי תחומי דעת מהמזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. לאחר מכן מיצג של האמן האיטלקי ריקרדו פאזי מקבוצת Muta Imago

סיור לילי בין מספר זירות מיצג בבניין משרד החינוך
בין האמנים המשתתפים: הילה רוח, בן סגרסקי, זהר קוואהרדה, אוצר: אלעד ירון
בשיתוף כנס פרפורמנס 0:4 בית הספר לתיאטרון חזותי והמזכירות הפדגוגית, אגף אמנויות והפיקוח על האמנות החזותית.

מקבץ מופעים במוסך
עונג שישי וקבלת שבת בסדנאות האמנים ומוסך מאיר דוידוב בא.ת תלפיות
זמן עבר" – מופע מחול של האמנית סלין באומגרטנר, שנוצר במיוחד לחלל מוסך מאיר דוידוב, בעקבות סיפורים אישיים מירושלים, שתורגמו לכוריאוגרפיה בהשתתפות רקדניות ורקדנים מקומיים. שעור יוגה פתוח לקהל, מופע של אנסמבל בבא רבה בעיבודים ליצירות עתיקות וחדשות ממרכז אסיה,טורקיה ועוד, קבלת שבת מוסיקלית עם אשר קרוגר ורואי לוי (שוטי הנבואה) וסטודיו פתוח של אמני סדנאות האמנים בליווי אוצרותי של סאלי הפטל נוה.
האירוע בשיתוף עם מכון כרם.

Perslovak
יואב חורש. גלריית החוג לתקשורת צילומית במכללה האקדמית הדסה. שם התערוכה: 2.0 Perslovak. צילום אנלוגי סרוק, תוכנה יעודית.

מופע בכורה: קבוצת זיק – זקיפות בגאון
מופע פיסול, תנועה, וידאו וסאונד העוסק בחזון התקומה בארץ
מופע שמרכזו ריבוי התפיסות סביב חזון התקומה בארץ. זוויות הראיה השונות על הסביבה ומרכזי החיים בה, לצד ארסנל התרבויות המקומי, מרכיבים את עולם הדימויים במופע, שבו רצף מצבים המעוררים שאלות של תוכן וצורה: בור המים שהפך למגדל מים ועשה את הנקבי לזכרי, המינרט שהיה למגדל שמירה, הכפרים שנטמעו בנוף עד שהוקפו בחומות בטון, עץ וחצץ והסגידה לאלים ולביטחון שהפכה לאחת. פעולות של זחיחות ותיגר במרחב בליווי ווידאו וסאונד.

כנס: "מנועים דוממים" – על חופש הביטוי באמנות
השיח הציבורי בישראל סער לאחרונה בניסיונות להגדיר מהו חופש הביטוי היצירתי וגבולותיו. אחת מן התביעות שנשמעו היא הדרישה מן האמנים להפעיל צנזורה עצמית ולא לחרוג מהתבניות המקובלות על פי הממשל הנוכחי. בין המשתתפים: הכותב אלון מזרחי האמניות נטלי כהן וקסברג, פורת סלומון ועידית עמיחי (לשעבר, מנהלת תחום אמנות פלסטית – מינהל תרבות).
יוצרות הכנס: רינת אדלשטיין ויעל רוכמן
אופרת ימי ביניים סוריאליסטית במזקקה
יוצרות: מירב בן דוד ויעל תאי
מכשפות ואבירים, נזירות, שוטי הכפר ויצורים מיתולוגיים, במסע ווקאלי עוצר נשימה וסוריאליסטי. הפקות קול מפתיעות בשילוב תנועה ותיאטרון ובליווי מוסיקלי של כלי נגינה עתיקים ועכשוויים.
שבת עם הילדים – סדנאות מרתון טבע באמנות
הגלריה לטבע באמנות  -התחנה לחקר ציפורי ירושלים
סדנאות לכל המשפחה של רישום חיות בר בטבע, פיסול בהשראת תצפית בחיות בר וסדנאות תנועה בהשראת חיות בר וציפורים.

מנופים 2015-4
קבוצת זיק. מתוך שבוע מנופים 2014. צילום: ניר שאנני

הסימפוניה הגדולה
אירוע משותף לגלריות ולשכנים בנחלאות
שיחת סלון בגלריה נורה , סיור עירוני עם קבוצת מוסללה, שבי שרפלר ממסעדת 'עזורה' בשוק מחנה יהודה, מארח את הקהל לסדנת בישול לא שגרתית וארוחת ערב משותפת, פרפורמנס בבצלאל 7, חפלה בחצר באגריפס 12 ועוד.

מקהלות בבניין כלל
מבנה האמפי הטבעי והאקוסטיקה הייחודית של 'בנין כלל' בירושלים, יהפכו למשך ערב חד פעמי לבמה מסתובבת של מופעי שירת מקהלות. סימפוניה של קולות עצמאיים.
אוצרת: יהודית שלוסברג יוגב. ייעוץ מוזיקלי: מרב בן דוד

קופסה שחורה: ״פרופגנדה״ –  אמנות על שלטי פרסום חוצות בעיר
שלטי הפרסום והמסרים שבהם חודרים ומחלחלים אלינו , במערך שיטתי סמוי ומחושב. גופים בעלי אינטרסים מסחריים, כלכליים ופוליטיים שואפים להטמיע כך בתודעתנו התנהגויות ועמדות המשרתות אותם. המושג ״פרופגנדה״  נבחן בשימוש באותן טכניקות מניפולטיביות על מנת לחשוף ולפרק את מנגנוני התעמולה שלהן. יוזמים ואוצרים: אסף כהן ויצחק מזרחי – אוצרת שותפה: טל שטדלר
בין התערוכות המרכזיות ב'מנופים – פסטיבל לאמנות עכשווית בירושלים 2015

איסלנד דיוקן עצמי
גלריה ויז׳ן נח פולברג – פתיחה: 15.10.15 – נעילה: 26.11.15
הצלמת אניישקה סוסנובסקה משווה את עבודתה לטוויית סיפורים שבהם ארוגות שאלות ללא תשובות. צילומיה מעניקים מבטים חטופים על חייה, ומכילים נרטיב פנימי המשווע למשמעות. הדימויים – של עצמה ושל סביבתה, מהווים יומן חזותי ודיוקן עצמי מוחצן ואקספרסיבי. מחוות הגוף המוצגות בהם טבולות בסימבוליזם המקומי של סאגות וסיפורי עם, כשברקע ניצב הטבע האיסלנדי החשוף. אוצר: דורון אדר.

מנופים 2015
אניישקה סוסנובסקה. גלריה ויז׳ן, נח פולברג. שם התערוכה: איסלנד ­ דיוקן עצמי.הדפס כסף מגוון, 35.6 × 43.2 ס"מ

פלורה פלשתינה
הגלריה החדשה ע״ש נגר – ביה"ס מוסררה  -פתיחה: 15.10.15 – נעילה: 24.12.15
אמנים מרקעים תרבותיים וגיאוגרפיים שונים, בוחנים את הנראות הויזואלית והפואטית של פני השטח הבוטאניים בישראל העכשווית. התבוננות במקום, על מאפייניו הגלויים והתת-קרקעיים. אמנים: לארי אברמסון, אברהם אילת, ליאת אלבלינג, גלעד אפרת, נדב אריאל, נורית גור לביא קרני, ענת זכריה, איילת השחר כהן, איריס אליה כהן, יוסף כהן, אברהם מלבסקי, חגית מירון, דויד עדיקא, סהר עדס, רועי קופר, אסף רומאנו, יחזקאל רחמים, קארין שבתאי, טל שוחט, דור שרון. אוצר: אבי סבג / עוזרת לאוצר: אלמוג גז

משה גרשוני: ימי חיינו
סדנת ההדפס ירושלים – פתיחה: 15.10.15 – נעילה: 31.12.15
תערוכה מקיפה של עבודות ההדפס של משה גרשוני, אותן יצר בסדנת ההדפס ירושלים בין השנים 2005-1982. בתערוכה יוצגו עשרות הדפסי רשת, תצריבים וספרי אמן הפורשים את עוצמת יצירתו בהדפס ואת אופייה האקספרסיבי – המבוסס על חיבורים בין דימוי חזותי למילולי, על שילוב בין כושר המצאה אמנותי למסורת העתיקה של ההדפס, ועל מיזוג מודע בין הטבעות הגוף להיבט השכפול של המדיום. אוצרים: אירנה גורדון, אריק קילמניק.

נירה פרג: הזכות לנקות
בית טיכו – פתיחה: 9.9.15 – נעילה: ינואר 2016
חמש שנים צילמה נירה פרג בכנסיית הקבר, המקום הקדוש ביותר לנצרות. בהתבוננותה המעמיקה והפיוטית היא מחפשת זווית לא מוכרת, נעלמת מן העין. השם, ״הזכות לנקות״, נובע מהחלוקה המורכבת של המבנה בין פלגי הנצרות השונים. לאחר מאות שנות קביעת עובדות בשטח, ויכוחים קטנים וגדולים, נאסרת כל חריגה ולו הקטנה ביותר, מהסטטוס־קוו במקום , אפילו בנוגע לזכות לנקות את חלקי הכנסייה השונים. אוצרת: תמנע זליגמן

EBB AND FLOW – חנאן אבו חוסיין
גלריה ברבור – פתיחה: 15.10.15 – נעילה: 13.11.15
עבודת המיצב של חנאן אבו חוסיין עוסקת ברצח ובדיכוי נשים, החוזרים ומעסיקים את האמנית. כמעט כל חודש נרצחת בישראל אישה בידי קרוביה תחת מעטה התרבות והמסורת, בטענה שהיא מחללת את כבוד המשפחה. הממסד מסייע להשתקה בסירובו להתערב בענייניהן הפרטיים של המשפחות. גם הנשים עצמן בוחרות שלא לדבר על הנושא, והרוצחים נותרים חופשיים, מצהירים שבמעשיהם טיהרו את שם משפחתם.

סימני חיים – שרון פז ויורגן זלצמן
בית הנסן / המרכז לאמנות ומדיה מעמותה-  פתיחה: 15.10.15 –  נעילה: 15.11.15
האמנים שרון פז ויורגן זלצמן מתערבים בתערוכת הקבע שבבית הנסן, המתעדת את עברו של המקום כבית חולים למצורעים: מקום מבודד מחד ומאידך, מרחב של שחרור עבור החולים המאושפזים בו שהחברה הוציאה מתוכה. עבודות וידאו מוקרנות על המוצגים ההיסטוריים, מייצרות עליהם שכבות ומקיימות דיאלוג בין הקיים למומצא. הצופים מוזמנים לקחת חלק במחזה שנוצר בעזרת שינויי האור והצל בחלל. אוצרים: קבוצת סלה-מנקה
למידע מפורט ולוחות זמנים של כל אירועי מנופים 2015 – www.manofim.org

פורסם בקטגוריות אופנה, מגזין אופנה
תגובות פייסבוק